laxerende werking van koriander


Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

09-11-2004 18:03

Zo Marc,

jij bent duidelijk bezig.......................
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-11-2004 21:02

Wil,

KHV is een ziekte die alleen in bepaalde laboratoria kan worden vastgesteld. En dat kost bovendien nog een hoop geld. Toen het opkwam in het koi wereldje had ineens iedereen wel koi die aan KHV doodging. Het beestje moet een naampje hebben, toch. Nu zie je in het karperwereldje een beetje hetzelfde. Gaan er karpers dood, dan is het KHV (nooit aangetoond in NL). Of anders een mysterieus nieuw virus. Als ik alles nalees, dan is de verbindende factor in veel gevallen een verminderde weerstand. Dat kan inhouden dat de oorzaak mogelijk nogal variabel is. Niet noodzakelijkerwijs bevissing, maar ook niet uitgesloten dat dit zo nu en dan een factor is.

Wat betreft aas meen ik dat de zorg voor “veilig” aas evenredig zou moeten zijn met de mate waarmee je de karper ervan afhankelijk probeert te maken. Ik geloof dat dit in de praktijk heel anders uitpakt. Gaat mogelijk wat ver voor Koriander. Maar wie het weet, mag het zeggen.

Groet, Kees
Martijn de Groot
Berichten: 152
Lid geworden op: 20-08-2002 02:00

10-11-2004 10:30

Martijn de Groot schreef:Ik denk alleen dat het experimentje om karper aan het kakken te maken en daar door niet te laten verzadigen beter in de zomer kan plaats vinden dan in de winter waar ze alle energie die ze hebben moeten kunnen gebruiken om te overleven.



ben het helemaal met je eens.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-11-2004 11:12

ik niet.

Wat is alle benodigde energie??

Hoeveel is dat? Meer dan in de zomer misschien??

Hoeveel van wat?
erwin snaaijer

10-11-2004 11:43

word hier schijt ziek van lol :wink:
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

10-11-2004 11:53

Heren,

Ik lees dat Koriander een laxerende werking heeft... Daarna komen er allemaal 'virussen' aan te pas, maar wat voor schade kan Koriander toebrengen?
Wat voor schade brengt een voercampagne met zich mee met 'kaxerende' ingredienten?

Zelf weet ik het antwoord niet, maar de praktijk leert mij dat als ik een langdurige voerstek (wekenlang dagelijks 1 stek bevoeren) met heerlijke Robin Red boilies, dat ik na 3 weken voeren vreselijk veel vis vang met buikjes zo volgevretn door de robin red, dat de buik rood gaat gloeien...

Wat zit er in Robin Red....???
Kaneel!
Kaneel werkt.... inderdaad... laxerend!

Als ik nu vissen ving die er slecht uitzagen... Maar er werden wel vissen gevangen met een vreselijk hoge en dike pens... Het bekende hangbuikzwijtje.
Geen tekenen van slechte conditie, vissen waren toch wel heel erg sterk, zagen er gezond uit... En dat terwijl ze waarschijnlijk al geruime tijd aan die laxerende robin red boilies zaten...

Nog een voorbeeld:
Hoeveel gevangen vissen op een robin Red voerstek schijten de hele onthaakmat rood?
Dat komt wel op de 60% uit, tegeover 10-20% gevangen vissen op een voerstek met een andere boilie (zonder laxerende ingredienten).

Kan me niet aan de conclusie onttrekken dat het niet schadelijk is voor de vis. Een karper voelt snel genoeg wanner iets goed of fout voor hem is.
Waarom houd je geen vis lang vast met ready-mades?
Omdat er te weinig voedingsstoffen inzitten...

Als iemand duidelijk kaan aantonen dat laxerende middelen een slechte invloed hebben op de vis... dan hoor ik het graag!
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

10-11-2004 12:23

zie kaneel topic

en vis kleuren vind ik al teveel beinvloeding
Wie zegt dat een karper gezond is met een vette hangpook?

of bevredigd die de waan van de karpervisser?

Wie zegt dat ie zonder die, door ons aangebrachte vette pook, niet tien jaar langer leeft? Van een beetje poepen ga je niet dood nee. Van tien jaar lang poepen, omdat een karpervisser je het voer geeft om te poepen, en ook nog eens een balletje geeft, wat hem die pook doet hebben.....

