alternatieven voor cruncheffect in je boillies


Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-12-2004 22:01

Heren home-made boilliemakers.

Ben op zoek naar alternatieven in plaats van eierschalen voor een cruchaffect in mijn boillie. Ben ervan overtuigd geraakt dat een cruncheffect zeer goed kan werken.

En verdere vragen....hoeveel eierschalen per kilo droge mix is acceptabel?

Zelf heb ik het volgende al eens uitgeprobeerd:
* Krokante cruesli...werkt niet,wordt zacht,dus geen cruncheffect
* Roze en blauwe muisjes ( heel niet gestampt) voor opbde boterham..werkt niet....smelt!
* Vogelvoer..de soorten die ik gebruikt hebt worden zacht.
Het beste ging het tot nog toe met stukjes tijgernoot...maar hier zoek ik dus liever een alternatief hiervoor.
Zoek het e.e.a. wel in goedkope producten en niet in bijvoorbeeld zeer dure gedroogde vlooien in een potje waar je maar net een kilo voer mee kan aanmaken.
Iemand enig idee?
gr
Hans Brinkel
Jongen Jan
Berichten: 38
Lid geworden op: 13-07-2004 21:10
Locatie: Zwijndrecht Hollandistan

09-12-2004 22:29

Hallo hans,

Je zou de kelp/zeewier granulaat kunnen proberen die in de paardenvoeding wordt gebruikt,
die is grof en crunchy.... en geeft bovendien nog wat extra's v.w.b vitaminen mineralen aminozuren enz
je hebt het ook gemengd met knoflook..... maarja of je die mag draaien thuis :)

http://www.paardendrogist.nl/obj/obj0013921
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

09-12-2004 22:30

HAns,

Wat dacht je van een procent of 5 tot max. 10 aan gestampte schelpen ?
En nog gratis ook.... :wink:

Mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

09-12-2004 23:02

mini mosseltjes
hele gekookte hennepzaden
stukjes tijgernoot
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-12-2004 23:26

jongen Jan, dat lijkt me wel eens wat om uit te proberen, tot welke hoeveelheid kan ik deze gebruiken?

Dennis, inderdaad niet verkeerd, maar als het ff kan zoek ik het liever in iets voedzaams....en of schelpen voedzaam is vraag ik me af?

Mitz,
mini mosseltje...waar kun je dit verkrijgen?
Gekke vraag..maar ik ben slechthorend ...maken die hennepzaadjes dan ook zoveel herrie?

thanks for your input
gr
Hans
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

09-12-2004 23:36

Herrie?

Ach... laat die hennepzaadjes dan maar zitten.

Minimosseltjes bij koivoedercentre of goede aquarium winkel. Maat geloof ik 800/1000. Wil dus zeggen, dat ze zo klein zijn dat er een evenredige hoeveelheid van in een kilo gaan. Vinden ze lekker hoor!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-12-2004 23:48

mitsz van der kamp schreef:Herrie?

Ach... laat die hennepzaadjes dan maar zitten.

Minimosseltjes bij koivoedercentre of goede aquarium winkel. Maat geloof ik 800/1000. Wil dus zeggen, dat ze zo klein zijn dat er een evenredige hoeveelheid van in een kilo gaan. Vinden ze lekker hoor!


hoi Mitz,
Meen echt eens gelezen te hebben dat iemand die karpers thuis hield in een aquarium gek werd van de herrie als hij deze voerde met tijgernoten...mischien iets overdreven dan? Neem gemakshalve dan maar aan dat met het eten van minimossels of schelpen en tijgernoten met iets meer geluid gepaard gaat dan hennep?..correct me if i''m wrong please
Bedankt voor de tip....zeer interresante ingredieenten moet ik zeggen die mini mosseltjes en die kelp zeewier.
Zal dat laatste ook de nodige herrie maken vergeleken met tijgernoten dan?
Want dat is denk ik het grootste extra plezierige bijeffect van Cruncheffect.....azende karpers halen andere karpers over grote afstand over de streep om mee te doen :wink:
HB
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

10-12-2004 08:25

Hallo,

Ik geloof niet zo in de voedingswaarde van mosselschalen en eierschalen.
De reden dat ik niet zo in die extra voedingswaarde geloof is dat ik niet denk dat er iets van een eierschaal wordt verteerd door de vis. Dit najaar heb ik regelmatig gevoerd en als ik dan een vis ving, dan keek ik altijd even wat hij uitscheet. Daar zaten dus regelmatig stukjes boilie in en ook stukjes eierschil. De stukjeboilie waren afgerond. Da's logisch, want dat wordt wel verteerd voor een gedeelte en is een stuk zachter dan eierschillen. De eierschalen kwamen er gewoon precies zo uit als ze erin gingen, dus met scherpe kanten. Volgens mij is daar dus helemaal niks mee gebeurd.

