ready-mades


Roel van den Broek
Berichten: 48
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Roosendaal

07-01-2002 20:05

Ik ben dit nog nooit tegengekomen in wat voor blad dan ook en het lijkt mij ook heel onwaarschijnlijk.
Ik denk dat als de karper in kwestie zich er niet lekker bij voelt dan laat hij ze gewoon liggen.

MVG Roel
Gast

07-01-2002 20:43

Op 07-01-2002 18:26, schreef daan salmon:
beste vissers,
ik heb gehoord van verschillende vissers dat als je met ready-mades vist en er een lange periode mee voert dat de karper er dan ziek van wordt en zoals wij buikpijn zouden krijgen is dit waar?????????


Ja, dat kan zeker!! Er zijn/worden boilies op de markt gebracht die vol met conserveelmiddelen e.d. zitten. Dit (chemische rommel) is zeer slecht voor de karper. Als ik zelf gemaakte boilies vis, zorg ik ervoor dat het aas altijd vers is. Kan wel eens zijn dat ik de boilies een weekje in de koeling/vriezer zet, maar het liefst vis ik met boilies die een dagje oud zijn. Uit ervaring weet ik dat vers aas de vangkansen enorm verhoogt...
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

07-01-2002 22:46

tja, ik vis tegenwoordig ook met eigen brouwsels, en niet zionder succes.....maar hoe je ze een week vers houdt>?????

ik heb slechts een idee, naast conserveringsmiddelen, zorg voor een gekke vismaat die die week niet vist, en een keer of 3 langskomt gedurende de week.....worden nog dure boilies als je in het buitenland zit...

groetjes fox

o ja, schiet me te binnen, goed genoeg droegen en vacuum verpakken.....dan moet een dag of 4 te doen zijn denk ik, maar heb hier nog geen ervaring mee.
_________________
Da FoX Rulezzz

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Vaags op 07-01-2002 22:47 ]</font>
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-01-2002 17:10

Volgens mij is drogen de sleutel tot houdbaarheid van homemades.Ik hang tijdens lagere sessie`s mijn boilies te drogen in een zak van gaas.Op deze manier kan ik mijn boilies behoorlijk goedhouden.Als het regent dan wordt het lastig.Wat ik ook wel doe tijdens langere sessie`s is mijn boilies ter plekke draaien.Heb je ze altijd vers..
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

08-01-2002 17:49

zie voor het drogen van boilies ook de discussie '2 weken boilies bewaren' in forum 'aas'

groete
matje
Gast

08-01-2002 19:19

Er zijn verschillende manieren om boilies een (korte) periode goed te houden:

- Conserveermiddel (raad ik erg af!!)
- Boilies in een (oude) aardappelzak aan de boom hangen (Niet in een plastic zak, maar zo'n ouderwetse
- Koelbox / koeltas
- In een emmertje met een handdoek erin en wat rijst erbij doen
- En als je een vriendin/vrouw heb, haar een keertje lief aankijken of ze wat komt brengen...

Natuurlijk is de samenstelling van de boilie ook belangrijk voor de houdbaarheid. Een 'milk'-boilie bederft veel sneller dan een catfood...
Martijn van Putten
Berichten: 16
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00

09-01-2002 10:48

Beste mensen,

Dat karpers ziek worden van teveel ready-made boilies lijkt me een leuk verhaal, klinkklare onzin is dat. Ik geloof er helemaal niks van.

Ik ben het met Roel eens, de karper zou ze
laten liggen als dat zou was.

Je home-made bolies goed drogen is de sleutel tot een goede lange houdbaarheid daarvan. Maar dat is weer een ander forum hè

M. vr. gr. Martijn van Putten
Gast

11-01-2002 21:19

Op 09-01-2002 10:48, schreef Martijn van Putten:

Dat karpers ziek worden van teveel ready-made boilies lijkt me een leuk verhaal, klinkklare onzin is dat. Ik geloof er helemaal niks van.

Ik ben het met Roel eens, de karper zou ze
laten liggen als dat zou was.


Je moet er rekening mee houden dat karpers niet kunnen denken, wel kunnen ze (tot bepaalde mate) dingen onthouden.

Er zijn heel veel ready-mades die goed vangen en ook goed zijn voor de karper. Echter, er zijn ook ready-mades die goed vangen, maar minder goed zijn voor de vis zelf...
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

12-01-2002 00:42

zo tinus ook weer online .
er bestaan wel degelijk slechte ready mades tinus , en of de vis die laat liggen ben ik niet echt zeker van , veel conserveermiddelen kan je natuurlijk camoufleren.
op de lange duur zal de vis dit wel in de gaten krijgen maar dan heeft ie er intussen wel van gegeten. of het dan schadelijke gevolgen heeft voor de vis weet ik niet.een karper kan heel wat verdragen denk ik.

en voor degene die het niet zeker weten ,gewoon zelf draaien , dan weet je wat je in water gooit.

mvg ruud

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ruud Laros op 12-01-2002 00:45 ]</font>
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

12-01-2002 20:39

Beste DB-ers,

Daarom draaien wij HOME-MADE Boilies !!!!!

