melen gehad maar wat nu


Sander Noper
Berichten: 21
Lid geworden op: 27-09-2014 14:03

27-09-2014 14:42

Hallo Allemaal,

na me zojuist te hebben aangemeld en voorgesteld te hebben, open ik me eerste topic.

Ik heb namelijk van een buurvrouw van mij, waarvan haar man helaas is overleden wat melen gehad om boilies te draaien. Op dat gebied weet ik echt niet wat ik aan het doen ben, maar wil het wel leren, want ik heb het idee dat het meer voldoening geeft als je een mooie vis vangt op je eigen balletjes. Nu heb ik al wat jaren mee gelezen hier en ook wel wat recepten voorbij zien komen, maar ben er nooit zelf mee aan de slag gegaan, maar daar wil ik dus verandering in brengen.

nu zijn er standaard melen die ik veel voorbij zie komen, maar de melen die ik gehad heb daar wordt ik niet wijs uit dus wie kan mij een beetje op weg helpen.

de melen die ik hier heb liggen zijn:
sojameel, pindameel, tijgernotenmeel, lactalbumine, lupinemeel, melkpoeder, vismeel, weipoeder, ei albumine, trouvit, birdfood mix en een zakje gemalen insecten (dit staat op het stickertje in ieder geval).


Nu zit daar geen maismeel bij en vaak zie ik dit wel voorbij komen in boilie recepten net als tarwebloem/meel, dus kan ik met deze melen wel een boilie maken of moet ik nog wat dingen erbij kopen?? Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen aan de hand van een recept of iets, want mijn buurman had altijd wel leuke resultaten op zijn eigen recept, niet groot maar dat maakt me niet uit vis is vis. Maar helaas heeft hij me niet verteld hoe hij ze maakte en ik vind het zonde om weg te gooien, want het is bij elkaar een kilo of 40.

een reactie zou ik heel erg op prijs stellen.

alvast bedankt voor jullie hulp.
yannick martin
Berichten: 49
Lid geworden op: 01-12-2012 21:52

29-09-2014 13:25

maïsmeel of gemalen babycorn 25%
vismeel 25%of (20%vismeel en 5%trouvit)
soya 20%
tarwemeel of gries 20%
dan nog 10% aan smaakmakers naar keuze(bvb 5%insecten en birdfood of kruuiden enz...)


echt alle melen die je daar hebt in 1 boilie stoppen zou ik niet doen
je hebt wel ingrdienten om nog een boilie samen te stellen
een noten boilie bvb met dat tijger en pinda meel
succes

test eerst kleine hoeveelheid
Sander Noper
Berichten: 21
Lid geworden op: 27-09-2014 14:03

29-09-2014 17:20

Hoi Yannick,

super dat je me wil helpen, ik gaat hier mee aan de slag.
Alleen vroeg ik me wel af wat voor recept moet ik dan hebben met de melen die ik nu heb om een boilie te maken. Want jij je geef al aan dat ik niet alles er door heen kan doen, maar heb je misschien wat recepten voor mij met de melen die ik heb. Ook weet ik niet hoeveel van die albumie moet gebruiken per kg. En moet ik daar nog wat bij doen want ik zie mixen voorbij komen met zowel ei poeder als alleen ei albumie..

of moet ik gewoon maar eerst met eieren draaien?

sorry voor deze vragen, maar wil het echt leren en zou echt deze spullen willen gebruiken, want vind echt zonde om weg te gooien en ik las ook ergens dat met ei vervangers goedkoper is draaien en je bollen langer houdbaar zijn dan met verse ei, klopt dat?

ik hoor graag van je of van iemand anders.

Sander
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

29-09-2014 21:36

Je kan niet echt een boilie maken van de ingrediënten die je heb liggen,je mist een deel van de basis eigenlijk.
Sojameel behoort tot een basis product,haal anders een wat tarwemeel of griesmeel erbij.
Bijvoorbeeld om te beginnen met je eerste boiliemix.

