karpervissen in de winter


Plaats reactie
nathan van dalen
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-01-2014 20:18
Locatie: zwijndrecht

17-01-2014 19:09

hee ik ben een fanatieke karpervisser en ik heb nu een winterstop en ga vooral snoekvissen
toch mis ik het karperen. heeft iemand nog tips om te gaan karpervissen in de winter? :cry: :cry:
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

18-01-2014 10:21

Nathan,

een tip: vaak worden soortgelijke vragen meerdere keren gesteld. Omdat te onderzoeken, kun je eerst bij zoeken (rechtsboven onder de advertenties), of bij :"bekijk actieve onderwerpen".
Toevallig wordt antwoord gegeven op jouw vraag door mij en anderen in een ander topic: viewtopic.php?f=38&t=76613&p=923190#p923190.

Doe er je voordeel mee, en succes!
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

22-01-2014 18:17

Zoeken, vinden, vissen .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

22-01-2014 19:08

veel geduld 8)
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

23-01-2014 09:54

Heel veel geduld.......
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

23-01-2014 12:54

Een fanatieke karpervisser heeft geen winterstop ;) En het is nog niet eens winter :D!

Ik heb de gouden tip voor je:
Gewoon gaan vissen, want wie niet vist vangt niets. Zoek een klein watertje op, dat afgesloten is en waarvan je weet dat er een karper bestand aanwezig is. Peil daar een goed stekje en voer deze dagelijks aan met een handje boilies, en zoek dan geluk :)
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

23-01-2014 13:09

Juist Wouter.

Heul veul geduld?
Hoeft helemaal niet per se als je weet (of er achter kunt komen) wat de aastijden zijn op bepaalde stekken in de winter. Beetje observeren leer je ook veel van. Ook/juist in de winter.

Ga daarom dus het best vissen op een water dat je al goed kent en waar je weleens wat gevangen hebt.
Geloof niet alles wat in boekjes staat over wintervissen, daar staat me vaak een partij (commerciele) onzin bij zeg, niet normaal! Trap niet te snel in die verhalen over winterbollen, winterrigs, weetikveel. Komt er in die mooie verhalen vrijwel altijd op neer dat je zonder de spullen welke die (gesponsord) auteur gebruikt, niks kunt vangen in de winter. Doe gewoon wat in het verleden heeft gewerkt en pas hier steeds eea op aan. Hoef je helemaal geen speciale winterspullen aan te schaffen. Korter, scherper onderlijntje kan wel bijvoorbeeld. Gebruik een aas waarvan je al weet dat het op je water (snel/instant) gevreten wordt. Mag best een vismeelboilie zijn, iets met voerhoeveelheden..

Gooi niet meteen je complete visserij om, is vaak helemaal niet nodig.
Heb zelf voor mijn doen een hele goeie winter (mwoa, winter??). Heerlijk, vrijwel geen hengeldruk! :wink:

Owja, tis vaak niet al te gezond, maar zorg voor voldoende warms te eten en te drinken. Houdt je gewoon scherper, waardoor je aktiever en beter blijft vissen. Je lijf gebruikt in de winter meer energie om alleen al op temperatuur te blijven. Laat staan als je graag verkast of na de 278e nachtelijke brasem weer moet uitvaren. Dat vreet energie. Ook als je zoals ik al meer dan voldoende (vet)reserves bezit. :wink:

De winter is zalig en de vissen zijn prachtig. Word er best blij van ook..
Afbeelding

Bijna zaterdag..
Vangze
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

23-01-2014 14:36

mooi omschreven sjoerd
zou het niet anders gezegd hebben

carp greats jannes
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

23-01-2014 19:43

dan kom maar eens hier zitten, allemaal leuk en wel met die tips, van stekken, aastijden enz.... Veel makkelijker dan gezegd. Als het allemaal zo makkelijk was, dan zat hier nu het water vol met vissers....
Op kleine putjes met een dik bestand aan karper is het allemaal wat makkelijker, zodra de plas wat groter wordt, ga dan maar eens zitten, ga maar eens lokaliseren zoals vaak wordt geschreven.
Neem nou maar aan dat op de grotere plassen iets meer geduld nodig is, ook al heb je je huiswerk gedaan.
Groetjes Ron
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

24-01-2014 11:52

Hi Ron,
Ik kan enkel voor mezelf spreken, maar er zullen ook in jouw omgeving best wateren zijn met een leuk bestand (niet overbezet) erop lijkt me. Denk dat die wateren over heel Nederland wel te vinden zijn. Ff Limburg ge-google-earth, manman wat een wateren. Groot en klein, van alles! Lucky you!

