Match visser zoekt een bijleg karperhengel


Plaats reactie
Marco Hermans
Berichten: 4
Lid geworden op: 04-04-2021 09:47

04-04-2021 17:43

Beste forumleden.

Aangezien ik nieuw op dit forum ben zal ik me even voorstellen. Ik ben Marco, 53 jaar , en vis ongeveer vanaf mijn 12e. Ik ben begonnen met de vaste stok. Heb wat gefeedert maar de laatste jaren vis ik normaliter met de matchhengel op alles wat voorbij komt en de vangsten zijn goed mag ik wel zeggen. Omdat ik met 2 hengels mag vissen en hier tot nu toe geen gebruik van maak kreeg ik het idee om er een karperhengel bij te leggen om op een statische manier proberen een karpertje te vangen op grotere afstand. Nu zijn de wateren waar ik ga vissen varierend van zo goed als rond diameter 170 meter max 1.5m diep met obstakels,tot wat kleinere diepere wateren, wat visvijvers. Ik heb de maas en het kanaal ook nog naast de deur dus aan water geen gebrek. Ik wil dus aanschaffen een hengel, molen, twee steuntjes, beetmelder etc voor 1 hengel. Budget is 200-250 euro... Welke lengte hengel moet ik nemen, hoeveel lbs, en welke molen raden jullie me aan? Ik zie veel 2,75 en 3 lbs hengels en vraag me af of dit al niet te zwaar is. Ik zag ergens een Daiwa black widow set voor €144. 1 black widow hengel, 1 black widow BR5000A molen, en lijn. Met wat steuntjes een meldertje en kleinmateriaal zou ik toch in de richting moeten komen voor een enkele complete setup. Maar jullie als karperaddicts kunnen wellicht andere opties verzinnen en deze toelichten. Bedankt alvast voor de hulp.
Bas 't Hoen
Berichten: 1
Lid geworden op: 04-09-2020 00:10

18-04-2021 14:38

Hoi Marco,
Je bent al vertrouwd met feeder vissen. Afgelopen zomer ben ik begonnen met method feederen, en heb me krom gevangen aan Zeelt, en natuurlijk ook Brasem. Op die manier ook warm gelopen voor vissen met beetmelders. Karpervissen is dan de volgende logische stap. Zo'n beetje de hele winter heb ik me fors ingelezen en gekeken op KWO.
Wist je dat er ook een tussenvorm bestaat? Korda heeft de Baitup method feeder. Op het YT kanaal van Carl and Alex staat een erg goede video rond deze manier van karpervissen.
Wat je spullen betreft: Marktplaats is je beste vriend. Goede karperhengels, molens etc. Ik gebruik zelf alleen Shimano baitrunners en ben daar super tevreden over. Hengels: ik gebruik een setje Novell Classic Carp (Ultimate) karperhengels van 2,25 lb. Voor een krats op de kop getikt. Molens zijn Shimano 4500B old school baitrunners. Beginnen is dus laagdrempelig. Nog een tip: bekijk de YT video van Mark Carp over chick peas, Kikkererwten, en de beginners rig. Hiermee kun je seizoenen vooruit. :) Maar, voor dat je het weet staat je schuur vol met karperspullen! :) Tot slot: geen RodPod maar banksticks, ik ben zeer tevreden over de Korum banksticks met schroefpunt. Meer info of foto's: stuur een PB. Succes!
Marco Hermans
Berichten: 4
Lid geworden op: 04-04-2021 09:47

19-04-2021 22:22

Hoi Bas,

Bedankt voor je antwoord en tips. Nou met matchvissen bedoel ik meer vissen met de waggler icm de matchhengel. Ik beleef hier veel plezier aan omdat het ook aktief is en visueel is het altijd leuk om het dobbertje te zien ondergaan. Het feederen was voor mij een fase waar ik naar een aantal jaren op uitgekeken was. Ik miste het visuele.
Het karpervissen en dan met name de benadering heb ik alhtijd boeiend gevonden. Die tussenvorm is mij niet bekend en dat zal ik zeker bekijken.

Ik heb inmiddels een Cormoran 2,25 ponds hengeltje uit de black star pro en een cormoran cx30 baitrunner molen van een vriend goefkoop kunnen overnemen. Dat was destijds goed spul en ook al is het gedateerd, het is licht en mooi spul. Wat basismateriaal aangeschaft, bertmelder, hanger, banksticks, werppijp etc. En dan koop je boilies en dan kan het feest beginnen.... Dacht ik....Allereerst de fout gemaakt door vanwege de zachte bodem het korda safety clip systeem me aan laten smeren. Ik vis met 2 oz wartellood en waar safety voor staat weet ik niet....bij lijnbreuk zwemt de mooie karper met alles in zijn bek rond en dat is niet de bedoeling. Dus dat wordt vervangen! Ik heb tot nu toe 1 mooie zeelt en 1 brasem kunnen vangen en eerlijk gezegd zit ik nu nog in de fase wat een echte aanbeet, een lijnzwemmer, en een terugloper is. Bij beide vissen heb ik niet meer gehoord dan 3 piepjes... Het voeren is ook nog een dingetje waar ik me in verdiep en ook dit forum biedt een schat aan info wat dat betreft. Het is een leercurve. Ik moet nog veel leren van deze mystieke vorm van vissen.
Plaats reactie