Sojameel 400 gram
Griesmeel 300 gram
Tarwemeel 300 gram

Dit is een basis,hiermee plakt je boilie mix niet,hij rolt op de plank,en hierbij voeg je triggers,additieven, flavours,kleurstoffen, of wat je dan ook maar wilt,we hebben hier 1 kilo aan basis mix,er zijn bepaalde basis dingen per meelsoort,zoals kaneel,Kerry,knoflook poeder,hierbij ga je tot 5%

Met Google kun je bijvoorbeeld eens op ttb baits kijken naar wat hun verkopen om te zien wat het inhoud,en hoeveel % Max aangeraden word.

Bij je basis van een kilo kun je bijvoorbeeld dit doen.


100 gram vismeel
200 gram vogelvoer
50. Gram melkpoeder

Een Flavour uit de winkel van wat jij dan ook maar wil,bijvoorbeeld een squid vis Flavour.

Ei albumine is Max 10% op je gehele mix dus op 1 kilo 100 gram,de mix hierboven is 1350 gram dus Max 135 gram albumine,hoe meer hiervan,hoe harder deze word.probeer je eerste mixen in een hele kleine dosis te maken.
Mocht het mislukken, heb je niet heel veel mix verspeeld,en zodoende leer je van je fouten,Lees op Google wat meel soorten doen,en je komt er vanzelf wel uit
Sander Noper
Berichten: 21
Lid geworden op: 27-09-2014 14:03

29-09-2014 22:22

Dag Rik,

Ok dat is duidelijk, maar die basis mixen begrijp ik daar wordt je mee dood gegooid hier ;)
Maar mijn buurman maakte dus met deze melen zijn recepten, daar ving hij ook vis mee. dus ik zou graag een recept willen met deze melen, want ik gaat het niet weg gooien. En als ik daar dan griesmeel bij moet halen of tarwemeel geen probleem. Alleen begrijp ik niet het verhaal met triggers en additieven en falavours en zo en die 5% melen. Ik ben hier echt een leek eerste klas in vandaar dus ook de vraag of iemand voor mij een recept heb met die melen die ik gehad heb.

En ik weet dat het best heel erg veel proberen is en testen en weet ik het wat, maar laat ik het zo zeggen is deze mix iets?

250 sojameel
250 griesmeel
250 pindameel of tijgernotenmeel
100 trouvit
100 melkpoeder
100 vogelvoer of die insecten
100 ei albumie
50 kerry of een andere poeder soort

en bedankt voor de tip rik van kleine porties had zo een kilo gemaakt hoor en dat is inderdaad zonde. dus halve kilo's of nog minder is beter.

trouwen yannick had het over een notenbol wat zou ik daar voor kunnen gebruiken en dan welke poeder kan dit met knoflook of kan dit met elke poeder?

nogmaals heel erg bedankt en elk receptje helpt me op weg en elke tip/trick/hint ook haha

hoop dat iemand een leuk recept hebt met de melen die ik heb, zodat ik die zaterdag kan draaien en mee kan vissen.

sander.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

30-09-2014 10:51

@Sander, Stuur me even een pb-tje met het gewicht per product. Dan zal ik een mix voor je bedenken waar idd wel nog te kopen basis product aan te pas zal moeten komen, maar waarmee je de gekregen meelsoorten zo goed mogelijk allemaal kan opmaken!

Ruiken alle melen overigens nog vers of zit er ook muf ruikend spul tussen? En zit het in emmers verpakt of zijn het open zakken?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

30-09-2014 11:31

Inderdaad...

alles wat ranzig ruikt (zoals een oude fles olie), moet eerst de kliko in.

Dan kijken wat er over is.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

30-09-2014 13:20

Wat snap je er niet aan sander,ik heb je een mix gegeven waarmee je een prima boilie kan draaien.
Elk.product kan je gewoon een Max aan je basis mix toevoegen,di doordat het anders niet draai naar meer is,of omdat het teveel van het goede is,bijvoorbeeld jij eet een biefstuk,met een half potje zout,als je op sites kijkt waar.melen verkocht worden om.boilies te draaien,staat er info bij,en hoeveel procent Max je op een kilo kunt doen.
Koop de producten bij die ik eerder benoemd heb,en laat verder zelf.je fantasie zijn gang gaan
Sander Noper
Berichten: 21
Lid geworden op: 27-09-2014 14:03

01-10-2014 11:00

Dag heren,

alles is vers het zit in emmers/voertonnen en ruikt niet muf.

