hoge eiwitten/ instant respons


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-10-2005 13:40

Assimilatie: 2 [biol.] het proces van omzetting van voedingsstoffen in organisch weefsel

Dissimilatie: 2 [biol.] stofwisselingsreactie waarbij energie vrijkomt.

Ik heb het wel degelijk over assimilatie oftewel; het opnemen en verwerken van voedingsstoffen.

Voortgezette assimilatie:

- glucose is de grondstof voor de opbouw van koolhydraten en vetten dus ook jij je zin.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

23-10-2005 13:54

als er te veel aan glucose aanwezig is wordt dit allemaal omgezet in vetten.
Waardoor je dus nog dikkere vissen krijgt maar je moet dan ook rekeninghouden met het feit dat er dan meer kans is op het toe slippen van de aders en zulke dingen.
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

28-12-2014 12:46

Gigantische topic-kick, maar hoe is de test afgelopen, meneer Mitsz? :oops:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
daan ramakers
Berichten: 130
Lid geworden op: 17-12-2004 21:59
Locatie: turnhout

26-02-2015 13:15

ja kben ook wel benieuwd naar de resultaten
kheb dit topic toen boeiend gevolgd
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

27-02-2015 00:57

Het is nog steeds winter en ik verveel me een beetje (te weinig prikkels), dus ik doe nog even mee.

Ik wil niet van een topic kick spreken, maar wel heel leuk om eens te lezen. De denkbeelden van ruim tien jaar geleden, voor wat betreft een heel hoog eiwitpercentage en de instant respons van je bol.
Over b.v. aminozuren en het geur- en smaaksysteem van karpers was toen veel minder bekend dan nu, dat blijkt in ieder geval wel uit het topic. In die tijd geloofde men b.v. nog dat een karper niet kan ruiken.

Eerst even een uitspraak van Mitz:

ik denk, dat de instant respons van aas is gelegen aan de eenzijdigheid ervan. Of het nu vet, koolhydraat of eiwittten zijn, ze kunnen allemaal zeer goed instant presteren. Voor een instant respons, moet je een duidelijk signaal hebben in je aas.
Kortom: voor een goede instant respons moet je dus 1 van de nutriënten zwaar overdrijven. Boilies met een zeer eenzijdige samenstelling, zullen instant altijd beter presteren, dan "norm aas".


Een zeer interessante bewering en volgens mij ook een ware! Punt is, ligt het aan de macro-nutriënten, af aan iets anders? Wat is b.v. dat duidelijke signaal? De eenzijdigheid misschien, zeg maar de simpelheid?

Nog een uitspraak van Mitz over een onderzoek van de L.U. Wageningen:

een aantal vissen werd op dieet gezet. 1 groep geen vet, 1 groep geen koolhydraten,
1 groep geen eiwit. Na onthouding werden de vissen dus in een aquarium gedaan met de voedingsmiddelen die ze niet hadden gehad. ELKE VIS GING NAAR HET VOEDINGSMIDDEL DAT ZE NIET HADDEN GEHAD, GEDURENDE DE TIJD VAN DIEET. De score was 100%
Terug naar de karper in de natuur. De karper is een scharrelaar. Moet hier en daar z'n kostje bijeen zoeken. Stelt het samen uit losse eenzijdige componenten. Hier wat eiwit daar wat vet. Denk nu weer eens aan de aquariumproef. Get my drift?!
Er zijn wat mij betreft op een bepaald moment, op een bepaalde stek, dus ideale aassamenstellingen, voor een instant respons. Dit zal verschillen per vis. De ene vis heeft zich zojuist tegoed gedaan aan een portie eiwitrijk aas, de ander aan iets anders. Om de balans te maken zoekt ie dus iets met een duidelijk signaal. Dit is dus instant respons.


