Leidsevaart


Plaats reactie
Mario Zwet
Berichten: 16
Lid geworden op: 23-05-2014 16:00

23-05-2014 16:10

Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum, maar nu heb ik toch wel het gevoel dat ik jullie raad/advies nodig heb.

Ik vis al enkele jaren (mooi weer + bbq), maar de laatste tijd serieus. Ik vind het statisch vissen geweldig dus dit doe ik dan ook. Echter heb ik 1 probleem: ik vang nooit wat.

Nu heb ik de laatste tijd enkele stekken plekken geprobeerd zoals de Leidsevaart (ter hoogte van Lisse) en het Spaarnwoude gebied (Houtrak). Toch ving ik hier niks (op enkele brasems na). Nu heb ik deze sessie's redelijk geëxperimenteerd. Ik heb verschillende aassoorten gebruikt (boilies 20mm, kleine boilies 15mm, mais, tijgernoten, popus en combinatie's hiervan). Ook qua stekken heb ik wel wat geprobeerd (bij T splitsing, overkant, eigen kant, iets verder uit de kant, riet, overhangende bomen). Ik viste met strakke lijnen en slappe lijnen.

Ik vis met een simpele safety rig met handgemaakte onderlijntjes (als ik ze over mijn hand haal dan haken ze altijd door de kromme haak). De onderlijntjes zijn verschillend qua lengte's (tussen 10 en 15cm).

Nu ben ik me ervan bewust dat de wateren welke ik noem behoorlijk tot veel bevist worden. Toch zie ik er ook wel een uitdaging in om hier op deze wateren dan wat te vangen. Alleen lukt dit (nog) niet.

Nu ben ik benieuwd of jullie wat tips hebben wat ik nog zou kunnen proberen. Zijn er mensen van jullie die deze wateren succesvol bevissen en mij wat tips kunnen geven?

Alvast bedankt.

Groeten Mario
jasper den hoed
Berichten: 206
Lid geworden op: 05-02-2011 11:40

23-05-2014 19:13

beste,

ik woon in lisse dus ik vis veel in de leidsevaart en ringvaart en zijsloten daarvan. rond deze tijd vis ik vooral op plekken waar de vissen paaien. dus de sloten tussen de ringvaart en de leidsevaart in. ook de zijsloten van de kaag ter hoogte van sassenheim zijn goede plekken waar vooral rond deze tijd wel een visje te vangen is. van andere vissers hoor ik ook wel dat het steeds lastiger word om aan de leidsevaart vis te vangen.

ik merk wel dat ik hier in de buurt best vaak in een dikke bagger bodem vis. ik zou dus ook goed je stekken checken op bagger.

Maar er zit hier in de buurt zat vis, dus gewoon blijven proberen.

van jasper
Mario Zwet
Berichten: 16
Lid geworden op: 23-05-2014 16:00

24-05-2014 10:58

Bedankt voor je reactie Jasper,

Ik heb inderdaad gisteren in een zijsloot van de ringvaart gevist maar dit bracht wederom niks op. Ik heb wel enkele karpers gezien maar die waren een stukje verderop.

Met betrekking tot die bagger bodem, bedoel jij daarmee dat ik die moet ontwijken?

Ik blijf het uiteraard gewoon proberen. Als er nog meer tips zijn om te proberen dan hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
Lars van der Heide
Berichten: 399
Lid geworden op: 01-10-2009 10:27
Locatie: Groningen

24-05-2014 11:14

Mario Zwet schreef:Bedankt voor je reactie Jasper,

Ik heb inderdaad gisteren in een zijsloot van de ringvaart gevist maar dit bracht wederom niks op. Ik heb wel enkele karpers gezien maar die waren een stukje verderop.

Met betrekking tot die bagger bodem, bedoel jij daarmee dat ik die moet ontwijken?

Ik blijf het uiteraard gewoon proberen. Als er nog meer tips zijn om te proberen dan hoor ik het graag.


Met een een stuk lood voelen hoe je ligt te vissen, misschien wordt je complete onderlijn wel de bagger ingetrokken en zit je er voor niks! :wink:
Mario Zwet
Berichten: 16
Lid geworden op: 23-05-2014 16:00

24-05-2014 11:24

Nou ik merk wel of mijn lood er in zakt of niet. Als dat het geval is dan trek ik hem er altijd zachtjes uit voordat ik m'n hengels in de rodpod zet.

