Voordeel


Plaats reactie
Jan Grijpstra
Berichten: 42
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalzum

07-01-2002 01:55

Kan iemand mij een duidelijk antwoord geven, op de vraag waarom een boilie nou beter, of juist niet, is dan bjvoorbeeld kikkererwten oid.

MVG Jan Grijpstra
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

07-01-2002 12:13

Hey Jan,

Daar is denk ik geen makkelijk antwoord op te geven.

Boilies:

Voordelen:
- Niet witvisgevoelig (natuurlijk afhankelijk van de diameter)
- Met een werppijp/ catapult makkelijk op afstand te voeren
- Met eigengemaakte ballen kan je jezelf onderscheiden van de massa

Nadelen:
- Herkenbare vorm
- Niet echt een instant aas

Particles:

Voordelen:
- In grote hoeveelheden kan er een echte vreetorgie uitgelokt worden
- Vaak erg instant (vooral op maagdelijk water)

Nadelen:
- Witvis gevoelig
- Andere vissers kunnnen makkelijk jouw aas kopieren
- moeilijk te voeren op afstand
- Trekt veel kleine karper aan (kan natuurlijk ook voordeel zijn :wink: )

Ik ben vast wat zaken vergeten, maar aan de hand van deze lijst kan je wel redelijk bepalen wanneer je een boilie gebruikt, en waaneer een particle.

Suc6

Martijnn
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-01-2002 13:40

Jan.
Ik zou zeggen koop of leen in een bibliotheek het boek van Rini Groothuis "Het grote karperboek".
Hierin staat oa beschreven wat jij wilt weten.
Vissen is een hobby, geen religie!
Lode Hermans
Berichten: 415
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-01-2002 16:28

IK sluit mij aan bij de mening van Martijn. Maar hij is wel een ding vergeten te zeggen, iets wat we zeker niet mogen vergeten. DE prijs, ik denk dat we hier ook rekening moeten houden. Waarom vele euro's aan boilies geven als maïs net zo goed, of ooit zelfs beter vangt. STel je deze vraag maar eens.
gr lode
Karpers vangen die je met http://www.borntofish.be
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

07-01-2002 18:37

ik sluit me niet aan bij martijn,
de karper ziet echt niet of een boilie rond / of vierkant of ei-vormig is.
Vooral niet in groen water / of in het donker.. steek je kop maar is in het water en ziet geen donder meer.

op elk water zijn boilies al neergedoken, zelfs in polderslootjes etc.
vrijwel alle karpers herkennen boilies. (althans regio zuid holland wel!)

mais gebruik(te) iedereen en de karper heeft daarvan wel z'n buikje vol....

andere particels, gemengd met (mais) duivenvoer, hennep en tarwe is naar mijn mening beter als 1 plakaat van 2x 2 m gele mais.

maar toch blijf ik liever bij boilies, waarom?

- met boilies vang je zwaardere karpers
- boilies zijn voedselrijker dan particels
- boilies blijven altijd op je hair zitten
- meer vetrouwen dan boilies ipv particels

tot zover mijn ervaring / mening.
Roel van den Broek
Berichten: 48
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Roosendaal

07-01-2002 20:14

Ik denk dat het eigenlijk vrij weinig uitmaakt. De meeste dingen die je erover leest zijn toch dingen die de vissers zelf ervaren hebben en dit kan van situatie tot situatie verschillen. Ook denk ik dat vertrouwen een groot deel uitmaakt van de keuze.

Bekijk gewoon je thuissituatie en neem daarna de keuze, als bijvoorbeeld het water dat je wilt gaan bevissen kapotgevist is met boilies dan lijkt een partikel mij een verstandige keuze, anders dan anderen.

MVG Roel
Gast

07-01-2002 20:38

Je aas moet eigenlijk net iets beter zijn dan van je collega's..

Je kunt het als het ware als volgt vergelijken: Je loopt door de stad langs een cafetaria, je reukt iets, maar je loopt verder.. Je komt langs een volgend cafetaria, het ruikt heel lekker en je loopt naar binnen en koopt een frietje (terwijl je eigenlijk geen honger/zin had). Dat effect moet je ook zien te bereiken met de karper, dat ie gaat eten terwijl ie geen honger heb, maar toch wil omdat het er lekker uit ziet cq. ruikt...

Tsja, en of het nu een boilie of particles is... dat moet je op elk water zelf uitproberen...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Joost Janssen op 07-01-2002 20:39 ]</font>
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

07-01-2002 20:48

Hallo allemaal

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen. boilies en partikels zijn even goed, als je ze inzet waarvoor ze het best geschikt zijn. Het is vaak zo dat boilies de grotere vissen opleveren, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Wel is het zo dat boilies en partikels verschillend goed vangen op andere waters. Dus gebruik een partikel op een partikel water, en een bol op een bollenwater.

mvg

Roger feijen
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

08-01-2002 11:17

Chris,

Jij zegt dat de vorm van de boilie niet herkenbaar is.

Waarom kan je dan met bijvoorbeeld vierkante boilies je vangsten een nieuwe impuls geven???

