Hangers, swingers, beginner, rigs en paniek?!


Plaats reactie
Remco Kok
Berichten: 18
Lid geworden op: 23-01-2018 16:22

10-02-2018 14:58

Goedendag,
Ik ben Remco Kok, 14 jaar en een beginnend karpervisser.
Ik heb op dit moment steunen, hengels, molens, onthaakmat, piepers.
Wat heb ik nog meer nodig om te kunnen gaan vissen, er is namelijk zoveel!
En dan nog een vraagje, ik zag ergens dat je hangers/swingers nodig hebt. Maar is dat wel zo, en zo ja, welke heb je dan nodig? Ik heb geen groot budget, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik vis voornamelijk op vijvers, putten en soms een kanaal. En als er iemand nog tijd heeft om nog meer te antwoorden :lol: :lol: welke rig is goed om te gebruiken op die vijvers etc.?
Alvast bedankt allemaal!!!
mvg. Remco Kok
Gebruikersavatar
Willem de Bruin
Berichten: 286
Lid geworden op: 12-09-2010 23:23
Locatie: Schloss Ehmanns

10-02-2018 17:40

Hallo Remco,
Rigjes zijn afhankelijk van bodem gesteldheid.
Hou het in ieder geval simpel.
Kijk eens op youtube, daar staat heel veel, of pak de gratis promo dvd's.
Een goed en groot landingsnet is een noodzaak.
Hangers en swingers staan leuk, maar met een stukje opgerold aluminiumfolie kan het ook.
Kan je zelfs tot op de gram afstellen/scheuren.
Zelfs met een heel klein beetje maanlicht zie je die dingen hangen.
Zo werkte het 40 jaar geleden ook met freelinen.
Als je bij het onthaken een hele grote vuilniszak om je onthaakmat doet, dan hou je die droog.
Kan je lekker op zitten.
Een goed regenpak of poncho scheelt een paraplu.
Altijd handig als je moet verkassen.
Al die hengelspullen zijn wel mooi, maar je moet het ook allemaal meeslepen
op je stalen ros.

Suc6
Hoe ouder je wordt, hoe meer je op jezelf gaat lijken.
En neem het leven niet te serieus, je overleefd het toch niet ;)
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

11-02-2018 15:29

aLS JE NOG EEN RUGZAK NODIG HEBT IK HEB HIER NOG EEN NIEUWE FOX EVOLUTION LIGGEN EN KLEIN SPUL HEB hAKEN EN ZO HEB IK OOK NOG WEL LIGGEN DAN GA IK EVEN WAT ROMMELEN IN DE SCHUUR.....stuur me anders maar even pb tjhe.
breek me de slurf niet open
Remco Kok
Berichten: 18
Lid geworden op: 23-01-2018 16:22

12-02-2018 07:27

Willem, bedankt, maar hoe bedoelt u 'met een stukje aluminiumfolie?'
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

12-02-2018 11:38

Hallo Remco,

Bekijk eens wat filmpjes en kijk eens bij google (ook onder afbeeldingen) dan vindt je een heleboel informatie die je een heel eind op weg brengen. (Niet alleen over dat aluminiumfolie)

PS
Als ik het zo lees ben je nog erg nieuw in het vissen? Waarom bind je niet eerst een dobber of een korfje aan de hengel om het vissen te leren? Dat is nog steeds een prima (de beste!) manier om vissen (dus ook karpers) te vangen en misschien voor de korte sessies die je nu nog vist een hele leuke actieve manier. (ik neem vanwege je leeftijd aan dat je steeds maar een paar uurtjes vist?) Dan kan je op het zelfde moment met de andere hengel met een pieper en een boilie vissen. (die pieper kan je dubbel interpreteren :wink: )

@Ron, mooi aanbod! :)

(sorry dat ik zoveel tussen haakjes heb gezet)
Remco Kok
Berichten: 18
Lid geworden op: 23-01-2018 16:22

12-02-2018 13:11

Nee hoor, ik heb ervaring met dobbervissen, feedervissen en roofvissen
Remco Kok
Berichten: 18
Lid geworden op: 23-01-2018 16:22

12-02-2018 14:32

maar verder iemand nog tips over hangers, swingers ed.? Of over aluminiumfolie natuurlijk :D :D
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

12-02-2018 15:50

Kijk regelmatig even op marktplaats Remco, wordt veel aangeboden
Remco Kok
Berichten: 18
Lid geworden op: 23-01-2018 16:22

12-02-2018 16:04

ja, inderdaad. Maar waar moet ik dan op letten, en wat moet ik überhaubt hebben?
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

12-02-2018 18:18

Ik persoonlijk zou gezien de wateren waarop je wilt vissen, kiezen voor een setje hangers, let op het gewicht van de hangers, zodat je zo subtiel mogelijk kunt vissen, ik bedoel hiermee, zo licht als dat de omstandigheden het toe laten
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

12-02-2018 22:48

Weet niet waar je vandaan komt, maar ga eens naar het water en praat eens met wat andere karpervissers en durf te vragen. Of ga even naar een viswinkel en doe daar even je praatje... er zal namelijk heus iemand in jou buurt je willen helpen...

Verder heb ik je al een tip gegeven in de pb om wat goedkoper aan spullen te komen, dus gaat vast goed komen..

Succes.
Oja joh!!!
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

13-02-2018 19:24

Remco Kok schreef:Goedendag,
Ik ben Remco Kok, 14 jaar en een beginnend karpervisser.
Ik heb op dit moment steunen, hengels, molens, onthaakmat, piepers.
Wat heb ik nog meer nodig om te kunnen gaan vissen, er is namelijk zoveel!
En dan nog een vraagje, ik zag ergens dat je hangers/swingers nodig hebt. Maar is dat wel zo, en zo ja, welke heb je dan nodig? Ik heb geen groot budget, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik vis voornamelijk op vijvers, putten en soms een kanaal. En als er iemand nog tijd heeft om nog meer te antwoorden :lol: :lol: welke rig is goed om te gebruiken op die vijvers etc.?
Alvast bedankt allemaal!!!
mvg. Remco Kok


Als het over piepers gaat dan denkt het gros van de vissers volgens mij direct aan die piepdoosjes, waar bij een aanbeet geluid uit komt. Overigens niet mis mee, maar aangezien je een beginnende karpervisser bent met een niet al te ruim budget, zou ik je willen adviseren om eens met gekookte piepers te gaan vissen. Ja wel, die aardappelen die je moeder elke avond op tafel zet. Die kun je prima onder een pennetje vissen.

Je hoeft bij het penvissen geen ingewikkelde rig te gebruiken en piepers, mestpiertjes, brood e.t.c. kosten je ook geen vermogen. Daarnaast is het ook nog eens heel leerzaam.
Remco Kok
Berichten: 18
Lid geworden op: 23-01-2018 16:22

13-02-2018 20:09

Haha, dat klinkt leuk, maar ik heb bijna alle spullen al in huis dusss
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

13-02-2018 20:24

In je eerste post vraag je wat je nog meer nodig heb op karper gebied want er is zoveel.. en nu zeg je dat je alles al zowat in huis heb?????

Ik zou als ik jou was lekker gaan vissen veel lezen en films bekijken die over karperen gaan.

Oja en praat met mensen die op jou wateren ook aan het karperen zijn dan leer je het snelste wat je wel en niet nodig heb. Want er is heeeeeeeeel veeeeeeeeel te koop maar veel heb je echt niet nodig..

Succes.
Oja joh!!!
Remco Kok
Berichten: 18
Lid geworden op: 23-01-2018 16:22

13-02-2018 20:28

Ja, klopt R de winter, maar ik bedoel qua kleine spulletjes. Die heb ik nog nodig. Maar wat heb jij voor profielfoto trouwens? :D 8)
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

13-02-2018 20:54

Wat ik al zei... veel dingen heb je niet nodig.

Ik heb je ook al richting ali gestuurd daar kun je boilienaalden stoppertjes putty scherpe scharen en tangen en allerlei soorten wartels halen en als je daar even kijkt zie je genoeg voorbij komen.. maar of je het allemaal nodig heb...

Hoe langer je vist hoe meer je spaart en koopt en probeert en er achter komt dat veel niet nodig is.. dus nogmaals ga gewoon vissen en dan kom je er vanzelf wel achter...

En wat ik voor profielfoto heb...gewoon een foto.. handjes boven de dekentjes he haha.. ;-)

Succes.
Oja joh!!!
Remco Kok
Berichten: 18
Lid geworden op: 23-01-2018 16:22

13-02-2018 21:09

Is goed, bedankt!
Plaats reactie