In de mate waarin de karpervisser een zodanige stempel op 1 van de hoofdzaken van het leven karper (vreten en neuken) beinvloed, jaar in jaar uit, waar iets als safety area's simpelweg nauwelijks meer lijkt te bestaan, waarin WEL bewezen is dat stress het leven van de vis beinvloed op een verdomd negatieve manier, is de karpervisserij, nu, maar zeker ook in de toekomst niet gediend met karpervissers die alles veroorloofd wanen, omdat ze uiteindelijk toch weer die vis vangen, en was het vangen niet het bewijs dat het dus een goed balletje betreft?

Of het bewijs dat de vis teveel beinvloed is door allerhande toegepaste, en in mijn ogen, veel te ver gaande voerstrategieen?

Ik doe hier geen uitspraken over, maar denk er het mijne van verder. Maar je kunt een andere kant op kijken, prima. Feit is in mijn ogen duidelijk bewezen dat de visserij nogal een verzwakking aan het toepassen is op het levensgestel van een karper, op het moment dat we allen zijn gaan beredeneren, dat een balletje niet goed moet zijn voor de karper, maar goed moet zijn voor het vangen ervan.

Het wordt echter wel moeilijk een goed visstandsbeheer iets na te streven als de visser zelf zijn vis al uit het oog heeft verloren...

dit even terzijde

groeten ed
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

10-11-2004 12:36

Ed,

Ga je nu niet iets te ver?
Ik begrijp je relaas, ben het gedeeltelijk met je eens, maar ik geloof niet dat een Robin Red, Kaneel of Korinader boilie schadelijk is voor de vis.
Uiteindelijk weet de vis snel genoeg wat wel en niet goed voor hemm is.
Hij zal (mits hij geen verkrachtte bek heeft) voornamelijk zijn voedsel halen uit natuurlijk aas, muggelarven, tubifex, mossels, garnaaltjes, krreftjes, slakjes, enz.

Ik wil je dan ook de vraag stellen of je zelf wel eens met een hierboven genoemd produkt hebt gevist?

Is het rood kleuren van een buik slecht voor de vis?
Het word ook gebruikt om kanaries rood te kleuren (caroteen), ik heb er geen kanarie slechter door horen zingen, of minder lang zien leven.

Een vis met een dikke pens, wie zegt dat dit slecht is? Feit is wel, dat sinds de karpervisserij (met name de boilievisserij) zwaar in opkomst kwam, de vis wel groter en vooralzwaarder is geworden.
Vroeger was een vis van boven de 10 kilo een knoeperd, nu is het niet meer dan normaal dat je meerdere 20-ers in het seizoen vangt.

Dat je de safety-gebieden (paaigronden) met rust moet laten vind ik niet meer dan normaal, maar ja... dat gebeurd toch niet altijd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-11-2004 12:49

Een verminderde weerstand is mede te relateren aan een slechte kwaliteit voeding. Zie je niet direct aan de karper af. Maar wel aan hoe hij een periode van grotere belasting doorkomt. Het voorjaar bijvoorbeeld. Voorjaarsterfte houdt direct verband met een verminderde weerstand.

Kees

Kleurkanaries zingen niet zo goed. Verdiep je eens in postuurkanaries.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

10-11-2004 13:04

Waneer heeft een karper de schijterij???????????

Als wij mensen de diaree hebben is het compleet water wat er uit komt(op het kleurtje na dan)

maar als een karper dan de diaree is zal je dat dus niet snel zien want want zodra het uit de karper komt is het meteen met het water verlengt en blijven er zeker weten geen resten van achter in je bewaarzak toch?

het zal ongetwijfeld de spijsvertering bevorderen en het geheel wat dunner maken.

maar kan me niet voorstellen dat een karper het blijft eten als hij er last van ondervind

wij mensen eten toch ook geen dingen waarvan je weet dat je ervan aan de diaree gaat
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

10-11-2004 13:19

Marijn, waarom alleen safety area's tijdens het paaien... Waarom geen safetyarea's tegen stress tegen over-bevissing? continue bevissing, continue bevoering, pure beinvloeding dus?

