Ph van boilies


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

01-05-2002 23:49

Ik ben dit weleens tegen gekomen, waar weet ik niet meer precies. Maar het schijnt dat de PH (zuurgraad) van de boilie iets is waar we rekening mee moeten houden.

Ik vind dat de ph volgende dingen veroorzaken

- herkenning aas door karper (o.a. door de ph maar smaak komt daar ook bij kijken)
- verzuren van het water??

Is er iemand die zich erg bezig houdt met het testen van boilies en hun PH? Ik zou er graag wat meer over willen weten. Ook meningen van mensen die er zich niet mee bezig houden zijn welkom.

Zelf vind ik het best ver gaan om de PH te onderzoeken voor een goede vangst, maar dat blijft mijn mening.

:smile:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-05-2002 08:12

Bas, is naar mijn mening een zinloos gedoe. De PH waarde verschilt per dag/nacht, per seizoen etc. Niet iets om je druk over te maken, ga gewoon lekker vissen...levert meer op!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-05-2002 10:50

Bas, mocht deze stelling op waarheid berusten en zou jezelf hierop in willen springen zal je voor iedere sessie een tiental verschillende soorten boilies met diverse PH waarden mee moeten nemen.
Want ook de engrediënten beïnvloeden de PH-waarde.

De PH schommelt de hele dag, afhankelijk van temperatuur, diepte, windrichting windkracht, wel of geen beplanting, licht, donker, seizoen, grondsoort oever, harde-zachte ondergrond, dikke laag sediment, dunne laag sediment, soort sediment, daq/nacht enz.

Je zou dus continu de PH waarde moeten meten en oppassen dat die waarde niet beïnvloed wordt door het naar boven halen van het water wat je van de bodem haalt.
Je zult het water van je stek af moeten halen ( van de bodem ) want zelfs per meter kan het schommelen dus meten aan de kant terwijl je verder weg ligt helpt niet.

Net wat Aart zegt ga lekker vissen haal daar je chemie uit en laat de PH voor wat die is, een standpunt van discussie.

_________________
Vissen is een hobby, geen religie!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Douwe Bijlsma op 2002-05-02 10:52 ]</font>
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

02-05-2002 13:03

IK hoor het al, bedankt jongens.

Het was iets wat ik me afvroeg, ik ben het wel eens tegen gekomen. Maar op basis van jullie feiten is het PH van boilie nutteloos omdat dit steeds veranderd. Waardoor het dus geen invloed heeft.

Wat ik me wel afvraag is wat de PH van het water nu eigenlijk is.

> PH 7
< PH 7

** voor chemisie onderons basisch of zuur **
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-05-2002 17:26

Bas geplukt van het internet.

PH-waarde 7 tot 7,9

Wanneer de pH-waarde van het water zich tussen pH 7 en 7,9 bevindt, spreken wij in het algemeen van een gunstige waarde. Meestal zal de plantengroei dan niet te wensen overlaten en is er sprake van helder water. Deze voor vijverwater relatief lage pH-waarden geven aan dat het water voldoende Co2 bevat, waardoor de groei van zuurstofplanten mogelijk is. Regelmatige kontrole is echter vereist. Overigens moet U de hoogte van de pH altijd in verhouding zien tot de totale hardheid van het water. pH-waarden tussen pH 7 en pH 7,9 zijn gunstig, indien de totale hardheid tenminste 6°DH is.

PH-waarde 8 t ot 8,5

Wanneer de pH-waarde van het vijverwater zich bevindt tussen pH 8 en pH 8,5 kunnen we in het algemeen nog van een gunstige pH-waarde spreken. Dit is zeker het geval indien de KH waarde tenminste 7°KDH bedraagt. Deze 2 waarden geven namelijk aan dat het Co2 gehalte in het vijverwater voldoende is om een goede groei van de zuurstofplanten te waarborgen. Mocht de karbonaathardheid te laag zijn en dus ook het Co2 gehalte (zie onder Co2-waarde) dient U de KH waarde te verhogen met KH+ . Welliswaar zal hierdoor ook de pH waarde iets oplopen, U bereikt er echter mee dat het Co2 gehalte toeneemt.