Dat er niemand vist op de wateren die jij aanhaalt hoeft toch ook niet gelijk te zeggen dat daar niks te vangen is? Ik zit ook vrijwel elk weekend helemaal alleen aan het water hoor. Men denkt dat er niks te vangen is en dat vind ik helemaal prima. Leuk ook dat iedereen dat dan weer klakkeloos van elkaar aanneemt. Als er iets is dat je mijns inziens niet moet doen is het zomaar klakkeloos dingen van anderen geloven.
Gewoon ZELF proberen.

En ja, dan ga je heus een keer op je bek, lekker belangrijk.. In de disco loop je ook weleens een blauwtje (ik wel iig :lol: ). Heb ook niet gezegd dat het makkelijk is, wintervissen. Je leest daarintegen vaak dat het een soort van rocketscience is om in de winter een visje te kunnen vangen en dat vind ik gewoon zwaar overdreven.

Zoals heul veul in het karperwereldje zwaar overdreven is, maar dat zag je elk jaar weer op die beurzen. Men neemt het hele karpervissen veel te serieus en dat is niet afhankelijk van het jaargetijde, dat is altijd.

Het zijn gewoon domme vissen (slimme vissen bestaan niet) en die zullen zich afhankelijk van allerlei variabelen, waaronder het jaargetijde anders gedragen. Speel daar op in en kijk of het werkt. DAT is ook de essentie vissen imo. Tis een spelletje, geen rocketscience.

Mvg en vangze,
Sjoerd
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-01-2014 12:22

Sjoerd for president!

Wil je het leuk houden in de winter, selecteer je daar je water op.

Tips van ons Jan:

Zoek het niet te ver bij huis of werk vandaan
Onderhoudt meerdere watertjes met voer
Voer niet veel, maar wel met regelmaat
Begin vroeg in het najaar zonder daadwerkelijk te vissen

Werkte in de winters dat ik door viste gewoon prima ;) Tuurlijk vang je ook wel eens niets. Maar is dat in de zomer ook niet zo? En in het najaar?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

24-01-2014 14:59

op zich ben ik het er wel mee eens, maar het wordt inderdaad een beetje opgeblazen allemaal. Wintervissen op een putje is natuurlijk veel makkelijker dan op groot water.

Het voordeel van de winter vind ik de rust aan het water. Nauwelijks collega karpervissers en die er zijn die zijn meestal wel serieus bezig.

O ja, even terugkomen dat er zoveel water hier is in Limburg, dat heb je dan gezien met Google earth, daar vergis je je toch in, hier in Limburg zijn ontzettend veel verenigings putjes met een vol bestand, wordt je niet vrolijk van(tenminste ik niet), de Maas is op dit moment niet super interessant, vanwege de stroming, alleen op bepaalde plekken gaat vissen nog maar daar zit dan ook iedereen...
Dan ziet het er toch allemaal anders uit met je wintervisserij.

Tuurlijk zijn er vaak dagen met niets, maar dat weet je dan ook, daarom is het winter.....

Groetjes Ron
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

24-01-2014 16:35

OK Ron.
Bezettingsgraad wordt helaas (nog) niet aangegeven op google earth :wink:

Op een overbezet verenigingswatertje zou je mij ook niet zien nee. Waar ik nu vis is ook zeker geen gemakkelijk water. WEL 1tje met een goeie bezetting aan karper in alle gewichtsklassen.

Of een putje per definitie makkelijker is dan een groot cq stromend water weet ik ook niet zo zeker. Dat wordt wel vaak beweerd/gesteld en dan vooral door de rivierbikkels (komt op mij als parttime putjesprutser altijd een beetje laatdunkend over :-? ). Nou, ik ken putjes..... Het is wel een totaal andere visserij die je wel of niet aanstaat, dat zondermeer. Gaat het hier ook verder niet over, maar moest het even kwijt. Ik vind het allebei tof.

Zo zijn/waren er ook rivierstekken waar je 's winters heerlijk en in alle rust kunt/kon harken. Kan me niet voorstellen dat je dat soort stekken op de Maas niet hebt, al weet ik wel dat de rivier bij jullie gewoon -tig keer drukker bevist wordt dan de rivieren in deze regio. Dan zul je inderdaad te maken krijgen met collega vissers, maar die zitten er toch ook niet voor niets? Dan zal er gevangen worden op die plekken lijkt me. Desondanks zou ik er als ik jou was gewoon voor gaan, tenzij de drukte echt niet te doen is. Ik kom overigens vrijwel nooit in Limburg, dus daar heb ik geen voorstelling van.

Ook leuk trws dat de topicstarter nog reageert. :roll:

Prettig weekend.

Mvg,
Sjoerd
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

24-01-2014 16:40

vergeet niet rekening ermee te houden dat het water aanzienlijk kouder is in de winter en een nat pak je leven in gevaar kan brengen. (kramp,onderkoeling e.d.)

maw safety first! :wink:

PS,

Sjoerd for president!


is al een keer aangedragen voor de Nobel prijs en nu ook al kandidaat voor het presidentschap ? goed bezig die Sjoerd :lol:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

24-01-2014 16:52

Wees gerust Tja. Heb de job net afgewezen, want dan gaat dit land pas echt naar de klote! 8)

Groet,
Kofi
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

24-01-2014 16:55

nou... heb toch 10x zoveel vertrouwen in jou als dat incompetente zooitje dat er nu zit.
:D :P

zolang je maar niet die Aboutaleb terug stuurt deze kant op wanneer je op het pluche zit :o :wink:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

24-01-2014 17:11

Hahaha :lol: , die zou ik een onbekende kant op sturen met een spaceshuttle. Stage lopen bij Andre Kuipers ofzo..

Ennnnnnn gelijk weer uitsupporterTs bij de klassiekerT. Uiteraard gewoon vrij vervoer :lol: .

Maargoed, wintervissen en tips daaromtrent..
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

24-01-2014 17:38

ron crumbach schreef:Het voordeel van de winter vind ik de rust aan het water. Nauwelijks collega karpervissers en die er zijn die zijn meestal wel serieus bezig.
Groetjes Ron

Dat is het leukste eraan,geen gezever over stekkepezers of wat dan ook,lekker helemaal alleen aan het water met mijn 2 hengels,mijn thermos koffie en mijn kookpitje om een pannetje snert op te warmen met een boterham.
Puur genieten aan de waterkant :lol: :lol: :lol:
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

24-01-2014 18:14

Helemaal gelijk heerlijk toch.
O ja sjoerd ik vis wel de hele winter door dat zeker zolang er geen ijs op ligt
Groetjes ron;
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

24-01-2014 20:41

Hier hetzelfde hoor zolang er kan gevist worden ga ik door,ik wissel af tussen een fortwater(wel vrij groot) en kanaal,kwestie van toch af en toe eens een visje te vangen.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
nathan van dalen
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-01-2014 20:18
Locatie: zwijndrecht

09-03-2014 14:45

bedankt allemaal (zelfs sjoerd)
ik heb er veel aan gehad nu is het weer bijna lente en heb ik mijn eerste spiegel gevangen :)
ik wens jullie allemaal suc6
sander de graaf
Berichten: 5
Lid geworden op: 14-03-2014 17:00

14-03-2014 17:10

beetje de regels van de natuur volgen. in de winter gaan veel waterbewoners zo min mogelijk bewegen om energie te besparen. het is niet onmogelijk om te vangen alleen de kans is klein.
Plaats reactie