alternatieven voor cruncheffect in je boillies


Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

12-12-2004 01:47

Henk,

Het was voorzichtige conldusie. Mijn vraag aan jou is dan ook. Is karper gevoelig voor al die bacterien/salmonella's etc die in rauwe eieren zit? Ik heb aangenomen van niet, omdat ik nooit problemen heb gehoord/gelezen/ervaren door het voeren van eigengemaakte boilies. Eigen gemaakte boilies bevatten altijd ongekookt ei (nou ja, meestal dan). Dit omdat de boilies maar een paar minuten gekookt worden en daardoor niet alle bacterien afsterven.
Dat kippen en kippenvlees nog bacterien bevatten geloof ik gelijk, maar of vissen hier gevoelig voor zijn weet ik dus niet.

Leon
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

12-12-2004 02:10

Beste Leon,

salmonella sterft al bij een temperatuur van 58 graden. Blijft echter een probleem.

Ik weet me te herinneren, dat het strand van Oostende ooit besmet was met salmonella (salmon?) en de vissen kwamen niet boven drijven. Ik denk dus ook, dat je gelijk hebt. Ik kan dit niet onderbouwen met feiten.

MVG Mitsz
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

12-12-2004 09:05

Heren,

Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat de soms her en der optredende misterieuze karperdood veroorzaakt wordt door Salmonella.

Persoonlijk heb ik gevoelsmatig niet dat idee, maar we weten het natuurlijk niet. "Men" heeft al wel geconstateerd dat de echte biggen mede zo groot/zwaar worden door de boillies, dat zou betekenen dat de karper niet zo heel erg gevoelig kan zijn. We kunnen er van uitgaan dat niet iedereen een salmonella vrije boillie de plomp ingooit.

Wel grappig maar bij ieder topic kan ik afsluiten met de opmerking, maar ik ben natuurlijk nog nooit een karper geweest. Kortom zolang er geen echt wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan zullen het speculaties blijven.

Greets Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
roos paul
Berichten: 382
Lid geworden op: 13-12-2003 01:00
Locatie: Brakel
Contacteer:

12-12-2004 11:00

wat denken jullie van oestergrid,typisch hollands produkt,mja,dat zijn gemalen schelpen denk ik,ik gebruik ze in ieder geval wel,of het iets bijdraagt tot men vangsten weet ik niet,ik wou ook dat crunchy effekt krijgen,met eieren werk ik niet meer,zodus!!

groeten paul.
hou het netjes aan de waterkant!!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

12-12-2004 12:23

Groet'n Henk..

still growing Old.
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

12-12-2004 18:22

[quote="Henk ter Maat"]Leon,
Geen invloed op de gezondheid??
//- en ook niet door salmonella's of iets dergelijks. Ik denk trouwens dat karpers niet gevoelig zijn voor salmonella's (net zoals kippen)//.
Ondanks of Dankzij preventieve Antibiotica uit het voer?

Neem maar van mij aan; wanneer de kippetjes niet inge-ent zouden worden er maar bar weinig gezond zouden blijven!

Salmonella krijgen ze nooit meer uit de kip, omdat de salmonella resistent geworden is door het preventieve en overmatig gebruik van antibiotica...

Het voorgenomen verbod op de verkoop van rauwe kip met salmonella of campylobacter blijkt opnieuw bittere noodzaak. Uit een kiptest van het Algemeen Dagblad zou zijn gebleken dat de als salmonellavrije kip aangeboden producten van Albert Heijn toch salmonella zou bevatten. De supermarkt heeft naar aanleiding van het nieuws besloten het vlees voorlopig uit de schappen te halen. De Consumentenbond uitte al eerder bezwaren tegen het salmonellavrije etiket op kip, omdat daarmee een schijnveiligheid wordt gewekt. De kip bevat dan weliswaar geen salmonella, maar kan wel de campylobacterbacterie bevatten. Deze bacterie is zo mogelijk nog gevaarlijker dan de salmonellabacterie.


Wij strijden al lange tijd om besmette kip uit de winkelschappen te krijgen. Onlangs gaven tot onze blijdschap de ministers van Volksgezondheid en Landbouw gezamenlijk blijk van het voornemen om per 1 januari 2007 de verkoop van rauwe kip met salmonella of campylobacter te verbieden. Afgelopen zomer toonde onderzoek van ons aan dat bijna de helft van de kip in de winkel besmet is met een van de twee schadelijke bacteriën. Jaarlijks worden circa 50.000 mensen ziek en overlijden 35 mensen aan voedselinfectie veroorzaakt door besmette kip (bron: RIVM).[/quote]


ma da wil toch nie zeggen dat die kip daar last van heeft?
joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

12-12-2004 18:46

hans

ik ben wel es benieuwd hoe jij je boilies kookt als je het binnenste nog rauw noemt

vis je mischien met zachte boilies of zo?

