hoge eiwitten/ instant respons


Plaats reactie
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

28-02-2015 01:14

Hilco..jij leest/weet er nog veel meer over.. jij ben meer van de wetenschap :wink:
Klopt het wel een beetje wat ik schrijf, of zit ik er heel erg naast?/heb jj andere ideen erover?
Ach man..Ga toch vissen !!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

28-02-2015 01:18

Fred,

Ik denk dat wij heel goed met elkaar zouden kunnen opschieten!
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

28-02-2015 01:27

Moet eerlijk zeggen , ik heb weinig ervaring met zigvissen.
Ik denk dat het zomers wel meer vis op zou kunnen leveren.
ben echt geen luie visser, maar om nu de hele nacht te gaan spompen :roll:
Hoewel ik toch ook vroeg wakker ben (5-6) en menig springer heb gevangen op de chod
terwijl iedereen nog in dromenland was :wink:

Misschien toch maar eens proberen deze zomer !
Ach man..Ga toch vissen !!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

28-02-2015 01:42

Ik ook niet.
Empire baits, heeft een prachtig kunstslakje in het assortiment, waar je een stukje foam in kunt proppen.
Loop al lang met het idee rond, omdat eens te gaan proberen.
Vang ik een paar waterslakjes en de smurrie in het foam drukken, het doel heiligt de middelen zeg maar. Vraag is, kan ik het voor mezelf verantwoorden?

Tegen de rietkraag aangooien en vangen maar?
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

28-02-2015 01:53

Denk dat het meer de aanbieding is, dan het moeten lijken op een slak.
De vissen die ik met 3 x ziggen ving was met een klein pop-upje.

snachts is het helemaal lood om oud ijzer denk ik. Maar een attractoortje wel gewenst !
Ach man..Ga toch vissen !!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

28-02-2015 02:06

Denk dat een karper wel degelijk een slak kan herkennen, overdag aan de vorm en het signaal.
's Nachts alleen aan het signaal natuurlijk, maar en die zit wel in zijn database.
Onderzoekers noemen dat een chemical search image, jij ruikt je koffie of weet ik wat, een karper ruikt een slak en hij weet hem zelfs in het donker ook nog eens precies te lokaliseren.

Ik weet het, sommigen vinden dat moeilijk te geloven.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

28-02-2015 10:24

Aan de vorm zal heel erg aan de wateromstandigheden liggen (doorzicht),maar er
zijn zoveel soorten slakjes. Zouden die allemaal in de data -base zitten qua zicht herkenning?
De csi kan ik wel in mee gaan. Brengt me bij het volgende:
Geeft een dode slak ook dat csi mee? hoe zit dat met (vries) drogen ?

Dan zijn de hydra producten van pallatrax toch zo gek niet :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

01-03-2015 01:54

Eerst even over de database, hoe herkent en herinnert een karper bepaald voedsel?
Dat doet ie met zijn neus. Bij testen in aquaria, blijkt dat ongeveer een week te duren. Dat zijn altijd juveniele vissen, grotere en dus meer ervaren vissen zullen dat waarschijnlijk veel sneller kunnen.
Zalmen vinden (op geur) na een paar jaar op zee geleefd te hebben, nog perfect hun geboortegrond vinden om te paaien. Wat één keer in het geheugen zit, blijft er dus ook heel lang in zitten.
Voer je verspreid voor op een niet al te groot water met een goede bol, die een vis blijft eten, omdat ie hem herkent (ook op voedingswaarde), dan hoef je dat maar één keer te doen. O.k. op een gegeven moment zal ie je bol met gevaar associëren en moet de trukendoos open. Dat een karper die bol blijft eten daar geloof ik in ieder geval zeker in!
Dat laten veel onderwaterbeelden ook zien natuurlijk.