en wat ik er niet aan snap rik is dat ik wel een eigen basis mix kan maken, maar ik graag de ingredienten wil gebruiken die ik nu heb zodat ik die niet weg hoef te gooien.. en het gebruik van triggers en addectieven ect ja uhm ok dat is me dus niet duidelijk.

vandaar dat ik ook graag een recept zou willen met de melen die ik heb zoals ik als voorbeeld gaf.
en als ik daar dan 2 kilo tarwe bij moet halen prima, maar als ik ook nog 3 kilo van zus en 3 kilo van dat en nog 2 kilo van dit ja dan kan ik net zo goed alles nieuw kopen begrijp je. En mijn buurman draaide met deze melen een boilie dus dan zou ik dat ook graag willen.

maar goed, marco ik zal je een PB sturen dankje daar voor.

edit:
ik heb net even alle tonnen/emmers open gemaakt en kwam nog meer tegen... sorry voor mijn onoplettendheid.

maar dit is echt nu alles wat ik heb:
birdfood
ei albumine
insecten gemalen
hennep gemalen
trouvit
maismeel
tarwemeel
groundbait betaine
vismeel
lactalbumine
tijgernotenmeel
pindameel
vloeibare melasse
melkpoeder
lupinemeel
sojameel
rocksalt
spicy poeder
pistache poeder

dus als iemand voor mij een receptje heb voor een boilie, zoet of vis dan heel graag, want dan kan ik hiermee aan de slag en hoef ik het niet weg te gooien ;) en kan ik gelijk testen of het echt wat is voor mij om te draaien. en het zou echt fijn zijn als ik deze ingrediënten kan gebruiken, want ik vind het zonde om weg te gooien.


onwijs bedankt alvast heren, jullie hulp wordt echt van mijn kant gewaardeerd.
Laatst gewijzigd door Sander Noper op 01-10-2014 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

01-10-2014 11:30

Je hoeft alleen maar wat bij te halen,zie mijn recept eens
Sander Noper
Berichten: 21
Lid geworden op: 27-09-2014 14:03

01-10-2014 11:41

Dat begrijp ik rik, en daar gaat ik ook heus wat mee doen in het weekend.

maar ik kan bijvoorbeeld dus ook die vismeel ruilen voor die pindameel of tijgermeel of beide er in doen?

en daarbij heb ik heel wat spullen hier liggen en als ik dan jou ingrediënten gebruik dan gebruik ik zeg maar 3/10 van alles wat ik hier heb liggen, dus waar kan ik die andere 7/10 dan voor gebruiken??

en het voorbeeld recept wat ik aangaf zou dus ook kunnen??

daarbij weet ik dat ik moet proberen en eigenlijk niet naar de bekende weg moet vragen, maar ja ik vraag het liever 1000x zodat het goed gaat en ik het snap, dan dat ik straks zit te rommelen en schelden en ik er klaar mee ben om het zo te zeggen.

gr.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

01-10-2014 12:14

Gebruikt jouw moeder ook altijd alle ingredienten die ze in het keukenkastje heeft staan of gebruikt ze wat ze nodig heeft voor een bepaald recept ?

Met wat jij hebt kun je 3 soorten boilies maken, een 'vismeel' met trouvit, een noten boilie met pinda en tijgernoot en een birdfood boilie.
Sander Noper
Berichten: 21
Lid geworden op: 27-09-2014 14:03

01-10-2014 12:45

bert zou je aub niet over mijn moeder willen beginnen ongeacht wat.

en als ik er 3 soorten mee kan maken heb je dan 3 recepten voor me daar heb ik meer aan dat dat je over moeders gaat praten.

want ik weet dat het allemaal voor jullie experts heel makkelijk lijkt, maar hoe zijn jullie ooit begonnen precies proberen en dingen overnemen en alles.. dit wil ik ook wel vandaar dat ik dus de melen heb overgenomen alleen ja wat nu. dus ik wil het wel proberen maar aan een antwoord zoals die van jou bert heb ik niks, dus kom eens op met een leuk recept voor mij waar ik wat aan heb.

dag.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-10-2014 12:59

Sander, je hebt pb...

