zijn flavours nodig in een boillie???


Plaats reactie

zijn flavours nodig in een boillie???

Peiling eindigde op 28-01-2004 19:33

1) Ja, gaat er bij mij altijd in!
6
17%
2) Nee, de karper vindt m'n boillie toch wel want......
28
80%
3) Alleen maar als ik een nieuwe boilliemix heb om ........
1
3%
 
Totaal aantal stemmen: 35
Koen de Been

21-01-2004 19:33

vissers,

ben benieuwd op jullie antwoorden......
ik hoor zoveel verschillende geluiden over boillies met een flavour!!!! :roll:

ben benieuwd!!

MVG koen
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

21-01-2004 19:36

Ha manneke, ik ben voor optie 2 gegaan, want flavours zijn geurstoffen en een karper kan alleen op afstand proeven, dus moeten er smaakstoffen in een boilie zitten. Maar dat heb ik je al zo vaak uitgelegd, maar je twijfelt nog steeds zie ik. Of je in je nieuwe mix nu een flavour moet stoppen of nie. Ik wist het wel, hoor. :lol:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Koen de Been

21-01-2004 20:00

hey bassie!!!!

nee en ja, ik heb aan de ene kant toch geen flavour nodig want het stinkt uit zich eigen al maar ik ben ook benieuwd wat andere er van vinden!!!!

laters

koen
remco wieser
Berichten: 164
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

21-01-2004 20:14

Hoi koen

Ligt er aan wat voor mix ik gebruik.
Als ik bv een vismix gebruik ga ik er geen flavour doorheen gooien, stinkt al genoeg :D Maar als ik bv met een mix vis waar veel griesmeel en sojameel enz in zit gooi ik er wel is wat flavour bij. Dus voor mij staat er geen optie bij :(

MVG
Remco
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

21-01-2004 20:16

koen,

ik vindt een flavour geen noodzaak. op wateren waar veel met (kant en klare) boilies met veel flavour gevist wordt, ken het weglaten van een flavour voor een zeer verrassende serie vangsten zorgen.

in het geval van wat dunner bezet water kies ik liever wel voor een flavour, dit mede gestaafd aan de ervaringen die ik opgedaan heb op een water waar ik de afgelopen seizoenen met wisselend succes heb gevist.
kortom, bekijk het per situatie en probeer een eind raak. ook een boilie extra in de flavour dippen kan wat opleveren, al zou ik er niet direct voor kiezen
groetjes Da Fox
Hugo Bovenmars

21-01-2004 22:05

Haa Bas

[quote="Bas Hofkens"]een karper kan alleen op afstand proeven
[/quote]

Das waar, dus kan hij de (inmiddels door water verdunde) flavour toch PROEVEN???? En dat is nou juist de bedoeling.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

22-01-2004 00:29

Ikzelf vis veel liever met ingredienten in de mix die vanzelf al een geur/smaak/reuk hebben zoals vismelen, zoete ingrediënten enzo, ik geloof zelf niet zoveel in een flavor.

mvg
stefan
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

22-01-2004 09:03

Hugo,

"Das waar, dus kan hij de (inmiddels door water verdunde) flavour toch PROEVEN???? En dat is nou juist de bedoeling." ------Nu zou ik van je wel eens willen weten of je daadwerkelijk wel eens een flavour geproefd hebt, het is berezuur. Daarom ben ik ervan overtuigd dat flavours absoluut geen smaakstoffen zijn. Ik heb het, net als Stefan, veel meer op extracten en de melen en ingredienten in de boilie.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Roel Korteweg
Berichten: 100
Lid geworden op: 30-10-2003 01:00
Locatie: Sliedrecht

22-01-2004 10:57

Maar olie lost niet op in water toch? Dus hoe werkt een flavor op oliebasis dan eigenlijk?

MVG Roel
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

22-01-2004 12:49

Olie heeft de neiging om te gaan drijven, of op zijn minst op te stijgen. Dus als je een flavour op olie-basis gebruikt, zal deze naar de hogergelegen waterlagen stijgen. En mits je een olie gebruikt, waaraan smaak zit, zal dit de karper naar beneden lokken, mits ze honger hebbe/nieuwsgierig zijn. Een reguliere flavour daarentegen verspreidt zich alleen horizontaal.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Roel Korteweg
Berichten: 100
Lid geworden op: 30-10-2003 01:00
Locatie: Sliedrecht

22-01-2004 16:56

Maar hoe gaat die olie flavor dan uit de boilie als het niet in het water oplost? En als je een geurspoor naar boven krijgt dan blijft dat toch een klein spoor omdat het niet mengt met het water?

