laxerende werking van koriander


Martijn de Groot
Berichten: 152
Lid geworden op: 20-08-2002 02:00

05-11-2004 10:28

Hallo allemaal,

Van koriander is het bekend dat het een laxerende werking heeft. Maar is dit nou van de verse kruiden of het zaad? of maakt het geen donder uit?

Hoeveel zouden jullie ervan gebruiken in een mix van een kilo?
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

05-11-2004 11:44

Dat zou wel "shit" zijn. :D

Ik weet niet precies hoe het zit met laxerende werking van dit kruid. Maar ik denk zo dat bij beperkte hoeveelheden door de boillies heen dit best meevalt.
Hebben boillies in het algemeen niet een enigszins laxerende werking? Omdat de verteerde boillies er vaak als dunne prut weer uitkomt. Dit zie je nogal eens bij gevangen vissen of onderin de bewaarzak, nadat een karper er 's nachts in heeft gezeten. Of is dit alleen bij karpers die echt veel boillies gegeten hebben, waardoor ze niet goed genoeg verteren?
Martijn de Groot
Berichten: 152
Lid geworden op: 20-08-2002 02:00

05-11-2004 16:36

buiten dat jou antwoord totaal geen antwoord is:

Ik denk niet dat een karper een lekkere dikke drol legt maar dat het altijd wat verdunt is. Denk aan een aquarium waarin goudvisjes zwemmen. Als die moeten, laten ze het lopen en hangt er een dun sliertje "zooi" uit zijn/haar anus. Niet echt stevig maar dus ook niet spuit poep :)

Een boilie kan makkelijk verteren (ligt aan de boilie) dus kan het wat dunner zijn als "normaal"

en dus om weer terug te komen op mijn vraag:

Hallo allemaal,

Van koriander is het bekend dat het een laxerende werking heeft. Maar is dit nou van de verse kruiden of het zaad? of maakt het geen donder uit?

Hoeveel zouden jullie ervan gebruiken in een mix van een kilo?
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

05-11-2004 19:20

Niet zo vijandig doen...met je "totaal geen antwoord".

Op internet gevonden: Koriander heeft een laxerende werking op mens en dier, met mate gebruiken enz.

Daar staat dus idd dat het laxerend werkt. Ik zou er niet meer dan 50 gram van op een kilo gebruiken. Lijkt me voor de smaak voldoende en zo beperk je ook het laxerende effect.

Zo wel goed meneer?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-11-2004 09:10

http://www-ang.kfunigraz.ac.at/~katzer/engl/index.html

Alsjeblieft heren. Hebben jullie de andere vijfduizend kruiden en specerijen er ook bij.

met gepeperde groet Mitsz
Martijn de Groot
Berichten: 152
Lid geworden op: 20-08-2002 02:00

07-11-2004 18:31

Rick Boerboom schreef:Niet zo vijandig doen...met je "totaal geen antwoord".

Op internet gevonden: Koriander heeft een laxerende werking op mens en dier, met mate gebruiken enz.

Daar staat dus idd dat het laxerend werkt. Ik zou er niet meer dan 50 gram van op een kilo gebruiken. Lijkt me voor de smaak voldoende en zo beperk je ook het laxerende effect.

Zo wel goed meneer?


ja dit is teminste een antwoord en geen loze post

Bedankt!



De bedoeling is om juist een laxerend effect te krijgen. het idee er achter is om een soort voedsel nijd te creëren.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-11-2004 18:59

Martijn, het is maar te hopen dat er bij jou thuis geen voedselnijd zal worden opgewekt.
Wil overigens nog wel eens zien dat zodra je in de scheiterij bent je nog trek hebt.
Zodra de karper een nadelig effect bemerkt bij het eten op je voerplek zal hij mi instinctief je aas op de duur gaan mijden zal met koriander zeker gebeuren de smaak is erg herkenbaar namelijk.
Dingen gaan toevoegen die diarree opwekt om het dier sneller en meer te laten eten is in mijn bescheiden mening daarom ook af te raden.
Vissen is een hobby, geen religie!
Martijn de Groot
Berichten: 152
Lid geworden op: 20-08-2002 02:00

08-11-2004 14:15

Douwe Bijlsma schreef:Martijn, het is maar te hopen dat er bij jou thuis geen voedselnijd zal worden opgewekt.
Wil overigens nog wel eens zien dat zodra je in de scheiterij bent je nog trek hebt.
Zodra de karper een nadelig effect bemerkt bij het eten op je voerplek zal hij mi instinctief je aas op de duur gaan mijden zal met koriander zeker gebeuren de smaak is erg herkenbaar namelijk.
Dingen gaan toevoegen die diarree opwekt om het dier sneller en meer te laten eten is in mijn bescheiden mening daarom ook af te raden.


