oppervlakte vissen


Plaats reactie
Tom de Haas
Berichten: 124
Lid geworden op: 25-05-2002 02:00
Locatie: Hoofddorp

28-05-2002 17:33

beste medekarpervissers,

De goede tijd voor het vissen aan de oppervalkte komt er weer aan(mijn inziens) en dit jaar wil ik wel eens wat anders proberen dan een Vlok of korst aan de oppervlakte.

Wie kan mij helpen aan ideeen voor nieuwe aassoorten, ervaringen hiermee en evt andere technieken dan free lining.

Mijn aandacht gaat in eerste instantie uit naar honden/kattenbrokken. Welk merk moet ik daarvan nemen en hoe bied ik die aan??? Heb van de week een zak frolics gekocht maar die krengen drijven niet.(Mijn goudkarpers zijn er wel dol op de "vechten" er bijna om)

Heb ook al gedacht aan popcorn maar dat is moeilijk te werpen aan de vrijelijn. Laat me weten hoe jullie vissen en vooral waarmee.

Alvast bedankt.

Gr,
Tom
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

28-05-2002 17:43

hondenbrokken van de c-1000.....hier kun je heel veel mee doen..
succes
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
erwin meulen
Berichten: 6
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00
Locatie: den haag

25-06-2002 19:32

hoi,

je moet is kattenbrokken (tompoes variantjes van alberthijn) proberen.

even laten weken, 2 of 3 aan je haak en vissen.

heb laatst 36 ponder mee gevangen.

veel suc6
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

26-06-2002 11:32

Honey Loops van Kellogs.

Werkt op sommige waters zeer goed.
almer de swaaf
Berichten: 43
Lid geworden op: 08-05-2002 02:00
Locatie: Middelburg/Utrecht

26-06-2002 17:43

tom poes variantjes van de albert heyn drijven goed en doordat er een gat in zit kan je ze op je haak schuiven...
heb gisteren op de bodem gevist met een blikkie mais maar ook rond 10 uur een paar handjes brokken in het water gegooid.. binnen 5 minuten de eerste karper en binnen een half uur om de 5 seconden een plons.. Dus ik overgestapt... bleek niet zo makkelijk als ik dacht.. hoe bied je een drijvende kattebrok aan? 1brokje op de haak zinkt, 4 brokjes op de haak (maat 6) verkleinen de haakkans enorm doordat de hele haakbocht volhangt met (in mijn geval niet geweekte) brokjes)verder past het oog van de haak door het gat van de brokjes die hierdoor als kralen over je lijn rijgen terwijl je kale haak naar de bodem zinkt, 4 brokjes op de hair (evt. tegen de haaksteel aan gebonden) bleek niet goed te werken.. de karpers spuugden het weer uit zonder ermee vandoor te gaan..
Zit nu te denken aan zeer kleine haak maat 8 of kleiner, dan met particle-lijm (volgens mij bestaat dat wel) 1 kattebrok aan de buitenkant van de haakbocht lijmen en evt een stukje kurk erbij indien het zaakie niet drijft. Mijn filosofie is dat het zoveel mogelijk moet lijken op de losse brokjes die je voert zodat geen argwaan gewekt wordt.

Door eerst de karpers goed te voeren dus een half uurtje flink van de brokken te laten eten kun je ze helemaal gek krijgen. Heb dus geduld en w8 af als de eerste karpers verschijnen.. dit zal uiteindelijk meer vis opleveren en GROTER, die komen meestal als laatst immers.

