PH waarde


Jeffrey Pijl
Berichten: 157
Lid geworden op: 31-08-2004 18:54
Locatie: Delft

11-02-2005 09:43

Heren,

Ik vroeg me af wat nou "goede"en wat nou "slechte" ph waardes zijn in zo'n bol. Want als ik een beetje een inzicht krijg in hoe die waardes liggen kan ik misschien eventueele fouten in vroegere en toekomstige mixen voortijdig traceren (nou ja bij de toekomstige mixen dan :P )

Ik stond namelijk van de week in de keuken een beetje te rommelen met verschillende ingredienten. Na dat dit "geklungel" was uitgewerkt tot een kilootje bollen heb ik er een aantal meegegeven aan een een vriend van mij om de ph waarde uit te zoeken. De betreffende bollen hadden een PH van 4.
Maar is dit nu goed,slecht of irrelevant (laatste kan ik me niet voorstellen)?

En is de PH seizoen gebonden?

Heeft iemand hier enig weet van?

Mvg
JP
Alvast bedankt!
Jelle Rijmt
Berichten: 202
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00

11-02-2005 10:07

Als de PH van je boilie lager is dan 7, dan heb je een zure boilie, hoe lager, hoe meer zuur... Bij een PH 7 heb je dan een neutrale boilie, bij een PH hoger dan 7 wordt je boilie dus meer basisch. Mij zou het logisch lijken dat je boilie best neutraal kan zijn. Welke invloed de PH heeft op de vertering van je aas heeft weet ik niet. Ik heb er ook nog nooit wat van gehoord... maar een PH=4 is best al vrij zuur vind ik. Misschien gebruik je vrij veel "chemicaliën" 8) ?

MVG
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

11-02-2005 13:24

Geen ph deskundige... maar een ph van 4 lijkt me wel erg zuur. Boilies die zuur zijn willen instant nog wel eens leuk werken maar voor lange termijn zijn volgens mij boilies met een basische samenstelling beter.
Sommige vissen hebben geleerd om vooral (oud) lang in het water liggend aas te pakken, kan me best voorstellen dat dit ook al enigszinds zuur is dus gewoon expirimenteren en resultaten nauwkeurig bijhouden zou ik zeggen!

Mvg Ulco,
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-02-2005 14:06

http://www.karperstudiegroep.nl/Kennisb ... isbank.htm

ff met Willem Peters een afspraak maken.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-02-2005 14:43

Zoeken op ph waarde geeft al 430 resultaten op, er is blijkbaar heel wat over af gepraat.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Jeffrey Pijl
Berichten: 157
Lid geworden op: 31-08-2004 18:54
Locatie: Delft

11-02-2005 17:30

Jelle,

Ja ik sckrok dus ook van de waarde, vandaar deze vraag. Misschien ietsje rustiger doen met de pineappleflavour :P

Klaas,

Bedankt!! Ga ik zeker doen!

En Douwe,
Ik heb allereerst gezocht om geen "nutteloze" 2de discussie te starten maar al die hits geven niet echt antwoord op mijn vraag.

Mvg
JP
**Arwin Bos**

24-02-2005 16:34

2 jaar terug gebruikte ik vaak een flavour van Cipro. Raspberry, op alcohol basis, om precies te zijn. Cipro vermeld op dat flesje een PH van 3,7. zeer zuur dus. Ik heb het nooit zelf getest, maar ik neem aan dat het klopt :)
Ik heb me er nooit egt meebezig gehouden, omdat ik niet denk dat die paar milliliter flavour verschil zullen maken op een kilo mix en 10 eieren....

