Werpen i.c.m. zwaar lood


Gebruikersavatar
Marjo Krebbekx
Berichten: 7
Lid geworden op: 27-08-2013 22:48

29-09-2013 17:48

:oops: Beste mede karper liefhebbers,

Sinds mei dit jaar heb ik het karpervissen weer opgepakt, wat voorheen een dobbertje, lood, haakje en mais was is nu een veiliglood systeem en boilie geworden.
Een hele andere manier van vissen waar ook wel wat meer bij komt kijken. Gelukkig is er ook meer dan genoeg over te vinden.

Maar toch ben ik afgelopen weekend tegen een probleempje aangelopen...
Een plas waar ik vaker te vinden ben stond weer op de planning, maar nu eens een ander deel van die plas.
Zo'n 80 tot 100 meter breed met aan de kanten mooie rietkragen en aan de overkant een prachtig groot bed van lelies.

Ik mijn hengels gereed gemaakt met mijn gebruikelijke 56 gram lood en klaar om ze op de juiste plekken weg te leggen.
Eén mooi tegen een rietkraag aan, de ander bij de lelies.......maar daar had ik iets te makkelijk over gedacht, ik haalde de 80 meter niet met mijn 56 gram lood.
Oplossing...zwaarder lood!
Ik had nog een zwaarder loodje, 64 gram, deze eraan en gooien maar. Ja hoor! mooi tegen de lelies aan, en heb deze zelfs nog af moeten remmen.

Uiteindelijk een mooie run gehad, boilie ververst en weer proberen op dezelfde plaats. Maar nu...bij het loslaten van de lijn "pats"...ja hoor...5 meter van de kant zie ik alles het water in gaan, de lijn kapot.
Misschien een zwak plekje op de lijn...dus zoeken naar nog een "zwaar" loodje...de laatste, 74 gram.
Tja het is een gok, misschien breek de lijn weer....maar proberen het maar.
Ik werp, alles gaat tot zover goed, ik wil afremmen zodat ik weer mooi op het zelfde plekje lig en "pats" daar gaan we weer en alles eindigt een paar meter voorbij de lelies op de kant.

Ik zoeken op google....hoe werp je ver...wat kom ik tegen, mensen die "even" 100 meter werpen en nog precies gericht ook, zonder lijnbreuk.

Om een ....heel lang verhaal.. kort te maken.
Wat is mijn probleem?
Zou het mijn techniek zijn, is het de sterkte van mijn draad.....wat is de reden?

Ik weet niet of het invloed heeft, maar ik vis met een 2.75lb afstandshengeltje met op de molen 28/00 21lbs T-Force Pro Carp lijn (wat qua lijn volgens mij toch sterk genoeg is?)

De makkelijkste oplossing....een bootje dat mijn lijnen uitvaart...maar zoveel wil ik nog net niet investeren.

Dus tips...zijn zeer welkom!


Groetjes,
Marjo
abel berg
Berichten: 46
Lid geworden op: 22-09-2013 21:13

29-09-2013 18:16

ja ik zou als ik jou was gewoon dikere lijn nemen. Ik zou 30 honderste paken of 35 honderste nylon. Waarom nylon? Omdat er in nylon rek zit waardoor je lijn minder snel breekt. En ik zou een wat lichter lod pakken. Want te zwaar lood gaat tegen werken en dan kom je minder ver. Je moet gwn 50 tot 60 grsm loodje pakken. En de hengel een flinke zwier geven.

Mvg: abel
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

29-09-2013 19:03

Heb zelf hengel 2.75lbs en vis met fox langwerpig inline lood 78gram,werp ik goed 100m mee met 0.35mm nylon zelfs met een mesh met gecrushte boilies geregen op de rig.Molen speelt ook een rol uiteraard want een kleine spoel geeft meer afremming dan een grote spoel.Nog nooit draadbreuk gehad wanneer ik mijn lood afrem zelfs niet met lichtere lijn.Zou perfect moeten kunnen.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

29-09-2013 19:16

De kans bestaat dat je lijn die klap niet aankan, van het ineens op spanning brengen door het inzetten van de worp.