Gisteravond waren de (kleine onervaren) karpers zo dol van de brokken dat ze voor het kantje waar ik zat achter elkaar de brokken wegpakten.. en ik maar kutten met de aasmontage.. uit balorigheid met 1 brok op de haak gewoon met de hengel in de hand met strakke lijn het brokje op het water laten drijven.. Is in 5 minuten wel 10 keer gepakt en natuurlijk ook direct weer losgelaten maar dit bewijst hoe goed het aas is. Later met een piepkleinpennetje en 1 brokje aan de haak op 10 cm diepte gaan vissen en.. succes! binnen 10 seconden weg en een leuk karpertje geland. Ben er trouwens van overtuigd dat indien je te maken hebt met een klein aantal wantrouwige grote karpers en veel kleinere minder schuwe die als een gek de brokjes van het oppervlak pakken een grotere kans op de kanjers maakt wanneer je zwevend dus op 10 cm. of zelfs dieper vist.. De heisa die door de kleine vissen wordt veroorzaakt trekt de grotere aan.. die durven niet goed .. wachten af en pakken alleen de zwevende deeltjes mee..
Niek Wolthuis
Berichten: 10
Lid geworden op: 28-06-2002 02:00

28-06-2002 19:01

Tom poes variantjes van de albert heyn raad ik ook aan(een gele zak). Zelf vis ik altijd, als ik met brokken vis, met een schuifloodje van 5 gram bv.
Dit schuiflood gebruik ik alleen bij harde wind, en het liefst gebruik ik alleen een karperhaakje met 3 brokjes er aan.

mvg niek
Niek Wolthuis
Berichten: 10
Lid geworden op: 28-06-2002 02:00

28-06-2002 19:01

Tom poes variantjes van de albert heyn raad ik ook aan(een gele zak). Zelf vis ik altijd, als ik met brokken vis, met een schuifloodje van 5 gram bv.
Dit schuiflood gebruik ik alleen bij harde wind, en het liefst gebruik ik alleen een karperhaakje met 3 brokjes er aan.

mvg niek
almer de swaaf
Berichten: 43
Lid geworden op: 08-05-2002 02:00
Locatie: Middelburg/Utrecht

10-07-2002 13:39

tom poes variantjes hoe goed te vissen:

Men neme een klein licht haakje maatje 6 met een brede haakbocht. een stukje piepschuim. een stanleymes. een variantje.

piepschuim bolletje op de haak prikken tot voorbij de bocht schuiven (ongeveer 0,4 bij 0,4 cm ofzo.. of langwerpig)

Kattebrok met centrale gat op de haak schuiven en klemzetten op het piepschuime bolletje. (met een grote naald kun je het piepschuim in het gat pielen)

Met het stanleymes kun je een stukje van de kattebrok afschrapen zodat de ruimte tussen de haakpunt en de haaksteel wat beter vrijkomt waardoor de haking beter wordt.

Door het drijfvermogen van het piepschuim + 1 kattebrok blijft het geheel drijven.

Als "dobber"kun je op +- 70 cm van je haak nog een stukje piepschuim rijgen met een naald of je neemt zo'n klein rood/wit balsa balletje (0,5 bij 0,5 cm ofzo).

Voordeel van deze aanbieding is dat je slechts 1 brokje aanbied aan een klein haakje i.p.v. 4 brokjes aan een grote haak. (De karpers spugen dit meestal meteen weer uit)
Nadeel gering werpgewichtdus voor je voeten vissen.. met een buldo of zo'n drijfdobber kun je wel afstanden halen maar dan moet je brokje wel stevig op het piepschuim vastzitten..
almer de swaaf
Berichten: 43
Lid geworden op: 08-05-2002 02:00
Locatie: Middelburg/Utrecht

22-07-2002 11:18

De beste methode is voeren met brokjes en vissen met een broodkorst. de brokjes aan de haak worden vaak meteen weer uitgespuugd. een korst wordt snel gegerepen en minder snel uitgespuugd. Een korst kun je ook nog eens wat verder werpen.
Daan Molenaar
Berichten: 4
Lid geworden op: 22-07-2002 02:00
Locatie: enschede

22-07-2002 16:47

Check 'de karperwereld' nr.25 , artikel van John Hoogervorst eens. Staan erg nuttige dingen wat oppervlakte vissen betreft.
Plaats reactie