Alweer zeer interessant. Werkt het zo simpel?
Dat onderzoek gaat over wat onderzoekers tegenwoordig, zelfselectie noemen. Wat blijkt, vissen kunnen idd. uit verschillende componenten het voor hun ideale menu samenstellen.
Ze kunnen het zelfs voor wat betreft de aminozuren, geef je de vis de keuze tussen voer met een goede voedingswaarde, maar met een onvolledig aminozuurpatroon, versus voer met een mindere voedingswaarde en een volledig aminozuurpatroon, dan kiest een vis voor het laatste.
Werkt het zoals Mitz beweert, zo ook in de praktijk? Heb net mijn portie bloedwormen gehad en straks ga ik nog even wat koolhydraten en vetten scoren!
Wanneer zie je de meeste schuimplakkaten (azen op benthos)? ’s Ochtends heel vroeg (en soms ’s avonds), maar dat kan ook aan de activiteit van die kleine beestjes zelf liggen.

Hebben boilies met een hoog eiwitgehalte een betere instant respons? Wat mij betreft niet, want voor het instant vissen, gaat het niet om het eiwitgehalte, maar om de vrije aminozuren.
We hebben tegenwoordig een breed scala aan gehydroliseerde en gefermenteerde producten met een hoog gehalte aan vrije aminozuren tot onze beschikking. Vrije amino’s zijn denk ik de beste triggers in karperaas. Ok. het kan op sommige wateren soms ook tegen je werken i.v.m. b.v. brasem (concurrentie).
Werkt het altijd? Waarschijnlijk niet.

Mitz wil wel vaker dingen onderzoeken, maar volgens mij komt het er meestal niet van.

Als je in bovenstaande gelooft (ik geef eerlijk toe, onmogelijk is het zeer zeker niet), ga je voortaan (als je instant vist) met drie soorten bollen vissen.
Zit je altijd goed!

Hoop dat Mitz zelf ook reageert.

Ga nog even aan de vetten en nee geen frituur.
Doppinda’s, schijnt heel gezond te zijn.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

27-02-2015 02:24

Of je vrouw een doppie geven, nu we het toch over eiwitten hebben!!!

Groet, Peter

ps sorry ff niets te doen Hilco. :wink:
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

27-02-2015 09:23

Als je enkel eiwitrijk aas aan je hairs punnikt wil niet zeggen dat niet koolhydraatrijk aas slechter vangt. Dit kun je enkel zeggen als tenminste 1 van de hengels voorzien is van "crap" aas aan de hair onder exact dezelfde situatie als je eiwitrijke aas. Als ik 3 hengels met enkel tijgernoten vis dan trek ik de hele stelling al weer onderuit de schamele 7% eiwit van een tijgernoot heeft mij vorig jaar toch bewezen een betere vanger te zijn dan kant en klare boilies van diverse merken ( proline, CG, Nash, Mainline, Dreambaits en nog wat merken ) en ook al heb ik mijn rigje met diverse aaspresentaties ( single hookbait, snowman, chod en attractiever gemaakt gesoakt in csl of in krill ) nog ving de tijgernoot beter ten opzichte van een boilie in welke presentatie dan ook.
Ik ben niet kapot van eiwitrijk aas of de vergelijking "crap" is slechter dan eiwitrijk.
Op de tijgernoot heb ik 99,9% meer vis gevangen dan op een boilie van welk merk dan ook. En instant waren mijn sessies met tijgers nog beter dan op de andere hengels beaasd met boilies. 4 uurtjes vissen 7 runs 6 vissen geland op tijgernoten wierp ik een onderlijn met boilies naast de tijgernoten dan nog ving ik op de tijgernoten. Op papier is zo'n eiwitrijke bol, maar de praktijk leert mij toch echt anders. Ik van mij juist scheel met kh rijk of beter gezegd niet eiwitrijk aas.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

27-02-2015 10:57

Zal dat dan te maken hebben met de hardheid van het aas? en niet te vergeten, het is een natuuraasje

BTW Michel, was dat op 1 water of op diverse waters. En was het meer kleinere vis of zaten er ook toppers bij?
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

27-02-2015 11:57

Dries Jacke schreef:Zal dat dan te maken hebben met de hardheid van het aas? en niet te vergeten, het is een natuuraasje

BTW Michel, was dat op 1 water of op diverse waters. En was het meer kleinere vis of zaten er ook toppers bij?