Maar ervaart een karper scheiterij net zoals de mens? Ze zwemmen en als ze moeten dan laten ze het lopen. Niks rennen en vliegen naar een of andere pot maar gewoon laten lopen :) Lijkt me heerlijk

Het idee is ook dat scheiterij wordt veroorzaakt doordat je darmen sneller werken. In de winter als de darmpjes van het beessie niet echt (echt niet)
op en top werken, helpt het misschien om een handje te helpen.

Dus karpertjes aan de scheit = darmpjes werken beter = meer eten?


Dat koriander een duidelijk herkenbare geur heeft maakt me nog niet zoveel uit.
Zo d8 ik
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

08-11-2004 14:42

Martijn,


Misschien heb ik een alternatief voor je....Gemalen boekweit zaadjes. :wink:
Dit gebruikte ik vroeger in gemalen toestand in m'n feedervoertje en de brasem er in ieders geval van aan de schijt. Onprettig vonden ze het niet want ze aasden er goed op!
Wat ook een voordeel kan zijn is dat de zaadjes wel geur hebben maar geen overtreffende geur zoals dat wel bij koriander het geval is. :)

Eens kijken of de prijs ook nog goedkoper uitvalt en voila......Een nieuw product voor je mix is "herboren" :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-11-2004 14:42

:o

Martijn,

Je benaderd slechts het fysieke ongemak en niet de gevolgen voor de gezondheid. Enig idee?

Trouwens, wat is de functie van de afname van de lichaamsfuncties zoals de darmactiviteit en stofwisseling bij een karper in de winter?

Groet, Kees
Martijn de Groot
Berichten: 152
Lid geworden op: 20-08-2002 02:00

08-11-2004 15:32

Kees Ouwehand schreef::o

Martijn,

Je benaderd slechts het fysieke ongemak en niet de gevolgen voor de gezondheid. Enig idee?

Trouwens, wat is de functie van de afname van de lichaamsfuncties zoals de darmactiviteit en stofwisseling bij een karper in de winter?


Gevolgen voor de gezondheid bij de mens zijn bv uitdroging :)

Bij een karper heb ik werkelijk geen idee. Het is heel goed mogelijk dat er door diarree minder voedingstoffen worden opgenomen. Dit gebeurd toch al haast niet in de winter vanwege die darm activiteit.

De functie van afname van lichaamsfuncties is om energie te sparen. Maar nemen er zoveel lichaamsfunties af dan? Volgens mij niet.

Vanwege de bacteriën die alleen bij een bepaalde temp actiever worden in het omzetten van voedsel en dus meer energie opwekken kunnen de karpers meer energie verbruiken dus zullen ook meer lichaamsfuncties actief zijn.

voordeel van diaree dus:

Voedsel lost snel op zonder dan er veel moeite voor hoeft worden gedaan. Dus weinig energie verbruik.

Natuurlijk moet je dit wel binnen proporties houden. Een stek met 3 kilo voer en 1 karper die zich de hele tijd leeg blubbert. Hierdoor meer balletjes gaat zuigen zonder voedingswaarde binnen te krijgen. Nee dat lijkt me niet echt gezond nee

Ik hoor het wel!

Groeten,

Martijn
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

09-11-2004 10:12

Uit principe ga je toch niet bewust diarree opwekken bij karpers? Bij geen mens of dier lijkt me.
Diarree is niet alleen een versnelde darmactiviteit, de darmen zijn ontregeld. Van slag af. Als een mens of dier iets verkeerds eet of ziek is kan hij/zij diarree krijgen. Dat lijkt ook mij niet de bedoeling.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

09-11-2004 10:21

Rick,

Toen ik vroeger nog wedstrijden visste ging er standaard een flink deel coprah melasse door het lokvoer. Dit heeft ook een laxerende werking en zorgt ervoor dat de brasems niet snel verzadigd raken op de voerplek en dus door blijven eten.

Ik denk dat je het niet kunt vergelijken met diarree, sommige middelen versnellen gewoon de gang door het darmkanaal. Dat dit negatieve gevolgen voor de vis heeft lijkt me erg sterk. Volgens mij wordt het nog altijd erg veel gebruikt in de wedstrijdvisserij, dan zouden na iedere wedstrijd dlink wat dode brasems te zien moeten zijn...