Eierschalen laat ik in de boilie zitten en eventuele voordelen van een cruncheffect, extra kalk en extra vitamines neem ik gratis mee. Het vooral een stuk makkelijker en sneller dan elk eitje,, stuk voor stuk te moeten breken.

Die crunch moet natuurlijk andere vissen aanzetten om ook te gaan vreten. Schelpen en mossels crunchen weer iets anders dan eierschillen, maar of dat nou het verschil maakt tussen eten of niet eten, vraag ik me af.

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Leon
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

10-12-2004 09:04

Goedemorgen Leon,

Het gaat mij in eerste instantie om het cruncheffect,het maken van herrie/geluid door de karper tijdens het azen van mijn voer.

De theorie is dat andere karpers door dit geluid aangetrokken wordt,immers onderwater heb je zoetwatermossels dat waarschijnlijk nagenoeg hetzelfde geluid veroorzaakt. Azende karpers lokken zeer waarschijnlijk (niets is zeker in de visserij!) andere karpers..dus wellicht ook kunnen ze net ook die ene argwanende karper over de streep trekken om mee te doen met azen.

Eierschalen en mosselschalen voegen geen voedingswaarde toe aan de boillie (meen ik ook niet geschreven te hebben) en komen er inderdaad zo uit als ze erin zijn gegaan.
Maar als ik een product kan vinden dat een cruncheffect sorteert en tevens ook nog eens iets van voedingswaarde bevat, wellicht kelp/zeewier waar jongen jan het over had....dan sla ik mischien twee vliegen in 1 klap :wink: . In zo een geval voeg ik dan liever iets toe wat cruncht en voedingswaarde bevat.
Iets anders...wassen /spoelen jullie de eieren ook af ,alvorens je deze gebruikt in je mix...en dan bedoel ik met name voor diegene die eierschalen gebruikt in hun mix.
Vraag dit omdat met name de eierschalen aan de buitenkant salmonellabacterieen bevat, dit zou wel eens een nadelig effect kunnen hebben op de houdbaarheid van je boillies. (mischien ver gezocht?..maar dan kun je volgens mij beter het zeker voor het onzekere nemen...toch?)
gr
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-12-2004 09:45

Even een sprookje uit de wereld helpen.

Goedemorgen Hans....

Salmonellea heeft niets te maken met houdbaarheid. Zou jij als kok toch moeten weten. Een kip die nog leeft, kan besmet zijn met salmonella. Is nog maanden/jaren houdbaar. Vlees dat is besmet met salmonella is dus niet bedorven.

Je kunt het salmonella probleem oplossen, door de schalen even in de magnetron te doen, totdat zer echt lekker heet zijn. Daar houden de salmonellaatjes niet van.

Kelp is een leuik idee, maar neemt een hoop vocht op. Het maakt de boilies dus veel sneller zacht. hiermee verliest het dan ook snel zijn crunchty effect.

Een optie is, om de boilie echt af te laden met quinoa/millet etc ook lekker crunchy. Ik zou zelf echter de voorkeur uitspreken voor de mosseltjes (aanrader!). Een bewezen toevoeging :P

laters Mitsz
Gebruikersavatar
Robin Blaauw
Berichten: 130
Lid geworden op: 01-03-2004 12:43
Locatie: Hilversum

10-12-2004 11:12

Eierschalen komen eruit zoals ze erin gingen.... Echt NIET!

Heb al meerdere malen meegemaakt dat er grote hoeveelheden zeer fijn gemalen schil in de ontlasting zat,veel fijner dan ik ze in mn aas heb!
Laat ze in de waan,ik kom eraan.....
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

10-12-2004 11:28

Robin,

Ik denk dat er toch flink wat verschil zit tussen vermalen en verteren...

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Robin Blaauw
Berichten: 130
Lid geworden op: 01-03-2004 12:43
Locatie: Hilversum

10-12-2004 11:34

Mark, helemaal met je eens!