Nee, ik heb nooit met bovenvernoemde producten bevist. Uit eerdere postings is gebleken dat ik dit jaar eens ben begonnen met het toedienen van speculaaskruiden, maar dan nog doet dit helemaal niet ter zake. want als karperliefhebber, vis ik gewoon niet op wateren waar al veel gevist, gevoerd word. Gebruik ik geen vistechnieken die gericht zijn op het beinvloeden van de karper zijn levensgedrag, niet alleen tijdens de paaitijd,. maar het gehele jaar.

Je gaat voorbij aan het feit dat hier een karpervisser met zijn topic zegt.... hee, als ik product A nu gebruik, dan schijt de vis sneller, en zal ie meer eten, en dus maak ik een grotere kans.... nu, DAT vind ik tever gaan, dat is zijn leven beinvloeden voor je eigen vangsten. Hoef ik niet eens te bediscuseren of dit goedje nu slecht is of niet.

Ik geniet nog steeds van een karper in de winter die simpelweg niet te vangen is, en stil onder mijn neus zich een uurtje of twee niet beweegt.

Ik heb niet eens de behoefte dan meteen technieken tevoorschijn te gaan halen, bijvoorbeeld er maar voor zorgen dat die karper blijft eten (eftelingen vergelijking) die er voor gezorgd hebben, dat die vis op dat moment, tegen zijn eigenlijke natuur in, alsnog vangbaar is voor me. Zeker niet als ik besef dat die vis er in het voorjaar ervoor, en de zomer en de herfst al continue belaagd is...

en inderdaad kees, je ziet het er niet aan af.

Cijfers qua vissterftens tonen echter nogal een stijgende lijn, en je raadt nooit waar.... daar waar de vis zijn leven het meest door vissers beinvloed wordt. Inderdaad dat weerstand gedoe.... Niet omwille van Goedje a, b, of z.

Marijn,

je gaat ook geheel voorbij aan het feit dat ik hier schrijf over beinvloedingen die door de jaren heen gebeurt, al vijftien jaar lang bijvoorbeeld. En ik vrees erg voor de gevolgen op de populatie karpers die met deze vijftien jaar bevissingen en beinvloedingen, met name op het eetgedrag van karpers, en de gemakzucht voor de karper die we ermee aangeboden hebben. Het ruikt allemaal naar verminderde weerstand.... En is niet juist die verminderde weerstand.... etc

Als echter het enigzinds aanemelijk is dat we inderdaad deels verantwoordelijk zijn voor het verzwakken van de vis karper an zich, dan vind ik dat een ieder zijn conclusies moet trekken.

En zeker komt het ook door een jarenlang vergeten visstandsbeheer, de karperputten die vol ziten, etc. Ook daarin nemen we de verantwoordelijkheid op. Overigs OOK op die putten, misschien wel zelfs juist op die putten, beinvloed de visserij mijns inzien de zwakte van de vis.

Ik ken ze al van kinds af aan, die volgedumpte putten, nooit een vis groter dan 70 cm, pontje of 15 max. Nooit heb ik daar het gevoel gehad dat het daarmee fout ging. Der zat weinig vreten, de vis past zich daarop aan (blijft klein) en geen problemen verder. TOT de visser eens langskwam. Ja maar ze zijn zwaarder geworden, dan beteken ik toch iets goed voor die beesten?

Je verzwakt ze ook enorm, en verstoord hun eigen kunsten te overleven door al die jaren heen in overbezette punten.... Hoe overleven ze? gewoon geen moeite doen eten te zoeken, wat er niet is, en klein te blijven.

Maar zeker ook op het gebied van de visserij zelf mag nogal het een en ander veranderen mijns inzien, en daar is het gebruik van een onthakingsmatje nog zelfs peanuts bij.

let wel heren, dit alles is mijn PERSOONLIJKE mening, en zeker niet aangedragen als cbb'er....

edwin
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-11-2004 13:42

Edwin,,

ergens kriebelt het een beetje van binnen als ik je zo "hoor" praten.

Als ik het goed begrijp, ben jij wel goed bezig, omdat jij vist op water, dat nog maar wienig wordt gevist? Hoe dacht je dat op te kunnen lossen?

