Vraag over peilen en voeren


Plaats reactie
doede de boer
Berichten: 5
Lid geworden op: 07-05-2018 19:02
Locatie: Zuid-Holland

12-05-2018 18:22

Beste collega vissers,

Ik vis nu een aantal jaren op putjes bij mij in het bos. De vangsten zijn goed. Ik vis altijd tegen stekken die op het oog goed lijken, denk aan rietkragen, lelies, overhangende bomen, takken etc. Helaas, en volkomen logisch, vissen de andere vissers op dezelfde stekken. Daarom ben ik op zoek naar nieuwe stekken. Daarme bedoel ik waar ik mijn montage neerleg, dus niet ander water. Ik lees en zie dat andere vissers dat doen door middel van peilen. Dat peilen lijkt mij ook wel wat, omdat ik dan op stekken vis waar bijna niemand vist en ik dus mogelijk meer vis vang en ik kan voorvoeren met minimale kans dat iemand op “mijn :lol: “ stek vist. Ik beschik over een jerkbait hengel en een reel met gevlochten lijn, is dit geschikt om mee te peilen? En wat moet ik aan de lijn vastknopen? Ook wil ik graag advies over hoe ik het beste een stek kan opbouwen. Alvast bedankt mannen!
erik bruinink
Berichten: 21
Lid geworden op: 03-11-2015 21:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

12-05-2018 21:00

Peilen kun je ook met je gewone karperhengel doen, een molen erop met een gevlochten lijn is wel aan te raden omdat je dan duidelijker voelt over wat voor soort bodem je lood schuift als je die langzaam binnen trekt met je hengel.
Je knoopt een grote lus aan het eind van je lijn, de lus haal je door het oog van een wartellood zodat die vrij over de lijn schuift. Dan haal je de lus door het oog van je peildobber of snoekdobber, vervolgens haal je door de lus weer je peildobber zodat eigenlijk een lus in lus verbinding krijgt met de wartel en je lijn.
Werp in en laat het geheel aan een strakke lijn afzinken, voel je bij het neerkomen een "bonk"dan zal je waarschijnlijk op een hard stuk zitten, voel je bijna niets is de kans groot dat je op een stuk met een zachte bodem zit. Haal langzaam de hengel naar je toe, je voelt nu of het lood makkelijk of moeilijk over de bodem loopt. Gaat het makkelijk dan zit je op een hard stuk bodem, gaat het moeilijk dan zal de bodem zacht zijn op die plek. Op een gegeven moment zul je merken dat het lijkt of je het lood ergens omhoog aan het trekken bent, voelt als een hardere bodem maar gaat toch zwaarder. Grote kans dat je een talud gevonden hebt. Zet de slip van je molen zachter en ga ongeveer 50cm lijn geven en tel het aantal x 50cm tot je de dobber boven zit komen. Draai de dobber weer terug naar beneden tegen het lood, begin dan weer opnieuw een stukje binnen te halen en laat de dobber weer boven komen op dezelfde manier. Hoef je minder keren lijn te geven tot je de dobber ziet dan zit je op een talud en heb je het lood er al een stukje opgetrokken.

Je dobber staat in de oppervlakte, zoek in lijn met en achter de dobber een herkenningspunt en markeer waar je zelf staat.
Draai de zaak in en werp nog een keer naar je herkennings punt en probeer opdezelfde manier het begin van het talud te vinden. Wil je op die plek vissen dan draai je de dobber weer tegen het lood en clip je de lijn in de clip van je spoel. Draai de zaak binnen en leg je je hengel neer en zet 2 banksticks in de grond, 1 voor en 1 achter de hengel.
Je legt lood en dobber bij een van de banksticks en begint bijvoorbeeld van links naar rechts om de banksticks lijn te wikkelen. Onthoud het aantal wikkelingen tot je de clip raakt, bijv. 10,5x. Met de hengel waar je mee gaat vissen doe je hetzelfde maar dan andersom. Leg je lood met rigje neer bij links en ga 10,5x om de banksticks wikkelen, dan doe je de lijn achter de clip. Vanaf je gemarkeerde plek werp je naar je herkenningspunt, je lijn zal achter de clip blijven zitten en je rig zal onderaan het talud terechtkomen.
Op deze manier ga ik altijd te werk. Ook maak altijd een tekeningetje van de stek met water en herkenningspunt, ik noteer het aantal wikkelingen/hengellengtes en wat ik gevonden heb(harde bodem, talud en de diepte)
Het is af en toe lastig en soms veel voorwerk maar je zit wel met veel meer vertrouwen te vissen.

gr.
It’s hard to light a candle, easy to curse the dark instead
doede de boer
Berichten: 5
Lid geworden op: 07-05-2018 19:02
Locatie: Zuid-Holland

22-05-2018 17:46

Bedankt voor uw reactie. Sorry dat ik zo laat reageer, ik kon niet op mijn account komen.
Plaats reactie