Begginnen statisch vissen


Stefan Vonk
Berichten: 17
Lid geworden op: 27-05-2013 07:35

06-06-2013 18:33

Hallo,

Ik wil graag statisch op karper vissen, beginnend met 1 hengel. Weet iemand een leuke set. Heb nog geen onthaakmat hoef hier niet perse uitleg over ;). Karper net ligt al in de schuur. Hengels, molens, pieper, hangers nog niet? (op elke stek waar ik vis is met banksticks te vissen)
Ik ben 14 jaar en heb een budget van ca. 150eurotjes.

grtz Stefan
Gebruikersavatar
bart bosch
Berichten: 1121
Lid geworden op: 30-11-2009 14:59
Locatie: Stekkenpezer!
Contacteer:

06-06-2013 18:47

Loop eens een goede hengelsportzaak binnen en laat je informeren. Als jonge beginnende visser kan je voor een klein prijsje al een setje kopen. Ook KAN marktplaats een goed medium zijn om aan je materiaal te komen.

Goedkoop piepertje, goedkoop hangertje, hengel met molentje, goedkope banksticks en goedkope achtersteuntjes. Daarnaast nog een beetje lijn laten opspoelen, rigje met loodje en leadertje kopen. Wat boilies of mais gebruiken en knallen maar!

Onthaakmatje kan je ook eenvoudig zelf maken, wel zo safe.
MVG, Bart Bosch.
Stefan Vonk
Berichten: 17
Lid geworden op: 27-05-2013 07:35

06-06-2013 19:50

Bart bedankt voor het snelle reageren en de info, maar hier in de buurt is er niet echt een hengelsport winkel die karperspullen verkopen, dan krijg je meteen een hengel van 8-euro en molens van 100euro. Daarom maakte ik dit forum om info te krijgen dat ik online wat kan bestellen.
tom blokhuis
Berichten: 95
Lid geworden op: 09-01-2013 16:51
Locatie: Losser

06-06-2013 20:07

ik zou niet wat online bestellen je kan een hengel pas echt goed zien in de winkel en hem ook in de handen te hebben gehad is makkelijker kiezen
Stefan Vonk
Berichten: 17
Lid geworden op: 27-05-2013 07:35

06-06-2013 20:36

Ik heb in die winkels al wat hengels vast gehouden, maar toen ik de prijs zag doe maar niet.
Die hengels komen als het echt leuk word en ik er van ga houden (vis al met pen op karper).
Hou ervan de vis goed te voelen dus denk aan 2.50/2.75 lbs.
Gebruikersavatar
alwin boxhoorn
Berichten: 258
Lid geworden op: 03-06-2012 12:12
Locatie: de waterkant

06-06-2013 21:16

Stefan Vonk schreef:Hou ervan de vis goed te voelen dus denk aan 2.50/2.75 lbs.



licht eraan wat de groote van de karper bij jou in de buurt is als het alemaal rond de 10 pond is zeg ik koop een goedkope baitrunner van spro ofzo en pak een spinhengeltje dan heb je veel meer fun daaraan
stel ze zijn alemaal boven de 10-20 pond dan zou ik wel voor een 2.5 lbs hengel gaan en anders werken matchhengels ook altijd goed die zijn lichter het enige is dat je ongeveer met 50 gr lood moet gaan vissen omdat match eigenlijk voor de pen gemaakt is maar het kan
Gebruikersavatar
bart bosch
Berichten: 1121
Lid geworden op: 30-11-2009 14:59
Locatie: Stekkenpezer!
Contacteer:

07-06-2013 00:11

Daarbij moet je lekker je eigen draai vinden, en plezier hebben in het vissen. Geen bagger advies opvolgen van jan en alleman, maar van iemand met verstand van zaken. Bijvoorbeeld van een betere hengelsportzaak, hengelsportzaken kunnen jouw vaak een beter advies geven wat betreft materiaal dan willekeurige personen op het internet.
MVG, Bart Bosch.
Stefan Vonk
Berichten: 17
Lid geworden op: 27-05-2013 07:35

07-06-2013 06:58

alwin boxhoorn schreef:

licht eraan wat de groote van de karper bij jou in de buurt is als het alemaal rond de 10 pond is zeg ik koop een goedkope baitrunner van spro ofzo en pak een spinhengeltje dan heb je veel meer fun daaraan
stel ze zijn alemaal boven de 10-20 pond dan zou ik wel voor een 2.5 lbs hengel gaan en anders werken matchhengels ook altijd goed die zijn lichter het enige is dat je ongeveer met 50 gr lood moet gaan vissen omdat match eigenlijk voor de pen gemaakt is maar het kan[/quote]

