vissen op de maas


Plaats reactie
tony van engelen
Berichten: 3
Lid geworden op: 04-05-2015 22:12

05-05-2015 10:30

goede dag

ik wilde graag op de maas vissen maar weet niet wat voor materiaal nodig heb zoals hoeveel gram lood
en onderlijn en wat voor soort voer ik hoop dat iemand wat tips voor mij heeft

alvast bedankt

tony van engelen
Mik kurver
Berichten: 8
Lid geworden op: 07-01-2015 04:12

09-12-2015 00:55

Er komt meer bij kijken zoals:
Stroming, op de open maas met stroming heb je vaak tussen de 200-300gram lood nodig. Vis je niet in de stroming probeer van 85-125gram lood.
Aas, mijn ervaring boillies(doe n blik tonijn door de boillies). Particales stromen vaak sneller weg.
Wier, pak n wat dikkere lijn bv:40honderdste. Ik maak altijd gebruik van n gevlochten voorslag van ongeveer 6meter.
Onderlijn, persoonlijk 20cm met 2 a 3 lood aangebracht(putty)

Succes
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

09-12-2015 17:30

Gevlochten voorslag ? Dat is nieuw voor mij.....
Wat is daar de reden van ?
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

09-12-2015 17:54

Wier snijden?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

09-12-2015 20:03

Op de stromende maas toch zeker niet ?
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

09-12-2015 20:37

iedere regio/gedeelte van de maas is weer anders...

hier grofweg het gedeelte tussen roermond en maaseik vis ik altijd met 0,70 stugge nylon voorslag...oftewel gewoon goedkope ''zeelijn''...0,40/0,50 gaat nog vrij snel doormidden.. als dat een keer ergens langsaf schuurt heb je nog maar 0,20 ofzo over met bijbehorende trekkracht..

ofja voorslag ook niet echt want ik heb er 50-100mtr 0,70 opzitten en meestal is het toch onder de eigen kant vissen.... hier liggen vaak stenen met mosseltjes op langs de rand waar het dieper word, en tot een meter of 10-20 uit de kant

mijn onderlijn zit aan een 80-100cm leader vast, maar soms ook gewoon rechtstreeks aan de hoofdlijn

op veilig spelen laat maar zeggen )

wier is hier nooit echt veel op de maas zelf....wel sommige grindgaten...

op de maas zelf zijn het meer waterplanten en stenen/mossels
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

10-12-2015 07:05

Voor tips sowieso via de zoekfunctie eens "riviervissen" intikken en dan jezelf inlezen en uitproberen.
Er is veel over geschreven op KWO in carpboard. Apart dat er geen eigen map van is!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

10-12-2015 08:56

Aller eerst om even ontopic te gaan, wat is tot nu toe je kennis/ervaring op het gebied van karper vissen in het algemeen.
Je moet toch wel enige ervaring hebben alvorens je deze stap maakt want het kan een keiharde visserij zijn.
Maar het het heeft ook een mooie kant uiteraard.

Aas kan van alles zijn maar over het algemeen houd ik het bij 3 soorten, dit heeft ook per rivier te maken en het bestand aanwitvis.
De gebruikte aas soorten die ik gebruik zijn mais tijgernoten en boilies.met name boilies staan stipt op nummer 1.
15 mm is uit Den boze wegens de witvis en starten bij mij vanaf 20 mm. Als haak aas prefereer ik haast altijd snowman varianten 2 x 20 mm .

Als onderlijn materiaal gebruik ik zelf graag stiff rigs in minimaal 35/100 ste maar ook gecoat materiaal wat je kan strippen met een minimaal van 25 lbs. Mijn nummer 1 is de pb green hornet versie, deze is lekker stijf wat het in de war gooien verminderen zal maar ook de slijtvaste eigenschappen spelen een grote rol.

Als hoofdlijn is een minimale 40 /100 ste lijn een vereiste, zoals eerder aangehaald is een voorslag ook vaak noodzakelijk maar lang niet altijd, dit is uiteraard stek gebonden en een bodem onderzoek van de te bevissen stek is dan ook wel raadzaam, indien je op safe wil spelen raad ik het wel aan.de rivier is grillig bedekt met stenen, mossels, steile taluds in de vaargeul etcetera.
Als voorslag kan ik je amnesia aanraden in de 18 kilo versie.
Dit is een voorslag die op zee veel word gebruikt en is echt een topper.hiermee heb ik vaak zat als ik vast zat op een mosselbank met de hand alles los kunnen krijgen vanuit de boot, en zelfs de mossels kwamen mee omhoog.

