vraagje over hoe statisch electrisch te visssen


Plaats reactie
ricardo brandon
Berichten: 2
Lid geworden op: 15-08-2015 10:21

15-08-2015 15:18

hallo,

Ik ben altijd een fan van vissen geweest op allerlei manieren behalve het statisch vissen met zo,n pieper. Ik vond dat nooit echt vissen, echter ben ik dit jaar wezen kamperen met mijn broer die een groot fan is van statisch vissen. Ik heb op de vakantie meer dan hem gevangen maar hij ving telkens een grote jongen en telkens een karper. Ik heb op de vakantie maar 2 karpertjes weten te landen en verder veel brasems en zeelt. Ook op de roofvissen was ik succesvol. Nu ruim 3 weken na de vakantie is het bij mij gaan borrelen en ik ben me wat meer erin gaan verdiepen.

Ik heb inmiddels een paar pogingen gedaan maar telkens nix terwijl ik op de pen erg succesvol ben.

Wat ik me afvraag is, moet alles zo grof zijn met statisch vissen? dikke lijnen 40/100 en daarop een onderlijntje met rig? op mijn pen heb ik telkens een beetje weten te tune dat ik op het punt ben dat ik vind dat het systeem nu perfect is voor mij. Doen jullie dat ook met statisch vissen telkens opzoek naar verfijning en met wat te beginnen.

Wat me de afgelopen tijd ook opviel aan de waterkant is dat het eetgedrag van de vissen best snel verandert. Zo kan ik op de pen de 1 na de ander landen om vervolgens 5/6 missers te hebben. Meestal knip ik dan de hair eraf en vis dan met het aas op de haak en dan gaat het weer uitstekend.

Doen jullie dat ook met statisch vissen en dat laten liggen van je aas, hoelang doen jullie dat. Mijn broer zegt ingegooid is ingegooid je haalt het niet meer op. Pas als je beet hebt maar ik vroeg het hem ook al waarom.......................je moet toch checken of het aas nog goed zit?

en de laatste vraag hoe peil je de bodem grond dus niet het water maar hoe kan ik erachter komen hoe diep mijn lood zinkt en verschilt dit dan ook per waterdiepte op de zelfde plas hoediep je lood zinkt of is dat meestal gelijk.?


Ik wil hoe dan ook een keer een vis landen met dat elektrisch statisch pieper gedoe. Ik vind het best lastig. Ik heb er totaal nog geen vertrouwen in.....................ik geef niet op hoor!!!
Gebruikersavatar
Daan Beijers
Berichten: 69
Lid geworden op: 15-05-2012 15:50

16-08-2015 09:50

Nee het hoeft niet zo zwaar, maar ik zou niet lichter dan 30/100 gaan. Dit is omdat er doorgaans veel gewicht aan je lijn hangt.

In principe verschuift je aas niet, het kan wel zijn dat het na een tijdje week wordt en er af valt. Maar voor het zover is duurt het wel even. Voor instant hou ik minimaal twee uur aan, voor langere sessies minimaal 12 uur.

Pijlen doe je met een pijldobber, staat in het forum vast wel ergens hoe dat precies werkt.

Waarom zou je bij je broer niet de kunst afkijken? Hij vangt immers ook? Als je eenmaal weet hoe het 'moet'kun je zelf opzoek naar de betere vis.
Quis non piscium, qui non capit
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

16-08-2015 12:49

Natuurlijk wil je ook met statisch vissen de boel tunen naar een setup die voor jou werkt. Zeker niet alles moet altijd zwaar, maar waar je sommige onderdelen zo subtiel mogelijk wil maken geldt dat voor andere delen van je montage niet.

Je noemt bijvoorbeeld dikke 40/00 hoofdlijnen. Die zijn niet altijd noodzakelijk, maar hebben vaak wel grote voordelen. Een dikkere hoofdlijn kost je bij het statisch karpervissen bijvoorbeeld geen vis, omdat het geen invloed heeft op je aaspresentatie. Wel kan het beter tegen beschadigingen en zinkt het beter af, dat zijn in veel situaties twee enorme voordelen. Wat je niet moet vergeten is dat je ten opzichte van het roofvissen of penvissen veel meer lijn door het water en op de bodem hebt liggen, dus veel kwetsbaarder bent voor beschadigingen. Vergelijk het maar met het snoekvissen met zwaar kunstaas, daarbij worden ook sleepkabels van lijnen gebruikt, niet omdat dat nodig is om een snoek te landen, maar omdat dat nodig is om de klappen van zwaar kunstaas op te vangen en om niet bij elk beetje vastloper een duur (handgemaakt) stuk kunstaas op de bodem te parkeren. Bij het karpervissen kan je best een grote karper drillen met een 25/00 lijntje in een schoon zwembad, maar daar vissen we doorgaans niet in. Die dikte is een stuk buffer die er voor zorgt dat we vaak toch de vis nog kunnen landen als we problemen tegen komen.