Ik ben eigenlijk wel benieuwd, hoe je de ph van een boilie bepaalt. Ik heb altijd geleerd dat PH de zuurgraad van water is. dus die kan je meten in een oplossing, bijvoorbeeld de eieren en flavoer, maar hoe meet je die van je mix?
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

24-02-2005 17:45

Ja die cipro flavour is in de 3, op de site van cipro staat dat de flavour daar zijn aantrekkingskracht aan te danken heeft! Een normaal water heeft een ph waarde tussen de 6 en de 9. Binnen deze ph waarden kunnen vrijwel alle vissen goed leven.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-02-2005 19:22

Gewoon misdadig. Er kan geen vis overleven in een pH van in de drie. Ze moesten ze Cola met zoutzuur laten drinken. :evil:

Kees
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

24-02-2005 20:55

beetje kromme redenatie volgens mij Kees.

Die flavour in het flesje kan wel een ph van 3 hebben maar zegt toch niks over het water waar de karper in zwemt. Die paar druppels flavour veranderen hooguit een heel klein gebiedje rondom de boilie. Wanneer die flavour de de mix gemengd is zal ie ook zeker geen ph van 3 meer hebben.

Flavours met een lage ph willen instant nog wel eens werken omdat ze gewoon meer opvallen dan een flavour met zegmaar de zelfde ph als het water. Een boilie op lange termijn kan volgens mij beter niet een al te zure zijn. Zuren zijn over het algemeen negatief ten aanzien darmflora en dus het spijsverteringsproces.

Mvg Ulco,
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

24-02-2005 21:29

de ph van de flavour mag laag zijn, ook 3, in verhouding met de eieren gebruik je toch heel weinig en zullen de eieren het neutraliseren.
wat er volgens mij gebeurt is als de boilie in het water ligt hij een uitwaseming geeft en de melen langzaam afbreken of afbrokkelen, hoe je het wilt noemen. wat mij wel opvalt en dit heb ik bij elke boilie geprobeerd die ik gemaakt heb, nu ongeveer 10 soorten.. is dat als je de boilie een dag of 3 dagen in een bakje met water laat staan is dat het water relatief zuur gaat ruiken.. ik zal eens een keer wat PH papier stelen van mijn docent scheikunde en dan eens meten wat de ph is van het water rondom de boilie.
als ik de boilie in water laat liggen gebruik ik ongeveer 1 liter water voor 1 boilie. probeer het zelf maar eens en je zult de 'zure' lucht opmerken.
wat ik mij wel afvraag is hoe je inderdaad je PH meet van je mix?
ik ken dat alleen van vloeistoffen, of verkruimel je de boilie en meng je die met een klein beetje water om het zo te bepalen?
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-02-2005 21:31

Oh ja, Ulco.

Je gaat mij toch niet vertellen dat die pH waarde niks zegt. :D

Gewoon de electrode in de boilie steken? Gebruik wel een micro-electrode. Ben benieuwd naar de uitslag. Let ook even op het vochtgehalte. :wink:

Overigens is 1 liter water op een boilie nogal weinig. Doe het ook eens met 10 liter. Euh, 100 liter?

Kees

Beetje cynisch, maar de pH waarde zegt weinig in het waterige milieu met de omvang van een viswater.
**Arwin Bos**

24-02-2005 21:58

Nee, het zal de zuurgraad van het water niet beinvloeden. Maar de smaak/geur van het aas misschien wel?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-02-2005 22:11

Juist Arwin,

Een zuur splitst zich in water ongehinderd in ionen. De drijvende kracht is altijd van een hogere naar een lage concentratie. In minder dan geen tijd verspreiden de ionen zich in de wijde omgeving. De zuurgraad is dus niet relevant. Karper kan wel de zuurionen herkennen. De waarde van een zure toevoeging ligt dus in herkenning van de zuurionen in het water en niet in de feitelijke waarde van de pH.

Groet, Kees
**Arwin Bos**

25-02-2005 14:42

Dus eigenlijk, maakt de PH waarde van het aas niet erg uit?
Alleen misschien bij instant visserij, op dressuur water?
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

25-02-2005 14:45

Arwin,

Dan mag je van stek tot stek, wel een andere boilie hebben. Want op 1 en
hetzelfde water kan de ph waarde schommelen van stek tot stek. Dus mijn
inziens, een onmogelijke en tijd verspelende opgave...!

groetjes Benny
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-02-2005 15:10

feit is, dat je je helemaal scheel ving met pineaple flavour van Cipro?? in die witte flesjes. De Ph waarde werd vermeld. De flavour had de laagste Ph van allemaal.