Maar wanneer ik je laatste posting lees, wil je er niet te veel bij kopen. Kijk dan dus of je met tarwemeel, soja/lupinemeel (kan elkaar vervangen) en maïsmeel de basis kan samenstellen zoals Rik 'm voorstelt of ikín m'n pb.

Voeg daar tot een derde aan eigen melenmix aan toe.., ik heb het uiteengezet in m'n pb. Een 'dit of dat' mix, daar heb ik niet veel meer mee en jij gaat dan meer producten overhouden dan je lief is :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Sander Noper
Berichten: 21
Lid geworden op: 27-09-2014 14:03

01-10-2014 13:32

dag marco,

bedankt voor je pb ik heb er al op gereageerd, en het is niet dat ik geen melen erbij wil kopen, maar het zou fijn zijn om wat ik nu heb op te maken. Aangezien ik echt een beginneling ben zou ik het met deze melen willen proberen, want straks vind ik het teveel gedoe of wil me vriendin het niet, want begrijp dat het kan stinken en ik heb geen mogelijkheid dit buiten te doen.
Ook ik ben ook al sinds ik eigenlijk wakker ben aan het surfen naar recepten, maar dat zijn er wel heel veel en wat ik vreemd vind is dat ik nergens die insecten spul tegen kom is dat dan een 'secret' ingredient??

en dat lupinemeel en soja is dus het zelfde begrijp ik?? dus dat kan ook bij elkaar als basis??
en kan iemand mij vertellen of het recept wat ik gepost heb wel draait of niet?

ook had ik net wat melen en alles op gezocht en zag dat die lactalbumine een melkeiwit product is, dus is dat dan een vervanger van melkpoeder maar dan geconcentreerden of zo, want dat kan ik niet vinden?

Ik gaat weer even verder op internet zoeken en hopelijk komt er hier toch nog een recept op het aanrecht voor het weekend.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

01-10-2014 14:05

Hoi sander,

je zal inderdaad zoals marco al aangaf wel wat dingen overhouden, maar je kan hier zeker wel een leuke bol van maken van de spullen die je heb gehad.

de mix die je zelf aan gaf die kan je gewoon gebruiken die zal heus draaien en doen vangen.

daarbij is die lacalbumine en melkpoeder niet het zelfde, wat het precies is durf ik je niet te zeggen misschien weet mitsz dit wel, die is echt de ballenkoning van KW ;) ik zelf gebruik geen lactalbumine.
verder zou je inderdaad gewoon moeten beginnen met de basis mix, deze kun je maken met wat je hebt zoals rik en marco aangaven. en soja bederft op den duur en daar gebruiken vele lupinmeel voor, zelf gebruik ik alleen nog maar lupinemeel.

en vanuit daar ga je naar andere melen toe dus naar de tijgermeel/pindameel/vismeel dat zal rond de 10/15% liggen op een kilo basis mix. dan kan je er nog wat birdfood/hennep/insecten bij doen dit zou ik op 10% houden of wil je 2 van deze gebruiken dan 5% van elk.

Om terug te komen op die melkpoeder, die kan je altijd wel er in doen dit doe ik zelf ook op wat voor mix dan ook en pak op een kilo altijd 75gr melkpoeder. en die weipoeder, ja ook dat kan je er altijd wel in doen, weet niet waarom je buurman dat gebruikte, maar wil je dat ook niet weg gooien dan 30gr per kilo dan zit je wel goed.

Ook trouvit kun je altijd wel in je mix doen ongeacht welke, maar dat is mijn mening, sommige zullen zeggen van niet, maarja dat is het leuke van boilies maken..

owja en eialbumine, ja ik pak verse eitjes want maak gewoon voor ik ga vissen me bollen wat ik denk nodig te hebben en op is op en mocht ik wat over houden dan zal dat niet meer dan een kilo zijn ;)

en serieus maak niet gelijk kilo's aan maak iets van een halve kilo of zelfs daar de helft van om te testen.

cheers en succes man

tip: http://www.baitcalculator.com of kijk op internet naar de ingrediënten die je hebt dan kom je gauw op sites zoals basboilieshop uit en daar staat vaak bij hoeveel je van iets kan gebruiken.
Oja joh!!!
yannick martin
Berichten: 49
Lid geworden op: 01-12-2012 21:52