MVG "GRUM"
Robert van Gangelen
Berichten: 31
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Lekkerkerk

16-01-2002 20:12

Vis eens met de wonderballen van Martin SB!
(Als je geen zin heb om homemades te maken want deze zijn niet te verslaan wel met de juiste meel combinaties natuurlijk)
Deze zijn luchtgedroogd en bevatten daardoor dus geen schadelijke stoffen. :wink:
Eduard Kapteyn
Berichten: 40
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00

16-01-2002 20:31

Quote
Op 16-01-2002 20:12, schreef Robert van Gangelen:
Vis eens met de wonderballen van Martin SB!
(Als je geen zin heb om homemades te maken want deze zijn niet te verslaan wel met de juiste meel combinaties natuurlijk)
Deze zijn luchtgedroogd en bevatten daardoor dus geen schadelijke stoffen. :wink:
[/quote]
Richard Vrijhof
Berichten: 3
Lid geworden op: 17-01-2002 01:00
Contacteer:

17-01-2002 13:18

ik heb wel eens gehoord dat je ze heel lang kan bewaren als je ze in een bak of emmer met zout bewaard. ik heb het zelf nog nooit geprobeerd maar het is altijd de moeite waard om het te proberen.
Op 07-01-2002 22:35, schreef Daan Salmon:
ik vis ook alleen met home-made bollies maar hoe kun je dan je bollies goed houden voor een week vissen?

Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

17-01-2002 16:20

Op 07-01-2002 20:43, schreef Joost Janssen:

Er zijn/worden boilies op de markt gebracht die vol met conserveelmiddelen e.d. zitten. Dit (chemische rommel) is zeer slecht voor de karper.


En hoe zit het dan met ons mensen? Naar wat ik een keer gehoord heb zitten in de goede readymades dezelfde conserveringsmiddelen als in het voedsel wat we zelf wat langer kunnen bewaren.
Vissie kump zo!
Gast

17-01-2002 18:26

Op 17-01-2002 16:20, schreef Lukas Linde:
En hoe zit het dan met ons mensen? Naar wat ik een keer gehoord heb zitten in de goede readymades dezelfde conserveringsmiddelen als in het voedsel wat we zelf wat langer kunnen bewaren.


Lukas,

- Mensen en karpers vergelijken is hetzelfde als appels en peren vergelijken.
- Er zijn natuurlijk veel verschillende conserveringsmiddelen, de ene is slechter (of beter) dan de andere..
Pieter de Jongh

17-01-2002 20:46


o ja, schiet me te binnen, goed genoeg droegen en vacuum verpakken.....dan moet een dag of 4 te doen zijn denk ik, maar heb hier nog geen ervaring mee.
_________________
Da FoX Rulezzz

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Vaags op 07-01-2002 22:47 ]</font>


Vaccuum verpakken!! niet dus, wel eens gehoord van anaerobe bacterieën, binnen enkele dagen schimmel dus

Groeten Pieter
Pieter de Jongh

17-01-2002 20:51

Op 09-01-2002 10:48, schreef Martijn van Putten:
Beste mensen,

Dat karpers ziek worden van teveel ready-made boilies lijkt me een leuk verhaal, klinkklare onzin is dat. Ik geloof er helemaal niks van.

Ik ben het met Roel eens, de karper zou ze
laten liggen als dat zou was.

M. vr. gr. Martijn van Putten



Helaas niet dus martijn.

In de begin jaren van het succes van de hair-rig gingen helaas mensen ook experimenteren met pinda's.
Op zich niets mis mee.
Maar als je ze niet genoeg wast, dan was je het giftige laagje er niet af wat zich om de pinda's bevind.
Gevolg was destijds bij het massaal voeren van pinda's dat talloze karpers het loodje moesten leggen.
Volgens jou beredenering hadden ze dit dus kunnen weten.
Volgens de feiten niet dus.
Wat de maatstaaf is tussen goede en slechte boilies kan ik ook niet aangeven.
Maar gebruik idd het liefst luchtgedroogde.
weet je zeker dat het goed is


Pieter

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Pieter de Jongh op 17-01-2002 20:53 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

17-01-2002 20:53

nee, nog niet van gehoord...maar als jij het zegt... ik zei al dat ik hier geen ervaring mee had.
bedankt in ieder geval...hoef ik dat ook niet meer te proberen...
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

18-01-2002 11:27

hoi allemaal

Voor de mensen die nog steeds niet weten hoe groei van microorganismen in de consumptieindustrie(Voor mensen) werkt, en het hoe en waarom(en vooral hoeveel) van conserveermiddel(dus ook in RM boilies) de volgende link: http://www.karperwereld.nl/rotary/deel17.php

Pieter

Schimmels hebben zuurstof nodig, dus vacuum verpakken=geen schimmel. WEL is groei van anaerobe microorganismen(sommige bacterien en gisten) mogelijk.

Dat giftige goedje in pinda's is een toxine(=giftige afvalstof) van een schimmel. Alle pinda's voor dierenvoeding word op die toxine getest, dus halen in een dierenzaak(niet viswinkel maar dierenzaak) dan zit die toxine er niet in!!!

mvg

Roger Feijen
Pieter de Jongh

18-01-2002 23:24

Roger, ik heb dat toch echt zelf gehad, vacuum zuigen en mee naar Frankrijk.
Na enkele dagen begon de verpakking bol te staan en enkele dagen waren ze toch echt beschimmeld.
Het kan dus wel.
Ik ben wel geen bioloog maar ik weet wel wat schimmel is, en dat was het dus.

oed dat je dat opmerkt over die pinda's maar het was een vb om aan te geven dat een karper niet alles kan onderscheiden wat slecht is, anders hadden ze geen pinda's gegeten.

groeten Pieter