Ik begrijp even een paar dingen niet:
* je vist met 28/00 lijn tegen in mijn ogen obstakels aan: lelies- en rietvelden; dat is vragen om problemen

Enkele tips:
* het probleem met het breken zou je kunnen oplossen door een voorslag te proberen van een tiental meters 35/00 (liever 40/00)
Dat betekent dat er tijdens de worp zo'n twee meter buiten de top hangt, en zo'n drie van de spoel naar het topoog, en
ongeveer 5 meter nog op de spoel. De dikkere lijn vangt de klap tijdens het werpen op.
* de trekkracht van de lijn misschien onvoldoende (ik weet het niet, ken de lijn niet)
* een goed opgespoelde molen werpt makkelijker/spoelt makkelijker af, en werpt verder met hetzelfde lood (56 gram)
* een konische spoel helpt verder werpen met hetzelfde lood (56 gram)

Edit: 74 gram is geen zwaar lood, boven de 120 gram eerder wel

Edit 2: kijk voor een voorslagknoop bij de raadgeving van Sven: viewtopic.php?f=18&t=75278
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-09-2013 20:18

Hoofdlijn van 0,35e of zwaarder en je bent van het hele gedoe al af, inclusief voorslag en andere ellende. Alleen voor echt lange afstand werpen met zwaar lood (100 m+) en een dunne hoofdlijn (voor de afstand) gebruik ik een shockleader. De tijd van standaard een dun nylon lijntje is bij statisch vissen wel een beetje geweest. Die 75 gram lood is trouwens een redelijke combi met 2,75 lbs stokken. Alleen een dikkere hoofdlijn en je bent klaar. Die 2,75 lbs klinkt trouwens niet als echte afstandhengel. Die zijn doorgaans zwaarder.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

29-09-2013 20:27

Yep en dan een dag alleen maar met een loodje eraan gaan werpen, het liefst met iemand die het wel kan. Doe een wel helm op, die paraplu houdt het lood net niet tegen.
Let op slagboom !
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

29-09-2013 21:53

precies
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

29-09-2013 22:52

gebruik vooral geen voorslag bij die 28/100 lijn... elke vis die je vanaf dan verspeelt sleurt die meters zware lijn mee... je lijn is gewoon te licht voor hetgeen je wilt doen.

beter pak je gewoon dikkere lijn 32/100 of 35/100 moet genoeg zijn.

met jou hengel zou ik ook niet zwaarder lood pakken als nodig is. dus liever 70 als je het daarmee al haalt.
zo voorkom je ook dat je je hengel onnodig zwaar belast.

2.75 lb afstandshengel... waarschijnlijk gewoon een fast taper model (sterke lange rug, dunnere top), maar dat maakt het nog geen afstandshengel, heb je ook helemaal niet nodig voor die afstanden. daar moet je pas aan gaan denken als je gericht en regelmatig over de 100 meter wil gaan vissen.
Bart Bloem
Berichten: 94
Lid geworden op: 15-04-2013 23:06

29-09-2013 23:06

Ben ik de enige die het gek vind dat 28/100 knapt? Zeker als je denkt dat hij de 2e keer knapte aan het einde van de worp, daar komt echt niet een paar kg druk op te staan.
Gebruikersavatar
alwin boxhoorn
Berichten: 258
Lid geworden op: 03-06-2012 12:12
Locatie: de waterkant

29-09-2013 23:20

julie zullen me zeker voor gek verklaren maar ik heb een 2.5 lb hengel en vis bijna altijd met 100 of 85 gr lood mijn reden is dat ik dan er erg zeker van ben dat hij altijd goed zal haken en vis soms inline met backstop



en als lijn de korda subline 35/00 met ongeveer 5.5 kg kracht
poeplijn niet een aanrader maar nooit draadbreuk met gooien gehad:oops: :oops: :oops: :oops:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-09-2013 23:43

Krachten die bij een worp kunnen vrijkomen zijn in combinatie met het gewicht van het werplood genoeg om dat lood af te werpen bij een dunne lijn. Gaat natuurlijk niet lukken als je een beetje met een pisboogje werpt. Maar strak aangezet lukt dat mij wel met 65 gram op 2,5 lbs en 0,30e. Zeker weten.