Groet,

Martijn
Gast

08-01-2002 19:27

Op 07-01-2002 20:48, schreef Roger Feijen:

...Dus gebruik een partikel op een partikel water, en een bol op een bollenwater.


Ben het niet met je eens. Ik zou juist op een boiliewater gaan vissen met particles. Dat is nieuw voor de vis en zal dan minder argwanend zijn. Wel is het dan meestal verstandig om eerst een paar dagen met particles te voeren...
Gebruikersavatar
Henk Jan Borghuis
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

08-01-2002 22:26

maar toch blijf ik liever bij boilies, waarom?

- met boilies vang je zwaardere karpers
- boilies zijn voedselrijker dan particels
- boilies blijven altijd op je hair zitten
- meer vetrouwen dan boilies ipv particels

tot zover mijn ervaring / mening.


Neem nou eens tijgernoten:

- Wat dacht je van 3 tijgers achter elkaar?
- Tijgers blijven echt wel op je hair zitten
- Zijn boilies echt voedselrijker dan tijgers? Dat ligt maar net aan het soort boilie.
- Vertrouwen heb je zelf in de hand

Persoonlijk verkies ik de tijgers boven de boilie, dit door het prijsverschil + het feit dat het een natuurlijk product is. Je kunt wel verantwoorde boilies zelf maken, maar dat is mij net iets teveel werk.

Zo zie je maar weer, het ligt er maar net aan wat je persoonlijke voorkeur is.
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

09-01-2002 21:04

beste Joost en Henk Jan,

Allereerst Joost, De reden dat ik een bepaald water een partikelwater noem is omdat er op partikels meer gevangen wordt. Toch vissen de meeste mensen daar toch met boilies. Wat krijg je dan? Ik 2 runs tegelijk, en hun maar vragen of ze die 2de mogen drillen(mooi niet dus, vang ze lekker allebei). Anders vissen is natuurlijk vaak de oplossing, maar niet tegendraads, dat werkt niet. Boilie is aas nr 1 in nederland, maar heel erg veel wateren zijn gewoon wateren waar partikels beter scoren. Vaak zijn dit wateren waar redelijk veel vis zit, en waar de vis niet zo erg groot is.

Henk jan

Tijgers zijn een heel erg goed aas, zonder meer. Hou echter altijd in je achterhoofd dat er vissen zijn die je NOOIT daarop zult vangen. Het kan heel goed zijn dat je een bak van een spiegel 10 maal op je plek ziet springen, maar op tijgers ga je die niet vangen(heb ik meegemaakt). Soms MOET je voor bepaalde vissen gewoon een bepaald aas inzetten. je hebt boilievreters en partikelvreters, en vis, als je die vis wil vangen, wel met het favoriete aas van die vis aub.

mvg

Roger Feijen
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-01-2002 00:59

Hallo,

In mijn optiek zijn boilly's en partikels beiden even goede aassoorten mits juist bereid en op de juiste manier gebruikt.
De stelling van Rodger dat bepaalde vissen nooit op tijgers gevangen zullen worden blijkt in de praktijk op te gaan.
Volgens mij geldt dit alleen net zo goed andersom. Bepaalde vissen worden meerdere keren teruggevangen op patickels(tijgers) en nooit op boilly's. Dat dit altijd de kleinere vissen zouden zijn.....ik dacht het niet. Mijn persoonlijke ervaringen en diverse publicaties van andere vissers spreken dit in ieder geval tegen. Dat veel vissers wel deze ervaring hebben ligt eraan dat de meesten heilig in boilly's geloven en daar dus 9 van de 10 keer ook mee vissen en voeren. Die 1 of 2 keer dat er daadwerkelijk met partickels gevist wordt(meestal maar met 1 van de hengels!!) en er word geblankt, dan hangt er vaak bij de volgende sessie gewoon weer een boilly aan de hair.
Mijn laatste sessie in Salagou: 8 runs waarvan 7 op tijgers terwijl de verhouding boilly/tijger gelijk was. Grootste vis was 32 pond op....tijgers.:wink:
Groet MB
Gebruikersavatar
Henk Jan Borghuis
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

10-01-2002 11:18

Wat nog rest dan is de vraag wat een vis eerder als aas accepteert.

Zijn het die lekker geurige boilies of zijn het de natuurlijke tijgernootjes?

Ik zou het persoonlijk echt niet weten, maar ik denk dat het weinig uitmaakt. Als ik moest kiezen zou ik voor de tijgers gaan, omdat deze het meest lijken op het natuurlijke voedsel.

Trouwens, waarom zou een vis nooit op een tijgernoot te vangen zijn? Als hij eenmaal een tijger heeft gehad en het bevalt hem, waarom zou hij dan enkel voor de boilies gaan.?
Jan Grijpstra
Berichten: 42
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalzum

10-01-2002 12:20

Henk Jan

In welk opzichte lijkt een tijgernoot op natuurlijk aas??

MVG Jan grijpstra
Stefan Raven
Berichten: 19
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-01-2002 12:35

Laatst gewijzigd door Stefan Raven op 24-03-2008 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henk Jan Borghuis
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

10-01-2002 19:50

Op 10-01-2002 12:20, schreef Jan Grijpstra:
Henk Jan

In welk opzichte lijkt een tijgernoot op natuurlijk aas??

