een poging tot vangen.. jammerlijk mislukt..


Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

05-05-2014 16:19

:P Daaf!
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

05-05-2014 18:19

Waarom niet gelijk met een vaste opstelling beginnen? Ik zou niet weten waarom niet. Penvissen is in mijn optiek een heel andere tak van sport. Het is zowiezo dichtbij terwijl met vast lood vissen vaak wat verder weg is. Met vast lood moet je van te voren goed je stek bepalen, terwijl je met penvissen dat om het moment zelf kan doen. Ook met de vast lood techniek kun je leren opserveren, peilen, voer strategieen bepalen etc. Ik denk niet dat het simpel weg een bonk lood in het rond gooien is. Ik heb ook geen pen hengel, en heb eigenlijk nog nooit met een pen gevist. Uiteraard kun je er veel van leren, maar ik zie de noodzaak niet perse.
Gewoon, lekker vissen.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

05-05-2014 20:57

Als je nou nooit gevist hebt, hoe weet je dan wat een goeie stek is ?
Met alleen boekjes lezen en op internet kijken kun je een eind komen maar je blijft de basis missen.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

05-05-2014 21:59

Penvissen is een andere tak van sport, echter wel gericht op dezelfde prooi. Uiteindelijk gaat karpervissen om het creeëren, herkennen en benutten van kansen, op sommige wateren en momenten is een actieve, struinende aanpak daarvoor gewoon veel effectiever dan een passieve vastlood aanpak.
Natuurlijk kan je ook met vast lood een hoop leren, maar de manier waarop je met de pen leert over aasgedrag, verstoring, aanzwemroutes, etc, dat valt met vast lood niet te evenaren. Hoe breder je basis is, hoe beter je kan inspelen op verschillende omstandigheden.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de spanning die struinend vissen met zich mee brengt...

Ik zeg zeker niet dat iedereen nu overal met de pen moet gaan vissen, sommige wateren lenen zich er niet echt voor en zelf doe ik het de laatste jaren ook (te) weinig, maar de kennis en ervaring die ik heb opgedaan in de jaren dat ik veel met de pen viste, die komt me nog steeds regelmatig van pas.

Vergelijk het bijvoorbeeld met witvissen, in heel veel gevallen zal met de feeder op enige afstabd vissen de makkelijkste en beste manier zijn om een netje vol te vangen. Maar als je onder zo veel mogelijk verschillende omstandigheden met de besten mee wil kunnen, zal je toch regelmatig de subtilietijd en handelingssnelheid van de vaste stok gaan missen. En als je dat stokvissen goed onder de knie hebt kan je ook sneller een betere feedervisser worden.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

06-05-2014 08:21

Penvissen is de ultieme manier om karpervissen te leren.

A: Je leert observeren, in mijn ogen erg belangrijk.
B: Je peilt constant alles af, je leert dus ook sneller je water kennen.
C: Je kunt sneller inspringen op actie van de vis, daar waar je statisch lang niet zo mobiel bent.

Penvissen is een zeer goede basis voor het vissen op karper.
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

06-05-2014 08:42

A. Waar. Maar dat moet je ook statisch, alleen van te voren.
B. Beperkt waar. Moet ook statisch alleen grotere stukken. Je vist meestal verder. Is eigenlijk lastiger.
C. Helemaal waar. Maar ook statisch kun je verkassen, alleen niet zo snel en doe je dat niet snel.

Persoonlijk vind ik dat penvissen een andere tak van sport is. Alleen al de montages. Uiteraard zul je er veel van leren, maar andersom ook.
Gewoon, lekker vissen.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

06-05-2014 09:53

Antwoord op Rene:
A: Zeer zeker waar: observeren moet je leren, maar niet elke beginnende visser kijkt van te voren op een water. Een penvisser komt aan, kijkt, peilt, gooit in op een plek, ook al weet hij nog van niets (hoe vissen, waar vissen). Doet een statisch visser ook, maar heeft niet gepeild, geen idee hoe diep het daar is, hoe de bodemverloop is. In beide gevallen kot er ook een beetje logica bij kijken. Kennis van de bodem leer je kennen en wat dat kan betekenen : wel of geen vis, etc. Tijdens het penvissen zie je ook de actie van de vis: boren, wellen, kolken, springen, bij je dobber of er vlakbij. Je verplaatst de dobber naar een iets dieper of ondieper stukje, en trekt je conclusies (logica).
Ergo: Karpervissen met de pen is effectiever om je water te leren kennen.
B: Klopt, maar een beginner weet nog helemaal van niets, vaak nog niet eens viservaring. Bij Penvissen: als je de dobber instelt en het is dieper weet je meteen : hé, het is hier dieper! Een statisch visser -zeker een beginner- gaat niet peilen. Peilen? Wat is dat? Hoezo? Hoe? Gewoon ingooien en we zien wel.
Ergo: penvissen is een goede basis.
C: Zie eigenlijk A en B. Maar ok: Statisch vissend kun je ook verkassen, zeer snel, gewooon je spullen erop aanpassen. Ik vis wel eens stalkend statisch: 2 hengels, net, onthaakmat, steunen (in zijvak mat), rugzakje/stoel (in mijn geval : pakaseat). Zeer effectief. Inpakken en wegwezen. Kruiwagen of wat dan ook: niet nodig. Zoeken waar de vis is. Ik ben in 5 miuten weg, volgende stek zonder voorvoeren (op moment van vissen dan wel 2 plekken aanvoeren).

@ Daaf: ik vind het penvissen geen andere tak van sport, wel een inventievere/meer adaptiever manier van vissen. Aanpassen an de situatie, constant. Je leert meer. Bredere basis dus, wat jij óók zegt. En zeer spannend :)

En rigs: zijn ook bruikbaar bij penvissen, al gebruik ik ze niet/nauwelijks.
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

06-05-2014 10:09

Tuurlijk is pennen wat anders dan statisch vissen, alleen door tijdsverschuiving neem je nu gelijk een rodpod met 2 hengels. Daar waar iedereen vroeger begon met een oude matchlat, of penlat.

Er word tegenwoording zegmaar een stap overgeslagen, die je zeer goed doet als je die wel beheerst. (A-B-C zoals hierboven beschreven).
Paul klein
Berichten: 115
Lid geworden op: 10-10-2013 11:40
Locatie: Maassluis

06-05-2014 10:16

Vissen met de pen geeft je watersense 8)
waar anderen stoppen effe een klappie erbij geven
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

06-05-2014 10:43

@ Frenk,

Wat je schrijft is helemaal waar. Ik vind alleen dat het een het ander niet uitsluit. Dat is mijn mening :wink:
Gewoon, lekker vissen.
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

06-05-2014 10:45

Wouter Witkamp schreef:Tuurlijk is pennen wat anders dan statisch vissen, alleen door tijdsverschuiving neem je nu gelijk een rodpod met 2 hengels. Daar waar iedereen vroeger begon met een oude matchlat, of penlat.

Er word tegenwoording zegmaar een stap overgeslagen, die je zeer goed doet als je die wel beheerst. (A-B-C zoals hierboven beschreven).


Dat is dan niet perse iets van tegenwoordig. Ik ben vroegah ook gelijk met 2 hengels, baitrunners, piepers etc. begonnen. En dat ruim 20 jaar geleden. En ik kan best een visje vangen al zeg ik het zelf. 8)
Gewoon, lekker vissen.