Ik woon bijvoorbeeld in de Randstad. Elke kubike meter water is hier al verkend door karpervissers. Waar moeten al die vissers heen? Er zullen er dan toch een aantal bij jou op de put terecht komen niet waar??

Dan jou manier van vissen, die niet van invloed is op het levensgedrag van karpers? Hoe haal je het in je lompe kop! Natuurlijk is het een traumatische ervaring voor de vis als ie gevangen wordt.

Dus als ik het goed begrijp, moeten er volgens jou een aantal vissers gaan stoppen met vissen, zodat de karper niet teveel belast wordt.

Ik zou zeggen: verkoop je hengels en ga lekker vogelen of iets dergelijks

ajuu
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

10-11-2004 15:10

Edwin,

Het aanbod karpervissers groeit per jaar, het aanbod water blijft gelijk, de info over karpervissers is legio... Wat wil je hieraan doen?

Ik mijdt zelf ook de drukbeviste putten, trek er liever op uit om op een kanaal te vissen waar weinig, niet wordt gevist.
Maar goed, dat is mijn manier van vissen.

Nu ben ik bezig op een zandput waar weinig vissers actief zijn. In totaal 3 man... da's niet veel.

Maar iedere keer dat een vis wordt gevangen, met laxeermiddelenboilies, pinda's, mais, of een korst brood... Het beinvloed zijn leven wel degelijk!

Begrijp je doelstellingen, maar ik vind het ietwat naief. Je kan voor jezelf die keuze maken om bepaalde wateren, stekken met rust te laten, maar die andere 100 vissers achter je, zitten te trappelen totdat het paaitijd is en juist de paaigronden aan ta pakken...

Vis jij ook niet voor een zo groot mogelijke vis?
Wat zijn jouw doelstellingen tijdens een nieuw seizoen?

Mijn doelstellingen zijn simpel: Op nieuw water, een erg dikke vis vangen... Water leren kennen en met de kennis die je van het water krijgt zo effectief mogelijk vissen en zoveel mogelijk vis vangen... Lijkt me logisch toch?

Je denkt toch niet bij iedere gevangen vis na, dat hij/zij een traumatische ervaring heeft ondergaan?

Maar vroeger wel een levend voorntje als snoekaas gebruiken! Die heeft, met een beetje pech, urenlang volledige stess gehad...
Ooit bij nagedacht?

Natuurlijk probeer je de vis te beinvloeden om vis te vangen, ook in de winter!
Ik voere gedurende deze periode al iedere dag en dat gaat door totat er ijs ligt en ik niet meer kan vissen. To die tijd hou ik de vis actief om in de winter vis te kunnen vangen. Jij doet het op jouw manier, ik, en velen met mij op een andere manier.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

10-11-2004 15:17

marijn ham schreef:Edwin,

Het aanbod karpervissers groeit per jaar, het aanbod water blijft gelijk, de info over karpervissers is legio... Wat wil je hieraan doen?


Marijn,

Het aantal viswateren neemt zelfs af! Steeds meer wateren worden natuurgebied etc.

Dit even ter aanvulling..

Bertil
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

10-11-2004 15:40

Bertil,

Je hebt gelijk!
Plus het feit dat veel wateren gesloten (gaan) worden voor (nacht)vissen...
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-11-2004 16:00

mij hoor je niet hoor Martijn :oops:


:wink:

MVG

Klaas
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

10-11-2004 16:01

Even wat ik wel weet: :)

Voorn-vissers die regelmatig met corianderzaad vissen, haken op de duur
regelmatig karper....!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

10-11-2004 16:10

Klaas,

het is toch al vrij duidelijk dat het bestuur van de AHV nachtvissen op een aantal watere wil gaan verbieden...
Er ligt een plan klaar, maar ja... of het doorgaat...

Kan je niet zeggen dat er geen mensen zijn die er niks voor doen!
:wink:
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

10-11-2004 18:28

Mitz, dat elke mm water bekend is in de randstad zal vast, maar dat is dan maar meteen aanleiding voor de daar wonende regio met zijn allen op een kluitje te gaan zitten daar waar men 1 grote vis vangt? Mijn god, hoeveel water heeft de randstad wel niet, hoeveel karpers zwemmen er wel niet? Hoeveel karpervissers heb je wel niet nodig elke mm inderdaad te bevissen.