Aan het eind van de worp is wat vaag. Maar abrupt afremmen en een wat gammele knoop helpt daarbij.

Blijft dat je van deze ellende toch wel af moet zijn als je een zwaardere lijn kiest. Daarmee is de tolerantie behoorlijk wat groter. Hoe meer "onkunde" hoe meer tolerantie wenselijk is.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Marjo Krebbekx
Berichten: 7
Lid geworden op: 27-08-2013 22:48

30-09-2013 00:12

Zo, ik heb dus echt nog een hele hoop te leren als het op karpervissen aankomt.

Heel erg bedankt voor alle tips! :D
Van de week even nieuwe lijn op mijn molentjes laten spoelen en in het weekend nog maar eens een gooi doen.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

30-09-2013 05:37

Nee, Bart, dat gaf ik ook al aan. 28/00 en obstakels, dat gaat niet samen.

Ik vis op korte afstanden (<40 meter) soms ook met 28/00 maar dan ligt het er wel aan hoe je vist. Ik vis met een zeer soepele
Northwestern die krom gaat tot in de butt. Daarnaast kan die 28/00 aardig wat aan (mijn lijn in ieder geval).
Ik heb geen lijnbreuk gehad dit jaar of lossers.

Ligt eraan waar je vist en hoe. Naar de "overkant" en tegen obstakels, nee, dat zou ik niet doen.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

30-09-2013 08:37

Dennis Slagboom schreef:Yep en dan een dag alleen maar met een loodje eraan gaan werpen, het liefst met iemand die het wel kan. Doe een wel helm op, die paraplu houdt het lood net niet tegen.



Dit zie ik dus nooit iemand doen, terwijl het ooh zo nuttig is.
En als iemand al eindelijk gewend is aan de hengel, moet er weer een nieuw model aangeschaft.
Vis nu zo,n 15 jaar met dezelfde hengels..Van haver tot gort :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

30-09-2013 10:03

Marjo Krebbekx schreef:Tja het is een gok, misschien breek de lijn weer....maar proberen het maar.


Als je er zo over denkt heb je in elk geval te zwakke lijn en waarschijnlijk die lijn ook nog niet goed genoeg gecontroleerd.
Met 35/00 en een gram of 80-90 moet je ook prima 100 meter kunnen halen met de juiste techniek, slechts in zeer uitzonderlijke gevallen zou ik dunner dan 35/00 gaan.
Steviger materiaal dus en wat eerder ook al gezegd is: oefenen helpt echt. Bij voorkeur samen met iemand die een goede werptechniek heeft en jou eventueel aanwijzingen kan geven.
28/00 is wat mij betreft nauwelijks geschikt voor statisch karperen. Die lijn heeft door zijn dunne diameter gewoon te weinig body om klappen op te kunnen vangen en qua schuurbestendigheid kan het ook niks hebben. Waarom iemand daar dan op korte afstand mee vist ontgaat mij dan ook volledig, pak dan lekker 40/00, kan een stuk meer hebben, haalt de afstand ook wel en het zinkt nog beter ook.

Er is niks sportief of verstandig aan zo licht mogelijk vissen, probeer, zeker qua lijndikte, juist zo zwaar mogelijk te vissen. Wat heb je nou aan een op lijnbreuk verspeelde vis?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

30-09-2013 10:12

Daaf,

het is denk ik wat te eenvoudig om te concluderen dat 28/00 nauwelijks geschikt is voor statisch karperen. Het is belangrijker om op papier te zetten : welk water je vist (obstakels etc), de gemiddelde afstand waarop je vist en of je de beschikking hebt over een voerboot etc.

