hoge eiwitten/ instant respons


Plaats reactie
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

21-07-2004 20:50

Mannen,

wie van jullie vind, dat boilies met een hoog eiwitgehalte een betere instant respons hebben?

zo ja, waaron denken jullie dat?

dank

Mitsz
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

21-07-2004 20:56

wat ik merk is dat dit af hangt van het type water, groot, klein, kanaal of privé put met veel karper op.

Als er veel natuurlijk voedsel in het water aanwezig is scoor ik persoonlijk beter op eiwit arm aas dan op hoog eiwit aas.

niet dus :D ik ben fout geweest => ik heb dus eiwit rijk aas :D
Laatst gewijzigd door Danny Pauwels op 27-07-2004 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Hugo Bovenmars

21-07-2004 20:57

Niemand denk ik....
Iedereen weet dat het andersom is, veel kookhydraten --> hoge instant response. Het gekke is dat niemand er een verklaring voor kan geven...
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

21-07-2004 21:11

Mitsz wat versta jij onder een hoog eiwitgehalte?

Bob
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

21-07-2004 21:29

Heren,

ik spreek regelmatig met een Deense vriend over aas en hij maakt z'n boilies zo'n beetje andersom qua nutrientenverhouding als wij hier in Nederland.

Zijn eiwitpecentages schommelen zo'n beetje tussen de 45-70%

Deze man vangt veel vis. Het verschil met mijn eigen visserij is, dat hij altijd instant vist, waar ik bijna altijd voorvoer. Vandaar mijn vraag.

Er zijn waarschijnlijk echter weinig mensen, die hun dierbare ducaten nog neertellen voor wat sodium-caseinaat in het Hollandse.

Is er iemand die dat wel doet?? En zo ja hoe gaat dat?

Hugo, er zijn dus hele volksstammen, die dus geen hoge pet op hebben van koolhydraten in karperaas en toch zeer goed vangen. Misschien nog iets te zeggen hierop.

dank

Mitsz
Hugo Bovenmars

21-07-2004 22:59

Mitsz,

Voordat we hier ook maar iets zinnigs over te kunnen neerschrijven, zullen we verschillende samenstellingen die qua eiwitgehalte ver uiteen liggen, uitputtend tegen elkaar moeten testen. Dit in uiteenlopende situaties (dus jaargetijden, watertype, natuurlijk voedselaanbod.....).

Zelf vermoed ik dat het contrast tussen de instant responses van eiwit en koolhydraten een stuk minder scherp is dan iedereen maar blijft roepen. Zal niet op de laatste plaats te maken hebben met hetgeen meneer De Baets ooit heeft lopen verkondigen. Wel erg overtuigend moet ik eerlijk zeggen...maar wat zijn onze eigen ervaringen? Of zijn we te bang om eens iets fatsoenlijk te testen?

Dat je Deense kameraad veel vangt zegt natuurlijk helemaal niets. Wel kun je de betrouwbaarheid van je eigen testresultaten verdubbelen door hem exact hetzelfde te laten doen, maar dan andersom. Stuur hem eens op pad met een zooi zetmeelballen.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-07-2004 10:30

Hugo,

ik houd nu al zo'n jaar of tien alle gegevens bij van de door mij (en anderen) gebruikte aassamenstellingen. Hierbij let ik uiteraard op de door jou vermeldde criteria.

Ik denk, dat de instant respons van aas is gelegen aan de eenzijdigheid ervan. Of het nu vet, koolhydraat of eiwittten zijn, ze kunnen allemaal zeer goed instant presteren, gegeven je ze op de juiste manier inzet.

De komende tijd, zal mijn aandacht uitgaan naar de instant kwaliteiten van bepaalde aassamenstellingen in verhouding tot de eerder besproken aandachtspunten. Wat betreft lange termijn aas, ben ik er echt wel uit. Mijn vangsten zijn tot op heden zeer bevredigend geweest.

Dat mijn Deense kameraad veel vangt zegt natuurlijk wel iets. Mensen die continu veel vangen doen natuurlijk bijna alles goed. Aas is hier uiteraard een groot onderdeel van

Ik heb hem afgelopen weekend met een uitgebalanceert receptje op pad gestuurt. Hij ving zijn vissen echter op eigen aas. Dit zegt natuurlijk nog niets, maar is voor mij absoluut een aandachtspunt.