Dat scheel vangen was eigenlijk alleen op de Sloterplas op andere wateren bijna geen pepernoot mee te vangen. Ik was hierin niet alleen.

MVG

Klaas
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

25-02-2005 15:15

Klaas,

Dat van die pineapple flavour heb ik eerder gehoord, volgens mij gelde dat
ook voor de Mainline versie...
Was scopex daarom (Hutchinson) ook zo'n goede attractor, vanwege z'n
lage ph waarde...? :roll:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

25-02-2005 17:02

De uitleg bij de zure flavour is dat het water een reactie aangaat met de ietwat zure boilie, en dat deze reactie de vissen zou moeten lokken. Op http://www.cipro.nl staat een technische uitleg van deze flavour. Gaat om ionenwisseling van boilie naar omliggende water. Dit ionen transport is een vorm van attractie voor de vis. Zoals ik het begrijp staat er eigenlijk kort door de bocht dat des te zuurder de flavour des te langer deze een attractieve waarde houdt. Dit is dat wel afhankelijk van de PH van het water en de EGV (electrisch geleidingsvermogen) van het water.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Jaap Koster
Berichten: 38
Lid geworden op: 10-02-2005 20:57
Locatie: Reiderland

25-02-2005 17:19

Zuren zijn over het algemeen negatief ten aanzien darmflora en dus het spijsverteringsproces.

Mvg Ulco,[/quote]

Niet helemaal met je eens, wat dacht je van uien rauw of gebakken
lekker toch, en perfect voor de darmflora, boterzuur,etc, de meeste zuren
bevorderen, juist de stoelgang.

Groeten, Jaap
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-02-2005 17:21

Klaas,

Had je minder gevangen als de pH niet op het flesje stond?

Kees
Gebruikersavatar
Jaap Koster
Berichten: 38
Lid geworden op: 10-02-2005 20:57
Locatie: Reiderland

25-02-2005 17:29

Zodra je boilie in het water ligt begint deze vocht op te nemen, en neemt
dus spoedig een aantal eigenschapen van het water tot zich, waarna hij op een gegeven moment afhankelijk van de soort boiliemix (boilie) nagenoeg
de zelfde PH waarde heeft als het betreffende water.


Groet, Jaap
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

25-02-2005 18:27

Jaap,

Ik was iets te snel met mijn antwoord idd, heb het nagezocht en idd de meeste zuren zijn niet negatief voor de spijsvertering. Op zich ook wel logisch maagzuur helpt ook bij het afbreken van producten bijvoorbeeld :lol:

Interresant onderwerp trouwens...zal me er eens meer in proberen te verdiepen.

Mvg Ulco,
**Arwin Bos**

25-02-2005 18:38

Zeker een interresant onderwerp, maar ik denk niet dat het een meerwaarde aan je aas geeft. Ik geloof niet dat de succesen met de cipro flavours te danken zijn aan de lage PH, zoals zij op hun site schrijven. Ik geloof niet dat je meer vissen zal vangen door een andere PH-waarde in je aas. maar ben zeker benieuwd naar andere meningen, of iemand die hier misschien wel meer vissen door heeft gevangen.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

25-02-2005 18:52

Jaap,

Wat jij zegt klopt, op een gegeven moment heeft de boilie dezelfde ph als het water. Daarom zei ik eerder hoe zuurder de mix des te langer hij aantrekkingskracht heeft omdat het langer duurt voordat de boilie dezelfde ph heeft.

Ulco negatief voor spijsvertering van de vis of voor mensen??

Ik weet niet of de ph zoveel verschil maakt met vangen. Het trekt schijnbaar wel aan maar de smaak moet dan toch nog de rest gaan doen.
beetje bij beetje