Karpervissen op nieuw water.


Plaats reactie
jordy hoekstra
Berichten: 238
Lid geworden op: 04-10-2010 16:44

16-09-2013 21:41

Hallo mede vissers.

Ik wil graag gaan karpervissen op een nieuw water genaamd fietje (in ter apel). Het is een redelijk groot water maar wat is de aanpak hier nou van ? Ik heb afgelopen vrijdag ook een nachtje gezeten met 3x voorvoeren een dag van tevoren omdat ik daarvoor geen tijd had. Met een mooie donkere schub op de mat van 20 pond. Maar nu is de vraag hoe we het best zon groot water kunnen aanpakken. Heel diep vissen ? (tm 13 meter) of juist heel ondiep tegen een eiland of rietkraag vissen op zon groot water. Of juist midden in het wier ? En hoeveel dagen voorvoeren op zon groot water ? en hoeveel enzv...

zoek het eens op google maps :)

Alvast bedankt,

Jordy
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

17-09-2013 10:46

Ik heb het even opgezocht, zo groot vond ik het niet. Het is maar net wat je gewend bent. Groter water kost wat meer tijd om in kaart te brengen en om de vis te vinden, afgezien daarvan is het niet moeilijker dan klein water. Karper is karper...
Pasklare antwoorden op jou vragen zijn er niet, daarvoor zijn ze veel te algemeen. Gewoon zelf proberen, dan kom je er vanzelf achter. Je hebt alvast één ding gevonden wat werkt, ga van daaruit verder zoeken, qua stekken, qua voorvoeren, etc.
Om te proberen of een stek wat oplevert hoef je zelden meer dan een dag of 3 te voeren. Qua dieptes kan het nu nog alle kanten op. Later in het najaar als de temperaturen flink gedaald zijn kan het lonen om de vis wat dieper te zoeken.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

17-09-2013 10:57

Jordy,

Ik begrijp heel goed dat je het lastig vind om een nieuw en, in jouw ogen, groot water aan te pakken alleen heeft iedereen een eigen aanpak. De één kiest voor een meer ondiepe stek met begroeiing waar de ander kiest voor een open plek (zwemroute) of een plek waar de vissen zich ophouden. Het is daardoor ontzettend lastig om aan te geven wat je het beste kunt doen.

Wat ik je zou kunnen adviseren is het volgende. Ik ben zelf ook begonnen zoals jij dit beschrijft en ik heb eigenlijk ontzettend veel uren doorgebracht aan het water (met en zonder hengel) en alles genoteerd en goed geluisterd naar tips / verhalen van medevissers. Ik weet niet of je met 3 hengels mag vissen daar maar wellicht kun je tijdens één sessie alles proberen. Hiermee bedoel ik : één hengel op diep water, één tegen een eiland / rietkraag en wellicht één nog ergens anders zodat je kunt vergelijken achteraf wat goed gaat.

Eigenlijk is de beste tip die je kunt krijgen : gewoon proberen en kijken wat het beste werkt. Ook qua voorvoeren.

Wat ik wel vind is dat ik het heel tof vind dat je al een schub hebt gevangen op een nieuw water. Je doet dus wel iets goed en dat moet je goed onthouden. Maar verder is het gewoon proberen.
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

17-09-2013 11:29

1e keer vissen EN een vis vangen is al een goed uitgangspunt :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

17-09-2013 20:49

Jordy

Ik ken dat water erg goed... Ik kan je wel vertellen dat er geen punt is dat het water 13meter is!!! Het is max 8 meter!!

Er zijn ontzettend veel riet kragen. En als we terug gaan in de tijd was er een gedeelte zwembad. Ander gedeelte was een zand afzuiging.
Als je uit kijkt vanuit het beboste gebied kijk je naar de overkant, dan zie je op 3/4 van het water een riet kraag. Daar is het ongeveer 1.5. Daarbij heb je het eiland en het "schiereiland" dat zit aardig wat fauna.