Het is jammer dat zo weinig mensen bereid zijn tot experimenten mbt tot aassamenstelling. Het argument, dat er teveel betrokken variabelen zijn, is wat mij aangaat slechts een excuus om er niet aan te beginnen.

De komende maanden zal ik instant gaan vissen met eenzijdige aassamenstellingen. Ik houd jullie op de hoogte

Mitsz
Hugo Bovenmars

22-07-2004 11:24

Goed bezig Mitsz,

Goed om het ook eens van die kant te bekijken. Over dat instant vissen...Ik neem aan dat dat testen op onbevist, dan wel geheel maagdelijk water plaatsvindt. Om een extreme situatie te noemen, door instant te vissen op dressuurwater zul je wat betreft aasherkenning weinig kunnen concluderen/ontdekken. Op zulke wateren hangt alles af van het moment dat je met een bepaalde samenstelling aan de slag gaat. Of dat nu koolhydraten of eiwitten zijn dat maakt dan even niet uit.

Instant testen werkt volgens mij ook alleen met kleine hoeveelheden voer rondom het aas. Met name op de wat zuurstofarmere wateren (waar we er in Nederland nogal wat van hebben, zeker gedurende de zomer) loop je met een hoop eiwit rond je haakaas de vis al snel te verzadigen wat in veel gevallen een aantal karpers van je haakaas zal houden. Dat heeft op dat moment dus even niets met instant response te maken. Weer dat vertekende beeld.

Succes met testen!
Hugo
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-07-2004 15:40

Hugo,

bedankt voor je inbreng. Zal ik zeker meenemen in mijn experimenten.

Ook op dressuurwater, kun je indien je lang genoeg documenteert, een rode lijn ontdekken in de resultaten. Hiervoor is het natuurlijk wel nodig om zoveel mogelijk te weten te komen over het voergedrag van anderen op het water.

Op wateren met een hoge bezetting aan karper durf ik best eens wat meer eiwitrijk aas te voeren dan de door jou genoemde kleine beetjes. Daarbij komt natuurlijk, dat het testen is. De bedoeling van een test is natuurlijk om ook zeker te zijn van de slechte resultaten irt mijn voergedrag. Ik probeer hiermee onzekerheden in de toekomst te minimaliseren. Ik hoop op deze manier naar een aasformule toe te werken, die geschikt is voor elke situatie, die ik in mijn verdere hengelloopbaan tegen kan komen.

Ik hoop van ganser harte, dat je kwa voerhoeveelheden gelijk krijgt(wat er inderdaad wel in zit), zodat het me geen vermogens aan melkeiwitten gaat kosten.

Eerst nog even een sessie op HNV aas

auf wiedersehen

Mitsz
Aart Appel

22-07-2004 21:38

Wat denken jullie dat er beter instant op mijn werkt een broodje hamburger of een frietje met. Dat hele eiwitgehalte verhaal is helemaal niet relevant.
Gebruikersavatar
Martijn Weenink
Berichten: 151
Lid geworden op: 27-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo

22-07-2004 21:45

GruBgott Mitz,

Zou goed kunnen, dat op zommige wateren een hoog eiwitgehalte kan zorgen voor een betere respons, ben het eigenlijk geheel met hugo's opmerking eens dat het contrast tussen de instant responses van eiwit en koolhydraten een stuk minder scherp is dan dan altijd wordt geschreven. Maar ja, we geleven altijd wat er geschreven wordt, vooral als de verhaaltjes gepaard gaan met mooie fotootjes opf door een bekend persoon gedaan wordt (of beide), maar goed, we dwalen af.

Denk zelf dat als de vis los is vreet hij mijns insziens alles. Ik vis nu lang genoeg om dat te durven beweren, hoef ik geen boek over te schrijven, zie wekelijks het bewijs door mensen te zien die vissen vangen aan kant en klaar boilies die ik nog niet eens in een ratteval zou plaatsen, alles wat rond is wordt wel opgenomen.

