blanken


Romano markus
Berichten: 24
Lid geworden op: 29-07-2013 20:23

01-08-2013 21:40

Vandaag weer geblankt iemand een tip hoe ik beter mn leader vast kan maken dan met een wartel??
Ik heb echt hulp nodig begin het bijna optegeven
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

01-08-2013 22:53

Klein lusje in je leader 'splicen', dan daar je hoofdlijn eraan knopen. Zorg ervoor dat dit lusje door
de wartel /swivel ,waar je onderlijn aanzit, kan glijden zodat de vis de leader en lood kan lossen
bij lijnbreuk.

Zo splice je: viewtopic.php?f=76&t=67719
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

02-08-2013 08:38

milan van baekel schreef:Ik wou even meegeven dat Romano waarschijnlijk met de chod-rig gaat vissen omdat hij dat hier als reactie gekregen heeft. Misschien zou hij best bij het begin beginnen en op die manier wat gaan opbouwen, maar zoals (bijna) elke beginnende karpervisser twijfelt hij aan zijn aanpak en wil hij graag wat tips om zijn visserij te verbeteren. Gelukkig zijn er dan zulke lieve, vriendelijke, ervaren karpervissers die hem raad willen geven. De ene zegt Chod-rig, de andere zegt lekker simpel doen. De volgende zegt misschien koop deze of die boilies. Degene daarna zegt misschien dat hij hengels van 200 euro moet kopen (dit is by the way een overdreven voorbeeld).
Uiteindelijk moet onze vriend Romano hier dan mee aan de slag en hopelijk trekt hij de juiste conclusies en neemt hij de goede tips met zich mee en laat hij zich niet gek maken.

Ik weet wat het is om als beginnende karpervisser raad te vragen en antwoorden te krijgen waar je feitelijk niets mee bent.
Dit is meestal geen kwestie van laksheid of luiheid, maar een kwestie van door de bomen het bos niet meer te zien.

Begin op het forum maar eens te zoeken wat je fout doet....
Ligt het aan je rig? Je aas? Je presentatie? Heb je rekening gehouden met de ondergrond? En met de wind en het weer? Vis ik slecht of aasde de vis gewoonweg niet? Was mijn lood zwaar genoeg, of net té zwaar? ....

Ik wil enkel maar aangeven dat je als beginnende karpervisser (zoals ik en Romano) naar een forum komt om bij te leren. Gelukkig zijn er toffe, vriendelijke kerels zoals mart (en vele anderen) die ons effectief helpen. (thanx!) De reacties die ons niets bijleren en enkel maar meer twijfel bezorgen kunnen volgens mij beter niet gepost worden.

Ik schrijf deze reactie als opbouwende feedback, niet als negatieve kritiek!!!!
Hopelijk zorgt dit ervoor dat die ervaren rotten zoals jullie weer even terug denken aan de tijd waarin je zelf van toeten nog blazen wist.

Groeten,

Milan.


Hallo Milan,
Hier heb je wel een kern van waarheid beschreven. Het board kan mensen helpen, maar zeker ook
in verwarring brengen. Mijn advies aan beginners is dan ook : LEES een goed technisch visboek!!
Aan de hand hiervan kan men gerichtte vragen stellen!! De vraag om goede boeken zie ik eigenijk zelden of nooit op het board.
Er zijn meerdere boeken geschikt zoals bv Spiegelbeeld. Voordeel praktijk en theorie in 1 +
op eigen tempo lezen+ geschikt om mee te nemen met vissen.
Heb wel het idee dat de moderne mens vaak veel vraagt op een board, maar echt verdiepen is er niet bij
helaas :oops: Ik zeg: koop en LEES EEN BOEK!!!
Vallen en opstaan hoort erbij, gebeurd (gelukkig) ook bij ervaren vissers!!!

gr,Fred
Ach man..Ga toch vissen !!
milan van baekel
Berichten: 17
Lid geworden op: 23-07-2013 11:45

02-08-2013 14:39

Daar heb je groot gelijk in. Een goed boek lezen zal vele vragen al oplossen.
Het spijtige is dat de jeugd dit niet meer doet als 1e oplossing.
Er wordt pas naar een boek gegrepen als het antwoord niet op internet te vinden is...

Ik hoor ook bij de "jeugd" (23 jaar) maar de jongeren van nu (14-16) jaar behoren tot een andere generatie...
Ik zal eerder naar een boek terug grijpen (de dunne lijn van Luc de Baets) Maar de jongeren van nu zullen hooguit spiegel of karper lezen. Een echt boek, dat zit er volgens mij niet meer in. Spijtig, maar volgens mij wel de waarheid.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

02-08-2013 14:46

Ik heb expres beginners/de moderne mens geschreven. Gaat gedeeltelijk op voor jeugd, maar ook
de buurman van 3 huizen verderop. Ooit eens in z,n jeugd gevist met een 3mtr telescoop, maar
toch eens proberen dat karpervissen. Zie helaas veel "fout' gaan door ontwetendheid.
Een goed gelezen boek is al meer een leidraad, en altijd een naslagwerk bij twijfel!
Je hebt gelijk, De dunne lijn hoort zeker in dit rijtje. (zelfs nog voor spiegelbeeld :oops: )
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

02-08-2013 15:22

Ik heb nog nooit een boek gelezen.
ok voor mn schooldiploma ,maar ook daar had ik er 3 te weinig gelezen. :D en 1 boek voor de lol ooit. ( erg he :oops: )
en met boeken lezen vang je geen vissen :P
ik ben meer van al doende leert men... toen ik een jaar of 8 was brak mn hengel in 2en bij mn eerste grote karper en ik baalde als een stekker.. dat moest nooit meer gebeuren.
door veel te proberen,na te denken,met andere vissers te praten en een goede oudere vismaat / kennis die je de kneepjes uit het vak leerde...

toendertijd kende ik ook enkel karpervissen met de pen met een stuk aardappel,een paar maisjes,bruine bonen of een deegje op de hoofdlijn met een knijploodje op 10 a 15 cm.
of freelinen met en stuk aardappel of roggebrood met of zonder schuifloodje of korsten met een stuk brood.

er is zoveel bijgekomen ondertussen dat ik me goed voor kan stellen dat je af en toe totaal niet snapt waar je het zoeken moet..

niet te moeilijk nadenken denk ik dan... karpers hebben geen IQ van 160 en eten zowat alles.. hoe makkelijk wil je het hebben. enige is dat je voorlief moet nemen dat je helaas die beesten niet kan dwingen om te eten en niet altijd vis in de buurt hebt en op de kant krijgt.

net als dat je niet elke vrouw die je probeert te versieren mee naar huis krijgt,ook met wonderaas niet. :D

goeie commerciele handel is het wel waar een ieder een graantje van mee probeert te pikken,maar denk zelf dat 80% overbodig is en geen meerwaarde biedt.
ook vind ik persoonlijk het "oude" vissen veel meer hebben dan al die tarty prima donna`s van tegenwoordig met al die poehaa.

Hopelijk zorgt dit ervoor dat die ervaren rotten zoals jullie weer even terug denken aan de tijd waarin je zelf van toeten nog blazen wist.


zo gezegd,zo gedaan :wink: ervaren wil ik mezelf niet noemen,leer elke dag bij ( ook zonder boeken) maar ben wel aardig rot ondertussen. :D
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Dave Maes
Berichten: 13
Lid geworden op: 01-08-2012 23:39
Locatie: Wijlre

02-08-2013 19:05

Vangen andere vissers wel karper op het water waar je regelmatig komt?
Ik blank op een bepaald water ook meer dan ik vroeger elders deed. En dan kan ik me voorstellen dat je aan jezelf gaat twijfelen.
Heb van alles geprobeerd maar soms wilt het gewoon niet lukken. Maar je leert elke keer weer bij.
Vis nu ook met een zig-rig en chod rig.
Gewoon volhouden !
Romano markus
Berichten: 24
Lid geworden op: 29-07-2013 20:23

02-08-2013 19:15

Ik heb nu ook de chod rig vind het wel fijn ik vis nu met sweet coconut fluor popup
Vandaag de boilies gehaald en flowt corn stops dus volgende week veel vissen ermee
Ik heb ook veel overbde zig rig gehoort maar snap niet hoe het werkt en wat je nodig heb
Romano markus
Berichten: 24
Lid geworden op: 29-07-2013 20:23

02-08-2013 22:33

Als ik met de chod ga vissen wat moet ik dan erbij voerwn een beetje feeder voer in
een pva zakje is dat goed of moet ik iets anders doen?
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

03-08-2013 07:14

Romano laat je nou niet helemaal gek maken met al die rigs! Das niet de oorzaak dat van blanken....
ik vis ook niet met een chodrig of zigrig en vang ook gewoon maaaaar blank ook vaak genoeg.
Blanken hoort er nou eenmaal bij vooral op moeilijk water.... ga nu gewoon lekker vissen en keep it simpel.... gewoon uren maken. ;-)
Het is nu lekker weer, ga eens met je zwembroek het water in en inspecteer de bodem naar mooie plekjes, op die manier heb ik veel mooie plekken ontdekt die je met peilen of diepte meter niet gauw tegenkomt.
Probeer in de schemer uurtjes te vissen 21:00 tot 24:00 en van 4:00 tot 8:00
Romano markus
Berichten: 24
Lid geworden op: 29-07-2013 20:23

05-08-2013 08:53

Gister nieuw water gezien net ff een handje boilies gevoer gister zag ik
Al gelijk een karper aan de oppervlakte dus maar even kijken waneer we gaan vissen
tom blokhuis
Berichten: 95
Lid geworden op: 09-01-2013 16:51
Locatie: Losser

05-08-2013 10:38

dat is makkelijk gewoon en keer s avond met een zak brood en hondenbrokken heb ik al heel veel vis mee gevangen
jurre peters
Berichten: 79
Lid geworden op: 13-08-2011 20:48
Locatie: De rijp

06-08-2013 20:15

tja blanken doen we allemaal wel eens.. hoeft niet eens jezelf te liggen :-?

maar goed, keep up the good work guy's! lekker uurtjes maken idd, en in de ochtend en nacht los gaan!

