aanpak nachtvissen


Plaats reactie
Koen v.d. Heijden
Berichten: 150
Lid geworden op: 09-06-2013 11:40
Locatie: asten

13-10-2013 16:07

hallo
ik ga komende week een nachtje vissen.
hoe kan ik dat het beste doen, waar tegenaan vissen, welk aas en wat en hoeveel moet ik voeren
alvast bedankt
koen
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

13-10-2013 16:16

Gewoon voeren zoals je normaal doet.

Wat ik je wel af raad is tegen opstakels aan te gaan vissen.
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Gebruikersavatar
weslingh lublink
Berichten: 432
Lid geworden op: 21-09-2009 08:21
Locatie: oss

13-10-2013 18:51

Ik raad zelf ook aan om genoeg kleren mee te nemen want het is snachts <5 graden
EN voor de rest gewoon het zelfde doen wat je altijd doet dan is het altijd goed
you never know if you never try

PR Schub 30p
PR Spiegel 32p
PR 2014 0p

vangsten 2014

Schub : 0
Spiegel : 0
vol schub : 0
Gebruikersavatar
Lorenz Cleymaet
Berichten: 268
Lid geworden op: 21-05-2011 15:04
Locatie: Merendree (Gent) - België

13-10-2013 19:40

Het klinkt stom, maar vergeet vooral geen hoofdlamp. Ik heb het de laatste keer voorgehad en alles opzetten in het donker zonder licht is erg lastig. Vooral het beazen van de hair duurde lang. :P
Verder zorgen dat alles een beetje ordelijk staat; schoenen/laarzen vlak voor de bedchair, fototoestel, weegzak, weegschaal e.d. binnen handbereik zonder dat je de halve tent moet omkeren enzovoort enzovoort...
Paul klein
Berichten: 115
Lid geworden op: 10-10-2013 11:40
Locatie: Maassluis

13-10-2013 20:06

Trek goeie sokken aan ,niks zo erg als kouwe poten :roll:
waar anderen stoppen effe een klappie erbij geven
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

19-10-2013 07:12

Paul klein schreef:Trek goeie sokken aan ,niks zo erg als kouwe poten :roll:


Klopt... En zorg dat je voeten niet nat worden... Dat verpest soms echt mijn sessies natte en koude voeten.
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

19-10-2013 11:57

Als ik een nacht vis in koudere periodes, heb ik altijd een extra paar sokken, extra broek en extra ondershirt bij. Blijft meestal in de auto, voor noodgevallen.

Heerlijk om tijdens of na een regenachtige sessie wat droogs aan te kunnen trekken.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

20-10-2013 17:30

Mart Honen schreef:Als ik een nacht vis in koudere periodes, heb ik altijd een extra paar sokken, extra broek en extra ondershirt bij. Blijft meestal in de auto, voor noodgevallen.

Heerlijk om tijdens of na een regenachtige sessie wat droogs aan te kunnen trekken.


Ik gebruik lies laarzen. Echt een uitkomst. nooit geen natte poten meer en je broek blijft schoon.... En nog een voordeel je kan het water in lopen om makkelijk te landen.
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Bennie Doorakkers
Berichten: 12
Lid geworden op: 18-06-2013 20:45

21-10-2013 23:32

[quote="[Ik gebruik lies laarzen. Echt een uitkomst. nooit geen natte poten meer en je broek blijft schoon.... En nog een voordeel je kan het water in lopen om makkelijk te landen.[/quote]

voor t water in te lopen om makkelijk te landen heb ik een neopreen waadpak iedeaal en ook nog eens heerlijk warm als je aan de kant zit!
Schub : 5
Spiegel : 2
Leder : 0
Volschub : 1
Rijen : 2
Graskarper : 0
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

22-10-2013 18:52

Klopt Bennie, alleen met zo een volledig pak ga je in zweten. En krijg zo een gevoel van beperktheid in bewegen.. Persoonlijk hoor
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