Enige laxerende werking meegeven kan m.i. dus geen kwaad, al moet je natuurlijk niet overdrijven!

Groeten,

Mark
Martijn de Groot
Berichten: 152
Lid geworden op: 20-08-2002 02:00

09-11-2004 10:29

Rick Boerboom schreef:Uit principe ga je toch niet bewust diarree opwekken bij karpers? Bij geen mens of dier lijkt me.
Diarree is niet alleen een versnelde darmactiviteit, de darmen zijn ontregeld. Van slag af. Als een mens of dier iets verkeerds eet of ziek is kan hij/zij diarree krijgen. Dat lijkt ook mij niet de bedoeling.


Is dat helemaal waar? Het zou wel kunnen maar als ik 1 kilo koriander zou eten raak ik aan de scheiterij maar ben ik dan ziek? lijkt me niet.

tuurlijk als het aan blijft houden WORD ik wel ziek.

Aan de andere kant, aan alle reacties te merken is het misschien toch niet zo'n goed plan.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

09-11-2004 16:48

[quote="Mark Noorman"]Rick,

Toen ik vroeger nog wedstrijden visste ging er standaard een flink deel coprah melasse door het lokvoer. Dit heeft ook een laxerende werking en zorgt ervoor dat de brasems niet snel verzadigd raken op de voerplek en dus door blijven eten.

Ik denk dat je het niet kunt vergelijken met diarree, sommige middelen versnellen gewoon de gang door het darmkanaal. Dat dit negatieve gevolgen voor de vis heeft lijkt me erg sterk. Volgens mij wordt het nog altijd erg veel gebruikt in de wedstrijdvisserij, dan zouden na iedere wedstrijd dlink wat dode brasems te zien moeten zijn...

Enige laxerende werking meegeven kan m.i. dus geen kwaad, al moet je natuurlijk niet overdrijven!

Groeten,

Mark[/quote]

Zo nu even wat glad ijs voor mij .....

Ik vind deze vergelijking niet geheel terecht, een wedstrijdje vissen (hoelang duurt zo iets?) of een voercampagne waarbij de normaal winterslapende karper laxerende middelen eet terwijl hij normaal niet eet.

Hm. ik heb geen mening t.a.v. schadelijkheid e.d. hoor, ik ben geen karperkenner (daarvoor blank ik te vaak en vis ik (nog) niet lang genoeg) de vergelijking vond ik alleen niet helemaal juist.

Greets Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

09-11-2004 16:51

[quote]
Is dat helemaal waar? Het zou wel kunnen maar als ik 1 kilo koriander zou eten raak ik aan de scheiterij maar ben ik dan ziek? lijkt me niet.

tuurlijk als het aan blijft houden WORD ik wel ziek.

Aan de andere kant, aan alle reacties te merken is het misschien toch niet zo'n goed plan
[/quote]

Ben je ziek als je aan de schijt bent? ...... Als jij vind van niet dan gaarne jouw definitie van ziek?

Waarom lees jij in de reacties dat het geen goed plan is? Ik heb nog niet echt een goede reden gezien het niet te doen. Wellicht dat de vis er echt onder lijd, maar is dat aangetoond?

Greets Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Martijn de Groot
Berichten: 152
Lid geworden op: 20-08-2002 02:00

09-11-2004 17:04

Marc Schrikkema schreef:Ben je ziek als je aan de schijt bent? ...... Als jij vind van niet dan gaarne jouw definitie van ziek?

Waarom lees jij in de reacties dat het geen goed plan is? Ik heb nog niet echt een goede reden gezien het niet te doen. Wellicht dat de vis er echt onder lijd, maar is dat aangetoond?

Greets Marc


Nou goed ik kan me lekker voelen en niks aan de hand maar wel dunne poep hebben :). Moet ik alweer rennen nadat ik net de deur van de wc achter me heb dicht getrokken ben ik ziek.

Ik denk alleen dat het experimentje om karper aan het kakken te maken en daar door niet te laten verzadigen beter in de zomer kan plaats vinden dan in de winter waar ze alle energie die ze hebben moeten kunnen gebruiken om te overleven.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-11-2004 17:12

Ik gaf een aantal zaken aan die ik mank vond gaan in de bewering dat de karper er geen last van zou ondervinden. Maar ik ben geen karperdokter en weet het ook niet. Ik ken geen onderzoek naar laxerende middelen en de gezondheid van karper. Is zeker geen onderdeel van wat je normaal gesproken in de viskwekerij zou doen. Verre van dat.