Nu naar jou vraag. Erg diep vissen zal je geen vis vangen. Zoek naar talluten. En vooral nu het nog redelijk zacht is kan je beter vanaf 3 tot 1,5m gaan vissen. Je voer campagne is goed. En vind het mooi dat je het rendement hier uit heb kunnen halen. Nu is het de kunst daar de vis te houden voor meer en betere kansen. En hoop dat je dan slapeloze nachten krijgt ;)

Nu heb ik zelf ook wat na gevraagd aangezien ik nu al 13 jaar niet meer in Ter Apel woon. Is er door de vis vereniging hier karper uit gezet. Waarvan ik zeker weet dat dit goed gedijen zal. Op het oude bestand waar ik menig nachten op heb zitten te blanken. Dit geldt ook voor het Spoor dok. Hierbij geen ik de vereniging een dikke plus!!!

Binnenkort zullen wij hier ook een weekend sessie maken.

Gr Bas

Nu hoor ik ook dat de hengel druk ook aardig omhoog is gegaan. Ik heb geen flauw idee hoe groot het dressuur is op dit moment.
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
jordy hoekstra
Berichten: 238
Lid geworden op: 04-10-2010 16:44

17-09-2013 21:06

Bas Timmermans schreef:Jordy

Ik ken dat water erg goed... Ik kan je wel vertellen dat er geen punt is dat het water 13meter is!!! Het is max 8 meter!!

Er zijn ontzettend veel riet kragen. En als we terug gaan in de tijd was er een gedeelte zwembad. Ander gedeelte was een zand afzuiging.
Als je uit kijkt vanuit het beboste gebied kijk je naar de overkant, dan zie je op 3/4 van het water een riet kraag. Daar is het ongeveer 1.5. Daarbij heb je het eiland en het "schiereiland" dat zit aardig wat fauna.

Nu naar jou vraag. Erg diep vissen zal je geen vis vangen. Zoek naar talluten. En vooral nu het nog redelijk zacht is kan je beter vanaf 3 tot 1,5m gaan vissen. Je voer campagne is goed. En vind het mooi dat je het rendement hier uit heb kunnen halen. Nu is het de kunst daar de vis te houden voor meer en betere kansen. En hoop dat je dan slapeloze nachten krijgt ;)

Nu heb ik zelf ook wat na gevraagd aangezien ik nu al 13 jaar niet meer in Ter Apel woon. Is er door de vis vereniging hier karper uit gezet. Waarvan ik zeker weet dat dit goed gedijen zal. Op het oude bestand waar ik menig nachten op heb zitten te blanken. Dit geldt ook voor het Spoor dok. Hierbij geen ik de vereniging een dikke plus!!!

Binnenkort zullen wij hier ook een weekend sessie maken.

Gr Bas

Nu hoor ik ook dat de hengel druk ook aardig omhoog is gegaan. Ik heb geen flauw idee hoe groot het dressuur is op dit moment.


Hoi bas,

Bedankt voor je informatie, bedoel je die rietkraag bij het grote strand of bij het kleine strand ? was je 2/3 week terug ook aant vissen op spoordok bij dat bosje ? Ik hoorde dat ze 3 jaar geleden 50 spiegels en 150 schubs hebben uitgezet. En weet je iets over het oud bestand ? Als je weet wanneer je gaat moet je maar ff zeggen dan kunnen we wel ff praten over het water :)

Mvg,


Jordy
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

20-09-2013 18:11

Nee ik heb een paar week terug wel een vis wedstrijd gehad met mijn zonen met hun school bij spoor dok.

Wanneer ik weer maar moekesgat ga pb ik je wel ff... Aangezien als ik het openbaar vertel, wanneer en waar ik ga vissen ik geen rust krijg. Niet dat ik het erg vind dat mensen met mij praten. Maar het komt soms voor dat ik de hele dag aanloop heb. Terwijl ik juist ga vissen voor de rust ;)
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
jordy hoekstra
Berichten: 238
Lid geworden op: 04-10-2010 16:44

22-09-2013 19:57

Oh haha die avond zat ik daar ook te vissen aan bos kant. Had einde van de avond nog een toen julie wedstrijd was afgelopen haha. Heb zelf ook op die school gezeten ;) Moet je wel even ruim van te voren pb sturen aangezien ik niet vaak op het forum kijk. Of dat ik mn nummer ff doe dat je me kan appen of smsen als je gaat op fietje


Jordy
Plaats reactie