01-10-2014 14:31

recepten enkel met jouw ingrediënten
visboilie
250gr maïsmeel
200gr soyameel
200gr tarwemeel
200gr vismeel
50gr gemalen kemp
+eitjes eventueel flavour

notenboilie
250gr maïsmeel
200gr soya
200gr tarwemeel
100gr tijgernotenmeel
100gr pindameel
50gr melkpoeder
50gr gemalen kemp
overige 50gr (pistachepoeder weet ik de hoeveelheid niet van)
en zoetstof
eitjes
Sander Noper
Berichten: 21
Lid geworden op: 27-09-2014 14:03

01-10-2014 15:11

here,

kijk das een goeie tip r de winter die baitcalculator.. dank je.


en yannick bedankt voor je recepten gaat dit eens proberen in het weekend.
maar die kemp, dat heb ik niet maar die zal ik dan veranderen in hennep of die insecten.
en ik heb ook dat ei albumine dus op de 2 recepten die jij beschrijf is 100 gr zat neem ik aan, want ik las ergens dat 10gr ei albumine staat gelijk aan 1 medium ei.
en wat voor zoetstof bedoel je, gewoon stevia of zoiets?
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

01-10-2014 16:05

Ik weet niet hoe lang je buurman al dood is maar aan het sojameel zal ik toch even aan gaan snuffelen mocht je dat willen gebruiken!!

Groet, Peter

Ps btw als ik jou was zou ik de hele basis vers kopen, kost geen drol namelijk.
Sander Noper
Berichten: 21
Lid geworden op: 27-09-2014 14:03

01-10-2014 16:31

Als je goed had gelezen peter dan weet je zelf al het antwoord op jou vraag.

en wat voor de ene geen drol kost kan voor iemand anders weer wel veel zijn, maar heb jij geen receptje voor me dan met de spullen die ik hier al in huis heb. daar zou je me namelijk meer mee helpen dan met het bericht wat je nu vraagt.

Gr
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

01-10-2014 16:44

peter help die jongen nou gewoon en ga niet weer zoals je vaak doet nutteloze reacties plaatsen man,.. jezus zeg wat een ..... ben jij.

maar sander ik heb nog wel een receptje voor je:

200 sojameel
300 maismeel
200 lupinemeel
300 tarwebloem
100 pindameel
100 tijgermeel
100 gemalen hennep of insecten
100 ei albumine
50 lacatlbumine
50 poeder, welke jij wil chilly pistache knoflook what ever.
40 olie
20 zout

mocht het wat te droog zijn doe er wat water bij of als je nog wat baitbooster of dip heb kan je dat er ook bij doen.

succes
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

01-10-2014 16:51

Vroeg alleen hoe lang zijn buurman al dood is, versheid ruik je niet aan sojameel. Dat zie je namelijk.

Groet, Peter

Ps een recept weet ik niet, zou zeggen donder alles door elkaar(vraag maar aan de dhr Mostard) en succes verzekerd
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

01-10-2014 16:54

je hebt gelijk peter en nu naar bed hup weg wezen... morgen mag je weer komen spelen ok..

en je kan alles wel bij elkaar gooien dat wel, maar persoonlijk zou ik dat nooit doen houdt het simpel en leer de techniek en kennis van het boilie draaien en ga vanuit daar verder experimenteren. dat kost veel tijd en ook wel veel geld op den duur, maar als je een vis vangt op je eigen bol dan geeft dat wel meer voldoening. en het is een leuk tijdverdrijf voor als je niet vist en ook een hobby in een hobby ;)

maar houdt het altijd wel simpel.

cheers.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

01-10-2014 17:08

Van jou input wat betreft het samenstellen van een mix daar leer ik ontzettend van R. De Winter, mijn dank daar voor.

Groet, Peter

Ps ik ga jou bestempelen als de mix master van het forum, compliment of niet? Please hoef ik nog niet naar bed?
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

01-10-2014 17:25

Geintjuh natuurlijk, de hierboven vangbare bol(mix) slaat kant noch wal!!!

Groet, Peter

Ps flikker deze bol de rivier maar in.