ben wel benieuwd hoe lang je boilies bewaren dan?

dit is geen verwijt hoor

maar zelfs als ik zachte boilies maak heeft men binnenste nog een temperatuur gehad van 70 graden
op het randje
Gebruikersavatar
Maarten Darkje
Berichten: 106
Lid geworden op: 03-09-2004 20:57
Locatie: Zeeland

12-12-2004 20:28

perlite. dit zijn kleine korreltjes van geexpandeerd vulkanisch gesteente, deze worden gebruikt in de tuinbouw om de grond te verbeteren, ze drijven wel een beetje, maar ik denk dat het in geringe hoeveelheid toegevoegd zeker geen kwaad kan, en het blijft zeker wel crunchy ... goedkoop is het ook zeker...
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

12-12-2004 22:12

Joel,

Hoe wet jij dat het binnenste van je boilie 70 graden is geweest? Dat kan je niet zo makkelijk meten denk ik.

Leon
joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

12-12-2004 22:16

bestaan speciale thermometertjes voor leon

speciaal om de binnentemperatuur te meten
op het randje
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

12-12-2004 23:37

Hallo Heren,
Ben ff afwezig geweest.

voor Mitz, hoe kan een heel strand nou besmet raken..begrijp het niet geheel helemaal.
Ben vandaag eens wezen kijken bij de intra-tuin..deze hadden helaas geen mini-mosselen in schelp. Zal van de week eens een aquarium zaak bezoeken. hoe verwerk je deze dingen in je aas?..in zijn geheel?

Marc,
Tja of er een relatie bestaat in de karpersterft en salmonella in boillies??..wie zal het zeggen?
Het kan wel zinvol zijn als iemand de wetenschappelijke instituten die onderzoek doen naar de karpersterftes deze onderzoekers een hint geven of het mischien van salmonella kan komen. Nu blijft het toch tamelijk onzeker en een oorzaak is er nog niet voor gevonden meen ik, kunnen we in elk geval salmonella uitsluiten als dit niet zo is. Mischien weet Aart wel wie of welke instantie je ervoor kunt benaderen?

By the way..zelf zie ik meer gevoelsmatig een relatie tussen het vissen tijdens de winter wanneer de karpers op zijn kwestbaarst is wat indirect stress veroorzaakt, waar de zwakkeren vissen zich niet meer van weten te herstellen als mogelijke oorzaak (ook verlies van beschermende slijmlaag kan een reden zijn)....maar goed, dat is wellicht weer voer voor een andere topic.

Joel,
Ik vist zelfs het liefts in Nederland met relatief zachte aasssoorten. Een boillie dat door en door gaar is, is dus ook keihard en de kern is dan net zo hard als de buitenkant....niet veel mensen maken zo hun boillies toch :wink: . In de meeste recepturen wordt gemeld, de bollen zijn klaar zodra ze drijven. Vaak is dat al na een 1/2 minuut en ja dan zijn de bollen toch rauw te nomen van binnen?...hierna worden ze dan wel gedroogd enige dagen, zodat het vocht uit de kern gehaald wordt, zodat je een beetje een droge poeder/mix substantie (weet het niet anders te omschrijven) krijgt..en ja..dat is dan toch enigzins rauw/ongekookt te noemen?
Hoe maak ik ze zelf?..ik doe het meestal a la luc de baets,..maak deegklompen ter grote van een baksteen, deze in alufolie , en kook ze een half uur tot drie kwartier.
Bewaren?..door deze eenvoudige manier van bereiden,maak ik mijn mixen meestal vers.
gr
Hans
joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

13-12-2004 00:07

waarom komen ze drijven denk je hans!
:oops:
op het randje
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

13-12-2004 00:12

joel merken schreef:waarom komen ze drijven denk je hans!
:oops:

Joel..ik begrijp je vraag eerlijk gezegd niet helemaal?
Het is natuurlijk wel zo dat als je relatief veel ei(wit)eren of eiwitvervangers gebruikt in je mix de kans groter wordt dat naarmate je het langer kookt, de bollen inderdaad dan gaan drijven...maar daar heb jij dan eerder last van dan ik :roll: , aangezien bij jou de kerntemperatuur vrij hoog rond de 70 graden ligt zoals je zelf schrijft.... mischien vis jij met mini boillies?
gr
Hans
joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

13-12-2004 00:17

men vraag was

waarom denk je dat boilies op een bepaald ogenblik komen drijven

dus eerst liggen ze op de bodem en dan inneens komen ze omhoog

waarom is dit denk je?
op het randje
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

13-12-2004 00:31

joel merken schreef:men vraag was

waarom denk je dat boilies op een bepaald ogenblik komen drijven

dus eerst liggen ze op de bodem en dan inneens komen ze omhoog

waarom is dit denk je?


