hoge eiwitten/ instant respons


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-11-2004 18:11

Kenny die gegevens kloppen wel, ik zie dat je interesse hebt voor dit soort dingen en dat is heel goed.

Is er iemand die voor Kenny het schijfje van EA heeft zodat hij zelf kan ervaren waar de verschillen in denkwijze liggen.

Kenny vergeet niet dat je aas maar een heel kleine factor van je visserij is.
Je kunt met vele soorten aas karper vangen maar op de verkeerde plek vangt zelfs het beste aas niet.
Terwijl je op een goede plek met een crapp boilie wel vangt.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

08-11-2004 18:57

Kan het ook niet te maken hebben met wat er verder voorradig is in het Deense water, je hebt daar over hele andere omstandigheden als in Nederland.
Als habitat en de andere factoren verschillend zijn dan in Nederland zal er ook ander voedsel voor de karper voorradig zijn. Misschien is dat een reden waarom onze vriend daar beter vangt met veel eiwit in zijn voer.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-11-2004 19:20

Wat is er anders aan een Deens meer, Frank? Ik heb er wel eens gevist, maar vond veel overeenkomsten met Nederland.

Douwe, mijn 1e reactie is ook dat de theorie van Wilton allang achterhaald is.

Niettemin ben ik sindsdien wat aan het snuffelen geweest naar onderzoek aan receptoren bij karpers. Het blijkt dat de karper receptoren heeft die gevoelig zijn voor bepaalde eiwitpatronen. Welke werd mij zelfs te (bio-)chemisch. Maar daarbij begon ik mij af te vragen of het niet gewoon lastiger is om een goed eiwitrijk aas te maken, die daarbij ook een voor de karper duidelijk voedselsignaal in de omgeving afgeeft. Helaas niet mijn pakkie-an, maar iemand met voldoende kennis van de verschillende eiwitten?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-11-2004 19:31

Kees je raakt een vraag die ook al lang bij mij bezig is.
Dat de karper receptoren heeft die de eiwitmoleculen kan herkennen zal waar zijn daar ben ik ook van overtuigt.
maar ik denk dat die receptoren dan afgestemd zijn op het herkennen van dierlijk voedsel wat in zijn eigen omgeving te vinden is.
Ook scheiden de diverse voedselbronnen reststoffen uit die hij zou kunnen herkennen.
ik heb boilies gemaakt met watervlooien komt in het water voor en het ving bingo denk je dan maar niet heus.
maden gemalen, vies werkje, door de boilie verwerkt en het ving weer bingo maar niet heus.
Maar 1 ding is ook zeker de leefomgeving van de kweekkarper is niet biotoopeigen
Het zal ons nog wel heel lang bezig houden er echt achter komen zullen we wel nooit.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

08-11-2004 21:01

Kenny,

Jij gaat uit van grammen voedingsmiddelen per ingredieënt om de voedinswaarde aan te geven.


Rijstemeel 100 gram.

8% eiwit = 8 gr x 4 kcal = 32 kcal
78% koolhydr = 78 gr x 9 kcal = 702 kcal
1% vet = 1gr x 4 kcal = 4 kcal
------------
738 kcal = 100% Energie voorziening.

Deel elke categorie door 1% van de E.V.
32 / 7.38 = 4.33 % eiwit.
702 / 7.38 = 95.12% koolhydraten.
4 / 7.38 = 0.54% vet.
----------
99.99

Omdat men uitgaat van de voedingswaarde zal men ook moeten uitgaan van de Energiewaarde en energievoorziening.
Om dit te doen zal ook eerst de energiewaarde berekend moeten worden, deze wordt uitgedrukt in warmte eenheden, de calorie of kilocalorie, tegenwoordig joules genoemd.

Derhalve bevat 100 gram rijstemeel 4.33% eiwit, 95.12% koolhydraten en 0.54% vet van de Energievoorziening..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

08-11-2004 21:26

een boilie die goed vangt daar hoef je toch niet altijd zo diep op in te gaan, zoals ik al eerder zei vis ik hoog eiwit wel laag door bijvoederen van kemp en mais zoals Mitsz zegt maar het blijft een hoog eiwit bol.

waarom iets anders nemen als ik er goed opvang ?

ik heb de indruk dat er soms wat te fel op ingegaan word => als de vis aast dan vang je wil hij niet dan vangt de beste boilies niet.

ik ben van het principe hou het simpel, MAAR al die theorieen spreken me ook wel aan hoor.