Je hebt puntslakken en posthoornslakken, dus de vorm is voor een vis overdag gemakkelijk te herkennen. Lijkt me dan ook logisch dat een karper op 100 procent zeker een waterslak op zicht herkent.
Beestje geeft ook een chemisch signaal af, zeg maar zijn lichaamsgeur, een slak is een slak, dus die herkent ie ook. Zit in zijn geheugen, daarom zal een karper ook in het donker een waterslak kunnen detecteren en vinden.

Die Pallatrax slakken zijn zongedroogd, dus in principe, als je die laat volzuigen met water dan is het min of meer weer een normale slak. Punt is, dat spul zal heel weinig verkocht worden en als dat één of twee jaar in het schap van de winkelier ligt, wat doet dat met de kwaliteit?

Hoe vaak zie je ’s zomers niet een rietstengel bewegen, of hoor je een smakkende vis in de vegetatie. Dan gaat het vaak om slakken? Waarschijnlijk.
Dat die kunstslak vis op kan leveren, dat kan volgens mij dan ook niet missen, maar dan zou ik persoonlijk dat stukje foam liever vol drukken met de overblijfselen van een levende slak.

Is het wreed? Als ik in de tuin aan het werk ben, maak ik ze nooit dood en gooi ik ze over de schutting. Aan de andere kant als ik over mijn tuinpad loop, dan kraak ik er heel wat en daar heb ik totaal geen slapeloze nachten van.

Die verdomde moraal!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

01-03-2015 02:26

Ik heb geen slakken.
Wel kippen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

01-03-2015 02:31

Trek hem ff uit z'n huis Bert, aan zijn kop te zien moet tie poepen!!

Groet, Peter

ps misschien een nieuwe avatar??
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

01-03-2015 15:54

Mooi allemaal, maar hoe zit het nu met de samenstelling als je je bol gaat koken of stomen.

Laten we ff van stomen uitgaan. Een hoge temp die thuis bijna niet te controleren is

Mijn vraag, hoe is je samenstelling van voedingswaarden eiwitten, koolhydraten) en amino's triggers enz na het bereidingsproces? Na al dat gereken, zwoegen en draaien, is je bol dan nog steeds zo goed qua samenstelling?
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

01-03-2015 17:51

Even slakken op laag water zoeken. Op die boilies komen we nog wel terug.
Mijmeren dus, ik beweer niet dat ik het weet.
Ik denk dat een slak imitatie een beter aas is dan een echte slak aan de haak. Want dat is net zoiets als op een koe vissen met een grassprietje in een weiland. De ene slak is hetzelfde als de andere, waarom zou die ene dan opvallen? Waarom zouden we natuurlijke producten kopiëren als we weten dat we karper van hun natuurlijk voedsel kunnen weglokken met ons aas?

Ik zou een rode appel kiezen als aas voor een koe. Iets wat hij lust, niet dagelijks in zijn omgeving tegenkomt en het is een blikvanger.

En over oplosbaarheid van ons aas: hoe het komt dat oplosbare flavours werken, terwijl er in het natuurlijke dieet van de karper weinig of niets oplosbaar is. Of vindt de karper z’n voedsel vanwege sommige oplosbare afscheidingen of uitscheidingen (lichaamsgeur)? Als dat zo is wordt het heel begrijpelijk waarom flavours en vloeibare lokstoffen werken, maar ook waarom onnatuurlijke aasjes werken.
Boilies van melkproteïnen bijvoorbeeld. Melk komt niet voor bij dieren die in het water leven. Maar de basis is onoplosbare proteïne, namelijk caseïne, die net als bijvoorbeeld een zwanenmossel voornamelijk bestaat uit onoplosbare proteïnen. Maar wanneer de mossel afval uitscheidt in het water, komen er veel oplosbare stoffen vrij, waaronder amino- en organische zuren. Daar zie ik een overeenkomst. Een flavour trekt een vis aan naar onoplosbare proteïnen, op dezelfde manier zoals uitscheidingen dat in natuurlijke omstandigheden doen.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

02-03-2015 02:20

Jan, je komt aardig in de buurt, maar je hebt nog wel wat huiswerk te doen.