Maar, ik dwaal af, wat ik eigenlijk wilde vertellen, op mijn thuiswater is het zomers inderdaad zo dat je op HNV boilies, in mijn geval vismeelboilies, inderdaad (soms veel) meer vangt, zelfs zoveel dat het wel eens significant zou kunnen zijn. En het rare is (of het rare, volgens de boekjes niet) dat het in de rest van het jaar daar echt beter gaat op zoete of fruit boilies. Andere wateren die ik bevis vertonen dit gedrag niet. Of de vissen dan.

Dus, om mijn gezwam samen te vatten:

A) Als een karper honger heeft, vreet hij alles
B) In Sommige periodes en op sommige wateren, vangt een vismeel, of HNV boilie, instant meer vis. (Of tenminste, levert meer beten op).

Success met je onderzoek...
Liever 10 'kleine' vissen dan een dertiger die niet bijt.....
Gebruikersavatar
Martijn Weenink
Berichten: 151
Lid geworden op: 27-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo

22-07-2004 21:48

Sorrie, Mitsz...

En ik lees dat Aart Appel met Peren vergelijkt.

Das toch geen vergelijking pieper!
Liever 10 'kleine' vissen dan een dertiger die niet bijt.....
Aart Appel

23-07-2004 20:06

Denk je dat het appels met peren vergelijken is meneer Weetniks? Als jij je vismeel mix aanmengt met veel tarwemeel of griesmeel dan daalt het eiwitgehalte aanzienlijk maar ook je vangsten?

Dat eiwit verhaal is echt iets onzinnings het komt uit het verleden (aangeleerd) en nogmaals het is niet relevant.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-07-2004 20:46

Als je Trouvit vervangt voor tarwemeel?

Nou even kijken:

Tarwemeel 1400 gram ipv Trouvit 1400 gram
Maismeel 800 gram
Ei 720 gram
Melkpoeder 300 gram
Aardappelmeel 250 gram
Ei poeder 180 gram
Druivesuiker 60 gram

Perfect! :D

Bedankt voor de hint, Aart.

Kees
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

24-07-2004 08:35

ghfg
Laatst gewijzigd door Ruud Laros op 23-09-2004 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martijn Weenink
Berichten: 151
Lid geworden op: 27-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo

25-07-2004 16:37

Tuurlijk meneer pieper, dat is mijn gedachte ook, als je tenminste mijn mail goed had doorgelezen. maar de discussie ging over HNV boilies, je geeft twee 'craps' aan. Vandaar mijn opmerking.

En van de andere kant, als je niet met je eigen naam op het forum durft, en je als pseudoniem Aart Appel gaat gebruiken, kun je natuurlijk een keertje een woordspeling verwachten.

Bovendien, als je eerst eens mijn reactie goed doorleest in plaats van gelijk mij meneer Weetniks te noemen. Zie je dat ik eigenlijk hetzelfde antwoord geeft wat jij (ongelukkig) formuleert.

Trouwens zal even een stukje citeren uit jouw reactie naar mij:

[quote]'Als jij je vismeel mix aanmengt met veel tarwemeel of griesmeel dan daalt het eiwitgehalte aanzienlijk maar ook je vangsten?

Dat eiwit verhaal is echt iets onzinnings het komt uit het verleden (aangeleerd) en nogmaals het is niet relevant.'[/quote]

Vervolgens zal ik mijn bijdrage citeren:


[quote]Zou goed kunnen, dat op sommige wateren een hoog eiwitgehalte kan zorgen voor een betere respons, ben het eigenlijk geheel met hugo's opmerking eens dat het contrast tussen de instant response van eiwit en koolhydraten een stuk minder scherp is dan dan altijd wordt geschreven. Maar ja, we geleven altijd wat er geschreven wordt, vooral als de verhaaltjes gepaard gaan met mooie fotootjes opf door een bekend persoon gedaan wordt (of beide), maar goed, we dwalen af.

Denk zelf dat als de vis los is vreet hij mijns insziens alles. Ik vis nu lang genoeg om dat te durven beweren, hoef ik geen boek over te schrijven, zie wekelijks het bewijs door mensen te zien die vissen vangen aan kant en klaar boilies die ik nog niet eens in een ratteval zou plaatsen, alles wat rond is wordt wel opgenomen.