Wat mij zorg geeft is de observatie dat de laatste jaren er blijkbaar meer karpers doodgaan dan we gewend waren. Er wordt een heleboel over virussen gepraat, maar er is niets aangetoond. Het beeld wat ik zo opvang lijkt mede te wijzen op de haast traditionele voorjaarsterfte die wel vaker voorkomt bij karpers die een slechte conditie of verminderde weerstand hebben. Dit is bij mij ook bekend met betrekking tot karpers in een vijver. Dit kan vele oorzaken hebben en één daarvan is voedsel (aas). Een andere is stress (vangen). Ook wordt de verminderde rustperiode genoemd (zachte winters). In dat verband heb ik wat moeite met al te stellige overtuigingen dat alles wat wij doen om in de winter maar een karpertje te vangen geen kwaad kan. Dit is voor mij een overweging om in de winter niet al te veel van de karper te vragen. Maar ik vis er wel op.

Ik geef mijn gedachte graag voor een andere, maar helemaal gerust ben ik er niet op.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

09-11-2004 17:23

Wil me nergens mee bemoeien maar zo slecht is koriander niet,heel veel witvisvoer werd vroeger(en nog steeds) voorzien van enkele lepels koriander.
Toen ik nog een broekkie was,28 jaar geleden dus(jezus word oud)gebruikte ik een witvis lokvoer volgens recept van een oom van mij die het ook al een dikke 10 jaar gebruikte,behoorlijk oud receptje dus maar de koriander ontbrak niet.

Hele volkstammen mengde koriander door hun lokvoer en geen vis die er door stierf,wel besefte men toen ook al dat overdaad schaad.
Gemiddeld genomen kun je in een witvis lokvoer gaan tot 15% koriander bij een boilie zou ik persoonlijk ergens gaan zitten tussen de 5% en de 10%.

Laxerende werking,jongens als er spijsverterings bevorderde werking had gestaan of eetlust opwekkende werking bij koriander,was er dan ook zo'n "ophef" geweest op deze topic?
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

09-11-2004 17:30

Kees,karpersterfte vind ook plaats op niet beviste wateren,hier een voorbeeld van gehad in het late voorjaar,zelfde symptomen als op andere plaatsen maar ook hier geen vastelling wat er daadwerkelijk gebeurd is.
Enige verschil met andere wateren,er is nooit gevist geworden(en nee ook niet stiekum)verder werden de vissen nooit bijgevoerd,toch karpersterfte!!
Hoe en waarom,ik weet het niet.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

09-11-2004 17:43

Kees,

Begrijp me goed ik heb ook geen idee of het wel of niet goed is voor een karper, de aangedragen nadelen kunnen idd als slecht gezien worden maar vraag blijft of het dat is.

Ik ben niet voor en niet tegen heren ik vind het wel een onderhoudende discussie.

Wil,

Ophef wil ik het niet noemen :D

Voor jou inbreng geldt wel:

In het verleden behaalde resultaten bieden geen zekerheid voor de toekomst. Er is ook nog zoiets als voortschrijdend inzicht nietwaar?

Morgen een sessie, hoop niet dat Kees gelijk heeft met zijn vreten bij temperaturen ........ anders weer een blak streepie ..... heb ik er al te veel van.

Greets Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

09-11-2004 17:45

Marc?

Een streepje? Ik maak er hele tekeningen van. Heb je tenminste wat te doen tijdens het streepjes veroveren. :wink:

Hier een streepje en daar helemaal niks (voel de link richting Alijns humor harder worden). Af en toe is een bolletje met mooie rondigen ook handig om een blank aan te duiden.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

09-11-2004 17:48

Wil,

Voor jou inbreng geldt wel:

In het verleden behaalde resultaten bieden geen zekerheid voor de toekomst. Er is ook nog zoiets als voortschrijdend inzicht nietwaar?

Marc, maar alleen iets in het verleden gebruikt heeft de kans gehad zich te bewijzen,de rest moet zich nog bewijzen,is maar hoe je er tegen aan kijkt. :wink:
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

09-11-2004 17:50

Ergens in de posting hierboven moet het woordje quote staan,de oplettende lezer zal wel weten waar.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

09-11-2004 17:57

Wil .... zo maak jij er een zoekplaatje van :evil: (wel een keer iets anders denk ik :wink: )

Idd alleen eerder gebruikte zaken kunnen we een uitspraak over doen, maar dan komt de testopstelling weer naar voren ......

Voeren voor witvis is niet gelijk aan voercampagne voor karper lijkt me.

Nogmaals weet niet goed/fout/slecht .......
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)