Nou Dries, ik ga er vanuit dat je het hebt over hardheid van de tijger of de boilies? De bbq 'n krill van proline welke ik heb gebruikt ( zonder succes maar dat terzijde ) en uiteraard op 1 water, weliswaar afgesloten maar de situatie was dat ik gewoon de aassoorten kon "testen" 3 verschillende stekken enkel de hengel met tijgers gaf een aanbeet. 2 hengels op dezelfde stek ( waar ik ving op de tijgers ) wederom enkel aanbeten op de tijgers de boilies op welke manier gevist totaal geen aanbeten. Qua bestand weet ik dat er toppers zitten van 30 pond, maar of het dan ophoud bij 30 pond of dat het 30+ vissen zijn geen idee. De vissen die ik ving zaten tussen de 17 en 24 pond, moet er wel bij zeggen dat ik het complete water nog niet ken alsmede het potentieel wat ik wel weet is dat er soms keihard geblankt word. Terwijl ik juist tegen alle verwachtingen in het net nat krijg. Ik ben er in ieder geval wel van overtuigd dat de topic titel beter "hoge eiwitten vs instant respons" had kunnen heten. Daarnaast kan men onderscheid maken tussen dierlijk en plantaardig eiwit en dat komt in het topic ook niet echt naar voren. Als je een bal maakt met een eiwit percentage uit caseïne of dezelfde bal waarbij je in plaats van caseïne een dierlijk eiwit gebruikt ik weet haast wel zeker dat hier ook nog verschil in zit. En als er enkel met bollen met een hoge eiwitdosering gevist wordt en er wordt op gevangen dan wil het niet zeggen dat aas zonder een hoog eiwit percentage beter is. Er zijn te veel variabelen welke invloed hebben op wel of niet vangen en aas is daar maar echt een heel klein onderdeel van. Zolang wij de term blanken nog kennen is er geen wonderaas.
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

27-02-2015 13:04

Ik heb wel eens gelezen dat koolhydraten onder water bijna niet voorkomen(in tegenstelling tot eiwitten)..... Dus weg met het vismeel in je bol!
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

27-02-2015 13:13

Harold Hoekstra schreef:Ik heb wel eens gelezen dat koolhydraten onder water bijna niet voorkomen(in tegenstelling tot eiwitten)..... Dus weg met het vismeel in je bol!



????

komt vis ook niet voor onderwater dan ? :lol:

nog sterker ,karper eet ook vis... maat van me heeft zelfs een keer eentje gehaakt (in zn bek) aan een blinkertje.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

27-02-2015 14:07

Harold Hoekstra schreef:Ik heb wel eens gelezen dat koolhydraten onder water bijna niet voorkomen(in tegenstelling tot eiwitten)..... Dus weg met het vismeel in je bol!


Wil je dit even goed uitleggen ? De weinige haren die ik nog heb zijn blond :)

Tja..is een blinkertje ook van vismeel gemaakt ? :lol:
Ach man..Ga toch vissen !!
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

27-02-2015 14:39

Harold Hoekstra schreef:Ik heb wel eens gelezen dat koolhydraten onder water bijna niet voorkomen(in tegenstelling tot eiwitten)..... Dus weg met het vismeel in je bol!


Zou dat dan kunnen verklaren waarom kh's instant werken?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

27-02-2015 14:45

Chitine!

Volgens sommigen is dat zelfs een attractor.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

27-02-2015 14:57

Had deze erbij gemogen hilco.., dacht ff aan een schrijffout van je

Chitine is een polysacharide (ontdekt door Henri Braconnot in 1811), die voorkomt als bouwstof in de celwanden van schimmels en in het exoskelet van geleedpotigen, zoals insecten, kreeftachtigen en spinnen, waarbij het zorgt voor de stevigheid, ook van de pantsers. Chitine is, na cellulose, het meest voorkomende polymeer op aarde.

Chemisch gezien is chitine vergelijkbaar met cellulose: net als cellulose is chitine erg sterk. Bij chitine is de C-2 OH-groep in het glucosemonomeer vervangen door een aceetamide-groep. Chitine is het β-1,4-polymeer van N-acetylglucosamine.