Maar, ik dwaal af, wat ik eigenlijk wilde vertellen, op mijn thuiswater is het zomers inderdaad zo dat je op HNV boilies, in mijn geval vismeelboilies, inderdaad (soms veel) meer vangt, zelfs zoveel dat het wel eens significant zou kunnen zijn. En het rare is (of het rare, volgens de boekjes niet) dat het in de rest van het jaar daar echt beter gaat op zoete of fruit boilies. Andere wateren die ik bevis vertonen dit gedrag niet. Of de vissen dan.

Dus, om mijn gezwam samen te vatten:

A) Als een karper honger heeft, vreet hij alles
B) In Sommige periodes en op sommige wateren, vangt een vismeel, of HNV boilie, instant meer vis. (Of tenminste, levert meer beten op).

Success met je onderzoek...[/quote]

Jouw reactie, die suggereert dat ik beweert zou hebben dat het eiwitpercentage van een boilie op een of andere manier een causaal verband zou hebben met de vangsten is dan ook geheel misplaatst. Sterker nog, als ik er over nadenk krijg ik het vermoeden dat jij mijn mail donders goed gelezen heb, omdat ik al beweert had dat het zo goed als geen ene ruk uitmaakt wat voor samenstelling de boilie heeft. Zie A, verder heb ik beweerd dat karpers in sommige periodes op sommige wateren soms de voorkeur zou kunnen hebben voor een Vismeelboilie. Heb echt niets gezegd dat als ik dat ingrediënt voor een van de twee die jij opnoemt zou vervangen dat ik dan meer of minder zou vangen.


Dus Meneer Aart, als je de volgende keer weer iemand meneer Weetniks wil gaan noemen, let er dan op dat je je reactie een beetje schrijft in de lijn van alles wat al gezegd is, lees eerst de berichten die geschreven zijn goed door, kijk wat er bedoeld wordt en plaats dan een reactie. Dan komt het wat minder dom over als iemand als ik je reactie achteraf gaat analyseren Bovendien kom, als je een beetje lef hebt, met je eigen naam op het Forum. Of schaam jij je ergens voor?

Mocht je echt Aart Appel heten dan mijn welgemeende excuses voor mijn woordspeling. Dan was een reactie in de trend van 'Aart, je noemt nu twee producten uit de mensenwereld die allebeide voor inferieur voedsel doorgaan. In de karperwereld noemt men deze producten ook wel 'crap', terwijl de discussie ging over crap versus HNV. Wat bedoel je precies?’ meer op zijn plaats geweest.
Liever 10 'kleine' vissen dan een dertiger die niet bijt.....
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

25-07-2004 18:51

Wat ik nog niet gelezen heb (tenminste ik lees het niet!).
De verschillende "instant" werkings van verschillende soorten eiwitten; na-
melijk:
- Melkeiwitten.
- Plantaardige eiwitten.
- Dierlijke eiwitten.
Qua instantheid, springt er naar mijn ervaring er maar 1 bovenuit, name-
lijk plantaardige eiwitten (sojabloem). De anderen zijn qua instantheid
naar mijn ervaring niet zo denderd, vooral wanneer ze in redelijke hoe-
veelheden worden gebruikt.

Mitsz,

Jou Deense vismaat vangt dus zeer goed op hoge eiwit gehaltes, maar e-
ven wat vraagjes....! :)
- Is die vismaat de enige opdat water?
- Vist ie alleen opdat water, of bevist ie meerdere wateren (frequentheid
van het te bevissen water).
- Heeft ie weleens geprobeerd met laag eiwit gehaltes (meende wel!)?
- Hoe groot is het karper bestand?
- Is er veel of weinig natuurlijk voedsel aanwezig?
- Hoeveel voerd ie per keer tijdens het instant vissen?
- Bestaat de z'n mix alleen uit melkeiwitten of is het ook wat aangevuld
met plantaardige eiwitten en wat koolyhdraatrijke ingredienten?

groetjes Benny
-
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

25-07-2004 21:00

Benny,

Dank voor je reactie.

mijn Deense vriend is een aantal jaren geleden overgestapt op eiwitrijk aas, omdat hij er veel beter op ving dan op koolhydraatrijk aas.

