Voerstek maken op kanaal


Plaats reactie
Bert Schipper
Berichten: 22
Lid geworden op: 20-06-2013 19:30

10-07-2013 12:34

Ik woon zelf in Veenendaal en wil op het Valleikanaal proberen om karper te vangen. Ik weet dat dat ontzettend moeilijk is, gezien ik er weinig karpervissers zie zitten. Hoe kan ik het beste te werk gaan?

Ik ben vanmorgen met de peilhengel met gevlochten lijn bezig geweest. Ik denk dat ik een paar stekjes gevonden heb waar grind of een mosselbank ligt. Vind het omdat ik een beginner ben nog erg moeilijk om te merken wanneer het nou wel of niet een grindplaat is. Ik heb daar vanmorgen boillies gevoerd.

Maar hoeveel moet ik nu voeren? Heb vanmorgen per plek ongeveer 20 boillies gevoerd en wil dit morgen weer gaan doen. En hoe krijg ik een mooie voerplek aan de overkant. Boillies gooien en werpen lukt wel, maar heb ook hier een spodmix staan van Pro Line met mais, TN, en hennep. Ik heb een spodhengel, kan ik dat gewoon met mijn spinhengel doen?

En is het dan een paar dagen voeren, en dan vissen? Of moet je echt eerst een week lang 2 x per dag voeren?
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

10-07-2013 14:10

Met je spinhengel zou ik dat niet doen, die ligt snel door midden dan... Je hebt daar een stevigere hengel voor nodig...

Als het steeds om kleine hoeveelheden gaat zou ik het 'gewoon' met de karperhengel doen, anders toch echt een sterke hengel kopen. Ik heb er één die is 5 lbs voor het spodden...

Qua voeren kan je best wat meer voeren dan die twintig boilies... ik zou een kilo per keer neer leggen de komende drie dagen dan dan gaan vissen de vierde dag. Valleikanaal, waar overigens best veel op wordt gevist, zit best wat vis op dus dat kan je best hebben... Ga je vis vangen, dan kan je altijd besluiten iets meer neer te leggen de volgende ronde om te kijken of je daarmee meer vis naar je stek trekt... Of je houdt dezelfde hoeveelheid aan...

Wat ook kan is dat op het stuk dat jij wilt bevissen niet zo veel karper zwemt. Hier in de buurt hebben we ook een stuk op het kanaal waar niet of nauwelijks karper zwemt en dan zit je dus echt uren te maken voordat je wat vangt. In principe merk je dit snel genoeg met vissen, als je blijft blanken verder zoeken en als je gaat vangen knallen zou ik zeggen...

Voer ruim rond de stek verdelen en dan op de mooie plekjes vissen...

Succes!
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Bert Schipper
Berichten: 22
Lid geworden op: 20-06-2013 19:30

11-07-2013 11:45

Ben vanmorgen weer geweest. Voer met 20mm boillies, heb de boillies van Pro Line; Big Activator gekocht. Hier van leg ik morgen nog een kilo neer en zaterdag nog een kilo neer.

Heb ook geprobeerd om de spodmix van Pro Line aan de overkant te krijgen, gaat erg moeilijk, maar ligt nu niet heel ver van de stek af. Ik ga morgen en zaterdag proberen om met mn karperhengel gewoon met de spod te gooien. Het is maar een meter of 10 wat ik moet overbruggen. Het is dus niet veel, maar voor uit de hand gooien is Spodmix gewoon te licht, helemaal als het waait.

Ben heel benieuwd wat het gaat worden. Dit is de eerste keer dat ik een stek aan maak, en de eerste keer dat k echt op een kanaal vis. Zonder dat ik weet of er veel karper gevangen gaat worden. Maargoed, eerste maanden is vaak op je bek gaan, dus we wachten af;)
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

11-07-2013 11:58

In prinicpe ben je goed bezig zo, dus wie weet wat het kanaal je gaat geven...

Succes dit weekend!
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Johan van Beers
Berichten: 63
Lid geworden op: 03-08-2006 12:31
Locatie: Oirschot

11-07-2013 12:57

Zo door blijven gaan, dan ga je vanzelf vis vangen (en verslaafd raken aan het kanaalvissen ;). Niks mooier dan kanaalvis vangen op zelf gevonden/gecreerde stekken..Wat betreft die spodmix, kan je niet naar de overkant lopen??
Bart Bloem
Berichten: 94
Lid geworden op: 15-04-2013 23:06

11-07-2013 13:54

10 meter kun je waarschijnlijk nog halen met een spod aan een los stuk lijn. Tis maar een idee, pak een rol lijn, knoop je spod er aan rol een meter of 11 af, klos in je ene hand en met je ander slinger je hem een paar keer rond en weeeee daar gaat de spod. Pas wel een beetje op dat je je niet snijdt.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

11-07-2013 18:05

10 meter is ook vaak nog met een voerschep te doen, maak er eventueel een grondvoertje van waar je ballen van kan maken, die hoeven voor zo'n afstandje niet keihard te zijn, ze moeten alleen op het begin van de worp de boel bij elkaar houden.
Ik ken verder daar de situatie niet, persoonlijk gebruik ik op het kanaal meestal alleen bollen. Dit om de witvis zo veel mogelijk te mijden. Je hoeft niet meteen veel te voeren, begin eens met 3 dagen 1 kg per dag en dan een nacht/ochtend vissen om te kijken of er wat gebeurd. 2 weken voorvoeren zie ik maar zelden meerwaarde in, meestal is een paar voerbeurten genoeg om uit te vinden of er wat te halen valt, om dan 2 weken te voeren terwijl je niet eens weet of er karper op de stek zit is mij een veel te groot risico. Heb je meer ervaring en weet je dat de vis er zit kan het misschien wel goed zijn, maar ook dan geldt dat normaal een voerbeurt of 3 al wat op moet leveren.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

12-07-2013 09:10

I'm with Daaf...
2 of 3 keer een kilo bollen. Laat het witvisvoer maar achterwege.
Vang je, kun je altijd nog meer gaan voeren en kijken of het wat meer oplevert.
Ik weet het ook allemaal niet...
Bert Schipper
Berichten: 22
Lid geworden op: 20-06-2013 19:30

12-07-2013 09:57

Heb vanmorgen weer een kilo gevoerd, gister op beide stekken 1 kilo. Vandaag op beide stekken een halve kilo, en morgenochtend bij het begin nog een keer op beide stekken een halve kilo. En dan gaan we het maar is proberen. Het beste is lijkt mij om rond een uur of 6 te gaan toch? Heb wel beide keren op een ander tijdstip gevoerd is dat een probleem. De eerste twee keer rond half 11 en vandaag om half 10. En wil morgen dus rond 6 uur gaan.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

12-07-2013 10:24

Lekker gaan vissen joh. Wie weet liggen ze op je te wachten, wie weet ook niet. Hoe dan ook vang je ze niet als je er niet zit.

Dat voeren als je gaat beginnen, ik zou het wat minder enthousiast doen. Bolletje of 30 per hengel of zo. Als je eenmaal vangt, kun je altijd nog bijvoeren. Er uit halen is zo lastig hè... :wink:
Ga je vangen op je stek, dan kun je bij latere sessies altijd nog besluiten om voordat je begint, al flink te voeren. Want dat kan natuurlijk best succes opleveren, je creëert een situatie die de vissen gewend zijn. Maar dat zou ik dus pas doen als zeker is, dat er vis op je stek komt.

Succes!
Ik weet het ook allemaal niet...
Bert Schipper
Berichten: 22
Lid geworden op: 20-06-2013 19:30

12-07-2013 11:29

Oke bedankt!

Ben zeer benieuwd. Dit is overigens de laatste keer dat ik boillies kant en klaar koop. Ga volgende week beginnen met zelf draaien. Stuk goedkoper.

Heb deze mix ergens vandaag geplukt en aangepast aan de ingrediënten die ik kon krijgen. En de ingrediënten gehaald bij Hertog Hengelsport:

300G Vismeel
300G Maïsmeel
150G Tarwebloem
150G Sojabloem Vet
100G Polenta Bloem
1ml Tutti Frutti
1ml Strawberry
1ml Scopex
10 eieren
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

12-07-2013 11:36

Geen idee hoe dat gaat rollen, maar als het rolt zal het wel vangen! :wink:
Ik weet het ook allemaal niet...
Bert Schipper
Berichten: 22
Lid geworden op: 20-06-2013 19:30

12-07-2013 11:51

Foutje in de vorige. Maïsmeel zit er niet in:

Dit is het:

200G Griesmeel
200G Sojabloem
200G Polentabloem
250G Vismeel
150G Tarwebloem
1ml Tutti Frutti
1ml Strawberry
1ml Scopex
10 eieren
JW Trip
Berichten: 141
Lid geworden op: 01-06-2011 17:34
Locatie: Prov. Groningen

12-07-2013 16:09

Hallo,

Wat je ook nog kunt proberen om je mix naar de overkant weg te zetten is een voerschep. Deze kun je heel gemakkelijk op de steel van je landingsnet draaien. (Ik heb overigens wel een extra stevige steel erbij gekocht). Als je het voer dan een beetje aanmaakt met een grondvoer en wat water en je maakt er een dikke 'drap' van. Dan kun je dit ook met gemakt een metertje of 10 wegzetten. Deze manier gebruik ik altijd op kanalen.

Moet ik grotere stukken overbruggen, dan gebruik ik een aparte spod-hengel met een spomb! Ook erg handig!

Is een mogelijkheid natuurlijk! Succes in ieder geval.