Alwin het water waar ik vis is het max zo'n 25pond. Dus ook nog een 2.5lbs nemen of toch 2.75? (hoef geen verre afstanden te gooien). Dat met de match lijk MIJ niks vooral ,omdat ik wat pen(met spinhengel), witvis, soms wat met korstjes en ik wil eens wat nieuws gewoon dat ik rustig kan zitten en genieten. En niet zoals met de vaste stok voorentjes blijven tikken.

Weet iemand nog goede molen/swinger ,hanger/piepers niet al te duur vanwege me budget?
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

07-06-2013 09:56

Kijk eens bij Hareco op de site. Voor €59,95 heb je een Shimano Hyperloop hengel van 2 lbs. (en zwaarder heb je echt niet nodig) en een Okuma baitrunner kost je daar €49,95. Hou je zo'n €40,- over voor de rest van je spullen. Dat is wat krap, maar je hengel en molen zijn dan in ieder geval in orde.
Ik weet het ook allemaal niet...
Stefan Vonk
Berichten: 17
Lid geworden op: 27-05-2013 07:35

08-06-2013 06:59

Als ik een keer bij hareco kom kijk ik wel ff. Nog goede goedkope pieper en swingers???
quint lamar
Berichten: 153
Lid geworden op: 05-03-2013 15:13

08-06-2013 08:39

Spro the carp
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

08-06-2013 11:50

Je budget van 150 euro is wat krap om daar de benodigde spullen van aan te schaffen. Misschien kun je nog vakantiewerk doen
om je budget wat te verhogen dat zal wel helpen.

De Shimano Hyperloop is een prima hengel en 2 lb is voldoende als je niet ver hoeft te werpen. Combineer de hengel bijv. met
een Baitrunner ST 6000RA van Shimano en je hebt een goede set waar je jaren mee vooruit kunt. Ik vis zelf al 4 jaar met 2 van deze
hengels en molens. Dan houd je nog zo'n 30 euro over waar je dan nog een onthaakmat voor aan kunt schaffen.

Ik zou voorlopig, tot je weer wat geld hebt, gaan penvissen. Dit kan prima met een 2lb hengel.

Qua beetmelders zou ik eens kijken op marktplaats naar de oude Fox Micron MX. Dan heb je goede beetmelders die beter
presteren dan zo'n goedkope beetmelder.
Stefan Vonk
Berichten: 17
Lid geworden op: 27-05-2013 07:35

08-06-2013 17:28

Bedankt voor de info Jeroen! Hebben nu wedstrijd voor de jeugd en kan je wat bonnen winnen. Sta 2de in het klassement van de ca.15.
Met die bonnen gaat me budget wat omhoog (weet niet hoeveel), maar de ''winkel'' heeft niet zo veel karper spul. Vakantie baantje dit jaar nog niet miss volgend jaar?

De Spro the carp. Is dit een pieper die spatwaterdicht is en zeker wel een half jaar meekan????
tom blokhuis
Berichten: 95
Lid geworden op: 09-01-2013 16:51
Locatie: Losser

08-06-2013 21:40

is zeker spat water dicht en kan je wel meer dan 1 jaar mee vissen echt een top beetmelder boor die prijs :P
Stefan Vonk
Berichten: 17
Lid geworden op: 27-05-2013 07:35

09-06-2013 09:11

Hengel: Shimano Hyperloop of de trend Majest Carp (zijn er ook goede hengels van spro)
Molen: okuma Baitrunner of Baitrunner ST 6000RA Shimano (zijn er ook goede hengels van spro) (dit vanwege een winkel waar ik binnen voor heb eigenlijk alleen spro spullen heeft)
Lijn? thuis heb ik Carbotex liggen 0.40mm kan deze lij oftoch een andere (zoja welke?)
Schepnet heb ik al
Onthaakmat: Wat is een Goede Goedkope onthaakmat?
Pieper: Spro the carp of ????
Swinger/hanger: welke?
Rigs? water waar ik vis ligt SOMS, bijna Nooit wat wier op de bodem. Bodem is meestal vlak met wat stenen hier en daar. Welke rig heb ik daarvoor nodig?
Lood: Inline of vast lood?