22-10-2013 20:38

Zet alles op vaste plekken neer, en test dit zelf terwijl het nog licht is: boilienaald, boilies, aas, schepnet, laarzen.
Houd de weg vrij van stretcher naar hengels.
Zet een hoofdlamp op je hoofd, kost bij de action 3 euro of zo, ook batterijen daar te koop. Koop er desnoods twee, een reserve.
Als je daar toch bent: zaklamp.
Check voor het donker nog even of je lijnen in de beetverklikkers zitten.
Rits je slaapzak nog niet helemaal dicht, raak je in paniek, dan ben je toch zo uit je slaapzak. Doe je dit vaker, dan kun je jezelf leren de slaapzak -als je dat wilt- dicht te houden.
Zorg voor reserve kleding, en warme kleding. Slaapzak die warm is en makkelijk open en dicht gaat.
Vochtig weer: als dat kan en mag: grondzeil tegen optrekkend vocht
Warme drank houdt je warm, neem warme drank/soep mee in een thermos of zorg ervoor dat je wat kunt verwarmen
Neem vuilsniszak mee voor de troep die je maakt, zodat je die op een daartoe gemaakte plaats kunt wegdoen (Thuis in de vuilnisbak)
Vergeet niet om eten mee te nemen.
reserve spullen: inhoud van tacklebox compleet, onderlijntjes reserve.
Kun je al een boilie aan de hair doen in het dnker zonder licht? Oefenen!
Idem met onderlijntjes, lood/etc.
Kun je de stek aangooien in het donker? Oefenen!
Orienteer je op richtpuntjes.
wat wil je nog meer weten, lijst is lang niet compleet

2 B continued
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

23-10-2013 09:59

Tip: het snel invallen van duister zorgt ervoor dat je een goede hoofdlamp nodig hebt. Je kunt beter wat meer geld besteden aan een kwalitatief betere hoofdlamp (met meer lumens) dan een lampje van de action.
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

23-10-2013 10:50

Beste neem je een hoofdlampje met rood filter. Als dan je lampie uit is, zie je ook nog wat.

Meer lumen is soms handig, maar hoe feller je lamp, hoe minder je ziet als ie uit is. Je ogen moeten dan telkens langer wennen aan het donker.

Zelf heb ik een Led Lenser H7. Schijn je een voetbalveld ver mee en dan ook een serieuze bundel licht. Volkomen overbodig, tenzij je met tegenwind en tegenlicht, op afstand, met de werppijp/katapult, bij moet voeren. Dan is het een ideaal ding om te zorgen dat je op de juiste plek bij voert. Voor de rest: leuk om te hebben, maar zeker geen noodzaak.

Verder heb je echt niet zo'n felle lamp nodig: een boilie aan de hair doen, een rigje vervangen, enz., gaat prima met een beetje licht. Als je maar ziet wat je doet.

Al met al denk ik dat je met een Action-lampje zo slecht nog niet af bent. Het is geen ingewikkelde electronica hè, wat kan er nou helemaal aan kapot gaan? Maatje van me gebruikt al jaren zo'n ding, zowel voor de karpervisserij als de kustvisserij. Kan wel wat hebben dus.

Mocht ik weer vaker 's nachts gaan vissen, dan schaf ik me een Petzl Tactikka XP aan. Degelijk en met verschillende kleuren lenzen, waaronder rood...
Ik weet het ook allemaal niet...
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

23-10-2013 10:56

Verschillen we daarin van mening.

Ik heb een hoofdlamp met een x aantal lumens wel nodig omdat ik tijdens de dril het talud goed in de gaten moet houden. Lastig uit te leggen maar komt er op neer dat er niet voldoende licht van de action lamp vandaan komt in verhouding met een andere lamp.

Zegt niks over de kwaliteit van de action lamp want heb deze zelf ook jaren gebruikt en heb deze nog steeds bij de hand.

Was ook maar een tip Mart, niet meer niet minder.
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

23-10-2013 12:11

Boyz,

het gaat om de beginnershoek. Weinig budget ben ik vanuit gegaan. Het zijn maar tips zoals gezegd. :)
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

23-10-2013 12:25

Frenk,

Helemaal juist! Dan is een hoofdlamp van de action absoluut een aanrader! Echter test even of hij werkt. Heb wel eens aan de waterkant er eentje uit de verpakking gehaald en tot de conclusie gekomen dat deze niet werkte, erg onhandig haha.

Heb je inmiddels al een nachtje gevist? Zo ja, hoe beviel het ? Hoop dat alles goed is gegaan etc!
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

23-10-2013 13:27

Ik vind het allemaal wel heel uitgebreid enz dit hoor.

Visspullen mee
Hoofdlampje van de action
Gewoon zaklampje ook action....36 ledjes en een haakje om hem aan op te hangen 1,99

En droge sokken.

Meer heb je echt niet nodig.
Je ogen wennen snel aan de duisternis en vaak zie je zonder lampje beter over het water heen dan met lampje.

Niet te druk over maken dat het donker is, gewoon lekker gaan vissen
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

23-10-2013 16:58

Ik heb een hoofdlamp met een x aantal lumens wel nodig omdat ik tijdens de dril het talud goed in de gaten moet houden.