PH minder dan pH 7

Hoewel het in de praktijk niet vaak voorkomt dat vijverwater zuur reageert (waarden lager dan pH 7 ), moet u er toch alert op zijn. Zuur water stagneert namelijk het vijvermilieu en kan leiden tot verlies van het visbestand. Zuur water ontstaat, wanneer de totale hardheid (GH-waarde) en de karbonaathardheid (KH-waarde) extreem laag zijn (minder dan 3°DH) en er zich tevens een laag organisch afval op de bodem heeft verzameld. Vooral in de voorjaarsperiode wreekt zich dit en zal er door zuurstofgebrek vissterfte optreden. Oplossing: verwijder zorgvuldig het bodemvuil en breng een laagje Velda Vijversubstraat aan. Let op: bij het overhoop halen van het bodemvuil kunnen kwalijke gassen vrijkomen. Het kan daarom nodig zijn vissen in een quarantainebak te plaatsen. Ververs een deel water en voeg verder GH-plus toe om de waterhardheid weer op peil te brengen. Breng deze hardheid in stapjes omhoog, ca. 2 a 3° DH per week. De pH-waarde zal daarbij oplopen naar PH 8 of PH 8,5 . Kontroleer regelmatig de GH-, KH- en pH -waarde.

PH hoger dan pH 8,5

Relatief hoge pH-waarden van 8,5 en meer duiden doorgaans op Co2 gebrek in het vijverwater. Zeker is dat het geval, wanneer tevens de karbonaathardheid (KH-waarde) laag is. Onder deze omstandigheden is er sprake van groeistagnatie bij de zogenaamde zuurstofplanten (waterpest, hoornblad etc.) en zal er een uitbundige groei zijn van algen (groen water of draadalgen). Om funktioneel de pH-waarde te verlagen, moet U maatregelen nemen in de biologische sfeer . Daarbij gaat het erom dat U op de langere termijn de ontwikkeling van de micro-organismen stimuleert. Zorg ervoor dat 80% van het bodemoppervlak bedekt is met Vijversubstraat en meng hier een dosis Bacterial door. Verder is het verstandig om een hoeveelheid drijfplanten aan te brengen. Eventuele draadalgen handmatig verwijderen. Eventuele zweefalgen (groen water) verwijderen met een Crystal Clear kuur. Na verloop van enige tijd (2 a 3 maanden) zal door deze maatregelen de pH-waarde gaan dalen. Als de waarde om of nabij pH 8 is, kunt u met succes zuurstofplanten aanbrengen.

bron = Aqua-Botanica-Koi. http://www.abkoi.com/

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-05-2002 19:50

Bas, omdat je er zo nieuwsgierig naar bent, de volgende praktijkvoorbeelden (betreft de Randmeren), het relatief niet zo hoge verschil tussen dag en nacht laat ik gemakshalve maar even weg. Zijn ook citaten uit een wetenschappelijk rapport:
- Maand juni, vaargeul PH ca.9; in de kranswiervelden PH 10, in het riet PH 8,8
- Maand september, vaargeul PH 8,8, in de kranswiervelden PH 9,3 in het riet PH 8,3

En... vis werd er steeds gevangen, moraal van dit verhaal: trek je er niets van aan!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-05-2002 21:03

Als je nu Crystal Clear in het water gooit, kun je de vissen tot op de bodem zien zwemmen. Er zijn grootverpakkingen voor de randmeren.

Goh, waar de zuurgraad van een boilie al niet toe kan leiden.

Met heldere groet, Kees.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-05-2002 21:13

Gat in de markt Kees?
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-05-2002 21:28

Weet er alles van Douwe, ik heb een vijver. Zodra er een K(oi)of K(arper)in de naam voorkomt valt er geld te verdienen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-05-2002 20:22

Bas,

Even voor alle duidelijkheid, er is geen belang bij de pH van een boilie. De pH is namelijk een maat voor de zuurgraad van een oplossing. Een boilie moet dus eerst opgelost zijn, voordat er sprake kan zijn van een zuurgraad. En dan is het nog altijd de zuurgraad van de oplossing en niet van de boilie. Mogelijk dat er een zure stof in de boilie zit. Een eigenschap van een zuur is dat het heel makkelijk en dus snel oplost in water. Omdat er oneindig veel water is voor de verdunning van het beetje zuur in een bolie, is het effect op de zuurgraad van het water oneindig klein. En vanwege de goede oplosbaarheid van het zuur, ook heel snel verdwenen.

Sorry voor de les, maar ik kon het niet laten.

Met onderwijzende groet, Kees.
Plaats reactie