Hij vist op diverse wateren. Sommige zeer voedselrijk, sommige wat minder. Hij is niet de enige visser op de wateren die hij bevist. hij scoort erg goed vergeleken met anderen. Over het voer van de andere vissers kan ik niet veel vertellen. Voor een weekendje vissen, neemt hij meestal zo'n 5-7kg voer mee.

De eiwit percentages varieren van 45% tot 70%. Hij voegt ook wat koolhydraat ingredienten toe maar dat is zo'n beetje precies andersom dan wij dat gewend zijn. Een van zijn mixen bestaat hoofdzakelijk uit melkderivaten en de andere is een vismeelmix met diverse toevoegingen als kelp etc.

Ik ben zelf ook van mening, dat dit soort eiwitpercentages op de lange termijn niet OK zijn. Zijn vangsten liegen er echter niet om en ik vroeg me dus af, of er in Nederland ook mensen zijn die deze ervaring delen.

Blijkbaar niet. Ik ga het toch allemaal eens uitproberen. Je weet maar nooit.........

met eiwitrijke groet

Mitsz
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-07-2004 21:47

Martijn,

U schrijft;
(In de karperwereld noemt men deze producten ook wel 'crap', terwijl de discussie ging over crap versus HNV. Wat bedoel je precies?’ ).
---------------------------------------------------------------------------
Moet ik hieruit opmaken dat alle niet HNV, dus koolhydraatrijke boilies met 'Crap ' afgedaan kunnen worden?
Of zou er iets als een evenwicht moeten bestaan tussen koolhydraten en eiwitten?
Welke koolhydraten zijn dan 'Crap'?
En wat zijn dan Koolhydraten?

Er zijn verschillende soorten koolhydraten die van elkaar verschillen inzake vertering, absorptie en verbrandingssnelheid. Vier categorieën zijn interessant in relatie tot sportvoeding:
monosachariden (glucose, fructose en galactose)
disachariden (maltose, sucrose en lactose)
oligosachariden (maltodextrines)
polysachariden (zetmeel: amylose en amylopectine).

Zij hebben een verschillende verbrandingssnelheid tijdens inspanning en kunnen daardoor meer of minder effectief zijn als een prestatiebevorderend of ergogeen hulpmiddel.

Op basis van stabiele isotoopmetingen blijkt dat glucose, maltose, sucrose, maltodextrine en amylopectine ongeveer met dezelfde snelheid worden verbrand (tot maximaal 1 g/min). Fructose en galactose worden 25 tot 50% minder snel verbrand, waarschijnlijk omdat ze eerst moeten worden omgezet in glucose alvorens ze kunnen worden verbrand. Amylose wordt eveneens slechts langzaam verbrand mede als gevolg van een tragere absorptie. Goed uitgekiende combinaties van koolhydraten met verschillende transport- en absorptiemechanismen zouden de totale koolhydraatverbranding kunnen optimaliseren (1). Er is echter meer onderzoek nodig naar deze ideale koolhydraatverhoudingen voor sportdranken.

Fructose en amylose kunnen ten slotte maag-darmproblemen veroorzaken wanneer ze in te grote hoeveelheden worden ingenomen. De tolerantiegrens is individueel echter sterk verschillend. Sommigen verdragen fructose en amylose zeer slecht en ondervinden bij een inname van bijvoorbeeld 20 g reeds problemen, anderen hebben van 70 g nog geen last.
-----------------------------------------------------------

De discussie ging niet over crap versus HNV, maar over; hoge eiwiitten / instant respons.

En in deze zijn mijn ervaringen toch beter wanneer ik minder eiwit gebruik bij hogere temperaturen.

