Flying backlead


Plaats reactie
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

22-08-2014 21:26

Hallo,

Is een flying backlead van 5g zwaar genoeg om de hoofdlijn en leader van een afstand tussen 20 en 50 meter op de bodem te houden met strakke lijnen?
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

22-08-2014 22:38

Nee.
Een flying backlead en strakke lijn gaan niet samen, het eindigt er altijd mee dat het loodje tegen je leader aanzit. Je moet dus met slappe lijnen vissen, hoe slap moet je proefondervindelijk vaststellen.
Ik gebruik dan Solar indicators die ik tegen het startoog aan hang en ik haal net zolang lijn binnen totdat de indicator niet meer zakt. Hier ben je wel even mee bezig want je moet de lijn gelegenheid geven om goed af te zinken.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

22-08-2014 23:02

Een aantal meter pak je zeker maar dan niet onder het kantje hé.

Groet, Peter

Ps Bert lult maar wat :wink:
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

22-08-2014 23:32

Kun je dat hard maken Peter ? 8)
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

22-08-2014 23:44

Zullen we binnenkort eens gaan duiken Bert.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

23-08-2014 01:10

Hoeveel meter lijn houd jij tegen de grond met dat loodje als je op 20 meter vist Peter ? En op 50 ? En na 4 uur ?
Je weet best dat het effect van een backlead het grootst is als je de lijn niet strak draait.
Dat de laatste paar meter van je nylon op de bodem ligt als je op afstand vist weet ik ook wel, maar als je optimaal gebruik wil maken van een backlead moet je niet met een strakke lijn vissen.
Daniels Benny
Berichten: 165
Lid geworden op: 27-06-2007 11:41

23-08-2014 08:27

Met behulp van een klein hulpmiddel is het perfect mogelijk om een backlead op pakweg 15 meter van de rig laten te vallen op een worp van 40 meter,de lijn mag dan aangedraaid worden.Persoonlijk zet ik er niet te veel spanning op ,maar de laatste 15 meter lijn ligt alleszinds tegen de bodem.
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

23-08-2014 10:41

Nu ik vis meestal niet snaarstrak zoals ik sommigen zie doen.
Omdat ik de laatste tijd terug met een helicopter setup vis, maak ik me zorgen dat als ik de lijn te strak zet, mn leader van de bodem afkomt (omdat het lood op het eind van de leader zit).

Ik hou mn hengeltoppen goed naar beneden gericht (en het is er ook niet zo diep, van 1m tot 1m50 misschien), laat de lijn ook eerst goed afzinken. Ik zet de lijn zonder spanning op de steun en dan draai ik hem voorzichtig aan met de slip. Voelend dat de lijn wel strak staat maar niet snaarstrak.
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

23-08-2014 11:23

Soms kan een toploodje een oplossing zijn, ingooien, top omhoog houden, iets aandraaien en loodje erop, vaak kun je hem dan 20 tot 25 m van de kant in het water laten zakken, je moet er even handig in worden maar ik doe het tegenwoordig bijna automatisch, dan je lijn de tijd geven om te zinken en inderdaad met je slip de meeste slack eruit halen, net als Bert doe ik de laatste beetjes met mijn wakers, die van mij zijn van Korda maar dat maakt verder niet uit.

Wil je weten of je het goed doet gebruik dan een stukje foam op de haak wat lost en boven komt drijven, je weet dan precies waar je ligt en het helpt je inschatten hoeveel extra meters je moet gooien om op je spot te komen.

Groeten Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

23-08-2014 11:24

Daniels Benny schreef:klein hulpmiddel

En mogen wij ook weten welk hulpmiddel dit is Benny ?
Ik ben benieuwd.
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

23-08-2014 16:46

Rick van Sinderen schreef:Soms kan een toploodje een oplossing zijn, ingooien, top omhoog houden, iets aandraaien en loodje erop, vaak kun je hem dan 20 tot 25 m van de kant in het water laten zakken, je moet er even handig in worden maar ik doe het tegenwoordig bijna automatisch, dan je lijn de tijd geven om te zinken en inderdaad met je slip de meeste slack eruit halen, net als Bert doe ik de laatste beetjes met mijn wakers, die van mij zijn van Korda maar dat maakt verder niet uit.

Wil je weten of je het goed doet gebruik dan een stukje foam op de haak wat lost en boven komt drijven, je weet dan precies waar je ligt en het helpt je inschatten hoeveel extra meters je moet gooien om op je spot te komen.