Uit chitine kan chitosan worden gewonnen. Ook dient de chitine uit het exoskelet van garnalen, kreeften en krabben als grondstof voor de productie van glucosamine.

Er bestaan drie varianten van chitine:
α-chitine: bilaterale acetylgroepen (geschetst). Deze variant komt verreweg het meeste voor en komt onder meer voor in het exoskelet van garnalen en krabben.
β-chitine: homolaterale acetylgroepen. Deze vorm van chitine is veel zeldzamer en komt onder meer voor in het inwendig skelet van pijlinktvissen.
γ-chitine: combinatie: 2 ene zijde, 1 andere zijde

Sorry, maar vissen is voor mij geen wetenschappelijke studie waard !
Of iets echt gewerkt heeft, weet je vaak pas als de hengels alweer in de foudraal gaan :wink:
Aquariumtesten zijn leuk, maar "in het eggie" vaak niet relevant !
Loeb had ook niet het alleenrecht op gelijk, heb me het ongeluk gespuugd !
Ach man..Ga toch vissen !!
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

27-02-2015 16:20

een aantal vissen werd op dieet gezet. 1 groep geen vet, 1 groep geen koolhydraten,
1 groep geen eiwit. Na onthouding werden de vissen dus in een aquarium gedaan met de voedingsmiddelen die ze niet hadden gehad. ELKE VIS GING NAAR HET VOEDINGSMIDDEL DAT ZE NIET HADDEN GEHAD, GEDURENDE DE TIJD VAN DIEET. De score was 100%


@Fred

Koolhydraten vind je vnml in knollen, peulvruchten etc. Die groeien schijnbaar niet onder water. Eiwit daarentegen wel (muggenlarven, mosseltjes etc etc).

Was een reactie op bovenstaande post. Als koolhydraten niet (veel) voorkomen onder water zou volgens bovenstaande theorie koolhydraten dus zeer instant moeten werken. Vandaar, weg met het vismeel! :)

@Michel

Op een campingwatertje heb ik vroeger gericht met dode visjes op karper gevist. Was een dressuurputje eerste klas, maar de karper daar vertoonde zelfs "jaag" gedrag. Meerdere keren een karper een school broed in zien stormen om vervolgens de verdoofde visjes te zien opslurpen.
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

27-02-2015 17:40

@Michel, knap als je exact weet wat er in die koopbollen van je zit. Ik gok dat er in 9 van de 10 bollen helemaal niet zoveel eiwit zit.

Je kan natuurlijk verschillende soorten bollen van eiwitten maken. Als je nu een bol maak met 40/ 50% vismeel of alleen van melkeiwitten en de rest wat vast koolydraat, dan zal die instant niet gek veel doen, voeren is een ander verhaal overigens.

Het is natuurlijk de kunst om zo'n oplosbare bol te maken, dat die nog net geen brasemtrekker wordt, en uiteraard lekker nog eens doorsoaken met een combi van wat liquids. O ja, voor mij het liefst oplosbare goedjes afgeleid van vis en dan gaan vissen. als je daarbij ook nog eens wat verschillende soorten sweetners toevoegd en een goede flavour kan je aan de slag.

Op groot water ontkom je overigens niet om toch te gaan voeren en te gaan vissen waar de vis zit.

Toedels
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

27-02-2015 18:26

Fred Hazenbroek schreef:Loeb had ook niet het alleenrecht op gelijk, heb me het ongeluk gespuugd !


Ik weet er alles van, voor een kopje vol had ik een altijd een hele avond nodig.
Zou urine ook werken, ben je in ieder geval snel klaar.
Spermine werkt waarschijnlijk wel, helaas krijg ik hem niet meer omhoog.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

27-02-2015 18:31

Harold Hoekstra schreef:[
@Fred

Koolhydraten vind je vnml in knollen, peulvruchten etc. Die groeien schijnbaar niet onder water. Eiwit daarentegen wel (muggenlarven, mosseltjes etc etc).