In dit geval is een voerboot niet aanwezig, zijn er obstakels aanwezig en vist hij op grote afstand. Ik zou je willen adviseren om evt. langs een viswinkel te gaan om advies te vragen over een vislijn. Wanneer je deze informatie hebt zou je evt. op internet kunnen kijken of er nog andere opties zijn om zodoende een compleet overzicht te hebben van alle opties m.b.t. lijn. Zo kun je een goede gefundeerde keuze maken.

Over de techniek worden goede tips gegeven. Je kunt zelfs twijfelen of je op het droge wilt oefenen met precies werpen. Maar dat is natuurlijk geheel je eigen keuze.

Succes met alles!
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Marjo Krebbekx
Berichten: 7
Lid geworden op: 27-08-2013 22:48

30-09-2013 10:38

Het oefenen op het droge ben ik wel aan het overwegen, hoewel het behalen van de afstand met zwaarder lood dan die 56 gram het probleem niet is. Met 56 gram kom ik gewoon nauwelijks verder dan +- 75 meter en dat is in dit geval toch net een paar meter te weinig. Maar voor precisie is het sowieso al te overwegen, ik zit met afstanden meer dan 50 meter nog weleens een meter naast mijn voerplek.

Het vragen van informatie bij een winkel heb ik minder vertrouwen in dan het vragen aan de mensen hier waarvan ik tot nu toe ontzettend goede tips heb gekregen.
Toen ik begin dit jaar begon ben ik juist naar een winkel gegaan, heb daar gezegd dat ik met 0,0 kennis wil gaan statisch karpervissen (op wat youtube filmpjes na).
Daar een hengeltje met molen gekocht...kreeg de vraag wat voor draad, nogmaals aangegeven dat ik daar de kennis nog niet voor had dus op advies van de winkel die draad op de molen laten spoelen.

Dit heeft overigens ook altijd prima voldaan behalve op kanalen i.v.m. mosselbanken e.d. en nu dan met het werpen over grotere afstanden.
Heb verder met deze lijn gelukkig nog geen vis verspeeld, maar die zijn tot op heden ook nog niet zwaarder geweest dan 20 pond.

Had ik vooraf al onderzoek moeten doen op internet....natuurlijk, had me een hoop problemen bespaard...maar heb dat destijds niet gedaan helaas.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

30-09-2013 10:44

Ik zeg bewust nauwelijks en niet niet. Maar naar mijn mening zijn de omstandigheden waarin dat wel kan vrij zeldzaam en een beginner zou ik nooit aanraden om met zulke dunne lijn aan de slag te gaan.
Ik zou ook zeker niet voor advies over lijn(dikte) naar een hengelsportzaak gaan, want met alle respect, een heel groot deel van de verkopers heeft zelf geen idee en vertelt je wat hij denkt dat je wil horen of wat hij zelf graag verkoopt. Ik zeg niet dat er geen kundige mensen te vinden zijn, maar een random verkoper in een hengelsportzaak zou ik niet snel om advies vragen als het gaat om lijnen en end tackle. Beter is om kritisch te kijken naar je situatie en aan de hand daarvan in te schatten wat je nodig hebt.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

30-09-2013 14:06

Marjo,

Als ik je verhaal zo lees denk ik dat het allemaal vrij goed in orde is wat betreft loodgewicht en diameter lijn.
Ik denk dat je daar dan ook niet hoeft te zoeken daar je je lijn breekt bij het afremmen (als ik het goed begrijp).

Het enige dat ik kan bedenken dat het probleem kan zijn is dat je een beschadigd oog op je hengel hebt.
Ik zou je ogen van de hengel dus maar even controleren. Waarschijnlijk zal er ergens een braam zitten of een stuk uit het oog zijn.

Veel succes met zoeken.