MVG Roel
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

22-01-2004 16:59

roel,

als de boilie in het water licht, zal deze water opnemen. vandaar dat ze na een tijd in het water vaak een stuk zachter worden.
daarnaast zal de olie langzaam worden verdrongen door het water. deze olie stijgt dan in minuscule deeltjes naar de oppervlakte. karper kan deze deeltjes opvangen en zo jouw boilie vinden.
ik heb zelf de afgelopen jaren gevist met een combi van vismeelboilies met wat extra olie en een visflavour. is mij goed bevallen, je pikt de eigenschappen van beide toevoegingen mee...
groetjes Da Fox
Roel Korteweg
Berichten: 100
Lid geworden op: 30-10-2003 01:00
Locatie: Sliedrecht

22-01-2004 17:02

Aaah dus dat werkt zo.
Bedankt

Groeten Roel
Gebruikersavatar
hans de haan
Berichten: 114
Lid geworden op: 07-04-2003 02:00
Locatie: zoetermeer/nunspeet

22-01-2004 23:01

hello

flavours vind ik onzin
een karper kan niet ruiken hij kan alleen waarnemen investeer dan je geld in goede smaakstoffen ipv die dure flavours.
probeer je boilie eens extreem zuur of zoet te maken en dan eens single vissen.
het is bewezen dat een karper dat soort dingen prima kan waarnemen.

hans
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

22-01-2004 23:12

Zie mijn posting bij: http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?t=11192

Posting bevind zich, zowat onderaan! :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

22-01-2004 23:46

Hallo,

Ik vraag me dan toch af waar al die flavourboeren dan van leven. Ik heb ook een tijd zonder gevist. Overtuigd door Aalten. Ik wou het tegenovergetelde als ready mades. Vangsten waren trouwens goed. En zo niet, dan gaf ik niet het aas de schuld.

Maar door al die flesjes werd ik toch een beetje nieuwsgierig. Ik ben een beetje gaan expirimenteren. En de resultaten waren best goed. Beter? Ja, dat weet ik ook niet. Maar zo'n geurtje geeft mij toch iets meer het gevoel dat het meer opvalt. Dat geur/smaak verhaal dat heb ik nu al zo vaak gehoord. Smaak is inderdaad anders dan de geur. Maar flavour smaakt ook. Ik denk ook niet dat je de geur/smaak beleving van een mens moet vergelijken met die van een vis. Ooit wel eens een vismeel/squid/scopex boilie gegeten? Vies, he? En toch vang je er karper mee. Vertrouwen is nog steeds het beste ingredient van aas. Alleen baseer ik mijn vertrouwen op expirimenten van mezelf. (En jatten doe ik ook wel eens, alleen iets helemaal copieren, daar hou ik niet van) En met al die flesjes kan je echt heel veel expirimenteren. Dat vind ik geinig.

Ik heb pas geleden eens uitgezocht wat al die potjes en flesjes van UCP nou allemaal inhouden. Dit is het resultaat:

http://www.hengelsportzuidland.nl/karper/ucp.htm

(reacties aub op het forum aldaar)

Samengevat. Ik vind al die potjes en flesjes erug interessant. Ik heb het idee dat het werkt en daar gaat het toch om?

Leon
jan van kranenburg

23-01-2004 02:28

Moet dit allemaal nog ontdekken.
Heb er zware twijfels over.

Vroeger, zonder te durven stellen dat 't toen beter was, viste ik met
aardappel of een roggebrood-bal.
Veel varieren kon je daarmee niet; beetje meer of minder suiker bij het koken van de aardappel, toevoegen van b.v. stroop bij het roggebrood.
Wilde je revolutionair zijn, dan ging er gemalen trouvit door het roggebrood.

Vangsten waren gewoon goed.

Ik geloof er helemaal niks van dat al die tich soorten flavors van invloed kunnen zijn op de vangstresultaten.

Gewoon commercieel verhaal. En de een steekt de ander aan.