Dat een imitatie slak beter is dan een echte is natuurlijk onzin. Je kunt een waterslak niet vergelijken met een grassprietje. Heb net even met de zaklamp op mijn grasveldje gekeken en raad eens? grofweg berekend kom ik op minstens 100 miljoen grassprietjes per hectare.
Als jij gelijk hebt, dan wordt ik morgen nog slakkenkweker, verkoop ik ze voor een cent en heb ik alweer een miljoen verdiend.
Daarnaast zijn die slakken ook niet onnozel natuurlijk (evolutie), zit ik aan de buitenkant van het rietveld, dan heb ik een veel grotere kans om opgevreten te worden.
Die rode appel kan je dus beter zelf opeten, wat een koe niet kent, dat vreet ie niet.
O.k. hij kan het wel leren.

Waaruit bestaat ons aas? Voor het overgrote deel uit natuurlijke producten toch?

Werken flavours? Dat is nog maar de vraag. Op geur in ieder geval niet, omdat een vis daar geen receptoren voor heeft. Smaak is mogelijk een ander verhaal, maar persoonlijk gebruik ik ze nooit, omdat het volgens mij weinig toevoegt. Ik weet natuurlijk niet wat er in al die flavours zit (buiten de oplosmiddelen) en dat bepaalde flavours kunnen werken (op smaak), kun je denk ik niet uitsluiten.
Welke flavours vinden wij mensen het lekkerst, dat zijn toch ook de natuurlijke.
Kortom, synthetische flavours vangen m.i. meer vissers dan karpers!

Een karper vindt zijn voedsel, doordat ie opgeloste stoffen in water herkent die zijn prooien af- of uitscheiden en dat is inderdaad de lichaamsgeur. Systeem is ook nog eens plastisch, dus die rivierkreeft zit op veel wateren ook al in de database.
Uitspaak van Jelle Atema, van oorsprong een Nederlander en wereldwijd een hele bekende onderzoeker op dit gebied: several animals in water detect amino acids with much greater sensitivity than can our most sophisticated equipment.

Zie het verband niet, dat het begrijpelijk is, dat daardoor flavours en onnatuurlijke aasjes werken. Dat verband is er met bovenstaande simpelweg helemaal niet.
Vloeibare lokstoffen, b.v. gefermenteerde producten, ja, maar dat is heel iets anders!

In caseïne (de meeste melkeiwitten zijn overigens wel wateroplosbaar) en je mossel ook, zit altijd een deel wateroplosbaar en dat is wat ie herkent.

Dus, als je buurvrouw niet helemaal okselfris is, geef haar dan die synthetische flavour maar.

Taste acts, smell thinks.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

02-03-2015 08:04

Dries Jacke schreef:Mooi allemaal, maar hoe zit het nu met de samenstelling als je je bol gaat koken of stomen.

Laten we ff van stomen uitgaan. Een hoge temp die thuis bijna niet te controleren is

Mijn vraag, hoe is je samenstelling van voedingswaarden eiwitten, koolhydraten) en amino's triggers enz na het bereidingsproces? Na al dat gereken, zwoegen en draaien, is je bol dan nog steeds zo goed qua samenstelling?


Het gaat hier even over de hoe en wat van slak als aas. Dus niet als boillie ingredient :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

02-03-2015 08:56

ik dacht ga weer ff terug naar het onderwerp van het topic ipv praten over slakken waar niemand mee vist of zal gaan vissen ;)
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

02-03-2015 09:17

Fred Hazenbroek schreef:Vraag me wel af hoe je er bij kwam om met visjes te gaan karperen?