Groeten Rick


Dus denk jij dat zo een flying backlead te licht is? Want vind het wel handiger dan een gewoon toplood te laten zakken tot 25m.
Ook hoe verwijder je het loodje van de hoofdlijn als je niet met een partner vist?
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

23-08-2014 17:05

Nou, het hangt een beetje af van waar en hoe je vist, ik heb ooit met flying backleads gevist maar ik vond het ingooien ermee niet fijn, is mijn makke hoor, er zullen ongetwijfeld mensen zijn die er alles mee kunnen.
Ik vis het meest op kanalen in de buurt en die zijn hooguit 50 meter breed en vaak smaller, als je niet al te ingewikkelde toploden neemt zoals die van Korda of Fox dan haal je die er in een beweging vanaf met een hand, ik heb wel een rubberen kraal op mijn leader, want soms laat ik hem gewoon zitten en haal hem pas na het landen eraf, door de rubberen kraal zakt hij niet over mijn leader heen.
Voor zowel de Korda als de Fox versie geld dat het lood zelf snel lost, mocht je tussen rietkragen en andere opstakels vissen, het zijn niet de allergoekoopste toploden maar die extra functie geeft mij wel meer gemoedsrust.
In werkelijkheid raak je ze ook zelden kwijt maar je weet maar nooit.

Succes, Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Daniels Benny
Berichten: 165
Lid geworden op: 27-06-2007 11:41

23-08-2014 17:15

En mogen wij ook weten welk hulpmiddel dit is Benny ?
Ik ben benieuwd.[/quote]

Simpel,maak een stuitje van pva draad (visveilig) 20cm of meer hoger dan uw tube.Ikzelf gebruik toploodjes van korda en naargelang ge de afstand tussen het flying backlead en de tube vergroot gaat het backleadje minder ver mee vliegen!Simpel en visveilig,ge kunt natuurlijk een gewoon stuitje op de draad zetten ,let dan wel op dat het niet teveel weerstand geeft op de draad,mocht de lijn breken dat de vis zich kan ontdoen van het lood en dergelijke!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

23-08-2014 18:28

En wat doet dit dan waardoor je een backlead wel met een strakke lijn kunt gebruiken ?
Daniels Benny
Berichten: 165
Lid geworden op: 27-06-2007 11:41

23-08-2014 21:52

bert kamp schreef:En wat doet dit dan waardoor je een backlead wel met een strakke lijn kunt gebruiken ?


Alles lezen ,deze post heb ik om 7.27uur gezet

Met behulp van een klein hulpmiddel is het perfect mogelijk om een backlead op pakweg 15 meter van de rig laten te vallen op een worp van 40 meter,de lijn mag dan aangedraaid worden.Persoonlijk zet ik er niet te veel spanning op ,maar de laatste 15 meter lijn ligt alleszinds tegen de bodem.

Het is mijn bedoeling het backlead op een grotere afstand te krijgen van mijn rig,ik heb nooit gezegd dat ik met een gitaarsnaar ga vissen ;-)
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

23-08-2014 21:58

Ah, dan heb ik
de lijn mag dan aangedraaid worden

verkeerd begrepen.
Daniels Benny
Berichten: 165
Lid geworden op: 27-06-2007 11:41

24-08-2014 09:54

Idd ,gaat toch altijd uw lijn wat opspoelen ook al vist ge met slappe draad.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

29-08-2014 19:46

Bij een solar of PV loodvrije leader van een goede meter gebruik ik geen pva knoop of faompje op de hoofdlijn om de slider, glider, flying backlead (of hoe je het ding wilt noemen) op flinke afstand van het lood te krijgen. Bij een tube van 30cm doe ik dit wel. Overigens glijd het loodje tijdens het remmen van de lijn, dus voor het neerkomen van het lood, wel weer iets verder door.

De waker is bij mij 90% van de tijd een Fox Microswinger. Het gewicht hang ik bij stilstaand water onder het scharnierpunt van de swinger. Dan heb ik het over maximaal een metertje of 60 a 70 visafstand en een snelle beetregistratie via een systeem dat 'loopt' (prik/los inline vrijloop of veilig vrijloop loodclipsysteem). Ik wil niet dat eerst het slidertje geheel gelift word voor m'n beetregistratie (waker en pieper) gaan werken!