Bedoelde meer dat de schillen wel degelijk tot zeer fijn worden vermalen en dan niet echt scherpe kantjes meer hebben,het is haast stof zo fijn!
Laat ze in de waan,ik kom eraan.....
Jan Jongen
Berichten: 97
Lid geworden op: 25-04-2003 02:00
Locatie: Zwijndrecht, Nederland
Contacteer:

10-12-2004 13:03

CRUNCHY KELP MEAL
This crunchy Kelp Meal can be used in base mixes or method mixes to add valuable minerals, trace elements and attractors as well as a texture that carp love. Recently, many anglers have added crushed egg shells into base mixes to give a crunchy texture to baits ... Crunchy Kelp Meal will do this whilst also improving the bait’s nutritional quality.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-12-2004 13:16

Jan,

wat wil er mee zeggen?
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

10-12-2004 13:27

Hans,

Wat ik gebruik in mijn mix om een cruch effect te creeeren zijn mosselschelpen.
Die vind je vaak aan de waterkant...

Bij ons heb je een water waar veel schalen van de mosselen te vinden zijn.
Deze gooi je even in de blender en je bent klaar.
Ik gebruik 7-10% van die krengen in mijn mix, niet grof gemalen, want dan gaat het crunceffect weer weg.

verder geloof ik dat de schelpen ook een smaak naar mosselen hebben.

MVG,

Marijn
Jan Jongen
Berichten: 97
Lid geworden op: 25-04-2003 02:00
Locatie: Zwijndrecht, Nederland
Contacteer:

10-12-2004 13:27

Dat het gebruikt wordt als toevoeging met het doel waarvoor Hans deze topic in het leven heeft geroepen.

Ik snap je response dus ff niet Mitsz.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-12-2004 13:34

Heb je het vaak gebruikt Jan?

Ik hegb het afgelopen jaar ca 100 kg van het spul verwerkt, in eerste instantie voor dezelfde redenen. Ik stap er voor het volgend jaar vanaf, omdat het teveel vocht opzuigt en dus het crunchy effect te snel verdwijnt uit je boilie.

cést tout
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

10-12-2004 13:48

voor 1 keer vanaf het werk..later meer thuis.
Mitz,
Daar heb je wel gelijk in, heb het e.e.a. niet goed verwoord. Met houdbaarheid heeft salmonella inderdaad niets te maken. Bedoelde ook meer het volgende. Voor de mens is salmonella schadelijk en zorgt ervoor dat de mens ziek wordt, dit valt te voorkomen door de ei(wit) niet rauw te eten. Door verhitting (koken/bakken) kun je de eieren goed gaar maken zodat het weer veilig is om te eten. Maar nu het volgende
Boilliemixen en dan met name de mixen van de thuisbereiders (fabrikanten gebruiken wellicht andere uitharders?) en pellets bestaat uit diverse deeg ingrediënten plus rauwe eieren. Nu worden de boillies kort gekookt en heb je een taaie buitenmantel. Maar het binnenste is eigenlijk toch nog rauw te noemen en bereikt geen kern temperatuur van rond de 70 graden om de schadelijke salmonella bacterie onschadelijk te maken ?. Pellets worden helemaal niet verhit maar gedroogd.
Het binnenste van de boillie wordt dan wel weer hard door het drogingsproces, maar of hiermee de salmonella uit de mix verdwenen is, is volgens mij nog maar de vraag.
Als er dan ook nog eens vieze eierschalen mee de mix ingaan..dan werkt dit warschijnlijk ook niet echt bevoordelijk.
De grote vraag blijft natuurlijk of salmonella ook daadwerkelijk schadelijk is voor de karper, ben geen bioloog..dus ik weet het niet.
Gr
Hans Brinkel
p.s. werk gelukkig al lang niet meer fultime als kok.
Jan Jongen
Berichten: 97
Lid geworden op: 25-04-2003 02:00
Locatie: Zwijndrecht, Nederland
Contacteer:

10-12-2004 13:48

Ik heb het wel gebruikt maar niet voor het chrunch effect, ik gebruikt liever de poedervariant.

Van veel ingredienten zijn er vele varianten op de markt, zoals jij zelf al in diverse topics hebt aangegeven. Zal v.w.b. dit ingredient zeker niet anders zijn, kelp zeewier algenmeel enz... zijn benamingen die voor het zelfde product door elkaar gebruikt worden.

