zoete of vismeel boilies


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marsel Liemburg
Berichten: 68
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Zuidlaren

15-02-2004 16:51

Ik ben dit jaar van plan om voornamelijk op eenkanaal te gaan vissen. Nu wil ik zelf boilies gaan maken, maar twijfel ik of ik nu een vismeel boilie wil of een zoete boilie bijv. scopex, strawberry. Hebben jullie tips of suggesties met betrekking tot kanaalvissen?

alvast bedankt voor de reacties.

mvg

marcel liemburg
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

15-02-2004 18:05

Hallo, ik denk dat het gelijk blijft maar mijn voorkeur gaat uit naar vis.
als je met 2 stokken vist zou ik voor stellen 1 met fruit of kruiden en dan 1 met vis. Probeer ze ongeveer een maand of twee uit en wat dan het best gaat blijven mee vissen.

Succes :D :D :D :lol:
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

15-02-2004 23:16

Waarom gen combinatie van beiden!!!!

Bijvoorbeeld een vismix in combinatie met peachflavour is een hele goeie.....

Mvg Michel
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

16-02-2004 10:23

Marsel.

als jke zelf je boilies wilt draaien, dan kan je genoeg uitproberen, wat Michel zegt... een vismeelboilie met een zoete flavour gebruik ikzelf ook, en vang er heel goed op! Wel merk ik op het kanaal wat ik bevis dat het voorjaar de zoete boilies beter aanslaan dan de vismeel en het najaar de vismeel beter scoort dan de zoete boilies...

Maar dat zal op elk water weer verschillend zijn! Gewoon wat uitproberen en je komt er snel genoeg achter!
Jelle Rijmt
Berichten: 202
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00

16-02-2004 21:18

waarom geen zoete vismeelboilie?inderdaad,zoals al gezegd is... Je moet er ook rekening mee houden dan zoete boilies, die dus nogal wat koolhydraten bevatten, het instant veel beter doen dan vismeeltjes...dus als je niet veel tijd ter beschikking hebt om te gaan voorvoeren,dan zou ik voor de zoete gaan! Met vismeel kan het ook wel erg hard gaan, maar daar is vaak een wat langere introductie voor nodig.... ALs je weet dat er op jouw stek, of in de buurt ervan al wat met vismeel gestrooid is, dan kan je misschien even wat gaan voorvoeren met vismeel,en dan eens testen... de vis zal ze zeker en vast herkennen als hij ze nog al is tegengekomen...
suces!
Jelle
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-02-2004 12:07

Ik denk dat je grofweg 2 soorten boilies hebt..koolhydraten(zoet) en vis (niet zoet) natuurlijk kan je altijd zoetstoffen toevoegen aan een vismeel bal maar het blijft vismeel. Vismeel is veel minder instant (directe aantrekkingskracht) dan koolhydraten. Maar na gewenning (voorvoeren over lange tijd) kan het heel hard lopen op die ballen! Persoonlijk zou ik in jouw geval opteren voor een zoete boilie daar je op een kanaal aan de slag gaat (ik ga uit van een redelijk groot kanaal met scheepvaart) en je de vissen daar moeilijk kan laten wennen aan de boilie daar ze zich steeds verplaatsten en je dus vaak verschillende vissen aanvoert. Met een zoete (koolhydraten) boilie ben je dan in het voordeel wanneer er "nieuwe"vis op je stek arriveert. Overgens is dit hele verhaal afhankelijk van de hengeldruk, ik ben nl gewend op wateren te vissen waar totaal niet op karper gevist word. Word er op jouw kanaal wel veel gevist en gevoert dan kan je ervan uitgaan dat er ook regelmatig vismeel in is gegaan en gaat het bovenstaande wellicht niet op.......
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

17-02-2004 13:19

Martijn en Jelle,

Ik ben het niet echt met jullie eens over het feit dat een vismeelboilie minder instant werkt! Ik vis toch erg veel met een vismeelboilie en zonder te introduceren zoek ik op sommige wateren mijn stekkie op en ga vissen! Ik plaats een marker, voer een paar handen knikkers en ik vang toch behoorlijk goed!

Met een zoete boilie heb ik dat ook wel, maar ik zie er niet veel of weinig verschil in... Als jij een aantrekkelijke boilie hebt gemaakt dan zal de vis hem toch uitproberen... Aan de andere kant... welk water is nog nooit bevist met een vismeelboilie? Ik ken er geen een, zodat ik bijna zeker weet dat de vis een vismeelboilie zal herkennen als eetbaar omdat zo'n boilie al eerder is gebruikt!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-02-2004 13:30

ik ken ze dus wel marijn!
en hoeveel had je gevangen als met een koolhydraten boilie had gevist? Ik zeg niet dat een vismeel bal niet werkt ik zeg alleen dat deze minder instant werkt. En Word er op jouw water al lange tijd gevsit? als dat zo is dan gaat het natuurlijk niet op! maar dat gaf ik dus al aan
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

17-02-2004 15:00

Vergeet je niet Martijn dat een vismeelbal nooit helemaal bestaat uit vismeel.
Veelal gaat het percentage vismeel die verwerkt word tot ruwweg 35%(jaja ik weet het er zijn er ook die 50% gebruiken of nog meer maar het is maar een percentage dat vaak gebruikt word)

De rest van de samenstelling van de boilie is.........juist ja die wat jij ook gebruikt in je zoete bal.