Het is soms makkelijker dan we zelf denken volgens mij.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-11-2004 08:53

Danny,

1 woord:

waarom


MVG

klaas
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

09-11-2004 17:46

klaas,
waarom vist iemand zoals hij vist???
De visser heeft er vertrouwen in en vangt er mee
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

09-11-2004 17:58

Kenny,

vogens mij gaat het andersom: een visser vangt ermee, dus krijgt hij er vertrouwen in..............

Mitsz
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

09-11-2004 18:31

Klaas van den Herik schreef:Danny,

1 woord:

waarom


MVG

klaas


omdat ze de boilies lusten zeker ?

Ik weet dat ik er goed mee vang, ik heb voor dit weekend alleen boilies klaar liggen zonder particles we zullen eens kijken wat dit geeft.

Veel natuurlijk voedsel in een water zal mischien vragen om een eiwit boilie dacht ik altijd maar blijkbaar liggen de theorien wel iets anders.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

09-11-2004 18:52

Danny,

Mijn ervaring is juist dat HNV of HP nog het beste scoren op wateren met
hoge bezettingsgraat en weinig natuurlijk voedsel. Mijn idee hier achter is
dat die "aanvulling" op zulke wateren, van harte welkom is. Maar waarom
zo'n bol op dergelijk water gebruiken, als een crap bol net zoveel vis op-
levert of misschien wel meer. HNV of HP blijkt op zulke wateren pas goed
te werken, als er met mate is voor gevoerd. Toch heb ik het niet zo op
dergelijke samenstellingen...!
Waar een discussie over eiwitten, al niet toe kan leiden...! :D

groetjes Benny
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

09-11-2004 18:53

Danny,

maak je niet druk om de theorien, als je goed vangt. Als het lekker gaat, dan gaat het lekker.

Eenvoud siert niet alleen de mens.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

09-11-2004 18:55

Mitsz,

Iderdaad, zoveel vissers zoveel ervaringen! :wink:
Denk dat we het toch nooit precies te weten komen, en ook al denken we
dat we het weten, dan komt er als nog roet in het eten...! :roll:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-11-2004 19:14

Danny,

Alleen maar belangstelling. In de praktijk verander ik nauwelijks als ik geen aanwijzing heb dat het anders zou moeten. Dit houdt in dat ik heel lang (jaren) met hetzelfde doorvis. Aas is voor mij ondergeschikt aan tijd en plaats. Ik denk dat ik een goede inhaking zelfs nog belangrijker vind.

Hoe dichter je op natuurlijk aas komt hoe groter de concurrentie met natuurlijk aas. Verder is het de vraag of de karper die bol ook nog eens kan associëren met dat natuurlijke aas. Een boilie is een verdomd slechte imitatie van muggenlarfjes.

Wellicht zorgt juist de afwijking van het natuurlijke ervoor dat ons aas vangt. Dan valt voor mij de aantrekkelijkheid van koolhydraten ook weer op zijn plaats. Voor mijn visserij is de signaalfunctie van het aas nog het belangrijkste. Maar of dat signaal geheel natuurlijk moet zijn? Wellicht schept dat alleen maar verwarring en daarmee wantrouwen bij de karper.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

09-11-2004 19:24

@ HenK!

Zeg HenK, het is toevallig dat ik hier weer eens een klein stukkie lees.... maar dat even terzijde.

Ik wil je graag even corrigeren in jou berekening van de energetische waarde.

Jij zei het volgende:

Rijstemeel 100 gram.

8% eiwit = 8 gr x 4 kcal = 32 kcal
78% koolhydr = 78 gr x 9 kcal = 702 kcal
1% vet = 1gr x 4 kcal = 4 kcal


De vermenigvuldigingsfactor van de khy's en het vet heb je verdraaid.
Vet levert per gram veel meer energie dan een "simpele" khy. dus de koolhydraatjes moeten x 4 kcal, en het aantal gram vet moet keer 9 kcal.

Dus.... ik hoop niet dat ik nu al je afgewogen theorieen in de war schop, maar het is wel een feit.


Met Vriendelijke (en per ongeluk ook nog reagerende) Groet;

WouteR StegginK
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

09-11-2004 19:33

Ha WouteR,

Gelukkig is er tenminste ééntje (per ongeluk :o ) wakker :lol: :-?

Je hebt volkomen gelijk, vouwtje mijnerzijds..eiwit x4, koolhydr x 4, vet x 9 kcal..
Berekening blijf echter even makkelijk :wink: , uitkomst zal wel verschillen..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

09-11-2004 20:04

mitsz van der kamp schreef:Danny,

maak je niet druk om de theorien, als je goed vangt. Als het lekker gaat, dan gaat het lekker.