Was een reactie op bovenstaande post. Als koolhydraten niet (veel) voorkomen onder water zou volgens bovenstaande theorie koolhydraten dus zeer instant moeten werken. Vandaar, weg met het vismeel! :)

@Michel

Op een campingwatertje heb ik vroeger gericht met dode visjes op karper gevist. Was een dressuurputje eerste klas, maar de karper daar vertoonde zelfs "jaag" gedrag. Meerdere keren een karper een school broed in zien stormen om vervolgens de verdoofde visjes te zien opslurpen.


@ Harold, je zou zo maar gelijk kunnen hebben. maar dan is er ook nog:
Waar voert/vist een ander mee?, seizoenen, en meerdere variabelen..
Ik geloof steeds meer in SMAAK. Brengt me bij het volgende probleem..
Geen karper, wetenschapper of wie dan ook die mij uit kan leggen hoe een vis smaak
ervaart :(
Neig steeds meer naar vroegah... toen internet niet bestond, waren dingen veel simpeler.
TRIAL & ERROR

Gericht op karper met visjes heb ik nog nooit van gehoord, maar ik neem het als waarheid aan.
Ik denk dat het voorjaar het beste was.. Ze hebben dan behoefte aan .... lichaams eigen eiwitten :wink: . Kijk ze maar eens slurpen naar de kikkervisjes :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

27-02-2015 18:37

[quote="Hilco Meijer

Ik weet er alles van, voor een kopje vol had ik een altijd een hele avond nodig.
Zou urine ook werken, ben je in ieder geval snel klaar.
Spermine werkt waarschijnlijk wel, helaas krijg ik hem niet meer omhoog.[/quote]

Urine had loeb het niet over, maar er zijn erbij die zweren op de stek te pissen :roll:
Spermine ook niet, maar moet dit persee lichaams eigen zijn?
anders is er voor jou ook nog hoop, het circus wordt steeds commercieler :wink:

p.s spugen geprobeerd ruim voor , en na een zwaar sjekkie.. geen sjoegum :(
zal de teer geweest zijn ?
Ach man..Ga toch vissen !!
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

27-02-2015 20:41

eumir teterissa schreef:@Michel, knap als je exact weet wat er in die koopbollen van je zit. Ik gok dat er in 9 van de 10 bollen helemaal niet zoveel eiwit zit.

Je kan natuurlijk verschillende soorten bollen van eiwitten maken. Als je nu een bol maak met 40/ 50% vismeel of alleen van melkeiwitten en de rest wat vast koolydraat, dan zal die instant niet gek veel doen, voeren is een ander verhaal overigens.

Het is natuurlijk de kunst om zo'n oplosbare bol te maken, dat die nog net geen brasemtrekker wordt, en uiteraard lekker nog eens doorsoaken met een combi van wat liquids. O ja, voor mij het liefst oplosbare goedjes afgeleid van vis en dan gaan vissen. als je daarbij ook nog eens wat verschillende soorten sweetners toevoegd en een goede flavour kan je aan de slag.

Op groot water ontkom je overigens niet om toch te gaan voeren en te gaan vissen waar de vis zit.

Toedels



Is dit nu enkel jouw ervaring of baseer je dit ook op de ervaring van andere mensen?
Bepaalde trucjes werken inderdaad, wel leuk trouwens dat je het argument aanhaalt over gekochte boilies. In een ander topic heb ik al eens het een en ander gezegd over de prijs van een boilie ( kiloprijs ) waarvan de prijs de inhoud van de bol hoort te rechtvaardigen. Maar zoals ik al aangaf de tijgernoot is een prima voorbeeld van aas welke eiwitarm is ( 7% ) en welke instant als op de lange termijn blijft vangen. Waarom zou een koolhydraatrijke bol dan niet met voercampagne kunnen werken? Ik zou dan nog de voorkeur geven voor een koolhydraatrijk aasje tegenover eiwitrijk of een 50/50. Dan kunnen we de discussie ook opvoeren stomen vs koken en stoom/kook je de eiwitten niet kapot? ( stoom kan een hogere temperatuur hebben dan kokend water ) de bereidingstijd enz., enz.,
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

27-02-2015 22:06

Heb een heel seizoen met een schraal koolhydraat balletje gevist, zat geen gram vismeel in. Heb mij helemaal klem gevangen op dat water, voorjaar, zomer en najaar.

