gebruik van oude boilies


Plaats reactie
ed berendse
Berichten: 68
Lid geworden op: 18-04-2004 18:34

31-05-2004 11:45

Dag medeboarders,

Wat te doen met 5 kg ready mades die al 4 jr oud zijn?? Weggooien of zou ik ze nog kunnen gebruiken? De hardheid en geur zien er nog goed uit, wel is er op sommige een wit stipje te zien (schimmel??), maar de binnenkant is daarvan ok. Ideen (bijv. spodden)zijn welkom, of zal ik ze gewoon dumpen?
Hold the line......
Kevin Vroegrijk
Berichten: 27
Lid geworden op: 01-10-2003 02:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

31-05-2004 12:13

Oud hoeft niet perse slecht te betekenen. Ik zou ze nog wel inzetten. Maar niet gelijk dumpen hoor. Of gewoon instant kan ook. Ik zou ze inzetten voor een kleine voercampagne. bijvoorbeeld 2 dagen voeren ofzo en dan elke dag 1 kilo en een halve kilo zelfgemaakte/readymades. maar wel met andere pas gekochte of gemaakte boilies. Zo heb ik ook wel eens een paar maal met oude boilies goed gevangen op het kanaal hier.

Vangende groet kevin
ed berendse
Berichten: 68
Lid geworden op: 18-04-2004 18:34

01-06-2004 19:05

John,

Wat bedoel je met die "troep", ik neem aan dat het niet echt schadelijk kan zijn voor de vis, anders komen ze er toch niet mee op de markt?
Hold the line......
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

01-06-2004 22:35

Hallo John,

kun je misschien dan even toelichten wat zoal, dan is misschien jouw reactie hierop ook te begrijpen. Mijn mening is ook als het schadelijk zal zijn dan mag het echt niet verkocht worden, je vergelijkt misschien met de norm van menselijke consumptie, voor dieren is de norm denk ik wel anders, maar noem eens een paar producten, ben eigenlijk wel benieuwd.

vriendelijke groet Mike.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-06-2004 23:14

Mike,

Weinig over bekend denk ik, maar mensen zijn een stuk zwaarder en dat zou al kunnen betekenen dat bij vissen de tolerantie lager is. Nu zijn er wel degelijk normen voor visvoer. Doel zal wel zijn om mensen te beschermen bij het eten van gekweekte vis. Maar vissersaas valt daar wettelijk niet onder. Laten we dus de zaak eens omdraaien. Denk jij dat er een fabrikant is die bij ready-mades rekening met een niet wettelijk voorgeschreven norm houdt? :wink:

Groet, Kees

Ps, voor producten kun je de hele e-nummer lijst eens doornemen. Er zit veel bij met een relevantie voor boilies.
ed berendse
Berichten: 68
Lid geworden op: 18-04-2004 18:34

02-06-2004 21:53

Ik denk toch dat het puur alleen de conserveringsmiddel(en) is/zijn die deze knikkers nog goed eruit laten zien, incl. geur en smaak.

Maar wat betreft de conserveringsmiddelen zelf, iedereen heeft toch weleens een blik struik opgewarmd die houdbaar is tot 2010 aan de waterkant ?? De hoeveelheid wat een vis binnenkrijgt van de (eventuele) conserveringsmiddel(en) ligt niet gelijk aan de menselijke hoeveelheden die wij binnenkrijgen.

Eigenlijk denk ik toch dat als je (via via) hoort wat voor troep er wel niet in ready mades zit, of dat geen spookverhalen zijn......

Heb m'n twijfels, maar een leuke discussie..........
Hold the line......
Gebruikersavatar
martijn dekker
Berichten: 383
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

03-06-2004 14:27

Op sommige cultuurwateren is in het verleden op met meest chemische knikkers gevist en dat jaren lang maar ik heb nooit gehoord dat hierdoor karpers het loodje hebben gelegd. Natuurlijk vis ik ook met freezerbaits zonder conserveringsmiddelen maar dat lijkt mij logisch. We zijn toch zuinig op onze geschubte vrienden!

Om even op de vraag van Ed terug te komen, ik zou nooit gaan vissen met boilies van 4 jaar oud.

weggooien die troep!
Penvissen.... met geen pen te beschrijven.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-06-2004 14:46

Martijn,

Het is geen korte termijn effect, maar een lange termijn effect. Moeilijk te zeggen of een kaper die 15 jaar oud wordt anders 50 jaar oud had geworden. Wel is er een observatie dat karpers op een boilie dieet sneller groeien maar minder oud worden in samenhang met leververvetting.

De huidige sterfte die wordt waargenomen op met name de kleine wateren lijkt samen te hangen met een verminderde weerstand. Bekend in het koi wereldje is dat de weerstand van koi mede afhangt van het voedsel. Ik zeg hiermee niet dat de sterfte die waargenomen wordt direct daarmee samenhangt, maar kan ook niet uitsluiten dat het mogelijk hiervan een component kan zijn, naast vele andere componenten.

Groet, Kees
Plaats reactie