Hulp gevraagd


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kev Scholten
Berichten: 12
Lid geworden op: 14-12-2015 21:27
Locatie: Den Helder

22-07-2018 10:27

Goedemorgen KWO members.

Ik zit met wat problemen in mijn visserij.. ik vis nu ongeveer 8 jaar op Karper.
op verschillende wateren in Den Helder. echter blijven de vangsten per jaar zeer laag.

Ik maak gebruik van een 995 Line aligner rig haakmaat 6 van Piet Vogel.
Mijn systeem bestaat uit:
+- 30CM Freefall van Piet vogel
50 / 60 grams wartel of inline lood
De onderlijn is de 995 Line aligner rig haakmaat 6

Ik vis vrijwel altijd met Boilies of Tijgernoten.
Verschillende smaken geprobeerd, maar tevergeefs.
Mijn hoofdlijn is Shimano Technium invisitec.

Ik maak gebruik van een voerboot, Nanotec standaard zonder fishfinder of dieptemeter.
Als bijvoer doe ik dezelfde boilies zoals het haakaas in de voerbak. ik heb dan gebroken en hele boilies en wat kruim erin.

dit zijn meestal 15 tot 20mm boilies.

Ik leg mijn 2 hengels altijd 1 bij een rietkraag/leliebladeren, en 1 op een open stuk water zonder beplanting.

Waar kan het aan liggen dat ik niks vang?

Ik hoor het graag als ik meer info moet geven.

Groet en alvast bedankt.

Kevin
Als het aas niet te water ligt komt er ook geen vis op de kant
Rick Drent
Berichten: 8
Lid geworden op: 09-07-2018 10:23

23-07-2018 11:18

misschien ligt het aan mij, maar ik zie aan hand van jouw info geen zaken van ik zal zeggen ''daarom vang je niet'' prima in orde!

wat je wellicht kunt proberen is verschillende aas, probeer eens iets lichters zoals mais en dan 3 a 4 stuks om kleinere vissen te weren en dan eventueel in combi met een worm. ook verschillende bonen kan goed werken om water waar veel gevist wordt met boilies en dergelijke.

vaak ligt het niet aan je materiaal of manier van vissen maar wat je ze op dat moment aanbied en wat ze willen. dit laatste kan soms van dag op dag verschillen.

suc6
Met vriendelijk Groet,

Rick


vis graag in de warmere maanden op karper, Zeelt en brasem. in de wintermaanden zoek ik de roofvis op, oa met de dropshot (korte sessies) maar zeker ook met kunstaas en doodaas.
Gebruikersavatar
Antoinette zuidinga
Berichten: 148
Lid geworden op: 10-12-2010 14:32

23-07-2018 15:17

Heb je de bodem al eens uitgepeild? kan zomaar zijn dat de bodem dermate blubberig is dat je rig er compleet in wegzakt door te zwaar lood, en dan vinden ze je aasje een stuk moeilijker.
sportvissers zien altijd de zon in het water schijnen
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

26-07-2018 21:44

Hoe is het bestand aan karper op het betreffende water? Of te wel vangen andere karpervisser wel karper.
Gebruikersavatar
Kev Scholten
Berichten: 12
Lid geworden op: 14-12-2015 21:27
Locatie: Den Helder

27-07-2018 10:52

Antoinette zuidinga schreef:Heb je de bodem al eens uitgepeild? kan zomaar zijn dat de bodem dermate blubberig is dat je rig er compleet in wegzakt door te zwaar lood, en dan vinden ze je aasje een stuk moeilijker.

Bedankt voor je bericht.

De bodem is zeer blubberig. ik pak niet al te zwaar lood daar, 43 gram pak ik daar altijd,
Ik doe altijd een boilie met een halve pop up op me hair om het wegzakken deels te voorkomen.
Als het aas niet te water ligt komt er ook geen vis op de kant
Gebruikersavatar
Kev Scholten
Berichten: 12
Lid geworden op: 14-12-2015 21:27
Locatie: Den Helder

27-07-2018 10:53

Jeroen Schulte schreef:Hoe is het bestand aan karper op het betreffende water? Of te wel vangen andere karpervisser wel karper.


Ik zit meestal met een vaste vismaat van me,
Die heeft op dat water hetzelfde probleem.. Ook weinig of niets vangen.
Als het aas niet te water ligt komt er ook geen vis op de kant
Gebruikersavatar
Kev Scholten
Berichten: 12
Lid geworden op: 14-12-2015 21:27
Locatie: Den Helder

27-07-2018 10:54

Rick Drent schreef:misschien ligt het aan mij, maar ik zie aan hand van jouw info geen zaken van ik zal zeggen ''daarom vang je niet'' prima in orde!

wat je wellicht kunt proberen is verschillende aas, probeer eens iets lichters zoals mais en dan 3 a 4 stuks om kleinere vissen te weren en dan eventueel in combi met een worm. ook verschillende bonen kan goed werken om water waar veel gevist wordt met boilies en dergelijke.

vaak ligt het niet aan je materiaal of manier van vissen maar wat je ze op dat moment aanbied en wat ze willen. dit laatste kan soms van dag op dag verschillen.

suc6


Dat zijn goede tips, ik ga dat is uitproberen volgend weekend, dit weekend lukt het me niet om een weekendje te zitten helaas.
Als het aas niet te water ligt komt er ook geen vis op de kant
Gebruikersavatar
Kev Scholten
Berichten: 12
Lid geworden op: 14-12-2015 21:27
Locatie: Den Helder

29-07-2018 10:47

Zou het helpen als ik mijn bollen dip in Goo soorten? van bijvoorbeeld Korda of Martin SB?
Als het aas niet te water ligt komt er ook geen vis op de kant
Gebruikersavatar
Heijo de Vries
Berichten: 57
Lid geworden op: 20-05-2014 17:16

29-07-2018 13:00

Hallo Kev,

Zo te lezen doe je weinig fout, zal met name door de weersomstandigheden komen dat je niet/weinig vangt.