Overigens merk ik tijdens binnenhalen met een slidertje van vijf gram op de lijn toch écht op een bepaald water dat m'n hoofdlijn wat meer in de blubber zakt dan zonder. Maar ja, geen probleem, want ik vis met lopende systemen en heb zo geen last van niet zichtbare terug zakkers omdat je waker te licht zou staan :wink:

Bij wat stroming op het kanaal vis ik graag mee of tegen de stroming in om het slidertje beneden te houden. Ik vis dan overigens slechts op een 25 tal meters. 5 gram blijft echter licht van gewicht en bij hardere stroming, meer gewicht op de swinger en/of een harde bodem neem ik liever een gewoon 25 grams toploodje of de zwaardere slider van Nash (zo uit m'n bol 15 gram), hoewel je deze niet zomaar van de lijn haalt. Opnieuw knopen dus, maar als dat het probleem voor een oplossing is.., doen :wink:

Een 40 grams toploodje laat je wel weer een zwaardere waker en wat starkkere lijn gebruiken, maar je loodgewicht is dan ook zeker bepalend of je rig dan niet verplaatst word. En een zwaarder lood samen met een zwaarder toplood brengt ook meer druk op de haak tijdens het kopschudden.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Casper Visser
Berichten: 12
Lid geworden op: 06-08-2014 12:07

05-09-2014 01:23

de (medium) Korda flying backlead komt bij mij bij een worp van 50 meter op ongeveer de helft van de afstand te liggen en op een kortere worpen van pak m beet 20-30 meter op 2/3 afstand.
Het ligt er denk ik maar net aan hoe strak je er mee vist en op welke afstand. Snaarstrak op 100 meter kan je ook niet verwachten dat hij blijft liggen. Op kortere afstand is vissen emt strakke lijn prima te doen.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

05-09-2014 10:27

Je variabelen?

Strak vissen, zeker zoals in verloren tijden, is met alleen een toploodje van vijf gram niet mogelijk.., punt! Noem het half strak, en dan nog...

Zeg je dat het wel kan!? Dan hangt de slider tegen je tube, leader of wat dan ook aan. Zo simpel is het! Geloof je me niet? Steek je kop dan maar eens in het water om het geheel te bekijken en vergeet niet om af en toe boven te komen om te ademen. Blijven die grijze cellen ook wat beter functioneren om de vele variabelen te begrijpen :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Casper Visser
Berichten: 12
Lid geworden op: 06-08-2014 12:07

08-09-2014 19:29

helaas hebben die loodjes de neiging om op de lijn te blijven 'hangen'bij het binnenhalen. Regelmatig tikt ie tegen de top aan, als je hem al uit het water ziet komen halverwege het binnenhalen (zonder vis) kan hij toch nooit tegen de leader hebben gelegen.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

08-09-2014 20:05

Maar op korte afstand met een strakke lijn ook niet op de grond.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

08-09-2014 20:20

Voor mij nooit geen flying backlead meer,heb ook al een pesthekel aan toplood,koste mij toen met backlead een flinke vis,was terug gezwommen, en had geen piep gehad! Bij het willen verversen van mijn aas zat ik vast,onder de eigen kant,en een leuke 15 kg vis mocht ik even aanraken vanuit de boot,de vis was wel uit de takken,helaas ging daarmee ook de haak uit zijn bek,tevens ben ik van mening dat op niet stromend water je lijn altijd op de bodem kan liggen met het juiste verstand van vissen,waker combinatie en "slack" line.wat dacht je als je over een takje ligt net een run,en je loodje blijft daarachter hangen,40 meter verder zit de vis,een blaadje die het gaatje verstopt laat raken of wat blubber.nee doe mij maar simpel,een leadertje van een meter of schuif lood zonder wakers erop in bepaalde situaties genieten mijn voorkeur
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

08-09-2014 23:26

Ligt dat ook niet aan de stroming? Meer stroming, meer gewicht nodig?

Ik vind het leuk bedacht, ook geprobeerd. Maar hou mijn lijnen het liefst vrij van zulke fratsen.
Zit hier wel vis?
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

09-09-2014 09:33

Casper Visser schreef:helaas hebben die loodjes de neiging om op de lijn te blijven 'hangen'bij het binnenhalen. Regelmatig tikt ie tegen de top aan, als je hem al uit het water ziet komen halverwege het binnenhalen (zonder vis) kan hij toch nooit tegen de leader hebben gelegen.

Je variabelen? Strak vissen, zeker zoals in verloren tijden, is met alleen een toploodje van vijf gram niet mogelijk.., punt! Noem het half strak, en dan nog...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie