advies


Plaats reactie
Evert van Dieren
Berichten: 19
Lid geworden op: 18-03-2014 15:45

18-03-2014 15:49

Hallo,

Het vissen staat bij mij net in de kinderschoenen.
Ik moet eerst binnen kort een hengel scoren en dan kan het deels beginnen.
Als ik zo om mij heen kijk.
Kan je met karper vissen alle kanten op.
Dan bedoel ik lood,dobber en diverse andere systemen.
Nu ga ik dus beginnen.
Wat kan ik het beste nu wel of niet doen.
Beginnen met een dobber, oppervlakte of loodsysteem.
Ik wil gaan vissen in de gracht of brede sloten hier in de buurt.

Groet Evert
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

18-03-2014 15:58

Hey Evert,

Het enige wat ik je zou willen aanraden, is om te beginnen met het dobbervissen (pennen) op karper. Deze manier van vissen is over het algemeen het goedkoopst. Zo kan je zien of je het wat vind en later kan je altijd nog uitbreiden.

Groet Jeffrey
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

18-03-2014 15:59

Heb je ooit wel gevist, weet je wat een rig is, weet je hoe je de vis moet zoeken?

Lijken rare vragen, en die rig vraag is natuurlik raar, maar het is maar een trigger om van jou te weten wat je al weet en nog moet leren.

Dit zijn dingen die je helpen in je keuze hoe je wilt vissen (penvissen/statisch vissen). Als je die keuze vooraf kunt maken, weet je ook wat je nodg hebt.

Voor het penvissen heb je niet veel nodig, voor het statisch vissen iets meer tot héél veel meer. Alles ligt aan jezelf en je budget en of je het leuk vindt.
Evert van Dieren
Berichten: 19
Lid geworden op: 18-03-2014 15:45

18-03-2014 16:26

Hallo,

Ja vroeger heb ik veel gevist.
Vooral op paling.
Een rig heeft dit niet met de onderlijn te maken :-?
Zoeken tja weet ik nog niet veel.
Schaduw plekken en kringen in het water.
Volgens mij te ontdekken met lok voer.
Verder weet ik niet veel.

Groet Evert
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

18-03-2014 17:26

Kringen in het water zegt niets of er vis zit, grote kans dat het watervogels zijn opzoek naar eten.
Plekken die meer kans op vis hebben zijn o.a duikers (die onder de weg doorlopen dus kun je op de kopse kant van een sloot vissen), bruggen, takken boven het water, boomstronken boven het water.
Lokvoer is niet zo gebruikt bij karpervissen, als je met de pen wil vissen kun je op voorgenoemde stekken wat handjes blikmais voeren (wel je stek markeren door er een stokje ofzo bij te zetten zodat je weet waar je gevoerd heb). Zo breng je meerdere stekken aan en dan start je bij de eerste stek met vissen.
Een rig is een luxewoord voor onderlijn, 1 pot nat.
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

18-03-2014 18:54

Evert,

Ik bedoel het niet kwaad, maar het is voor je zelf wel handig te weten wat je wilt. Je hebt dus niet zo veel ervaring, weet de vis nog niet te vinden, en weet in feite niet hoe je moet vissen op karper.

Het is al gezegd : penvissen is handig om mee te beginnen.
Je leert de basisdingen van het (karper)vissen.

Je kunt heel eenvoudig beginnen met een licht hengeltje die ook voor een keertje statisch vissen gebruikt kan worden. Een soepele 2 lbs hengel met bijbehorende, passende molen, soepele lijn en een tackleboxje met wat spullen (dobbers, loodjes, haken, etc)
Daarnaast heb je een schepnet en een onthaakmat nodig. Hoeft allemaal niet zoveel te kosten.

ga je beginnen met statisch vissen, dan weet je de vis nog niet te lokaiseren, weet je nog steeds niets van vissen af. Mocht je ooit overstappen op statisch vissen, dan heb je al een aantal spullen.
Evert van Dieren
Berichten: 19
Lid geworden op: 18-03-2014 15:45

18-03-2014 19:35

Hallo,

Nee neem het niet kwaad op.
Het gaat er om.
Om een basis te krijgen.
En dit dan uit te bouwen
En ik ga met een pen beginnen
Moet goed komen met dit forum
Rob Snijders
Berichten: 100
Lid geworden op: 13-08-2008 18:43
Locatie: Harbrinkhoek

18-03-2014 20:15

Maak ook eens een praatje met de lokale vissers, die kunnen je ook vaak handige tips geven.
Gebruikersavatar
Daan Titalepta
Berichten: 308
Lid geworden op: 22-03-2013 20:05
Locatie: Bennekom

18-03-2014 20:57

Inderdaad, ben het met de bovenstaande mensen eens.
Vooral voor zulke sloten waar je van plan bent te vissen, ga lekker pennen. Schepnet, simpel matje erbij en een hengel en een blikje mais. Zo leer je makkelijk het (aas)gedrag van vissen, en een water kennen. Of probeer op een zonnige dag gewoon eens een dagje rond te kijken in de slootjes, dan kan je met observatie vaak al leuke plekken of vissen spotten.

En vraag gewoon informatie bij de lokale hengelsportzaak voor vb. makkelijk water om je basis te kunnen leggen. En vraag ook andere mede vissers. Als je serieus overkomt, dan helpen zij je ook vast wel en stukje op weg.

Voor vragen zijn hier altijd wel mensen die je kunnen helpen. Succes! ;)
"Judge not, before you judge yourself" - Bob Marley
Evert van Dieren
Berichten: 19
Lid geworden op: 18-03-2014 15:45

19-03-2014 13:01

Ik wil bij ons in de buurt van elburg kijken waar ze zitten
En even een babbel maken
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

20-03-2014 18:37

Anders een vragen aan Iwan of je een keer mee mag! Kan je een hoop van leren ;-)
gerwin van der heide
Berichten: 85
Lid geworden op: 06-11-2006 19:19
Locatie: elburg

18-02-2015 20:06

Flevopolder kan je goed met de pen vissen, en de gracht trouwens ook
Gebruikersavatar
Thomas v Hastenberg
Berichten: 104
Lid geworden op: 21-12-2014 19:46
Locatie: Een of ander dorpje in Brabant

18-02-2015 21:38

Hallo!
ik zou indd. beginnen met penvissen in het voorjaar. Ga vaak het water langs om te kijken of je tekenen van vis ziet. je kan kijken naar donkere schimmen, modderwolken of rechte bellen/modderwolken. Ga een keer met een (sportieve) karpervisser mee. Kies wel de juiste, anders leer je de verkeerde dingen :wink: . In hartje zomer moet je eens gaan struinen door de sloten, vaak kun je de karpers dan goed aan de oppervlakte vangen.
Ga eerst eens met deze 2 manieren aan de slag. Kijk dan of je het leuk is en de hobby is die bij jou past. Dan kan je uitbreiden naar statisch als je wil :wink: .
Veel succes nog ! :D
Gewoon genieten van t leven, Enjoy!

PB Schub: 26 pond
PB Gras: 17 pond

Snoek: 78 cm riviersnoek
Baars: 30 cm
Brasem: 60 cm
Zeelt: 54 cm
Plaats reactie