Jaargetijden
Ook viste ik 's zomers vaak en graag met een aardappel en roggebrood, en vaak werd er in die periode ( en nu nog) goed mee gevangen. In het warmere jaargetijde is er al genoeg natuurlijk voedsel ( lees, veel eiwitten) voorhanden. Het natuurlijk voedsel bevat ongeveer 40-50 % eiwit. In een situatie dat er veel eiwit voorhanden is, zal de karper eerder naar koolhydraten gaan zoeken; ofwel die aardappel, bonen of roggebrood die wij karpervissers hem aanbieden.. Waarom werd er vroeger 's zomers veel meer op karper gevist dan 's winters? Omdat de karper in koudere periodes niet zou bijten?
Neen: de karper zocht juist 's zomers die aardappel of die bal roggebrood ( waar eerst ook nog mee gevoerd was) dus veel koolhydraten. Dit hoog koolhydraat voer had tot gevolg dat het totale voedselpakket wat meer in balans kwam, een soort welkome tegenhanger voor de eiwit overschot situatie. ' s Winters was de karper hiermee vaak niet vangbaar omdat ze het gewoon niet deden op hetzelfde aas wat 's zomers nog zo goed was. Geen wonder (denk ik) want het is veel te eenzijdig voor een totaalpakket en vult daarom in de koudere periode geen overschot en/of tekort aan. In de winter is het energieverbruik van de karper zo laag dat het niet ondenkbaar is dat een voer met 90 tot 99 % koolhydraten het gevoel van welzijn te veel zal verstoren. En voor de energie hoeft het dan ook al niet, omdat de karper 's winters geen of bijna geen energie ofwel koolhydraten verbruiken.
De totale voedingswaarde van het totale pakket is belangrijk en moet altijd een welkome aanvulling zijn op het natuurlijk voedselaanbod op het moment van gebruik.
Dus eigenlijk niets anders doen dan het voer aanpassen aan de omstandigheden. Vissen met laag-eiwit boilies als er veel biologisch leven en natuurlijk voedsel is en met meer eiwit als er maar weinig biologisch leven of voedsel is.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-07-2004 22:13

Tja, de verwarring is zoals gewoonlijk weer groot als het om eiwitten gaat. Ter info. Een normaal eiwitgehalte voor karpervoer is rond 30 %. Dit is zeker niet extreem en het gehalte aan koolhydraten is nog altijd groter. Crap boilies hebben een veel lager eiwitgehalte. Zeg maar rond 10 % of minder. De Deen vist dus met extreem hoge eiwitgehaltes waarvan we allemaal aannemen dat de vangsten beroerd zijn.

Henk, je zal de karpervissers de kost moeten geven die in de winter met veel minder eiwitten dan 45 % vissen en ook nog vangen. Je theorie dat wintervissen aantrekkelijker is geworden dan vroeger door een hoger percentage aan eiwitten lijkt mij niet geheel juist. Klopt wellicht in jouw geval.

Kees
Hugo Bovenmars

25-07-2004 22:33

Henk,

Ik heb zo m'n twijfels....

Ten eerste betwijfel ik (geen harde beweringen) dat een karper zijn voedsel selecteerd op basis van de aard van de voedselbron die op dat moment in overvloed is. De karper zou dan bewust bepaalde voedseldeeltjes in zijn leefomgeving moeten selecteren.

Ik denk namelijk dat de keuze voor een bepaald soort voedsel bepaald wordt door de voorkeur voor bepaalde smaken. Verder zal het dier op elk moment zo min mogelijk energie willen verdoen. Een makkelijke voedselbron wordt dus eerder geaccepteerd.

Ik denk dat jij te makkelijk een link legt met menselijk gedrag. Wij mensen zijn intelligent (naja....) genoeg om op een bepaald moment een geschikt soort voeding te kiezen. Ik bedoel, je 'voelt' toch zeker niet wanneer je behoefte hebt aan meer eiwitten o.i.d. ? Okay....op de langere termijn kan het lichaam signalen afgeven maar we praten hier over instant visserij.

Dat 'realtime' bepalen van een juiste voedselbron daar geloof ik dus niet zo in. Voor de meeste levende wezen geldt gewoon dat het lichaam zich door de evolutie heen zo goed mogelijk aan de omstandigheden heeft aangepast. Exemplaren die lichamelijk op bepaalde punten wat beter zijn aangepast op het verwerken van- en leven op het voedsel ter plaatse, zullen gemiddeld langer stand houden. Pas wanneer er sprake is van intelligentie of zoals gezegd een leerproces op langere termijn, signalen vanuit het lichaam, pas dan gaat jouw verhaal op.

Naja, das mijn gedachte....meer niet hoor.

groeten,
Hugo
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-07-2004 22:47

Prima gedachte Hugo,
echter een mens/karper is geen karper/mens..