Last but not least: zorg dat je vis veilig vist, een voorslag is enorm sterk, en als een vis op de rivier gehaakt zit, zit deze echt muurvast.
De lippen van een rivier karper zijn enorm taai, bij lijnbreuk moet de vis alleen de rig in de bek over houden en dan moet de wartel van je rig dus over alle knopen heen kunnen schuiven en de lijn en lood kwijt raken. Op internet zijn genoeg systemen te vinden mbt tot vis veiligheid.1 daarvan is een helikopter montage.

Indien er nog verdere vragen zijn hoor ik het wel
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

10-12-2015 11:45

PS Tony: Wanneer je eventueel voor nylon onderlijnen kiest, vis dan niet op/tussen mosselen en keien. Zulke onderlijnen zijn verder goed te gebruiken buiten de stenen oeverzone, zoals op een zandbodem.

Liggen er overal wat keien, schelpen en mosselen, dan zou ik er echt stevig gevlochten materiaal als rig aan hangen. Bijvoorbeeld Kryston Quicksilver of anders de Gold versie. Die laatste heeft als extra een stripbare coating. Kan je altijd nog kiezen om de rig geheel te strippen wanneer je een soepelere onderlijn wilt. Op een zandbodem valt de kleur van dit materiaal niet al te gek op (verliest in het water nog wat kleur en verbleekt), en op andere bodems bewerk ik dit materiaal met een zwarte en/of groene viltstift. Werkt wat mij betreft goed.

Als hoofdlijn gebruik ik op grover water hoofdzakelijk 0.45mm. gewoon omdat het voldoet waar ik vis. Zou dikker nodig zijn, gewoon doen.., en vice versa. Maar wel altijd met visveiligheid in het hoofd! Verder de hengeltoppen een eind de lucht in wanneer het nodig is om de lijn over scherpe ongein te liften. Dat betekent, al vissend op een beetje afstand, wel meteen zwaar lood of zware steengewichten, want anders verplaatst het lood bij het strakker spannen van de lijn en hangt je lijn nog slap. Zo kan je trouwens heel goed gewoon vis op de top kaken en hoeft een wartel niet eens in het lood of de loodclip getrokken te worden. Haken en de lijn loopt dus. Overigens vis ik op deze manier in helder water wel liefst met weed effect op een leader. Hangt verder af hoe druk je denkt dat het stuk water bevist word.

Een hengel kant je aanpassen aan je vismethode. Moet je zware gewichten werpen, gebruik dan geen lichte klasse hengel. Een dikwandige 2 3/4 kan met een rustige worp zo al behoorlijk wat hebben. Maar vaar je uit? Dan kan je best wat lichter gaan!? Zo is 3.3 meter lengte om te drillen op basaltblokken weer wat aan de korte kant, maar al drillend vanuit een boot geen probleem. Voor dat extra stuk lengte vist de een graag met een 3.9 meter hengel met wat meer top actie, terwijl de ander zulk materiaal weer vervloekt. Dat kan ook te maken hebben of je een lange gevlochten voorslag of juist nylon (rechtdoor) gebruikt.

Over aas kan ik vertellen dat je groter formaat tijgers zeker niet mag vergeten. Boilies moeten gewoon hard zijn en liefst lang hard blijven. Van dat spul wat al na een paar uur begint te schilferen en vervellen onder water, daar moet je absoluut van wegblijven!

Succes.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

10-12-2015 13:11

vis op de top kaken
..haken.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Remon v Wanrooij
Berichten: 376
Lid geworden op: 23-06-2004 15:04

10-12-2015 16:58

Rik koster schreef:
Als onderlijn materiaal gebruik ik zelf graag stiff rigs in minimaal 35/100 ste maar ook gecoat materiaal wat je kan strippen met een minimaal van 25 lbs.


Stiff rig op een rivier? Dan zal je veel vissen gaan en hebben gemist.
De onderlijn moet zo soepel mogelijk zijn omdat de vissen altijd in beweging zijn en je ze de kans moet geven het aas van alle kanten te kunnen pakken. Een gestrekte onderlijn moet je dus proberen te voorkomen ( hoewel de stroming soms andere plannen ermee heeft ). Een stiff rig resulteert al snel in 50% minder kans de vis goed te haken.
Door JOUW drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
http://z2h-productions.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

10-12-2015 17:41

ben ik het niet mee eens hoor, heb me letterlijk scheel gevangen in de goede tijd op de juiste stek.
Aantallen van 10 stuk gemiddeld per nacht.
Maar goed als jij denkt dat dat er 20 hadden kunnen zijn wie ben ik.
Op de rivier hangt een vis ook gewoon stil als die vreet hoor.is geen enkel verschil met stilstaand water
Plaats reactie