Ik heb een lange poos geroepen dat er teveel vissers in nederland zitten. Daar ben ik aardig van terug gekomen, ze zitten echter allemaal nogal gecentreerd, daar waar er veel gevangen wordt, daar waar men makkelijk kan komen met de auto, daar waar men met anderen sowiso zit, daar waar een bekende (vaak gejatte) bak van 40 pond zit? Het was Aart geloof ik die mij eens mailde: der zijn er niet teveel, ze zitten gewoon graag op een kluitje. Ook hierover heb ik al postings geplaatst.

Ga jij als karpervisser de haven van Rotterdam maar eens serieus bevissen. Heb je de rest van je leven de tijd om het te kunnen ontdekken, zonder ook maar 1 karpervisser tegen te hoeven komen. Wil je dit niet? dat is een ander verhaal. Maar de kul dat er teveel vissers zijn, aldus drukte geoorloofd, gaat er bij mij niet in, en is vaak simpelweg een smoesje.

En juist vaak op die gecentreerde plaatsen onstaan de misstanden.

Beste mitz, ik had van jou, gezien je verdomd interessante postings in de regel, - ja. ik lees ze nog meestal wel hoor, al doe ik niet vaak meer mee, - een andere houding verwacht dan een alles of niets houding. zwart of wit. Of alles is geoorloofd, of je moet maar niet vissen war?

Dat ik spreek over het leven ZODANIG beinvloeden, natuurlijk beinvloed elke vangst een vis, dat grenzen gewoon tever verlegd worden het beestje voor een dertiende keer alsnog weer te vangen, zelfs technieken zover doorvoeren dat WIJ, de vissers, bepalen wanneer, wat en hoeveel de beste karper in zijn water eet, zodat wij bepalen wat en wanneer we vangen is een heel ander verhaal, dan dat ik maar met mijn domme hoofdje achter de geraniums ga zitten, omdat ik lig te jammeren dat we een haakje in een bekkie van een vis duwen.

Nogmaals heren, het is vrij simpel.
Visser A komt met het simpele plan: weet je wat, ik ga een karper aan de schijt zetten, zodat ie meer zal eten, en mijn kansen dus groeien. Geoorloofd?

Ik vind van niet.
Waarom niet?

Op gewone manieren kun je ook vis vangen. Overal, waar je maar wilt.

Hetzelfde geld voor de vraag stress tov van vangsten.
Dit wil men wel eens verdedigen door te stellen, dat ie naar twintig keer vangen heus wel mak naar het netje komt zwemmen, en dan heeft ie dus kennelijk minder stress.

hee, en die eerste tien keer?
Vijf jaar eerder dood?
Who cares, was toch al een saaie vis geworden die niet meer vecht etc
Heb allang een andere target maar uitgekozen.

Helaas, de karpervisser is nog immer gefocussed op het vangen, en niet wat ie vangt.
Is ie zwaarder dan 40 pond? dan moet meer geoorloofd zijn war? De consequenties van bijvoorbeeld niet meedoen op verenigingsverband heeft de karpervisser al genoeg schade onderbracht. De insteek dat gedrevenheid door fanatisme, gelijk maar alles geoorloofd maakt is evengoed een gevaar wat zich misschien pas over een jaartje of tien uit.

Marijn? mijn doelen voor volgend jaar?

Ik heb nooit andere doelen gekend dan op mijn gemakje op 1 water door de jaren heen, het liefst nog op 1 stek, rustig op het gemakje alle vissen op het matje te leggen. Dit lukt in de regel niet, omdat je te vaak op den duur vissen gaat dubbellen, dus vind ik het minder leuk worden allemaal, en zoek ik mijn vertier weer elders. Het zou me wel lukken, als ik elk water op een strengere manier aanpak. ALS ik inderdaad 1 jaar lang alleen maar voer, en als ik de vis eerst eens helemaal aanleer om dat balletje als hoofdvoer te laten zien in zijn leven, tsja, DAN vang ik ze binnen twee maanden ja. En erna? het volgende water maar? Waar vis ik dan in godsnaam nog voor. Juist, al die jaren lekker op die ene stek zitten, op mijn gemakje een karper vangen, soms niets... heerlijk! En of de top van een water nu 15, of twintig, of vijftig pond is, lb. DAT is immer mijn streven geweest. Populatie visser boven target visser.

