Vis komt vast te zitten


Plaats reactie
yannick tritsmans
Berichten: 2
Lid geworden op: 02-08-2018 08:44

02-08-2018 08:58

Hallo allemaal,

Ik vis al ongeveer 10 jaar, bijna altijd op kleine lokale vijvers. Hier viste ik op karper, meestal van een kilo of vijf.

Ik ben sinds een paar maanden bezig met vissen op grotere meren zoals de paalse plas en het meer van Schulen.

Ik heb twee hengels waarmee ik vis. De laatste tijd ondervind ik echter een vervelend probleem.

Het is dit jaar nu al 5 keer voorgevallen dat ik beet heb en vermoedelijk een relatief dikke karper aan de haak heb geslaan. De vis trekt dan eerst een paar minuten, tot het plots gebeurt dat ik geen beweging meer krijg. Het lijkt dan dat de vis ergens op de bodem is komen vast te zitten. Wat ik ook doe, ik krijg plots geen beweging meer in mijn lijn. De vis "trekt" niet meer, de lijn is dus ontspannen wanneer ik er zelf geen druk op zet.

Probeer ik dan om aan mijn molen te draaien en mijn lijn zelf op te spannen, dan merk ik dat ik er totaal geen beweging in krijg. Het lijkt alsof ik een steen van 100KG aan de haak heb. Dit doet mij dus vermoeden dat ik ergens op de bodem ben komen vast te zitten.

Ik heb al alles geprobeerd. Geduldig wachten, Hengel een tijdje neerleggen met slib open, slib net helemaal toedraaien en proberen te trekken, ... niets lijkt te werken.

Ik heb dit probleem al op verschillende plaatsen gehad, dus ik vermoed dat het toch aan mij moet liggen ...

Kan iemand me met dit probleem helpen ? Heb ik gewoon veel pech of kan ik hier iets aan doen ?
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

02-08-2018 10:00

Klinkt als iets van een flinke tak of wortel die op de bodem ligt.

Als je de plek ongeveer weet zou ik je aanraden om met een zwembroek, zwemschoenen en een hark aan de slag te gaan om het obstakel weg te halen.
yannick tritsmans
Berichten: 2
Lid geworden op: 02-08-2018 08:44

02-08-2018 11:03

Ik dacht dit zelf ook, maar aangezien het nu al 5X na elkaar bij mij gebeurd is en nog nooit met mijn vriend die mee gaat vissen, begin ik te twijfelen ...
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

02-08-2018 12:59

Hoeft maar een klein stronkje te zijn waar toevallig jij net last van hebt omdat jouw lijn iets zwaarder is en dus beter afzinkt.

Het is heerlijk weer momenteel en ik vind dit nog altijd de beste manier om ook de bodem te verkennen.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

02-08-2018 21:25

Voorkomen dat ie er in geraakt dus strakker drillen, je moet hem gewoon geen kans geven en dat lijntje breekt echt zomaar niet hoor.
Voorkomen is in deze beter dan genezen maar je kunt altijd pech hebben.

Het Schulens ligt redelijk vol met takken en andere meuk, heb er heel wat lijnen omhoog gehaald.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

03-08-2018 07:37

Dus eigenlijk moet er daar een bootje mee? Ik ken het water niet , maar als ik het zo lees.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Jeffrey Boven
Berichten: 189
Lid geworden op: 11-08-2010 20:48
Locatie: Winschoten

07-01-2019 16:46

Waarschijnlijk zit de vis vast, en met kopschubben de haak gelijk kwijt is. Wat ik zou doen als het een goede stek is, de obstakel eruit halen. En tegen niemand zeggen dat je het eruit hebt gehaalt, heb je mooi een eigen stek.
Plaats reactie