Dat is althans de bedoeling, ik heb vanaf gisteravond 10 uur tot vannochtend 11 uur gezeten en je raad het al, niet eens een piep ;(
Romano markus
Berichten: 24
Lid geworden op: 29-07-2013 20:23

07-08-2013 22:21

Ik ben nu al 2dagen aan het voeren maar ik wil vrijdag vissen moet ik morgen dan ook nog voeren en dan vrijdag niet of hoe?
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

07-08-2013 22:47

Romano , niets moet .

Persoonlijk zou ik morgen ook een kleine hoeveelheid voeren , en vrijdag tijdens het vissen dezelfde kleine hoeveelheid bijvoeren .
Tenzij je weet of het voer de dag erna weggevreten is dan kun je gerust steviger gaan voeren .
Mocht je een vis vangen vrijdag voer ik na de gevangen vis weer dezelfde hoeveelheid bij .

Succes
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Romano markus
Berichten: 24
Lid geworden op: 29-07-2013 20:23

08-08-2013 07:36

Heey jongens even een andere vraag tussen door ik vis nu met trend pieperset maar die soundbox geef een hele run als ik 1 piepjenkrijg beat vervelend snachts ik kijk daarom nu ook voor andere ik zag een mooi set staan op de site van henk koster de soul system x heeft iemand hoer evaring mee de beschrijving ervan klink heel goed dus?
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

08-08-2013 08:32

Heej Romano waarom gebruik je geen leestekens en check je de spelling van je posts niet even dat maakt het wat eenvoudiger te begrijpen dan hoef ik het geen drie keer te lezen om te snappen wat je bedoelt wat heeft een hoer eigenlijk met een nieuwe pieperset te maken de soul set ken ik niet maar ik wens je veel succes bij de zoektocht naar een nieuwe set en hopelijk vind je het niet erg dat ik hier een beetje een grapje van maak groeten. :wink:
Ik weet het ook allemaal niet...
milan van baekel
Berichten: 17
Lid geworden op: 23-07-2013 11:45

08-08-2013 11:25

Ik vond het in erg geval grappig Mart. :)
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

08-08-2013 11:44

ik heb een hekel aan blanken ! 8) :lol:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
jurre peters
Berichten: 79
Lid geworden op: 13-08-2011 20:48
Locatie: De rijp

08-08-2013 11:59

wie niet :P
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

08-08-2013 12:16

jurre peters schreef:wie niet :P


deze 2 :wink:

Afbeelding

:D

(geintje)
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Sander Schaaij
Berichten: 168
Lid geworden op: 24-07-2011 15:29

08-08-2013 13:24

En zo duikt de AB op in een topic op een karperforum. Wat kan het toch vreemd lopen. ;)
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

08-08-2013 13:43

Sander Schaaij schreef:En zo duikt de AB op in een topic op een karperforum. Wat kan het toch vreemd lopen. ;)


als we nou niet al die Engelse termen zouden overnemen was dit nooit gebeurd denk ik. :wink: :P

zelf noem ik het altijd "niks (ge)vangen" , banksticks zijn hengelsteunen voor mij,optonics zijn beetverklikkers zelfs een rodpod weiger ik zo te noemen en zeg eigenwijs hengel(steun)statief,ben er alleen nog niet helemaal uit hoe ik een buzzerbar moet benoemen..
wat wel grappig zou het zijn is alles wat wel op zn nederlands gezegd wordt weer in het engels te doen.
ik reel em in,als de bank maar niet wegzakt onder mn voeten want misschien verlies ik mn rod wel.en ben ik mn hengelsteunstatief misschien ook kwijt.heb ik voor niets al dat diepvriesaas, kleine deeltjes en plankleven klaar gemaakt erin gecast. :P

vond het gewoon ff een leuk woordgrapje, moet kunnen toch? leven is al serieus genoeg. :wink:
Laatst gewijzigd door michel Tja op 08-08-2013 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

08-08-2013 13:46

michel Tja schreef:ben er alleen nog niet helemaal uit hoe ik een buzzerbar moet benoemen..

Das toch gewoon een pieperstok :D
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

08-08-2013 14:20

Tja,...een buzzerbar is toch gewoon een dwars steuntje?
Ach man..Ga toch vissen !!