Hoe valt anders het citaat van Mitsz uit de diervriendelijk aas discussie te verklaren;
------
Citaat,
Mijn volgende argument in deze, is de aquariumtest, uitgevoerd aan de afdeling visteelt van de L.U. te Wageningen. Voor deze test werden drie vissoorten op dieet gezet voor een week. Van elke soort, moest 1 exemplaar het zonder koolhydraat doen, 1 zonder vet en 1 zonder proteine. Na een week van onthouding, werden de vissen geplaatst in een aquarium met drie voedingsmiddelen erin. Een vetrijk,een koolhydraatrijk en een proteinerijk. Vervolgens werden de vissen in het aquarium gezet. Alle vissen gingen direct naar het voedingsmiddel, dat zij de voorafgaande tijd moesten ontberen. Een 100 % score dus.

Dit geeft wat mij betreft aan, dat vissen prima in staat zijn om te bepalen wat goed voor hen is en wat niet.
einde citaat.
-----------
Over het algemeen zijn in het wild levende dieren beter in staat te selecteren wat wel of niet goed voor hen is.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-07-2004 22:52

Kees,
Ik vis nooit hoger dan 30% eiwit.
Ook 's winters niet.
De vergissing zit waarschijnlijk in het natuurlijk aas/ eiwit% waarover ik wat neerkrabbelde..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-07-2004 23:04

Oké Henk, blijft mijn inziens dat het wintervissen wat meer aftrek vond toen de winters zachter werden en de aantallen karpervissers toenamen. Wat dan ook de verdere reden is, zoveel vissen er nou ook weer niet door. De meesten zitten met kerst bij de boom.

Je haalt de aquariumproeven op kweekkarpertjes aan. Aardige bijkomstigheid is dat uit mijn totaal amateuristische proeven blijkt dat karpers beneden pak hem beet 5 tot 8 °C nauwelijks eten en nog minder naar eten zoeken.

Groet, Kees
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

25-07-2004 23:19

Mitsz,

Opzich is het jammer dat je niet weet waar de rest mee vist. Het zou op-
zich kunnen dat de rest ook met eiwitrijk aas vist, zodat ze eraan gewend
zijn. Het zou ook nog mogelijk zijn dat de rest juist WEL met lage eiwit ge-
haltes vist, zodat het eiwitrijke aas van je Deense maat een ander reactie
teweeg brengt, omdat daar normaal met laag eiwit gehaltes word gevist.
Toch knaagd er bij mij nog wat: Dat die goede vangsten door die Deen
allemaal INSTANT op EIWITRIJK aas gebeuren!? Een verklaring zou mis-
schien kunnen zijn, dat de rest ook met eiwtrijk aas vist en dus ook zeer
frequent aan het water aanwezig is, zodat men "ook al denkt men dat ze
instant vissen" onbedoeld door de vrij frequente aanwezigheid van die
vissers er toch dagelijks dergelijk samenstellingen naar de bodem gaan;
zodat men eigenlijk toch ONBEDOELD voor voerd, dus een wat vertekend
beeld.
Zelf heb ik het totaal niet op hele hoge eiwit percentages, maar dit even
terzijde. Ik zelf heb nog zelden met een mix met meer dan 30% eiwitten
gevist, puur omdat m'n gevoel zegd en bevindingen dat hoge eiwit gehal-
tes mij niet brengt wat ik ervan verwacht.
Als die Deense maat aardig in de weer is met melkeiwitten, dan zal het
wel een dure bedoening zijn.....! :) :wink:

Kees,

Wat de 1 verstaat onder de crap, verstaat de ander niet.....! Het is dus
maar net wat jezelf "crap" vind.

Hugo,

Dat een makkelijk voedselbron door de karper snel gewaardeerd word,
ben ik zeker met je eens. Maar wat als erop den duur bij de karper een
bepaald gevoel teweeg brengt, zoals b.v. snelle verzadiging.....?
Wat smaak betreft het zal inderdaad per individu verschillen, maar zoals ik
al eens eerder heb vermeld heb ik sterk de indruk dat over het algemeen
spiegelkarpers eerder op zoete laag eiwit gehalte boilies eruit komen, dit
is natuurlijk geen wet van meden en perzen, en ook niet bewezen!

groetjes Benny