Freezerbaits


Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

20-01-2002 00:30

Haloo Remko,

Ik weet niet wie je bedoeld...of had je het niet tegen mij; je zei dan weet jij wel wie ik bedoel???
Maar goed je verdient een medaille...80 kg mmmmmm in 2uur.
Moet ik dit wel geloven met mijn sceptisch kop? Ach het zal wel, ben daar dan wel jaloers op ha ha.
Maar nogmaals, als je er een leuke klets avond van maakt terwijl je staat te draaien is er ook niet zveel mee mis, maar op een gegeven moment ben je het gewoon beu..avonden stank en plakkerige zooi en afwassen en gezeik en voordat je het weeet sta je weer te draaien zekere bij een beetje voer camp. Ieder zijn eigen keus!

Gr Ray
Wilco van Leest
Berichten: 262
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Aan de Maas...

21-01-2002 12:45

Remko,

Wat voor apparatuur heb je dan allemaal om die 80-90kg boileis in 2uur te draaien ??

Wilco
Arjan van den Berg

22-01-2002 09:20

Wilco dat zou ik ook graag weten zeg. Echt heel veel is dat.
Ik ben benieuwd.

Ik ben al blij met 25 kg per dag in mijn eentje. Met z'n tweeën kan je het dubbele wel bereiken op een dag en misschien wel wat meer, maar 80 kilo in twee uur.

MvG

Arjan
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

22-01-2002 17:03

Zolang IE niet reageerd, geloof ik er geen snars van of het is een neef van Herman Koenen ofzo.

???RAY???
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

22-01-2002 20:24

Hoi allemaal

Raymond, Remko is mijn neef(en ik ben geen familie van Herman).

Hij werkt met een worstenmaschiene en een plank(soms 2 planken). Ook heeft hij een grote pit+ pan.

mvg

Roger Feijen
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

22-01-2002 22:19

Ja maar Roger...
alles goed en wel maar wij hebben dus ook alles giga om zo veel mog. te draaien in een paar uur maar wij draaien echt geen 800 EIEREN in 2 uurtjes hoor, sorry dat gaat er bij mij gewoon niet in, of ik moet het zien! Neem ik ook even 500 eitjes mee goed? Nee ik blijf het een dijenkletser vinden! Is het 1 april soms? Nee toch niet ik dacht het even!
Nee 80 kg in een halve dag...mmmmmm ook veel maar zou kunnen maar dan heb je wel het zweet in je naad staan !


Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit dus wat dat betreft.
?? Gr. RAY
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

26-01-2002 00:30

Heren

Ik draai en kook de boilies altijd bij een maat van me. Hij heeft een pasta-matic, twee frituurpannen en een boiliemachine. Wij draaien met deze apparatuur 200 eieren weg in 1.5 u. dus het lijkt me sterk dat iemand met een boilieplank meer draait dan wij met een machine.

vr.gr. Bart
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

26-01-2002 13:29

Beste Ray en Bart

Ik weet het klinkt enorm(is het ook!). Misschien overdrijft hij ook een beetje(hoewel hij draaid altijd met meer man). Veelal draait mijn neef ook met 2 planken tegelijk(2man draaien). Een bedient de worstenmachien/maakt mix, en eentje kookt.

Even over de gebruikte apparatuur. Denk nu niet dat wij met een zielig pastamaticje werken. We hebben het hier over profesioneel spul waarmee de slager knakworsten en braadworst maakt. De capaciteit ligt zo hoog dat het met draaien niet bij te houden valt!!(ook niet met een boiliemachien op rollenbasis). De mijne heeft een capaciteit om 90-100 KG worsten per uur te maken!!! Die moet je dan wel nog even tot boilies rollen. Ik werk alleen, en in batches. Als ik flink doordraai, dan haal ik een batch van 9 KG(is de helft van een aangemaakte bak) boilies in 15 minuten!! Daarvoor moet je dan wel je kookcapaciteit aanpassen. Daarvoor heb ik 2 grote pitten op butagas(had vroeger 3 friturepannen maar dat was niet genoeg). De pannen hebben een inhoud die zo groot is dat ik een halve baal tijgers in een keer kan koken! Dus als ik tijgers kook kan ik een baal per keer koken(2 pannen remember?).

Even over die pastamatic. die moet eerst mix+eieren kneden, toch? Dat hoeft bij een worstenmachien van ons caliber niet. Kiep de mix met eieren bij elkaar, en zet dat zooitje door elkaar tot een rulle massa(geen deeg!!). Kiep dat in de worstenmachiene, en snij voren 10 worsten tegelijk af!! Je kunt boven blijven invoeren zolang je nog rulle mix hebt! Ikzelf maak 12 Kg droge mix per keer aan. Dat is ongeveer 18 Kg boilies. Ieder half uur gaat zo'n batch erdoor!! Denk eraan dat je bij grote batches ook het deeg de tijd gunt om het vocht op te nemen. Anders krijg je dat de verwerkbaarheid anders word tijdens het draaien, en dat si lastig. Ik heb dus altijd 2 batches van 12 Kg mix staan(is samen een baal voer!!). Eentje die op dat moment gebruikt wordt om te draaien, en eentje die staat(+/- 15 minuten rust is nodig).

Nu is de worstenmachiene die ik heb niet zo enorm sterk, maar die van Remko is dat wel(2pk op een vertragingsbak 10:1)! Neem die pastamatic maar eens mee, dan draaien wij met die machiene er worsten van!! Neem dan gelijk die 2 friture's mee, dan koken we die in een grote pan!!