Je onderlijnmontage is een heel ander verhaal. Natuurlijk moet ook dat tegen een stootje kunnen, maar daar kan te lomp juist wel vissen kosten en komt er dus meer finetuning om de hoek kijken.

Het haakaas controleren hangt ook van omstandigheden af. Soms laat ik het rustig 24u liggen, in sommige omstandigheden (waar ik zelden in vis) zou nog langer ook prima kunnen. Echter soms zal je na een paar uur al moet controleren, als je bijvoorbeeld al lang azende vis over de stek hebt gehad en geen beet gehad hebt, of als je veel last van witvis hebt die je voer wegvreten en montage in de war kunnen zwemmen.

De bodem peilen is op zich niet zo heel moeilijk, maar vergt wel een stuk oefening en ervaring. Het is in het verleden meermaals goed uitgelegd hoe het werkt, dus in dit geval verwijs ik je even naar de zoekfunctie. Hoe diep je lood exact wegzakt zal je meestal niet weten, maar het verschil tussen hard en zacht is niet te missen. Ook hier komt ervaring om de hoek kijken. Welke loodmontage en onderlijn gebruik je om toch zeker te weten dat de rig goed ligt als je lood wat weg zakt?

Het is onmogelijk om in één post een kant en klare handleiding te geven over hoe dat statisch vissen werkt, daar zijn boeken over vol geschreven. Verdiep je er in, leer, doe ervaring op en stel gerichte vragen. Goed karpervissen gaat veel verder dan achter een setje hengels zitten wachten en goed karpervissen is een combinatie van factoren, er is niet één wondermiddel, één aas of één rig het best onder alle omstandigheden.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
ricardo brandon
Berichten: 2
Lid geworden op: 15-08-2015 10:21

18-08-2015 11:43

Heren bedankt,
sorry voor mijn late reactie maar de drukte liet het even niet toe om iets voor mezelf te doen.
Heel duidelijk hier kan ik wel wat mee................Ik ga toch idd wat lichter vissen ik vind het er erg lomp uitzien net of ik ga zeevissen, ik ga idd de 30/100 uitproberen. Ik zou heel graag willen dat ik het van mijn broer afkijkt maar hij woont te ver weg en ik wil het toch zelf ontdekken en op zijn tijd wat hulp. Andres krijg ik niet dat zelfvertrouwen en zal ik altijd bij alles kritische blijven. Het klopt ook dat er geen kant en klare handleiding is maar ik ben een echte generalist, vanuit veel verschillende informatie probeer ik het te filteren en het me toe te eigenen wat overigens niet altijd lukt hoor!!

Hoe doen jullie dat met de kids die komen kijken?

Bij mij in de buurt vissen heel weinig mensen en dus heb ik best wel wat kinderlijk aanhang. Zodra ik bij het water sta komen ze hoor; mag ik ook en met wat vis je en op wat vis je....................het gaat maat door. Dus als ik ga pennen heb ik een extra vast hengeltje bij me van me dochter en zo laat ik dan de kids om en om ook wat vissen. Tis toch zonde dat de jeugd van nu zo weinig van de natuur af weet en zelf weinig tot geen aansporing krijgen om het te doen..................jammer weg met al die computer dingen en de deur uit. Het is al een tijd geleden dat ik de kinderen buskruit zie spelen of zelf een hengeltje uitgooien. Ik vis elke week met me meiden en dan is het dus raak 10 tot 12 kinderen die met ons meelopen en mee willen vissen.