Gisteren had ik overigens een harde plek bij het riet. Dit probeer ik toch wel zoveel mogelijk te zoeken.
Justin van Schaik
Berichten: 12
Lid geworden op: 19-04-2014 02:27

24-05-2014 13:42

als je lood in de bagger zakt zou ik langere onderlijnen gebruiken 20/25cm dan zakt je lood er wel in maar je onderlijn blijft er dan mooi boven met je aas met kleine onderlijn van 10/15cm zakt er dan mee in.

hoop dat je er wat aan hebt.
Mario Zwet
Berichten: 16
Lid geworden op: 23-05-2014 16:00

24-05-2014 18:50

Ik zal het eens proberen! Ik ga de volgende stek wat beter bestuderen wat dat betreft.

Als ik na 1 a 2 sessie's niks vang op een stek, raden jullie dan aan om te verkassen naar een andere stek of om juist nog meer te verdiepen in de stek?
jasper den hoed
Berichten: 206
Lid geworden op: 05-02-2011 11:40

24-05-2014 20:15

ja ik zou verkassen na iets van 3 sessies niks vangen. en dan gewoon 4 weken later weer eens een paar keer op die zelfde stek proberen of ze er dan wel zitten. Het kan namelijk best verschillen. De ene maand vang ik ze vooral in de ringvaart en 3 maanen later bijv. aan de leidsevaart. dus gewoon veel plekken proberen en niet te snel op het grote water beginnen als de kaag enzo. deze vereisen een hele andere aanpak. hoelang duren jouw sessie's als ik vragen mag? binnenkort ga ik zelf weer veel beginnen met vissen omdat ik vanaf nu veel meer tijd heb. ik laat je weten of het bij mij wel goed loopt.

nog een tip vooral voor de leidsevaart maar eigenlijk voor elk water: gebruik pva foampjes op je haak. lang de leidsevaart staan namelijk veel bomen en al die bladeren en takjes liggen daar op de bodem waardoor er veel rotzooi op de bodem ligt waardoor je haak nutteloos word. aangezien je wel brasem vangt zou ik niet teveel twijfelen aan je stek maar meer aan je montage en je aas/voer

van jasper
Mario Zwet
Berichten: 16
Lid geworden op: 23-05-2014 16:00

24-05-2014 21:01

Duidelijk. De laatste sessie's waren vanaf de middag (tussen 13.00 en 15.00) tot het pikdonker was (uurtje of 23.00/23.30).

Bedankt voor de tip, ik zal die zeker gaan aanschaffen. Ik maak wel gebruik van PVA zakjes welke ik aan de haak bevestig.

Ik ga morgenochtend op een andere plek proberen. Dan ga ik sticks maken en deze bevestigen aan mijn onderlijn om zo ook mijn haak te beschermen. Zie deze link: http://www.carpfeeling.com/Technieken/277/Stick

De brasems die ik ving waren allemaal op Mais. Ik probeer zo veel mogelijk aas. Boilies, popups, tijgernoten, mais en soms combinatie's. De brasems zijn alleen maar op mais gevangen. Morgen ga ik alleen een ochtendje (van een uur of 8 tot 13.00/14.00 uur). Maandag wil ik wel weer een lange sessie doen. Ik raak alleen een beetje op qua stekken!
Justin van Schaik
Berichten: 12
Lid geworden op: 19-04-2014 02:27

24-05-2014 22:30

Probeer anders een paar dagen voor je gaat vissen op een stek te voeren kleine beetjes met het aas waarmee je gaat vissen. werkt vaak ook wel
jasper den hoed
Berichten: 206
Lid geworden op: 05-02-2011 11:40

25-05-2014 11:03

justin,

hier in de buurt behaal je weinig tot geen resultaat met kleine beetjes voeren. dit heb ik in het verleden ook vaak geprobeerd, het kost erg veel tijd maar je hebt er vrij weinig aan. ik zeg niet dat je dan niks zou vangen maar naar mijn idee vang je niet meer vis dan je normaal zou vangen op die dag. Ik merk alleen verschil in vangen als ik echt veel voer, maarja dit is gewoon erg duur en het maakt mij toch niet uit of ik nou 1 vis vang of 3 vissen.

van jasper
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

09-06-2014 14:36

Voor mij wel, vang er liever 3 :lol:

Eerdaags vangt mario wel vis 8)
Mario Zwet
Berichten: 16
Lid geworden op: 23-05-2014 16:00

09-06-2014 15:27

Haha laten we het hopen Ferenc!

In Belgie ging het gelukkig goed!
Plaats reactie