Natuurlijk kan het geen kwaad om het water eens uit te peilen, misschien kom je dan nog interessante hotspots tegen (hardere platen in de bodem, gedeeltes die zijn begroeid met bodemwier o.i.d. met schone plekjes ertussen).

Je vraagt of soaken in Goo of andere supersmoke kan helpen. Uiteraard is dit een optie, maar zelf opteer ik dan om mijn boilies van te voren een nachtje in een emmertje met water uit je viswater te "soaken".
De boillies trekken dan vol met water, waarmee je voorkomt dat de vieze drablucht uit de bodem in je boillies kan trekken.

Veel succes!
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

30-07-2018 10:27

Kev Scholten schreef:Zou het helpen als ik mijn bollen dip in Goo soorten? van bijvoorbeeld Korda of Martin SB?


Dat soort producten vangt meer vissers dan vissen.

Post eens een foto van je onderlijn zodat iedereen zijn mening hier over kan geven.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

18-08-2018 10:48

Misschien een vrij late reactie, maar ik kan het toch niet laten. In de tekst staat niet meteen wat je fout doet, maar er vallen me toch een paar dingen op.

Het belangrijkste onderdeel van karpervissen is locatie! Ik lees vrij weinig over wat je hier mee doet. Locatie is heel breed, dat kan de juiste waterkeuze zijn, in jou geval zoek vooral wateren met een flink karperbestand om het jezelf niet te moeilijk te maken. Het kan ook de juiste sector zijn, in mijn geval met kanaalvisserij kan op de juiste kilometer neerploffen soms al goed genoeg zijn, het kan ook de juiste vierkante decimeter zijn. Stop daar het grootse deel van je tijd in, dat betaalt zich het snelst uit. Observeren en peilen dus en kom je daar niet verder mee, dan moet je het door te vissen uitproberen, maar die optie is verreweg het meest tijdrovend en minst effectief. Geef niet te snel op, ook op wateren waar de vis zich minder vaak laat zien komen er momenten dat ze het opeens makkelijk maken. Je moet er dan alleen wel zijn, het zien en de kans pakken. Kort samengevat: vis daar waar de vis wil azen en karpervissen is opeens niet zo moeilijk meer.

Wat aas betreft kan je rustig experimenteren, maar verwacht geen wonderen! Er bestaat geen enkele bol die een matig vangende karpervisser zomaar in een goed vangende karpervisser gaat veranderen. De ene of de andere bol kan best een verschil maken, in zeldzame gevallen zelfs een groot verschil, maar pas als die bol op de juiste plek ligt!

Voorbereiding: hier lees ik eigenlijk niks over, in hoeverre voer je voor en/of doe je observatietrips? Het hangt weer samen met bovengenoemde punten, op de gok een berg bollen droppen op een plek waar nooit vis komt gaat weinig verschil maken, maar doordacht voeren kan wel plekken die wel bezocht worden maar niet super zijn flink beter maken en dat geldt ook voor aas.

Rigs ten slotte. Je vist 8 jaar op karper en koopt kant en klare onderlijnen. Ik zou normaal verwachten dat iemand die al zo lang op karper vist zijn eigen rigs kan knopen en verschillende soorten rigs kan knopen indien gewenst. Koop je kant en klaar omdat je het zelf niet kan, dan wordt het hoog tijd om het te gaan leren, er staat eindeloos veel op internet over hoe het moet. Begin gewoon met dezelfde rig als je nu koopt zelf te maken en kijk verder vanaf daar. Je zou op die modderbodem ook een popup presentatie kunnen proberen met bijv een chod of ronnie rig. Ik ben zelf geen grootgebruiker van popups, maar het heeft zeker zijn tijd en plaats.

Er is op zich niet zo veel mis met die kant en klare rig, zeker in vergelijking met toen ik begon met karpervissen is de kwaliteit van kant en klaar veel beter geworden, maar je mist nog steeds de mogelijkheid om je rig makkelijk aan te passen. Denk aan iets korter of langer, de hair iets varieren, een andere maat of model haak, etc. Ook haakscherpte heb je zo beter in de hand en dat is de laatste tip die ik wil geven: let heel goed op de scherpte van je haken! Een scherpe haak is bij elke visserij belangrijk, maar nergens zo cruciaal als bij het statisch karpervissen. Alleen omdat een haak nieuw is wil helaas niet altijd zeggen dat ie ook scherp is. Ik zie heel veel beginners doorvissen met haken die niet écht scherp meer zijn en dat kost je vissen. Soms schieten ze er direct aan het begin van de dril af door een slechte inhaking, maar vaak zal je nooit merken dat je een vis had kunnen hebben.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Plaats reactie