In het begin was ik echt zo van, nee hoor vraag maar je papa of je mama voor een hengeltje maar naar mate de tijd ging het toch borrelen om te zien of ik ze aan het vissen krijg en je raad het al.....................................elke dag staat er wel iemand of ik nog een haakje kan vast maken( voor doen dan) er zijn er zelfs 2 die echt een hengeltje hebben gekregen en dus nu elke zaterdag stipt op tijd voor de deur staan................echt heel leuk. Ik moet alleen nu weer tijd voor mezelf ergens tussen in zien te knallen. Jammer dat er zo weinig initiatieven zijn in onze buurt om de kids vissend te houden want er is zeker wel animo.


Ik denk dat jullie nix aan mijn ervaringen hebben maar ik vond het gewoon leuk om met jullie te delen.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

18-08-2015 14:24

ricardo brandon schreef:Heren bedankt,
sorry voor mijn late reactie maar de drukte liet het even niet toe om iets voor mezelf te doen.
Heel duidelijk hier kan ik wel wat mee................Ik ga toch idd wat lichter vissen ik vind het er erg lomp uitzien net of ik ga zeevissen, ik ga idd de 30/100 uitproberen. Ik zou heel graag willen dat ik het van mijn broer afkijkt maar hij woont te ver weg en ik wil het toch zelf ontdekken en op zijn tijd wat hulp. Andres krijg ik niet dat zelfvertrouwen en zal ik altijd bij alles kritische blijven. Het klopt ook dat er geen kant en klare handleiding is maar ik ben een echte generalist, vanuit veel verschillende informatie probeer ik het te filteren en het me toe te eigenen wat overigens niet altijd lukt hoor!!

Hoe doen jullie dat met de kids die komen kijken?

Bij mij in de buurt vissen heel weinig mensen en dus heb ik best wel wat kinderlijk aanhang. Zodra ik bij het water sta komen ze hoor; mag ik ook en met wat vis je en op wat vis je....................het gaat maat door. Dus als ik ga pennen heb ik een extra vast hengeltje bij me van me dochter en zo laat ik dan de kids om en om ook wat vissen. Tis toch zonde dat de jeugd van nu zo weinig van de natuur af weet en zelf weinig tot geen aansporing krijgen om het te doen..................jammer weg met al die computer dingen en de deur uit. Het is al een tijd geleden dat ik de kinderen buskruit zie spelen of zelf een hengeltje uitgooien. Ik vis elke week met me meiden en dan is het dus raak 10 tot 12 kinderen die met ons meelopen en mee willen vissen.

In het begin was ik echt zo van, nee hoor vraag maar je papa of je mama voor een hengeltje maar naar mate de tijd ging het toch borrelen om te zien of ik ze aan het vissen krijg en je raad het al.....................................elke dag staat er wel iemand of ik nog een haakje kan vast maken( voor doen dan) er zijn er zelfs 2 die echt een hengeltje hebben gekregen en dus nu elke zaterdag stipt op tijd voor de deur staan................echt heel leuk. Ik moet alleen nu weer tijd voor mezelf ergens tussen in zien te knallen. Jammer dat er zo weinig initiatieven zijn in onze buurt om de kids vissend te houden want er is zeker wel animo.


Ik denk dat jullie nix aan mijn ervaringen hebben maar ik vond het gewoon leuk om met jullie te delen.


ik had een keer in de polder een hele avondvierdaagse die achter mij langsliepen :lol:
de hoop nog iets te vangen het komende uur had ik al opgegeven.
maar was wel grappig. alleen elke 2 seconde horen "heb je al wat gevangen" " waar vis je op" "mijn vader had zoooooooooooo een grote vis gevangen" begon op een gegeven moment wel te vervelen

iig er zal vast wel te bevissen water ergens in je buurt zijn wat niet zo dicht op de woonwijken ligt ? dan weet ik zeker dat het rustiger zal zijn met de kinderen.
aan de andere kant die grote ogen van ze wanneer je een mooie karper landt is ook mooi om te zien.
ik hou persoonlijk niet zo van bekijks tijdens het vissen...
een keer stonden er zo een 40 mensen op en naast een brug in de stad en de ene helft stond zowat te klappen en te juichen en de andere helft riep dierenbeul oid.

nee geef mij maar rust als ik vis :wink:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

18-08-2015 20:18

Qua jeugd dat vist is het heel verschillend. Het ligt er vooral aan of er familie vist. Bijv vader of moeder. Dan gaan ze vaak mee en pakken ze het ook op. Uit zich eigen gaan ze veel minder snel of een vriend moet vissen.
Plaats reactie