Maar goed, voorlopig liggen mijn doelen voor volgend jaar wat vissen betreft nogal op het vlak van niet met hengels etc bezig zijn. a.s. vrijdag kom ik jou, als het goed is helpen info te voorzien wat betreft belangenbehartiging. Januarie het land af, proberen meer mensen betrokken te maken t.o.v. belangenbehartiging van de karpervisserij, en bovenal hierbij hopend dat hiermee het leven van de karper iets serieuzer genomen wordt dan nu. Omdat ik simpel vind dat men nog immer met veelste grote oogkleppen op rondloopt, voor de eventuele consequenties die diezelfde overdreven fanatisme blijkt met zich mee gedragen te hebben.

En vind ik het erg om mijn hengels zo nu en dan thuis te laten?

Och, ik vang al ruim twintig jaar karpers. Vang ik er vandaag niet een, morgen heus weer wel. Intussen leggen wel hele wateren het loodje op het moment. Nieuwe vis uitzetten? och, dat helpt niet mijnheer. Die sterven weer meteen, en dat de komende twintig jaar lang. Tsja, zonder oogkleppen op zou iedere karpervisser zich onderhand wel eens achter de oren moeten krabben, wat nu eigenlijk precies de gevolgen zijn voor het leven van de karper, ALS je dat inderdaad op zo een hoog gehalte beinvloed. Niet door goedje A, whatever. Wel door een hele optelsom van factoren, waarover we liever de andere kant opkijken.

De karpervisser denkt van nature kennelijk niet anders na, dan over HOE de vis te vangen. waarbij alles zo langzamerhand geoorloofd lijkt. Tot het opzettelijk de vis aan de schijt zetten zelfs... Stel dat je als visser eens gewoon geen kans zou hebben?

groeten ed
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

10-11-2004 18:42

Mitz, kom naar de najaarsmeeting van de KSN in Leerdam dan kan je Edwin horen en zien. Kom je er gelijk achter dat het met die lompe kop erg meevalt.

Edwin heeft zeker een punt, de rede van de vissterfte op tal van waters kan mogelijk een oorzaak hebben die gezocht moet worden in het veelvuldig en met verkeerde voedingstoffen voeren en vissen. Dit aan de orde stellen is een goede zaak, betrokkenheid vind ik in je reactie niet terug.
De reden (geen betrokkenheid) kan ik me van jou niet voorstellen, jij als voedseldeskundige.

MVG,

Peter
Martijn de Groot
Berichten: 152
Lid geworden op: 20-08-2002 02:00

10-11-2004 19:31

Om te reageren op edwin:

Jeetje wat een verhalen. Aan deze en andere posts van jou vraag ik me af of vissen wel helemaal weggelegd is voor jou, misschien is een baantje bij de dieren bescherming niet iets? geintje

Ik zie je punt wel dat we de vissen aan het verzwakken zijn. Maar ik kan er geen zinnig woord over zeggen om dit een reden te vinden om geen koriander in mijn boilie te doen.

Stoppen met vissen zou ik eerder in overweging nemen.....laten we duidelijk zijn....dat doe ik dus niet!!!

Of zoals ik al eerder zei dit expirimentje uit gaan voeren in de zomer als er wel genoeg natuurlijk voedsel voorhanden is.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-11-2004 19:55

Edwin,

je zit daar in een zeer luxe positie.

Ik KAN hier NIET kiezen voor onbevite wateren. Al zou ik willen, dan moet ik uren gaan rijden. Het enige wat ik wil, is dat je dat begrijpt!

Vergeef me m'n toon, maar het is echt frusterend, als er weer eens een visser op de door mij aangevoerde stek zit en er drie dikke 30 ers uittrekt op een nachtje. Ook op de plekken, waar je niet op een kluitje denkt te zitten, zitten vissers op de goeie visstekken.

Vissers vissen in de buurt waar ze wonen, dus in de Randstad zitten we met z'n allen op elkaars lip. Such is life

Edwin,

voor iemand zoals jij met een denkvermogen dat hoger ligt dan gemiddeld, had ik dus iets meer verwacht. Moet ik soms op vrijdag naar Friesland rijden?! Dan begint Douwe te zeiken, dat ik daar met m'n kornuiten op zijn stek zit te vissen.