Heel misschien in z.g. dressuur wateren is 't merkbaar, maar ook op dat soort wateren heb ik vorig jaar karper gevangen met een ordinaire bal
bruinbrood.
Soms ook dressuur doorbrekend?

mvg

Jan
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

23-01-2004 02:38

Jan,
juist die ordinaire bal werkt dan :)
of die nu uit rbrood of soja/gries bestaat , je wijkt af v/d massa hoop je :)
groet
peter
Rob Dougan

23-01-2004 10:28

geen flavours voor mij,
ik geef de voorkeur aan een kruidig ingredient vismixen en zeer zoete ingredienten bij fruitmixen daar haal ik mijn aantrekkingskracht vandaan
Hugo Bovenmars

23-01-2004 17:34

Genoeg over de dressuurdoorbrekende werking van een neutrale boilie e.d.

Waar ik benieuwd naar ben is de werking(?) ervan in een natuurlijke situatie. Wie kan me daar iets zinnigs over vertellen? Zelf heb ik om de kiloprijs te drukken nooit ECHT hardnekkig met flavours kunnen testen.

Hugo
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-01-2004 18:00

Hugo,

Mijn ervaring is als je over ECHTE maagdelijke karpers praat het volgen-
de:
1- Met opvallende boilies qua flavours en zoetstoffen, trek je ze sneller
op het aas, maar er treed ook eerder dressuur op.
2- Met meer neutrale boilies duurt het aanzienlijk langer om maagdelijke
karpers op je boilies te trekken, maar heb je ze er 1 maal op dan kun je
hier heel lang mee doorgaan!

Dus mijn ervaring is dat in een natuurlijke situatie de karpers "opvallende
boilies" eerder accepteren, dan neutrale boilies. Terwijl je met een neutra-
le boilie veel langer (langertermijn) door kunt gaan.
Het is dus ook maar net wat je wilt bereiken in zo'n situatie! Zou je b.v.
in zeer korte tijd willen proberen het maximale er uit te halen, dan kan
opvallend aas een voordeel zijn. Wil je echter op langertermijn investeren,
dan kan een meer neutralere samenstelling beter zijn!

groetjes Benny
Hugo Bovenmars

23-01-2004 20:03

Hee Benny, bedankt voor je reactie. Ik ben benieuwd of er nog meer mensen uitgebreid hebben getest met flavours in vergelijking met vervangende produkten. Het gaat me hierbij vooral om de instant werking van een flavour, is een flavour in staat de karper sneller naar het aas te doen bewegen. Toont de karper interesse in de boilie dan zal een voercampagne het werk grotendeels afmaken, daar ben ik absoluut van overtuigd; enkel en alleen als label zou ik hem dus nooit gebruiken.

Dussss, ik hoor het wel!
gr Hugo
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

23-01-2004 21:01

Hugo,

Testen blijft altijd een beetje koffiedik kijken. Er zijn altijd nog meer faktoren die een rol spelen dan alleen aas. Het gaat er gewoon om waar je vertrouwen in hebt. En dat vertrouwen kweek je door er mee te vangen.


Leon
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

24-01-2004 18:05

[quote="Hugo Bovenmars"]Het gaat me hierbij vooral om de instant werking van een flavour, is een flavour in staat de karper sneller naar het aas te doen bewegen.
gr Hugo[/quote]

Hugo,

Enerzijds denk ik van wel wanneer je praat over echte maagdelijke kar-
pers. Maar anderzijds kan er in een andere situatie, zoals GEEN maagde-
lijke karpers en dressuur, een flavour voor een schrik reactie zorgen!
In het laatste geval kun je beter in mijn ogen met natuurlijke producten
of een neutrale samenstelling vissen. Wil je wel perse in zo'n situatie met
een flavour vissen, dan zou ik persoonlijk de flavour nooit overdoseren,
maar eerder wat lager houden dan de aangegeven dosering! Tevens zou
ik het dan combineren met een 1 of ander natuurlijk product, zoals b.v.
melasse, honing, kruiden enz.
Maar zoals ik al eerder zei, met opvallend aas eerder resultaat, maar ook
eerder dressuur!
Natuurlijk zijn er ook nog andere variabelen, het is dus soms ook gissen
hoe het precies werkt/verloopt.
Stekkeuze en de juiste tijd, zijn volgens mij nog de belangerijkste resul-
taat meters! En vertrouwen in jezelf..........! :wink:

groetjes Benny
Plaats reactie