Maar zal wel een sample bestellen bestellen bij deze firma, en het dan naar je opsturen.

heb gisteren in deze topic gereageerd en kwam toevallig deze omschrijving tegen omdat ik, net als jij ,ook interesse heb in wat meer exotische ingredienten.
Cor Blokhof

11-12-2004 11:18

Robin Blaauw schreef:Eierschalen komen eruit zoals ze erin gingen.... Echt NIET!

Heb al meerdere malen meegemaakt dat er grote hoeveelheden zeer fijn gemalen schil in de ontlasting zat,veel fijner dan ik ze in mn aas heb!


Een karper kan geen kalk verteren

Dus hoe je hier bij komt weet ik ook niet
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

11-12-2004 13:20

Cor,

Er wordt niet beweerd dat de karper kalk kan verteren, iets te snbel met je conclusie denk ik zo maar. De eierschalen komen er in kleinere stukken uit dan dat ze er ingaan, is iets heel anders dan verteren.

Het verkleinen kan uiteraard door verschillende mechanismen gebeuren, kraken tussen de keeltanden of zelfs in het maagdarm kanaal (knijpende werking van de darm).

Ik denk dat een krakend effect de karper dicht bij zijn mosselgevoel brengt en hij daardoor misschien iets enthousiaster gaat vreten.

Maar ik ben natuurlijk geen karper :lol:
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

11-12-2004 13:43

Even kijken of we het nu eens zijn.
Samengevat:

Eierschalen houden we erin. Cruncheffect en verder erg makkelijk/snel.

Geen invloed op de voedingswaarde en het kan ook geen kwaad mbt tot de gezondheid van de karper.
- Niet doordat het scherp is (dat zijn mossels ook)
- en ook niet door salmonella's of iets dergelijks. Ik denk trouwens dat karpers niet gevoelig zijn voor salmonella's (net zoals kippen), anders zouden daar al veel meer problemen mee zijn. Een boilie bevat namelijk ook ongekookt ei.

Mossels en andere schelpen kan ook, maar waarom moeilijk doen als de oplossing voor de hand ligt?

Einde topic?

groet,

Leon
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

11-12-2004 16:23

hans zou gewoon voor de eier schalen gaan
gewoon je eieren in de blender malen en in je mix doen
zou ze wel ff schoonspoelen van te voren want volgens mij worden eieren schoongemaakt met een 1 of ander goedje voor ze naar de winkel gaan.

gr. ruud
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

11-12-2004 18:45

Leon,
Geen invloed op de gezondheid??
//- en ook niet door salmonella's of iets dergelijks. Ik denk trouwens dat karpers niet gevoelig zijn voor salmonella's (net zoals kippen)//.
Ondanks of Dankzij preventieve Antibiotica uit het voer?

Neem maar van mij aan; wanneer de kippetjes niet inge-ent zouden worden er maar bar weinig gezond zouden blijven!

Salmonella krijgen ze nooit meer uit de kip, omdat de salmonella resistent geworden is door het preventieve en overmatig gebruik van antibiotica...

Het voorgenomen verbod op de verkoop van rauwe kip met salmonella of campylobacter blijkt opnieuw bittere noodzaak. Uit een kiptest van het Algemeen Dagblad zou zijn gebleken dat de als salmonellavrije kip aangeboden producten van Albert Heijn toch salmonella zou bevatten. De supermarkt heeft naar aanleiding van het nieuws besloten het vlees voorlopig uit de schappen te halen. De Consumentenbond uitte al eerder bezwaren tegen het salmonellavrije etiket op kip, omdat daarmee een schijnveiligheid wordt gewekt. De kip bevat dan weliswaar geen salmonella, maar kan wel de campylobacterbacterie bevatten. Deze bacterie is zo mogelijk nog gevaarlijker dan de salmonellabacterie.


Wij strijden al lange tijd om besmette kip uit de winkelschappen te krijgen. Onlangs gaven tot onze blijdschap de ministers van Volksgezondheid en Landbouw gezamenlijk blijk van het voornemen om per 1 januari 2007 de verkoop van rauwe kip met salmonella of campylobacter te verbieden. Afgelopen zomer toonde onderzoek van ons aan dat bijna de helft van de kip in de winkel besmet is met een van de twee schadelijke bacteriën. Jaarlijks worden circa 50.000 mensen ziek en overlijden 35 mensen aan voedselinfectie veroorzaakt door besmette kip (bron: RIVM).
Groet'n Henk..

still growing Old.