Klinkt bekend Hugo, alleen ik hield dat zonder lamp in de gaten. Vergt wel wat kennis van het water (kanaal, niet echt moeilijk dus) en je moet het punt waar de lijn door het oppervlak snijdt erg scherp in de gaten houden. Al ontkwam ook ik er niet aan: soms moest de lamp aan.

Heb je wel eens een Led Lenser H7 op volle sterkte zien schijnen? Dan snap je namelijk vast wat ik bedoel met "overbodig". Schijn je zowat mee door het talud heen zeg maar... :wink: Kun je natuurlijk naar beneden bijstellen, dus verder een prima bruikbare lamp. Ennuh, beter mee verlegen dan om verlegen. Of zoiets...
Ik weet het ook allemaal niet...
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

25-10-2013 11:26

Rood filter op je lampje is idd een pre, want nachtblindheid is waardeloos.

Ik heb er eentje van de Action (oid), waar de keuze 2 of 4 grote leds, of 3 rode mini leds is. Twee keer klikken met m'n hand voor de lamp en ik kan rustig een rig monteren e.a zaken uitvoeren met niet verblindend rood schijnsel.

Vaak vind ik nachten toch helder genoeg om verder bijna geen verlichting te gebruiken. Veel lantaarnpalen en andere verlichting in je omgeving waar je telkens ongewild in kijkt, kunnen je nachtzicht helaas ook beperken. Alleen in noodzaak zet ik een tig lumen osram lamp op m'n hoofd, maar zeker leuk spul om je auto een paar honderd meter verder op de parkeerplaats even op te lichten. Hoofdlampjes kunnen helaas ook weer een hobby binnen een hobby worden, vraag maar aan m'n vrouw (zucht :roll: )

Ik neem altijd droge sokken, trainingsbroek en T-shirt en 'n oude baddoek uit m'n diensttijd mee. Onderkoeling door een nat pak is zo gebeurd. Ook tijdens een voerbeurt 'n extra fleece vest of jas in de auto.

Slapen met (lies)laarzen is zeker te doen voor een nachtje, maar comfortabel vind ik zelf anders. Andere verklaarde me voor gek :D , maar ik hen dat ze eerst de (lies)laarzen, laat staan een waadpak, aan trokken tijdens een run. De laatste jaren pak ik steeds vaker m'n crocs of plastic tuinklompen.

Warm eten en drinken vindt ik erg belangrijk. Zeker bij meerdere dagen vissen in de koudere jaargetijden. Koude jaagt je met een noodgang richting huis!

Ps; De 'duistere' nacht is niet eng.., het zijn de gedachten in je hoofd 8) Af fikkie, af...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

25-10-2013 15:25

Mart Honen schreef:Klinkt bekend Hugo, alleen ik hield dat zonder lamp in de gaten. Vergt wel wat kennis van het water (kanaal, niet echt moeilijk dus) en je moet het punt waar de lijn door het oppervlak snijdt erg scherp in de gaten houden. Al ontkwam ook ik er niet aan: soms moest de lamp aan.

Heb je wel eens een Led Lenser H7 op volle sterkte zien schijnen? Dan snap je namelijk vast wat ik bedoel met "overbodig". Schijn je zowat mee door het talud heen zeg maar... :wink: Kun je natuurlijk naar beneden bijstellen, dus verder een prima bruikbare lamp. Ennuh, beter mee verlegen dan om verlegen. Of zoiets...


Ik ken die lamp zeker haha en inderdaad die is erg fel! Maar ik heb ervaren dat de lamp van de action (nogmaals niks mis mee) mij niet de goede hoeveelheid licht verschafte. Op zich boeit het natuurlijk niet wat voor lamp je hebt zolang je maar 's nachts je ding kunt doen ;)
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

25-10-2013 15:27

Marco Mostard schreef:
Ps; De 'duistere' nacht is niet eng.., het zijn de gedachten in je hoofd 8) Af fikkie, af...


Haha + 1 !
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

21-01-2014 12:11

Bas Timmermans schreef:
Ik gebruik lies laarzen. Echt een uitkomst. nooit geen natte poten meer en je broek blijft schoon.... En nog een voordeel je kan het water in lopen om makkelijk te landen.


Als ik mijn lieslaarzen te lang aanlaat (SPRO plastic dingen), dan word het ook nat, maar dan van zweet. Denk dat het met neopreen wel minder is.
Plaats reactie