Gewoon basismix met wat stroopwafelmeel met wat gemalen hennep erdoor. Niks meer niks minder en elke dag even een kilo voeren.

Toch denk ik, als t voedsel aanbod in het vroege voorjaar minimaal is dat een beetje eiwitten zeker geen kwaad kan....maar dan denk ik puur aan dierlijke eiwitten.

Als het voedsel aanbod weer goed op peil is, zie ik het schrale aasje als een soort van snoepje voor t beestje, mooi voorbeeld zijn de hennepzaadjes, ze kunnen compleet uit hun dak gaan.

Kapot koken van eiwitten amino's enz..... misschien is dan toch het beste om je bollen te pimpen (aminol, salminol, liquids enz....) na het kook/stoom proces.
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

27-02-2015 23:52

Fred Hazenbroek schreef: Gericht op karper met visjes heb ik nog nooit van gehoord, maar ik neem het als waarheid aan.
Ik denk dat het voorjaar het beste was.. Ze hebben dan behoefte aan .... lichaams eigen eiwitten :wink: . Kijk ze maar eens slurpen naar de kikkervisjes :wink:


Grappig dat je dat zegt. Het was een putje vol vis met waarschijnlijk een groot tekort aan natuurlijk voedsel. Die beestjes leefden op visvoer dat waarschijnlijk rijk was
aan koolhydraten... zouden ze daarom een voedselbron rijk aan eiwitten hebben gezocht. ..?
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

28-02-2015 00:45

Ik denk dat een karper soms onderschat wordt in zijn vermogen.
Het verhaal 'dressuur' even buiten beschouwing gelaten, maar het beestje weet vaak
wat hij nodig heeft in bepaalde tijden. (moet het wel aanwezig zijn)
Hebben penvissers het niet vaak gehad over een wormpje (dierlijke eiwitten)in het voorjaar en sweetcorn wordt genegeerd terwijl het bekend staat als super instant ?

OF is het toeval omdat in het voorjaar alles explodeerd in de vorm van wormpjes, slakken
oftewel dierlijke eiwitten?
OF stuurt de natuur aan op goede kwaliteit kuit (eiwit behoefte) ??
Ik denk het laatste..

Een ander voorbeeld is zout/rocksalt. Dit zijn* ..vul zelf maar in :wink:
SOMMIGE verhalen erover geloof ik 100 %, maar ik heb het nooit zelf gebruikt omdat
het uitvinden van de juiste omstandigheden veel vistijd vergt. Mocht ik het 20 jaar geleden
gebruikt hebben, had het me in sommige gevallen meer vis opgeleverd denk ik, maar toen vistte
ik 60 uur per week. Wordt verkocht als "wondermiddel" . Is het niet natuurlijk, maar kan...
Gooi er wat zout bij en de boel.... zo werkt het niet natuurlijk :wink:
Wel weer een lastige waar bv zoiets als de bodem een van de variabelen is..
(* vul dit in , en je hebt een verklaring)
Er gaat bij mij wel standaard wat zout in mijn boillies, maar dit meer als functie smaakversterker

In jouw voorbeeld denk ik JA.. het beestje weet instinctief wat.....enz, enz
Denk wel dat er dagen bij waren dat je beter met koolhydraten kon vissen.
Weer die "verdomde' variabelen :wink:

Vraag me wel af hoe je er bij kwam om met visjes te gaan karperen?
Laatst gewijzigd door Fred Hazenbroek op 28-02-2015 01:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Ach man..Ga toch vissen !!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

28-02-2015 01:07

Heb op mijn ouwe computer nog wel een paar files staan over het natuurlijke voedselaanbod het hele jaar rond. En dat betreft geen viskwekerijen.
Dat is overigens heel anders dan de meeste vissers denken.
Wat ik er zo nog wel van weet, is dat een karper in natuurlijke omstandigheden ’s zomers bijna niet op de bodem aast, omdat er dan geen aanbod is. Waarschijnlijk uitgezonderd wateren met veel (driehoeks)mosselen