Beste Joel,

Als je wat wilt zeggen of vertellen...zeg het dan gewoon...ok? :o

Te hoog eiwitgehalte mischien...maar dat heb ik toch reeds verteld?
Hoe snel komen ze boven drijven, na 1 minuut of een volle dag?
Erg verwarrend allemaal..enne...mischien kunnen we weer back topic?..alternatieven voor crunch effecten...weet je nog :roll:
joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

13-12-2004 00:40

ik zie net dat je kookinstructeur bent hans

zal het makkelijker voor je maken

wanneer komt een gnoccie of een bolletje kippe of visfarce boven drijven?
op het randje
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

13-12-2004 08:40

gaar
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

13-12-2004 10:15

Hans,

het water aan het strand. Die minimosseltjes komen van Ruto. Dit is de groothandel http://www.ruto.com/ vrrag eens rond bij aquariumzaken etc. Mijn Deense makkers doen de mosseltjes er heel doorheen.

Mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Maarten Darkje
Berichten: 106
Lid geworden op: 03-09-2004 20:57
Locatie: Zeeland

13-12-2004 13:01

Hans,

Hebt u mijn suggestie voor crunch-effect over het hoofd gezien, of is deze geen commentaar waard...?

zoals gezegd zou perlite volgens mij een aardig crunch effect geven wat ook blijft werken als het spul nat wordt. Het is een korrel gemaakt van gepoft vulkanisch gesteente, steriel en bestaalt enkel uit mineralen. het wordt voor diverse doelen gebruikt, zoals isolatie en grondverbeteraar, ook wordt het soms aan veevoer toegevoegd las ik op een site van perlite ...

edit:
het spul zuigt bestwel vocht op, maar er blijft toch wel wat lucht in zitten waardoor het blijft driven. Eventueel zou je het kunnen drenken in een flavour, die je goed erin kan krijgen door de flavour-oplossing en de korrels samen even in een vacu-vin potje vacuum te trekken... bijna alle lucht wordt er dan uit getrokken en door de oplossing vervangen, waardoor de korrels bij het crunchen een klein flavour explosietje geven ... dit alles in theorie natuurlijk want het idee is wel leuk maar geprobeerd heb ik het natuurlijk (nog) niet.

mvgr maarten
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

13-12-2004 14:10

wat dacht je dan van sepia.
Is een soort schelp dat wordt gebruikt voor het slijpen van de snavels van de vogels.
Het komt uit de zee en is volgens mij ook meteen een beetje zout.
Het vermalen is heel gemakkelijk en volgens mij neemt het praktisch geen vocht op.
oja elke dierenspeciaal zaak heeft het en meestal kun je afval stukjes voor een vriendenprijsje mee krijgen.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

13-12-2004 14:26

waarom boilli's boven komen drijven joel?

Hoe klinkt het volgende

Omdat de opwaartse druk van kokend water hoger is dan van gewoon koud water?
Net als bij de verwarming thuis stijgt de warmte en koude lucht daalt.
dus de boilli's worden gewoon door de warmte omhoog gegooit.
En je boilli's helemaal gaar kan best maar niet binnen een minuutje hoor
na een minuut of 3 zal het wel die kant op gaan.

Of een karper kan overlijden aan de gevolgen van salmonella?
Geen idee lijkt me sterk maar zou kunnen
overlijd een kip als ie salmonela heeft?
joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

13-12-2004 17:52

ja camiel

dat is het :-?
prachtige uitleg

gelukkig weten sommige wel beter ma ja
toch bedankt voor de poging
op het randje
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

13-12-2004 18:55

Nee nee nee ......

een boilie, zet uit door het hete water. Tijdens dit uitzetten bereikt hij een volume waarbij het gewicht/cm3 lager wordt dan de opwaartse druk HENCE een drijvende boilie!

Had ik hem wel goed Joel???????????????? :lol:
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-12-2004 19:14

Beetje vaag gedoe, Joel.

Bij het koken gestold eiwit van eieren neemt meer volume in, waardoor de boilie gaat drijven.

Boilies laten koken tot ze gaan drijven hoort eigenlijk alleen bij gebruik van melkeiwitten. Als de boilies boven komen drijven heeft het stollend eiwit een huidje gevormd, maar de binnenkant is nog ongekookt. Dit soort boilies zijn dus zeker niet gaar van binnen. En dat was de bedoeling omdat koken de melkeiwitten ongeschikt zou maken. Gebruik van melkeiwitten komt al uit de tijd van de HNV theorie waar dit toen gebruikelijk was.

Boilies die gewoon uit granen bestaan dienen een tijdje doorgekookt te worden. Een 90 seconden voor 18 mm boilies is wel genoeg.

Dat was het dan, Noel.

Groet, Kees

Voor crunch gewoon iets knapperigs toevoegen. Mag kalk van een schelp, eischaal, inktvisschelp of desnoods grof gemalen maïs zijn.
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

13-12-2004 19:36

kinderkopjes (straat klinkers) door je boilies.