Groetjes JW
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

14-07-2013 11:21

Bert,

Een kilo boilies op een beperkte stek van een beperkt aantal m2 (grindplaatje/mosselbank) voeren is heel wat anders dan dit over een kantstrook van 30 bij 5 meter strooien. Houd dit goed in je achterhoofd!

Een beperkte stek kan je makkelijk af met een pondje boilies of minder. Wel afhankelijk van mede tafelgasten, aashardheid en aasgrootte. Een hongerige vis is trouwens logischerwijs makkelijker te verschalken dan eentje die maar wat op je stek rond hangt. Houd je toch vast aan die kilo, dan is 2x een kilo en de laatste x minder, zeg een pondje voeren, voor de visdag ook een optie. Of je voert gewoon een hele strook aan met een iets grotere concentratie voer op het plaatje/mosselbankje en plaats daar je rig. Heb je meteen een vis die moet zwemmen voor z'n eten en dus makkelijk de onderlijn strekt

Met de gemiddelde vismix heb je voor veel wateren al snel een leuke bol. Wat zout misstaat niet en maakt de algehele smaak van alle ingrediënten voller. Mocht ik trouwens moeten kiezen tussen een flavour of zoetstof.., dan werd het zeker een zoetmaker. Het vet van het vismeel dekt waarschijnlijk de rolbaarheid al, maar plakt het deeg wat teveel, dan simpelweg 10ml zonnebloemolie toevoegen of nog iets meer. Polentameel is trouwens gewoon een type maïsmeel...

Mocht je toch nog iets met de spod willen doen; Er zijn ook kleine spods en spombs te koop. Tot een meter of 50 - 60 kan je het dan makkelijk af met een 2,75 - 3lb hengel. Ik gebruik zelf op een 3lb stok ook regelmatig een grote spomb met droog tot licht vochtig voer. Nadeel van een spomb is wel dat een verkeerde worp niet vol valt terug te halen, zoals met een spod nog wel eens lukt. Dus een mooie gladde voorslagknoop en een molen waarbij de beugel niet al te soepel dichtklapt zijn wel handig :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Bert Schipper
Berichten: 22
Lid geworden op: 20-06-2013 19:30

17-07-2013 16:11

Helaas. Nu 2 sessies gedaan. 1 sessie met de Chod en de standaard rig. En 1 sessie met de Chod en de Blow Back. Beide keren geen enkele piep, ook geen enkele beweging of aanwijzing van aanwezige karpers. Wel flinke lappen aan brasems gevangen, maar daar komen we niet voor.

Maar weer is kijken of t wat verder op te proberen is. Hier in Veenendaal is zoveel water ontzettend druk.. en dat is juist niet waar ik van hou.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

17-07-2013 17:48

Gewoon andere stek zoeken en doorgaan, vroeg of laat kom je wel vis tegen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
rick Jogems
Berichten: 83
Lid geworden op: 21-01-2010 17:12
Locatie: weerselo (twente)

17-07-2013 21:02

De spodmix zou ik achterwege laten veel brasem komt er op af.
En niet te compact voeren redelijk verspreid voeren dan vang ik zelf ook aanzienlijk minder brasem
Gebruikersavatar
danny meurs
Berichten: 34
Lid geworden op: 27-01-2013 18:04

19-07-2013 22:18

ik denk dat je te groot vist.

ik weet toevallig dat daar een speigel project aan de gang is.
het kanaal heeft nu een redelijk bestand maar hele kleine vissen nog.

zoek een stek tussen wageningen en veenendaal in.
als je een goede stek heb gevonden 2 a 3 dagen 2 a 3 kilo mais erop
en daarna gaan zitten.

de meeste vissen kennen de boillie nog niet daar.
en als ik de verhalen moet geloven hebben de polen daar het kanaal aardig leeg gevist dus er
zullen niet veel ouwde rotten meer op zitten.


suc6 ;)
hoop dat je hier wat mee kan
vangsten 2013

brasum 4
schub 10 pr 33 pond
gras 0
spiegel 3 pr 22 pond
snoek 0
Gebruikersavatar
danny meurs
Berichten: 34
Lid geworden op: 27-01-2013 18:04

19-07-2013 22:18

ik denk dat je te groot vist.

ik weet toevallig dat daar een speigel project aan de gang is.
het kanaal heeft nu een redelijk bestand maar hele kleine vissen nog.

zoek een stek tussen wageningen en veenendaal in.
als je een goede stek heb gevonden 2 a 3 dagen 2 a 3 kilo mais erop
en daarna gaan zitten.

de meeste vissen kennen de boillie nog niet daar.
en als ik de verhalen moet geloven hebben de polen daar het kanaal aardig leeg gevist dus er
zullen niet veel ouwde rotten meer op zitten.


suc6 ;)
hoop dat je hier wat mee kan
vangsten 2013

brasum 4
schub 10 pr 33 pond
gras 0
spiegel 3 pr 22 pond
snoek 0
Plaats reactie