Eenvoud siert niet alleen de mens.


inderdaad, maar ik ga alleen wat in op wat hier allemaal staat.

Mijn ervaring is dan net andersom, ik vis op een zeeeeer voedselrijk groot meer er zitten vele soorten kreeftjes en watervlo dingetjes :lol: heb het eens laten testen en het waren een 50 tal verschillende beestjes die ik had gevonden op 1 enkele steen in het water.

Daar viste ik al een aantal jaar met goedkope zelfgemaakte boilies (goedkoop tussen haakjes) met laag eiwit gehalte de juiste samenstelling is nu zelfs zoek geraakt.

Ik heb daar nooit maar 1 karper kunnen haken (viste niemand)
Bij mijn weten is het water buiten mezelf nog nooit bevist geweest (ik weet 1 persoon die er wel vist op karper) sinds ik daar met men hoge eiwit bollen massaal voeder in combinatie met particles vang ik er wel.

Momenteel heb ik zelfs al dubbeltjes.

Alleen de 2 zwaarste dikruggen staan nog altijd op men verlanglijstje (deze vissen heb ik 1 keer mogen aanschouwen in de 8 jaar dat ik dit water ken)

Moeilijk water wat lokalisatie betreft, je ziet zelden een karper springen of rollen zelfs in de paai periode zie je weinig vis.
Vorig jaar zag ik die 1ne keer massaal karper in het paaigebied, er zitten naar mijn schatting +- een 30 tal karpers op een water van een 50 a 60 ha.

Ik vis daar met hele grote boilies, ik heb sinds dat ik daar de goede resultaten behaald heb de boilies getest op een ander "moeilijk" vrij bekend kanaal => dat loopt ook zeer goed en daar zit ook veel natuurlijk voedsel.

Op een waterje waar ik veel s'winters vis met zeer weinig natuurlijk voedsel daar vangt het geen schub, wel lage eiwit boilies.

Raar maar waar :roll: is moeilijk uit te komen zo.

Ik wacht op de test resultaten van Mitsz ik ben zeer benieuwd.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

10-11-2004 13:26

Hallo,
ik heb nog een vraagje.
*Ik vis op een water waar men 2 jaar geleden een ferme sterfte is geweest. Ze hebben er vorig jaar 50 stuks kleine karper opgestoken +-2kg, dit jaar 30 tal vissen van 4kg à 5kg en volgend jaar nog zo'n 75 tal vissen van zo'n +-2kg.
Dus ze doen goed hun best het bestand terug op z'n plooi te laten komen.
En er zit ook nog enorm veel brasem( je hebt er bijna geen lasst van als je karpervist)
*De bodem is wel modderig je vind nergens een wat zand ofzo.

Dit is dus een putje met jonge vissen die veel energie nodig hebben en nog veel moeten groeien.
Wat zeggen jullie dan inverband met hoge eiwitgehaltes of koolhydraten??
Al eerder is er vermeld dat er velen kiezen voor koolhydraten omdat de grote vissen er meer behoeft aan hebben. Dit is nu toch een andere situatie waar de hoge eiwitten mss meer vis kan pakken ofniet?

kenny
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-11-2004 13:54

Kenny,

eiwit verzorgd de groei van het lichaam. Jonge vissen hebben hier meer van nodig dan oude vissen.

Je kunt (niet in de winter) gerust boilies maken met een eiwitpercentage van zo'n 40% voor die jonge karpers, zonder de vis schade te berokkenen. Waarschijnlijk ga je na een voercampagne met zulk aas ook een stuk beter vangen

succes er mee
bart pieck
Berichten: 302
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: kampen
Contacteer:

18-10-2005 19:10

eeerder ging ik ook altijd door op mn voeding theorie ala evert aalten maar ben er nu helemaal vanaf gestap al dat bla bla bla gelul
ik vang zowel veel vis op birdfood mixxen wat ook een eiwit rijke mix is en op vismeel uitzonderlijk veel oook de creamy milk mix ook eiwitten

soya meel scoort ook instant goed vismeel en trouviet ook dus zeg het maar maar of het een super langer termijn aas is???
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-10-2005 20:24

Bart,

Wat gaf jou de doorslag om jou theorie te wijzigen? Hoeveel keer heb je de ene theorie en hoeveel keer de andere theorie toegepast? Hoeveel heb je gevoerd? Welek periode? Welke water temperatuur? Hoeveel wateren? Wat vind je instant? Wat vind je "goed"? Wat is eiwit rijk? of reik? Wat is uitzonderlijk veel?

