te kort???


Plaats reactie
Michiels Gino M W
Berichten: 203
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Locatie: Michiels GINO België Bredene (kust)
Contacteer:

18-06-2002 07:30

Beste collega's ik heb een vraagje.Normaal week ik mijn particles 24u 30 min koken en enkele dagen in het kookvocht laten staan,dit is goed dus.Nu,voorbije zaterdag was er plots een verandering van schema,ik kon gaan vissen maar ik had geen particles.Nu heb ik vlug particles geweekt ong 3u en daarna 1u gekookt,en dan een 6u laten weken in het kookvocht.Dit alles door tijdgebrek.Kan het kwaad die korte weekperiode, zouden de antistoffen uitgekookt zijn? ik weet dat ongekookte particles slecht zijn voor de karper.Maar zijn deze tijden voldoende om geen schade aan te richten? thanks Gingino
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

18-06-2002 08:03

Ik weet niet of het te kort is,
maar het lijkt me in ieder geval niet beter dan de normale tijden..
bij het weken gaat het erom dat de particals vocht tot zich nemen,en opzetten/opzwellen.
dit gebeurd in 3uurtjes niet volledig.
ik weet niet of je dit goed maakt onder het koken, of onder het laten staan in het week vocht.
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

18-06-2002 23:11

en waarom niet?????
na een uur koken zonder te weken is die troep stront gaar

I'm the cook
Arnold Haandrik

18-06-2002 23:12

bah bah,doe jij er poep bij?
:wink:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Harald Hendriks op 2002-06-18 23:12 ]</font>
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

19-06-2002 09:21

Donald - ik zegt toch 'ik weet niet of je het goed maakt met....'
oftewel ik weet het dus niet... :wink:
maar als jij de Kok (gewoon met Ka Oo Ka ?) hier bent, zal jij het wel weten :wink:
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

19-06-2002 17:33

wij koken bruine bonen erwten gelijk,
niks weken dat is van voor de oorlog
we spoelen het wel af voor eventueel zand en steentjes.
en dat is binnen een uur al helemaal gaar
dit kan je ook met tijgernoten,pinda's doen
wie dat verzonnen heeft met al dat weken weet ik ook niet.zal wel zo'n afgekeurde huisvader zijn die nog geen blik soep kan opwarmen.
zet ze zelf ook vaak in de week,maar geen dagen van te voren...meestal een avond van te voren.
dus wat jij gedaan heb kan geen kwaad
Bob Smit
Berichten: 133
Lid geworden op: 25-03-2002 01:00
Locatie: enschede

19-06-2002 22:09

Donald,
ik denk niet dat je tijgernoten binnen een uur koken net zo opgezwollen krijgt als dan wanneer je ze eerst 24 uur weekt...
Het is echt wel nodig om particles eerst te weken!
okee, bruine bonen zijn binnen een paar uurtjes helemaal vol maar dat geldt zeker niet voor alle particles volgens mij

GR Bob
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

19-06-2002 23:34

als jij dat denkt
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

19-06-2002 23:36

test het maar
en je heb het zelfde effect
Arnold Haandrik

20-06-2002 00:35

toch ben ik het wel een beetje met je eens Donald wat betreft "slechts" een paar uurtjes weken en dan een uurtje koken zijn ze idd "stront" gaar.dwz zo zacht als ik ze wil hebben en de onderste uit de pan zijn gewoon geexplodeerd!
:eek:
vang ze!
Harald
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

20-06-2002 09:48

Dit gebeurd mischien met Bonen ja...

maar met tijgernoten echt niet hoor..

tijgernoten moet je 48uur laten weken, en dan half uur of 45min laten koken..
als je dit een paar uurtjes weekt, en dan ff uurtje kookt, berijk je toch niet het zelfde resultaat ? :???:
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

20-06-2002 13:32

christiaan...heb je het al geprobeerd dan!!!
zet het maar een 2a3 uur in warm water en gooi de kook van ruim een uur er over

dit is weer commentaar zonder het uitgetest te hebben..vooroordeel noemen ze dat ook.
schijnen er meer last van te hebben hier
zoals over bepaalde wateren cq gevlochten lijnen...en maar zeiken erover.
heb je een mooi gezegde over
ze hebben de klok horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

20-06-2002 15:59

Ik heb het zelf niet geprobeerd.

anders had ik wel kunnen zeggen dat het wel zo was, en dat het werkte...
of niet soms ?
vooroordeel ? neej een vooroordeel is iets anders..!!

en ik denk evengoed nog steeds dat je er niets mee berijkt...
want normaal gesproken moet je tijgernoten al 45minuten koken, 1 kwartiertje extra kan gewoon niet genoeg wezen.
Als je nou zou zeggen, ik doe het dubbele, anderhalf uur, zou ik zeggen OK mischien dan wel.

En warm water laten weken ?
idd dat helpt een groot stuk.
Als je je particals al in warm water zet,
gaat het week process inderdaad sneller...
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

20-06-2002 17:48

volgens mij doel je op dat je tijgernoten stront gaar krijgt????
kijk en dat kan je dus vergeten,want die dingen blijven hard!!

maar ga het maar eens testen met een onsje tijgernoten en kijk wat het resultaat is
en dan praten we verder
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-06-2002 18:36

Het meest vervelende is dat hier weer dingen door elkaar gaan lopen.

