albumine, tijgernoten.


Plaats reactie
Steven Van Holsbeke
Berichten: 28
Lid geworden op: 24-05-2002 02:00
Locatie: Bouwel
Contacteer:

23-06-2002 20:02

Twee korte vraagjes:

*Kan je tijgernoten ook invriezen als ze gekookt zijn? Heb een hele lading gemaakt maar ik vrees een beetje dat ze toch slecht gaan worden als ik ze gewoon onder water laat staan.

*Hoe lang is albumine houdbaar. Ik heb in mijn kelder nog een gesloten verpakking gevonden van een kilo en zou die niet zomaar willen weggooien. Het ziet er nog goed uit, maar is toch al wel van 06/2000.

Bedankt voor een antwoord.
Cor Blokhof

23-06-2002 22:10

Hallo,

Naar mijn weten kan je tijgernoten prima invriezen. Althans ik doe het altijd en heb nog nooit gemerkt dat ik er slechter door ging vangen.
Ik zou wel zoveel mogelijk het water er afgieten. Scheelt het ook meteen in omvang

En ik denk niet dat je Ei - Albulmine nog goed is. Dit is namelijk een produkt met een zeer hoog eiwit percentage en eiwitten bederven het snelst. En na twee jaar zijn ze misschien nog niet bedorven maar de kwaliteit is zeker weten heel erg veel minder geworden

Groeten,

Cor
Steven Van Holsbeke
Berichten: 28
Lid geworden op: 24-05-2002 02:00
Locatie: Bouwel
Contacteer:

24-06-2002 08:20

Ok, Cor,

Dan vries ik de hele handel gewoon in. Ben dit weekend voor de eerste keer gaan vissen met tijgernoten. Met wisselend succes (twee die los in een boom zwommen die in het water lag, met lijnbreuk tot gevolg en een run die op niks uitkwam na aan te slagen. Ik vraag mij trouwens af of het kwam door een aantal dagen voor te voeren dat de vis anders ging azen. Als hij nu beet ging hij er altijd als een kogel vandoor en vermits ik een centimeter of dertig van die boom viste, elke keer prijs.) Op het einde had ik mijn swingers bijna horizontaal gehangen en baitrunners af, maar toen kreeg ik jammer genoeg geen beet meer :sad: Het leek er op dat door te voeren de vis anders ging reageren op een beet. Normaal gaan ze er altijd redelijk rustig vandoor, zodat het toch nog mogelijk is de vis van de boom weg te drillen, maar gisteren, no go, tegen honderd per uur onder die boom door, met het gekende probleem ( en dan weet je nog niet hoe lang is aan die combi D-rigs heb zitten knopen :sad:

Ok, albumine in de trashcan dus.

Thx Cor.

Greets,

Steven
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

24-06-2002 10:06

Steven,

Ik zou de egg-albumine zeker NIET weggooien.
Het is niet bedorven omdat je het kennelijk droog en donker bewaard hebt. De kwaliteit zal iets vermindert zijn maar dat is geen probleem. Je gebruikt immers maar max.
10% van dat spul. Een karepr is niet in staat om die mindere kwaliteiten van elkaar te onderscheiden hoor. Het is het gehaal dat je mix maakt en niet en enkel ingrediënt

Tijgernoten die ingevroren zijn geweest lijken, na ontdooien, sneller hun suikers aan te maken. Ik vind ze absoluut top als ze uit de viezer komen. Let wel op dat je ze goed afgiet en in goede afsluitbare dozen stopt. Ze willen nog al gaan ruiken in de vriezer. Niet iedereen kan die weeïge licht waarderen.
Steven Van Holsbeke
Berichten: 28
Lid geworden op: 24-05-2002 02:00
Locatie: Bouwel
Contacteer:

24-06-2002 10:43

Oei,

Blijkbaar niet iedereen dezelfde mening dus. Hij was inderdaad afgesloten en donker bewaard. Er lijkt niets mis mee (geur en kleur) in tegenstelling tot het biggenmeel dat ik ook nog heb gevonden, djeez dat had de geur van ongewassen maden, maar dan maal honderd...

Ben van plan terug boillies te gaan draaien en daarmee alles maar vanonder het stof gehaald. ( Heb alles kunnen weggooien buiten wat zaden en makreelolie van nutrabaits ( zou die ook nog goed zijn, ik hoop van wel)

Langs de ene kant zou ik zeggen geen risico pakken, maar langs de andere kant, karpervissen is al duur genoeg en als die albumine dan nog goed is, heb ik geen zin om hem weg te doen. Wat is het beste???

Goed nieuws dat van die tijgernoten invriezen, weer een zorg minder, trouwens die behanglijm dat uw water wordt na een paar dagen, wat is dat, en is het dan wel een goed idee van er telkens ander water bij te doen, dat wordt dan weer zon slijmpap, als dat uit die noten komt, blijft er dan in the end nog wel iets van voedingwaarde over in die tijger??

Greets,

Steven
Cor Blokhof

24-06-2002 11:01

Steven,

Die behanglijm van Tijgernoten heeft ook iedereen een andere mening over. De ene wil er wel mee vissen de andere niet en weer een ander wil juist dat ze slijmen.

Die Ei - Albumine is zeker flink in kwaliteit gedaald en Arno heeft gelijk dat je het wel kan verwerken in je bollies maar of het echt beter is voor je bollies betwijfel ik. Ik denk ook dat de bindende eigenschap een heel erg stuk minder is geworden.

Misschien is het handig om het iemand die verstand heeft van voedingsmiddelen te vragen zoals Henk Ter Maat en diegene die de rotary letter over conserveringsmiddelen had geschreven (ben ze naam kwijt)

Groetjes,

Cor
Plaats reactie