MVG

Klaas
bart pieck
Berichten: 302
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: kampen
Contacteer:

18-10-2005 21:24

oke klaas hier mijn bevindingen dit hele jaar gevist met een vismix met een hoog vismeel gehalte en een creamy milk mix
deze mixxen scoorden dus echt wel hoger dan mijn 123 mixje met een hoog gehalte aan koolhydraatrijke melen de eerste 2 mixxen werkten veler maler instanter dan de 123 mix dit jaar op verchillende wateren gevist van een zandput tot een grote plas dat laatste daar vis ik nu nog steeds op en mn vangsten zijn redelijk tot goed ik voerd vanaf sept 4 kilo om de dag en tijdens het vissen 30 boillies en we vingen water temperatuur was op een ondiep stuk denk nog wel boven de 14 graden

Ik denk trouwens wel dat zowel koolhydraat rijke als eiwit rijk en crab boillies vangen en dat de theorie van onze grote Vriend achter haalt is
want iedereen vangt zn visje wel dat is 1 ding wat zeker is alleen wie blijft er vangen ijg zou j met je vismaat een test doen hij met koolhydraten en jij met eiwit rijke melk of vis ballen of een bal met een hoog percentage aan birdfoods met een goeie binder em kijken wie er instant het beste vangt en op de lange termijn

de kou zit er weer aan te komen en ik denk gewoon metd ezelfde mix door te voeren maar geen kilos amper 200 gr per stok om de dag


heb iemand trouwens ervaring met een bol met omega 369 dat zijn essentiele vetzuren mov lijkt me ook wel interesant niet??!!!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-10-2005 23:31

Bart,

En verder?

Nu heeft Evert Aalten mij nooit overtuigd, maar hij nam nog de moeite om zijn verhaal te onder bouwen.

Een creamy milk bol zegt me even helemaal niets. Kan ik nog maken van 15% ei en 85% lactalbumine. Als het maar zinkt. Eiwit % van 80% zeg maar.

Als dit gehele jaar zou staan voor mijn totale visserij, zou het slecht gesteld zijn. 1 jaar zegt me helemaal niets.

Jan Junge schreef:"Volgend jaar met 1 oranje en 1 gele kous vang je meer."

Het wordt pas lachen als je je vangsten afzet t.o. anderen.

De theorie van Evert was al achterhaald. Grote kracht was: "Hij deed het."Alleen wat precies.


Als ik een tip mag geven?

Vooruit 2.

http://www.paardendrogist.nl ( tussen n)

en alles wat Mitsz geschreven heeft.


MVG

Klaas
Laatst gewijzigd door Klaas van den Herik op 19-10-2005 08:17, 4 keer totaal gewijzigd.
Chris Gabriele

19-10-2005 06:45

Heren,

Alles wat ouder wordt in de natuur heeft een verminderde behoefte aan eiwitten.
Mensen en dieren kunnen een te veel aan eiwitten onzetten in energie.
Wij mensen hebben de gave met vaak te veel eiwitten om dit ook om te zetten in vette pukkels op ke rug ;-)

Een karper heeft geen moeite met eiwitten, oudere karper in bv France vreet nog steeds de eiwitrijke kreeftjes.
Met een te veel aan eiwitten heeft hij geen moeite, al heeft hij dit voor de groei niet meer nodig.

Ik heb veel gevist met HP aas, mede omdat ik dit gewoon kon gebruiken van mijn werk. (plantaardige eiwitten spreken we over)

Minder voeren, eerder verzadigd, eerder bedorven in de zomer ;-) en een stuk minder instant.

Wel ken ik enkele mensen die nog zweren bij HP aas.
Meerdere die zweren bij koolhydtaat rijk aas.

Er is veel over geschreven en echt, was het maar waar dat een HP bol beter zou zijn uit melk derivaten of plantaardige proteinen.
Voor veel mensen is een bol met sodium/calcium cas en soya-isolaat niet te betalen...dat zou een voordeel voor mij zijn.

gr Chris.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-10-2005 08:21

Bart,

Eigenlijk boeien theorieën me geen zier. Wat ik veel belangrijker vind, is hoe iemand ergens toe gekomen is.

En dan niet van dat heb ik ff getest van de week.

MVG

Klaas
Plaats reactie