Volgens mij heb ik het toen niet zelf verzonnen (hou me ten geode, 't is al 25jr geleden :) ). We in die tijd zelf karper dode visjes van het oppervlak zien pakken en later dat "jaag" gedrag.
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

02-03-2015 09:19

Dries Jacke schreef:ik dacht ga weer ff terug naar het onderwerp van het topic ipv praten over slakken waar niemand mee vist of zal gaan vissen ;)


Ow.... is dat zo?
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

02-03-2015 09:37

Uitzonderingen daar gelaten ;) Ik durf wel te zeggen dat nog geen 1% van dit forum met slakken vist.

Jij vist met slakken?
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

02-03-2015 11:23

Waarom zou je wel een lekkere dikke mestpier op je haak prikken maar geen naaktslak... Denk je dat een opportunist als een karper een gratis snack voorbij zwemt?

Dus.... als er eentje voorbij komt kruipen wil ik 'm wel eens op de haak prikken ja 8)
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

02-03-2015 11:36

Die gedachtegang had ik ook, maar de vissers doen t niet ;) en ben jij een uitzondering
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

02-03-2015 19:19

Gaan gewoon aan de haak hoor hierzo.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

15-03-2015 19:18

Ze gaan hier ook de haak op als ik ze zie...

Toen ik de karpers hier met de staart tegen de onderkant van het plompeblad zag slaan om slakken te pakken wist ik genoeg.

In Engeland hebben ze zelfs slakkenboilies http://www.kentparticles.co.uk/details.php?product=298

Ik ben hier al een poosje op zoek naar slakken meel/extract maar ik heb het nog niet kunnen vinden.

Een karper zal zoeken naar zijn voedingsbehoefte, slakken krijgen ze niet het hele jaar... dit geld uiteraard ook voor andere insecten en of zaden.

Het kan dus best wel eens verrassend werken als je voer aanbied wat ze al een poos niet meer gehad hebben of als erg veilig zien.

Wij eten toch ook niet iedere dag boerenkool? frietje of een pizza op zijn tijd is erg lekker.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

15-03-2015 19:37

Met laag water raapte ik de mosselen uit het zand,en beviste die op de mosselbank,popupje erbij en dat ging best goed moet ik zeggen.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

15-03-2015 19:43

Idd slakje erop gebeurd hier ook, heb zelf imitatie slakjes in me tackle box.
Let wel die grote naakt dingen laat ik liggen, pak de kleine witjes als ik ze zie. Idd zo op de haak of paar op de hair.

Mosseltjes van de ah doen het ook leuk...

Cheers.
Oja joh!!!
jelle vanheede
Berichten: 31
Lid geworden op: 30-01-2015 21:13

15-03-2015 23:20

Dries Jacke schreef:Mooi allemaal, maar hoe zit het nu met de samenstelling als je je bol gaat koken of stomen.

Laten we ff van stomen uitgaan. Een hoge temp die thuis bijna niet te controleren is

Mijn vraag, hoe is je samenstelling van voedingswaarden eiwitten, koolhydraten) en amino's triggers enz na het bereidingsproces? Na al dat gereken, zwoegen en draaien, is je bol dan nog steeds zo goed qua samenstelling?


Tussen stomen en koken is geen verschil, vanaf de temperatuur van de eiwitten over de 60 graden gaat gaan deze "stollen"(veranderen van structuur).

Eigenlijk zou je het ook nog op een derde manier kunnen proberen,
namelijk je boilies koken in olie.

Ik weet niet of iemand dit al gedaan heeft, maar het lijkt wel het proberen waard.
De voordelen er van zijn dat de wateroplosbare vitaminen en de aminozuren niet uitlekken tijdens het koken.
Dit door de polaire en apolaire eigenschappen van de verschillende aminozuren en vitaminen.
Ook lossen de meeste aminozuren op in water namelijk 12 tegegenover 8 die oplossen in olie.
Bij vitaminen is dit ook zo.
Ook belangrijk hierbij is wat de essentiele vitaminen en aminozuren zijn voor de karper.

Ooit nog in school een test gedaan i.v.m. het koken van groenten in olie, conclusie was dat
deze gezonder waren, mits je na het koken de olie er nadien afdeed(dit was dan wel voor de mens).