Gisteren ben ik wezen vissen met de method feeder. Zat naast mij (15m veer op) ving een karper van 32 pond. Hij zei dat dit ook de grootse karper was op het water die hij gevangen heeft. Moet mijn hengel dat zwaarder of kan dit wel?
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

09-06-2013 12:21

Waarom blijf je (voorlopig) niet vissen met de methodfeeder? Kun je prima kleine karper mee vangen.

Als je alles in 1 keer wilt aanschaffen van die 150 euro dan wordt je keuze zeer beperkt en wordt de
prijs belangrijker dan de kwaliteit.

Ik zou naar een goede hengelsportzaak gaan die niet alleen Spro verkoopt, maar ook andere merken in het
assortiment heeft. Bij een goede hengelsportzaak krijg je ook goed advies daar er meestal wel iemand werkt
die iets met karpervissen heeft.

Ik zou gewoon die 0.40 lijn op de molen laten spoelen. Je budget is al krap, als daar dan ook nog nylon van gekocht
moet worden....

Testcurve van de hengel zegt niets over de grootte van vis die er mee kunt vangen, maar meer over de buiging van de hengel en
gewicht dat je er mee kunt werpen. Als jij geen verre afstanden hoeft te werpen en niet op groot water vist is 2 lb voldoende.
Stefan Vonk
Berichten: 17
Lid geworden op: 27-05-2013 07:35

09-06-2013 12:36

Jeroen Schulte schreef:Waarom blijf je (voorlopig) niet vissen met de methodfeeder? Kun je prima kleine karper mee vangen.

Als je alles in 1 keer wilt aanschaffen van die 150 euro dan wordt je keuze zeer beperkt en wordt de
prijs belangrijker dan de kwaliteit.

Ik zou naar een goede hengelsportzaak gaan die niet alleen Spro verkoopt, maar ook andere merken in het
assortiment heeft. Bij een goede hengelsportzaak krijg je ook goed advies daar er meestal wel iemand werkt
die iets met karpervissen heeft.

Ik zou gewoon die 0.40 lijn op de molen laten spoelen. Je budget is al krap, als daar dan ook nog nylon van gekocht
moet worden....

Testcurve van de hengel zegt niets over de grootte van vis die er mee kunt vangen, maar meer over de buiging van de hengel en
gewicht dat je er mee kunt werpen. Als jij geen verre afstanden hoeft te werpen en niet op groot water vist is 2 lb voldoende.

Alles in 1 keer aanschaffen weet dat dit moeilijk is met dit budget. Als ik op vakantie ben (over 4weken ofzo) ga ik naar een grote karperwinkel hier kijk ik wel en laat ik me advies geven. Ik denk dat me vader dan ook wel wat voor me koopt.

Die winkel waar spro spullen wordt verkocht moet ik iets kopen van bonnen. Ik zie wel wat ze hebben.

Veder bedankt voor de info!
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

10-06-2013 13:37

Haal iig niet dit voor je bonnen :P http://www.henkkoster.nl/Spro-C-Tec-The-Complete-Carp-Outfit

dat is echt zonde met dit spul kan je echt niet lang vooruit.

Haal wat klein materiaal van je bonnen zoals lood, onderlijnen (materiaal om zelf te knopen) haken, boilies, boilienaald, stoppertjes, banksticks etc of swingers (zou met jouw budget niet gelijk voor de dure swingers gaan omdat ik de swingers nou niet het belangrijkste vindt aan een nieuwe set)

Ik zou van je 150 euro goede molens en fijne hengels halen.. (voor molens kan je op MP goed terecht, denk aan shimano's) (voor hengels zou ik echt naar de hengelsportzaak gaan om te voelen wat jij persoonlijk fijn vindt, dat kan misschien best een spro hengel zijn van je hengelsportzaak maar probeer wel wat te vergelijken)

Piepers kan je ook voor 10 euro ps kopen, heb ik zelf ook gedaan tot ik een set met ontvanger wilde. Maar de pieper van een 10tje doet het nog steeds!
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Stefan Vonk
Berichten: 17
Lid geworden op: 27-05-2013 07:35

10-06-2013 15:42

Jerome berken schreef:Haal iig niet dit voor je bonnen :P http://www.henkkoster.nl/Spro-C-Tec-The-Complete-Carp-Outfit

dat is echt zonde met dit spul kan je echt niet lang vooruit.