De bereiding van partikels voor het vissen worden ondergeschoven bij het bereiden van voedsel bestemd voor de mens.
Beide zaken kun je niet vergelijken, het bereiden van voedsel heeft tot doel een smakelijke en eventueel voedzame hap te bereiden en het moet voldoen aan de wensen van de hedendaagse mondige consument.

Het bereiden van partikels voor onze vriend de vis heeft tot doel dat de bonen geen schade aan de vis mag berokkenen.

Met als voordeel voor de visser dat bij het weken en koken de koolhydraten-zetmelen omgezet worden in suikers en bereik -verteerbaar en zodoende aantrekkelijk worden voor de vis.

Een mens heeft een maag en dus maagzuren, iets wat een karper niet heeft dus het verteringsverhaal loopt hier mank.

Door het weken en koken worden de partikels die genuttigd worden snel en gemakkelijk verteerbaar voor de karper.
Onvoldoende geweekt en/of onvoldoende gekookt zijn de meeste partikels schadelijk voor het spijsverteringskanaal van de vis.
Ze kunnen verstoppingen en een langzame pijnlijke dood ten gevolg hebben.

Je weekt de gedroogde partikels opdat de partikel weer vocht op kan nemen in dit proces zet de partikel drastisch uit!!

Tijdens alle temperaturen komt het proces van omzetten in suikers opgang dus ook al bij het weken.
Ikzelf spoel de partikels een paar keer en zet er dan warm water op.

De suikers die hogere temperaturen nodig hebben bij dit proces komen aan de beurt bij het opwarmen en later bij het koken van de partikels.

Het verteren begint al in de mond, bepaalde enzymen beginnen daar al voor te verteren.
Maar in de darm komt dit proces pas goed op gang.

Er zijn vissers die extra enzymen toevoegen aan het aas om het verteringsproces op gang te zetten voor het aas genuttigd wordt.
Ze hopen, terecht of onterecht, dat de herkenning van voedsel door de vis hierdoor gestimuleerd wordt.

Proef nu zelf eens een rauwe partikel, een partikel die geweekt en een partikel die geweekt en gekookt is.
Vooral bij tijgernoten is dit verschil HEEL groot.
Je zult zelf het verschil proeven, zo ook de karper die vele malen beter in staat is om te proeven dan een mens, ook al buiten de mond!

Je kunt idd korter weken en langer koken maar dan komt hier de critische consument weer.
24 uur weken en een 20 tal minuten aan de kook houden kost minder energie ( lees geld ) dan 4 uren weken en 1 à 2 uren koken.

Ik ben benieuwd of ik in de ogen van de kok wel voldoende over die dingen heb nagedacht of dat ook ik maar wat loop te kwaken.

Douwe

_________________
Vissen is een hobby, geen religie!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Douwe Bijlsma op 2002-06-20 18:42 ]</font>
Pieter de Jongh

20-06-2002 21:10

hallo allemaal,

idd maakt het geen verschil.
Al vaak meegemaakt na een onverwachte goede nacht dat we opeens door onze noten heen waren.
En dan wil je toch de volgende nacht weer vissen.
Dus dan snel een half uurtje koken en de rest van de dag in het warme water laten staan.
En als ze eenmaal gekookt zijn wellen ze niet meer op in het warme water.
Ook qua vangsten maakt het niet meer uit.
Maar het zal heus wel beter zijn om het andersom te doen.

Groeten Pieter
Gebruikersavatar
Arend Bleijerveen
Berichten: 98
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Blokker
Contacteer:

20-06-2002 23:22

hallo,

Tijgernoten week ik meestal 2 nachten, daarna worden ze 10 minuten gekookt.

Nu kreeg ik laatst een tip van een bekende karpervisser (via een vismaat), dat je tijgernoten niet moet koken, gewoon minimaal 8 dagen weken geeft het beste resultaat.
De reden waarom je de tijgernoten niet moet koken wist mijn vismaat niet, maar misschien dat iemand op het board het weet?

Cheers arend
Gebruikersavatar
Kelly Adegeest
Berichten: 167
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer

21-06-2002 00:36

Mij is juist verteld dat je tijgernoten júist moet koken om dat er dan een of andere slechte stof vrijkomt (en deze stof de karper dus geen 'kwaad' meer kan doen).
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

21-06-2002 09:35

Iedereen heeft zo zijn eigen idee over het weken en koken van voer.Waarom zou je je voer 8 dagen laten weken?Wordt het daar groter van of wat?Na 24 uur neemt het al bijna niets meer op.
Ik doe altijd 24 uur weken en 1 uur koken en dan ff laten afkoelen en hoppa erin.Werkt goed en je hoeft je spul ook niet in het kookwater laten staan voor een paar dagen.Iedereen zo zijn eigen manier.
Succes iedereen.
Gebruikersavatar
Albert v Hasselt
Berichten: 197
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: vught

21-06-2002 13:07

testje
groetjes albert.en nog vele strakken lijnen toe gewenst
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

22-06-2002 07:07

Ondergetekende heeft ervaring dat als je tijgernoten eerst een dag weekt en dan laat koken, het minder gauw een slijmsmurrie word dan dat je ze gelijk in de pan gooit en een uur laat koken en daarna een paar dagen laat staan. Dan word het bij mij met een dag of 2 al een slijmzooi en dat is ook de bedoeling. Na langdurig weken duurt het wat langer en heb je lang niet zoveel slijm. Iemand een verklaring?

_________________
gr lukas

vissie kump zo!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lukas Linde op 2002-06-22 07:08 ]</font>
Plaats reactie