MVG Jan grijpstra


Een tijgernoot groeit in de natuur, maar ik denk dat ik het woord 'natuurlijk' verkeerd heb gebruikt. Ik bedoel biologisch. Er is niets met die tijgernoot gebeurd. Verder lijkt de tijgernoot veel op kleine mosseltjes, het komt dus meer overeen met aas dat de karper al kent.

De tijgernoot past dus beter in de leefomgeving van de karper, dit bedoelde ik met het woord 'natuurlijk'
Gebruikersavatar
Henk Jan Borghuis
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

10-01-2002 19:53

Op 10-01-2002 12:35, schreef stefan raven:
maar henk jan als die karper die tijgernoot nou niet bevalt en helemaal nog geen eens proeft

mzzl stefan


Ja, daar zeg je wat. Maar waarom zou die karper als gebleken is dat de tijgernoot een makkelijk verkrijgbare voedselbron is niet nog een keer nemen?
Ik geloof er niet zo in dat een karper wel kan overschakelen van natuurlijk (nu gebruik ik het woord natuurlijk wel als natuurlijk en niet als biologisch, volgt u het nog?) aas naar een boilie en niet van natuurlijk aas naar een tijgernoot.

Maar als uit de praktijk blijkt dat dit wel het geval is, wie ben ik dan om te zeggen dat dit niet zo is?
Willem Backer
Berichten: 47
Lid geworden op: 17-03-2003 01:00
Locatie: Den Haag

02-04-2003 19:55

Op 2002-01-07 18:37, schreef Chris Kroesen:
op elk water zijn boilies al neergedoken, zelfs in polderslootjes etc.
vrijwel alle karpers herkennen boilies. (althans regio zuid holland wel!)

mais gebruik(te) iedereen en de karper heeft daarvan wel z'n buikje vol....

Ik denk niet dat dit waar is er zijn genoeg polders waar wel eens een handje boillies in heeft gelegen maar het gros van de karpers was toen niet in de buurt
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

02-04-2003 21:06

hallo,

ik denk dat de meningen over deze vraag heel erg uiteenliggen en daardoor is er dus geen duidelijk antwoord op jou vraag.
ik denk dat het er gewoon aan ligt welke van de 2 (boilies partikels) hij het lekkerst en voedzaam vind.
en op dressuur zal hij waarschijnlijk ook bepaalde aassoorten laten liggen, omdat hij deze associeert met gevaar (al een keer gevangen op dat aas).

Chris,
een karper kan misschien niet zien welke vorm een boilie heeft, maar een karper kan de vorm zeker wel voelen in zijn bek, dus dat de vorm niks uitmaakt ben ik niet met je eens.
en jij zegt dat je met boilies zwaardere karpers vangt, waarop baseer je dat??
en boilies hoeven niet perse voedselrijker te zijn als partikels, kijk maar naar crapboilies......

henk-jan,
het lijkt mij dat als een karper iets niet lust (ook al is het makkelijk te verkrijgen) gewoon niet neemt, of heel af en toe, jij eet toch ook geen dingen die jij niet lekker vind, ook al is het makkelijk te verkrijgen....

mvgr Richard
Niels Albers
Berichten: 21
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: aalten

02-04-2003 22:18

Ik denk dat de boilie een voordeel heeft dat het makkelijk aan te passen is. Het grootste risico wat een karper visser volgens mij loopt, is de associatie van gevaar aan het aangeboden aas. Zodra een karper gevangen wordt op bijv. mais, en dit gebeurt meerdere keren, dan kan mais voor de karper gevaar betekenen.

Dit betekent het einde van mais als geschikt voer voor deze karper. Mocht dit optreden met boilies, kan er makkelijk van mix veranderd worden, waardoor er weer een 'nieuw' aas is, wat ook weer vangstcapaciteit heeft.

Nu wil ik op geen enkele wijze zeggen dat particles niet vangen of slecht zijn, maar het is 'lastiger' om essentiele dingen te veranderen.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

03-04-2003 16:20

In mijn ogen zijn er wel degelijk karpers,
met een bepaalde voorkeur voor een bepaald
aas, net zoals Roger al aangaf in z,n laatste
zin. Als je een bepaalde karper wilt vangen,
ga dan na waar ie eerder op gevangen is!
Naast de boilie en partikelvreters, heb je
volgens mij ook nog allesvreters die dus alles vreten, en je hebt ook nog karpers die volledig voor natuurlijk voedsel gaan, vaak
treffen het dan kleinere schubkarpers.
Naar mijn mening zijn er dus zeker wel bepaalde boilie en partikel wateren, al is dit natuurlijk ook per vis (individu) ver-
schillend, en dat kan ook op hetzelfde water
zijn. Het is dus niet gezegd dat je op een
boilie water geen karper op partikels vangt,
ongetwijfeld zal er wel een "partikel karper"
tussen zwemmen, maar op een echt boilie water
hebben de meeste karpers, daar de voorkeur
voor boilies.

groetjes Benny
Plaats reactie