Nog iets over die planken. Ik persoonlijk heb een speciale tafel daarvoor gemaakt. Achter de plank zit een gat in die tafel. Worst op de plank, en in een beweging maak je daar ballen van, en bij het naar voren gaan van de plank schiet je die boilies van de plank in het gat. Daaronder staat een bakje. Ik kook per 3-4 Kg.

Zoals gezegt heb ik in een weekend alleen 325 Kg bollen gedraait! Dat zijn 2 redelijke vriezers vol!!!

Nog iets, kopen jullie eieren? :smile: da's veel werk dat breken. Zoek maar een eierboer voor eistruif, scheelt op grote hoeveelheden wel 1-2 uur breken. Heb vroeger ook eitjes gekocht, maar die opmerkingen in de basismarkt gingen me toch vervelen als je 150 doosjes eieren gaat halen.

Met vriendelijke groet

Roger Feijen

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Roger Feijen op 26-01-2002 13:33 ]</font>
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

26-01-2002 15:45

Kijk Roger dat is duileike (duidelijke) taal.

Zo kun je idd flink wat wegdraaien ja, tjemineetje wij dachten dat we het voor elkaar hadden met ons 'doperwten' straatje maar dat van jullie....hebben jullie er nooit aan gedacht om prof draaiers te worden?

Toch vind ik het nog steeds niet erg om even naar de kleine markt in Maarsen te skuren voor ong 30 kg in 2 uurtjes...met nog een bakkie koffie op de koop toe.

Gr RAY
Gebruikersavatar
Stefan Kazen
Berichten: 241
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

26-01-2002 17:07

Wat moet je in godsnaam met 325 kilo boilies, daar doe ik tig seizoenen mee!


Ik weet dat het voeren erg in is en bijna iedereen doet het (ook dankzij LdB), maar ook instant kan je goed vis vangen, zeker nu als er zoveel gevoerd word. (scheelt nog een hoop Euro`s ook)

mvg stuf

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Stefan Kazen op 26-01-2002 17:10 ]</font>
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

26-01-2002 17:20

Stefan,

Ieder z'n meug, toch?

Ik voer ook graag en hoe meer hoe beter (wat niet wil zeggen dat hoe meer voer je hebt hoe meer je vangt!!) en ben ervan overtuigd dat op veel wateren het voeren de vangsten zeer positief beïnvloed.

En het heeft als leuke bijkomstigheid dat de vissen er flink door groeien.

Hoeveel zal de gemiddelde Nederlander voeren per jaar? Ikzelf ongeveer 200KG per jaar.

Vr.Gr.

Bertil
Bertil@Karperwereld.nl
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

27-01-2002 12:45

Als dit zo doorgaat hier in ned. dan komen de Belgen over 5-8 jaar hier vissen let maar op mijn woorden, ze groeien op het moment overal (behalve bij ons hihi) als kool! En in Belgie gaat de ene na de andere grote vis dood of wordt bruut verplaatst, als ze niet gauw uitzettingen doen daar dan houd het echt een keertje op, of ophouden ik bedoel dan wordt Nederland uiteindelijk een stuk interresanter dan Belgie om aan te pakken.
Moet je kijken hoeveel water we eigenlijk hebben vergeleken met Belgie!
Zeker met de spiegel uitzettingen is de toekomst voor ons verzekerd, en dat deze rassen misschien minder hard groeien....ze zijn zeker sterker, hoe harder ze groeien hoe vatbaarder voor ziektes lijkt soms wel.

gr RAY
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

27-01-2002 16:20

Tja, nou je het zo verteld kan het inderdaad wat jullie beweren. Even over de pasta-matic, wij maken de mix van te voren aan in een grote kuip en mixen dat met een speciemixer op de boormachine. Hierna gaat de mix in de pasta-matic en komen de worsten eruit en dan, hup, zo de boiliemachine in. Dat jullie zoveel boilies draaien in zo'n korte tijd kan ik geloven maar nou moet je me toch eens vertellen hoe je dat in diezelfde tijd ook nog eens goed gekookt krijg. Want je kunt toch niet zoveel boilies in een keer koken, het water koelt dan toch veel te snel af? of zie ik dat verkeerd.

Groet Bart.
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

27-01-2002 17:35

Beste Bart

De reden dat we zoveel kunnen koken is omdat we grote pannen(30 Liter) gebruiken die we op grote butagaspitten zetten. Door nu 3-4 Kg erin te mikken koel je het water wel af, maar de daling in temperatuur valt mee. Tevens zijn die grote pitten in staat om de temperatuur snel weer op te voeren. Ikzelf gebruik 2 van die pitten en 2 pannen, dus heb ik voldoende capaciteit.

mvg

Roger Feijen
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

27-01-2002 17:47

Het grote nadeel van freezerbaits is de beperkte maten van de boilies.
Als je ze morgen kunt bestellen in het formaat dat je zelf wil, bv. van 10 mm. tot 26 mm., dan zal ik waarschijnlijk eens een keer proberen.
Tot die tijd: rollen die bollen....

MVG, Mark
Michiels Gino M W
Berichten: 203
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Locatie: Michiels GINO België Bredene (kust)
Contacteer:

28-07-2002 01:51

Hoi zijn die bollen van freddy ( proline )werkelijk zo goed????? Heb er vandaag 10 kg ( om eens te testen) besteld.Heb hier toch veel positieve reacties gezien van deze bollen.Zijn er voorkeuren????
Thanks peeeeekes greeeeeeeeets gingino