Je hebt er wat mij aangaat geen idee van hoe druk het hier is. We hebben dus gewoonweg geen keus. De meeste van ons willen net als jij rustig vissen, zonder gezeik aan onze kop.

Ik vertrouw erop dat je nu inziet, dqat het hier allemaal wat moeilijker is dan bij jou in de buurt en hoop ik je in Leerdam een sportieve hand te kunnen schudden

groet Mitsz
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

10-11-2004 20:08

martijn, wat is dan precies de rede om het WEL te doen?
Krijg je ze echt niet meer gevangen zonder?

Als vissen niet voor mij was weggelegd, had ik het niet ruim twintig jaar vol gehouden beste martijn ;o)

plus heren, ik vind het al wel knap, dat jullie al precies weten in te vullen HOE ik dan wel vis, en mijn eigen visserij beleef. Maar goed, dat geeft niets.

Nogmaals, zwartwit denken komt hier weer eens om de hoek kijken.

Of je zeurt niet, en doet waar je zin in hebt.... of je vist niet... toch?

Er is nog zo enorm veel gebied wat hiertussen ligt.

Ooit werd er op een stek wat voer gegooid, zodat ie bekend was met een balletje. Ook ik voer tijdens het vissen, begrijp me goed. Ook het nachtje voor het vissen.

Dat is echter nog steeds heel wat anders dan zodanige voerstrategieen toepassen, of erger, zodanige stoffen in het balletje aanbrengen, wat de vis nog meer afhankelijk maakt van het balletje van dezelfde visser. Je hoeft dan niet eens meer te vissen, wil je je de overwinnaar voelen, want sorry hoor, als je ze DAN nog niet allemaal op het matje trekt, ben je ergens wel heel verkeerd bezig. Waan je gerust een goede visser, als je er twintig op een uurtje tijd uit de vijver van de efteling trekt....

Ik denk dat dat een beetje mijn punt is.

Hoe ik vis? ik bevis een stek, een klein gedeelte van een water, daar voer ik wat ballen, hooguit 500 tot 1000 gram de avond van te voren. Geen flavours etc. Tot aan de speculaaskruiden aan toe dit jaar. Dan hoop ik de volgende dag op die stek een karper te pakken.

Ik vertik het om een maand lang heel het water te voorzien van mijn bal, om ze erna lekker makkelijk te vangen. Sport? och, inderdaad, je bent wel heel fanatiek aan het voeren geweest.. elk risiko van niet vangen stelselmatig uitgevlakt.... fanatsime. Maar wat is de vangst dan nog precies waard?

Evengoed, dit is persoonlijk.

Het tussengebied is erg groot mijn heren.

En niet alleen op het vlak van een visserij is al zo vaak gebleken dat op het gebied van uitersten alles fout loopt... met vaak een mens aan het roer.

Anyway
Een even vrolijke groet hoor
:wink:

ed
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

10-11-2004 20:26

mitsz, geen enkel probleem.

als ik wat van mijn zooi heb verkocht krijg je nog een biertje van me ook ;o)


Plus deze topic draait om laxerende werking van voer, niet zozeer om overbezette wateren enzo. Misschien dat ik er wat te diep op in ben gegaan. Maar het is voor gewoon de zoveelste poging van een karpervisser alles maar gewoon te vinden, zolang de vangst het maar verantwoord. Overigs zat ik met randstad inderdaad verkeerd. Bij randstad denk ik gelijk aan rotterdam, den haag enzovoorts.

Overigs heb ik tot kort in Voorhout gewoond, maar ook daar, zo vreselijk veel water, zonder vissers. Van Haarlem tot Leiden. Hee, maar van die wateren waar men niet over schrijft war?

Maar hoe dan ook, bij mij gaat er niet in dat er te weinig water in A'dam en omstreken is, om ongestoord te vissen. Tenzij men een bepaalde visserij nastreeft inderdaad.

tot leerdam! ;o)

ed
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-11-2004 20:33

Edwin,

het is hier vergeven van het water en ik probeer te vissen op het minst beviste.

Ach laat maar...