Gr,
Josse
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

30-09-2013 15:33

@ Daaf,

Als je mij bedoelt die met een dunnere diameter vist op korte afstanden, waarom niet? Ik vis op schone wateren zonder obstakels licht. Is een keuze, maar ik vis al jaren op die manier, zonder lijnbreuk, vaak ook freelining. De hengels heb ik ook pas 18 jaar (oude North Westerns, 2,25 lbs, zeer parabolisch, die ik van haver tot gort ken (om maar even iemand aan te halen)). Maar ik weet wel wat ik doe. Het zijn eenvoudige watertjes zonder problemen en leuke vissen. De lijn heeft echter wel een hoge trekkracht. Moet weer een nieuwe bulkspoel kopen, weet effe niet uit mijn hoofd welkelijn dat is.
Als je Marjo bedoelt, 80-90 meter vind ik geen korte afstand.
Zoals gezegd, vis ik er mee op afstanden tot 40 meter. Als ik dat al haal. Meestal is het kort onder het kantje tot 10 meter...

Oefenen op het droge is een goed plan, zo heb ik een toenmalig maatje ook leren werpen. 2 emmers op afstand en dan erin gooien. welke afstand dan ook: het ging goed.TIP: Gooi onderhands, maar ook met de "backhand" en "forehand" (weet zo gauw niet een visterm hiervoor). En vooral ook bovenhands. Werptechniek kan je sessie redden. Ook als je een (radiografische) boot hebt, moet je kunnen werpen vind ik. Misschien dat ik daarom geen radiografische boot heb.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

30-09-2013 16:10

een wat leuke manier van leren werpen vond ik zelf tenminste is het volgende.

Neem een voetbal en een flink grasveld(ik nam een voetbalveld)
Geef de bal een trap en wacht tot hij stil ligt.
Werpen maar net zolang je hem weet te raken.
als je hem raakt gaat de bal vanzelf weer aan de rol en heb je dus een nieuw mikpunt.
dat voorkomt dat je blind op 1 plek gaat staan werpen.

Ik had destijds een stek op een meter of 60 uit de kant en en probeerde op die afstand dus met een cement kuip steeds in de kuip te werpen.
Leuk en na wat oefenen goed te doen.
verplaats de cement kuip 5 meter verder en het is ineens lastig, omdat je puur gewend ben op die 60 meter te mikken.

Ik vond het altijd wel een grappig spelletje iig.
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

30-09-2013 17:00

waarom praten de meeste hier over de dikte van de lijn
kijk liever naar de trek kracht is mijn idee
waarom al die zware lijnen op een klein watertje
als dunne lijn kan

kort samen gevat pas je spullen aan , aan de omstandigheden
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

30-09-2013 17:10

Wel ja !
We zijn de lood en visveiligheids topics alweer vergeten en nu geven we tips over tegen obstakels vissen op 100 meter afstand aan een beginner !!!


Ik zeg goed bezig !

Voorslagen en dikkere lijn gewenst , terwijl dat als ze zo op jou water komen zitten zou je zeggen ( of in ieder geval denken ) maak een stekje op de overkant.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

30-09-2013 20:08

jannes hooijer schreef:waarom praten de meeste hier over de dikte van de lijn
kijk liever naar de trek kracht is mijn idee
waarom al die zware lijnen op een klein watertje
als dunne lijn kan

kort samen gevat pas je spullen aan , aan de omstandigheden


Trekkracht is nauwelijks relevant, elke moderne karperlijn heeft veel meer trekkracht dan jij ooit op een vis gaat trekken. Of je lijn nu 5 of 6 kg kan trekken maakt geen reet uit. Diameter is relevant omdat diameter direct te linken is aan schuurbestendigheid.
Nogmaals keer het eens om, waarom wil je zo dun mogelijk vissen? Noem mij eens één voordeel van dun vissen op klein water?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-09-2013 20:10

jannes hooijer schreef:waarom praten de meeste hier over de dikte van de lijn
kijk liever naar de trek kracht is mijn idee
waarom al die zware lijnen op een klein watertje
als dunne lijn kan

kort samen gevat pas je spullen aan , aan de omstandigheden

Omdat trekkeracht geen ruk zegt. Diameter des te meer. Hoe dikker hoe slijtvaster en hoe kleiner de kans op breuk. Veilugheid begint bij het voorkomen van lijnbreuk