Het is dus niet per definitie zo dat zoet instant beter werkt dan bv vismeel,je basis principe van de koolhydraten klopt wel en dat deze een uitstekende aantrekkingskracht hebben op vis is gewoon een feit dus daar wil ik je absoluut niet op aanvallen.
Punt blijft dat een vismeel bal ook voor bv 75% uit andere melen kan worden opgebouwd dan allen vismeel.

Er heeft ooit iemand geroepen dat vismeel niet instant werkt en het is ondertussen een begrip geworden in karperland.
Wel nu wil het toeval dat ik een paar wateren heb bevist die nog nooit belaagd waren met een boilie(is niet te geloven maar ze zijn er dus nog wel)nu wil het toeval dat op alle 2 de wateren de vismeelbol sneller werd geaccepteert dan de zoete bol :o
Kan er ook niets aan doen maar het is zo.
Wel bestond de hoofdmoot van de vissen(eigenlijk alle op 1 na)uit schupkarpers,was het andersom geweest dan durf ik er geld op te zetten dat de zoete bol eerder geaccepteert was dan de vismeel bol.


Wil.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

17-02-2004 15:26

Wil,

Wanneer de hoeveelheid vismeel lager is als 40% kun je dan nog wel
spreken van een vismeel bol? Ik zie het persoonlijk dan niet meer als een
vismeel bol. Het enige nut wat ik ervan in kan zien om maar weinig vis-
meel in een mix te gebruiken, is de voedingswaarde wat opkrikken.

Wat die "echte" (40%>) vismeel bol betreft, wanneer je met echte maag-
delijke karpers van doen hebt, dan word een zoete crap bol veel eerder
geaccepteerd dan vismeel!
Maar op de meeste wateren is al veel vuldig gevoerd met vismeel, wat
dus een verkeerd beeld vormt van een vismeel bol qua instantheid.

Vandaar dat ik ook alleen nog maar met zoete bollen vis! Zoet werkt ge-
woon op elk water, ik heb nog nooit een karper getroffen die niet op zoet
aas kwam. Uitzondering misschien de "natuurlijk aasvreters", vaak slanke
kleine schubs. Maar normaal gezien werkt ZOET overal!

groetjes Benny
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-02-2004 16:31

Ik mag thuis ook geen vis draaien :P

BTW meer dan 50% heb ik nooit kunnen gebruiekn ivm verwerkbaarheid.

Ja trouvit, maar da's maar 30% vismeel.

MVG

Klaas
Matthijs Raaben
Berichten: 97
Lid geworden op: 04-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

17-02-2004 17:25

Ik gebruik haringmeel in mijn boilies (zeg maar vismeel met hoogwaardige eiwitten). Om toch de nodige koolhydraten aan te bieden gebruik ik ook gezoete maismeel in mijn mix. De ideale combi!! (voor mij dan :))

Matthijs
Vis en gij zult vangen!!
Gebruikersavatar
Rene weingart
Berichten: 76
Lid geworden op: 31-01-2004 17:58
Locatie: utrecht
Contacteer:

17-02-2004 19:33

Klaas van den Herik schreef:Ik mag thuis ook geen vis draaien :P

BTW meer dan 50% heb ik nooit kunnen gebruiekn ivm verwerkbaarheid.

Ja trouvit, maar da's maar 30% vismeel.

MVG

Klaas


klaas .... heb jij geen schuur dan????
ik mag helemaal geen bollies thuis draaien ... dus heb ik klein keukentje in de schuur gemaakt ...
makkelijk hoor hahaha
_______________________________
groeten Rene
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

18-02-2004 09:00

Martijn,

Ik gebruik 25% vismeel in mijn vismeelmix, dus een supervismeelbol is het ook weer niet! Verder gebruik ik net als wat Wil zegt, dezelfde ingredienten als jij gebruikt in je zoete boilie... Wel gebruik ik een hoeveelheid kruiden en Robin Red in de vismeelbol.

Wat inderdaad een aparte conclusie is die ik heb getrokken, is dat op de vismeelbollen minder snel een spiuegelkarper komt, vooral niet als ik er instant mee vis!
Ik vis regelmatig op een put bij ons waar het bestand ongever 50-50 is, maar als ik met vismeelbollen ga vissen dan vang ik bijna nooit een spiegel... ga ik er met een zoete boilie zitten, pak ik voornamelijk de spiegels...

Maar goed.. ik denk dat het instantvissen met een vismeelboilie van bepaalde faktoren afhangt, zoals de mate waarin in het verleden gevist is met een vismeelboilie...
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-02-2004 12:30

Kijk ieder heeft zijn eigen ervaringen inzichten, en zoals zo vaak kan en heeft niemand gelijk binne de karpervisserij, hoewel eenieder erg zijn best doet de ander te overtuigen van zijn gelijk! Zoals ik al aangaf verdeel ik de bloie grofweg in 2 categorieën tuurlijk zijn daar ook weer combinaties mogelijk etc etc maar als we even naar het begin van deze topic gaan kan zie zien dat ik direct op de vraag antwoord en mijn ervaring geef, dat dit niet per se hoeft te stroken met ervaring van andere...tjah
Plaats reactie