Haal wat klein materiaal van je bonnen zoals lood, onderlijnen (materiaal om zelf te knopen) haken, boilies, boilienaald, stoppertjes, banksticks etc of swingers (zou met jouw budget niet gelijk voor de dure swingers gaan omdat ik de swingers nou niet het belangrijkste vindt aan een nieuwe set)

Ik zou van je 150 euro goede molens en fijne hengels halen.. (voor molens kan je op MP goed terecht, denk aan shimano's) (voor hengels zou ik echt naar de hengelsportzaak gaan om te voelen wat jij persoonlijk fijn vindt, dat kan misschien best een spro hengel zijn van je hengelsportzaak maar probeer wel wat te vergelijken)

Piepers kan je ook voor 10 euro ps kopen, heb ik zelf ook gedaan tot ik een set met ontvanger wilde. Maar de pieper van een 10tje doet het nog steeds!

Jerome thnx!! die set op het internet staat genoeg over als ik iets niet koop is dat het! Ik zou wel kijken wat ik koop van die bonnen, MAAR wat voor rigs moet ik gebruiken. Kan wel kopen ,maar als het niet goed is dan is het ook weggegooid geld. Vis NOG geen nachtsesie's dus ontvanger niet echt nodig
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

10-06-2013 16:01

Ligt eraan waar en hoe je wilt gaan vissen.. zou beginnen met een simpel standaard bottem bait rigje.. Kan je zo kant en klaar kopen, wat erg belangrijk is is dat je haak erg scherp is! (even testen op je nagel)

Hier een link met een aantal rigs en hoe je ze zelf kan knopen..
http://nl.korda.co.uk/rigz/index.php?id=9
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Stefan Vonk
Berichten: 17
Lid geworden op: 27-05-2013 07:35

10-06-2013 16:23

Ik denk dat ik inline ga vissen vanwege een eventuele lijnbreuk dat het lood los schiet.
Gewoon basis rig gebruiken? kan ik dan met pop-up vissen of moet ik dan iets anders hebben
tom blokhuis
Berichten: 95
Lid geworden op: 09-01-2013 16:51
Locatie: Losser

10-06-2013 16:41

als je met popup vist gewoon een loodje van dinsmores op de hair zetten en als je dan een boilie erop wil zetten haal je hem er zo weer af en prbeer zelf onderlijnen te knopen scheelt erg veel geld
Stefan Vonk
Berichten: 17
Lid geworden op: 27-05-2013 07:35

10-06-2013 18:10

oké thnx

Collega van mijn vader vis op karper nu heeft hij nieuwe hengel ik krijg nu (waarschijnlijk) de: Yaris Skarp SK1 de 2.50.
Lijkt me wel een leuke hengel ;). Geef die man 30€ voor de hengel. Dus nu ca.120€ over voor de rest :D. De hengel is 1jaartje jong.
Jacco Kolsteren1
Berichten: 13
Lid geworden op: 10-06-2013 23:17

10-06-2013 23:20

Ik heb nog wel leuke spullen liggen voor de beginner/gevorderde, heeft mij destijds (3 jaar geleden) veel geld gekost en is ook zeker van kwaliteit. Zeg me even wat je nodig hebt via pm en ik kijk wel wat ik kan betekenen. :wink:
Spiegel: 36 pond
Spiegel 33 pond
Schub: 29 pond
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

11-06-2013 10:33

Stefan Vonk schreef:Ik denk dat ik inline ga vissen vanwege een eventuele lijnbreuk dat het lood los schiet.
Gewoon basis rig gebruiken? kan ik dan met pop-up vissen of moet ik dan iets anders hebben

Verschil tussen inline lood en wartel lood heeft naar mijn inziens t meest met de bodemstructuur te maken.. (Zachte bodem -> wartel en harde bodem -> inline). Voor beide soorten zijn er visveilige systemen bedacht trouwens.

Bij een bottem bait rig kan je het beste een zinkende boilie gebruiken. Als je pop up wilt vissen zijn er ook kant en klare pop up rigs te koop. Maar ik zou ze op den duur zelf gaan knopen, het is echt verbazingwekkend simpel en vele male goedkoper. Want ik vervang mijn rig bijna elke sessie vanwege de scherpte van de haak.

succes
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu