Beginnen karpervissen


Claessens Jeroen
Berichten: 49
Lid geworden op: 12-05-2013 16:07
Locatie: België, Rumst

12-05-2013 16:29

Hallo,

ik vis al een jaar of 5 met een vaste stok en werphengel (ik ben 16 jaar) op witvis. 8)

Tot vorig jaar was ik daar heel gelukkig mee, maar toen kwam er een moment dat ik echt zin had in een ander soort visserij. (Snoek of karper, maar snoek is meer iets voor in het najaar) :P

Ik wil dus op karpervissen deze zomer (heb het vorig jaar al gedaan) maar nog geen succes.
Maar als ik op karper vis wil ik niet enkel op karpervissen.
Dus is dat bijvoorbeeld een middagje (+- 5à6 uur) terwijl ik ook met de vaste vis.

Ik vis voornamelijk op 3 wateren (België):
Walenhoek (kleiputten in niel), fort van edegem (fort IV) en binnekort fort van kessel

Ik kijk regelmatig op youtube naar de video's van visblad tv en ook de mannen van korda geven goede tips.

Ik heb een karper hengel, binnenkort een karpermolen, onthaakmat, beetmelder, ik wil er dit jaar eens werk van maken

Ik heb voorlopig alleen met een vastloodsysteem gevist maar aangezien in walenhoek en fort IV veel planten staan en modder is in de zomer, ga ik het dit jaar eens proberen met de chod-rig van korda.
Ik heb vorig jaar 3 soorten boilies gebruikt: Strawberry (attract, 20mm), Tutti frutti (dynamite, 20mm),
green lipped mussel (dynamite, 14mm) Wat is de beste boilies? Of maakt dat niet zoveel uit?

Maar als iemand nog goede/betere tips heeft ivm rigs, opstelling, landen van de vis, drillen,... laat maar komen ;)
Alle hulp is welkom zodat ik eindelijk mijn eerste karper op het droge krijg :lol:
Ooit moet ik toch eens een karper kunnen vangen? :o
Claessens Jeroen
Berichten: 49
Lid geworden op: 12-05-2013 16:07
Locatie: België, Rumst

12-05-2013 19:35

Over beetmelder gesproken, hoe gebruik ik zo'n ding het best? :oops:
Is het verschillend per rig, slappe lijn of juist strak? :-?
is een waker echt nodig? :-?
Ooit moet ik toch eens een karper kunnen vangen? :o
patrick meijer
Berichten: 25
Lid geworden op: 17-11-2012 22:29

14-05-2013 22:54

elke beetmelder werkt het zelfde.Simpelweg de lijn over de wieltjes plaatsen, slap of strak.Zolang hij maar goed de aanbeet doorgeeft.Zelf heb ik de fox rx.Een waker is wel zohandig voor een registratie van een terug zwemmer.Door het gewicht van de waker gaat de pieper af.Daar heb je vele soorten in, voor zowel strak als slappe lijnen.Voor vangst zal ik zeggen Kijk rond op het forum voor tips en blijf proberen met verschillen boilies.Karpers worden met de dag slimmer en naarmate je vaker vist krijg je dat wel onder de knie
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

15-05-2013 00:55

Naar mijn mening moet je het goed doen of niet doen. Dus ofwel vol op karper gaan ofwel lekker op witvis blijven vissen, maar beide tegelijk schiet niet heel erg op.
Je kan trouwens ook prima snoek vangen in de zomer hoor, snoeken zijn veel makkelijker het hele jaar door te vangen dan karpers.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Claessens Jeroen
Berichten: 49
Lid geworden op: 12-05-2013 16:07
Locatie: België, Rumst

15-05-2013 13:12

Ok, zal ik zeker aan denken om te verschillen met boilies.


Ik ga het als volt doen: 3hengels in het water voor karper, 1 vaste stok voor witvis...
Dan zal het nog wel meevallen, niet?

En je hebt gelijk dat je de snoek het hele jaar kan vangen, maar ik bedoel dat ik dat meer iets voor in het najaar vind ;)

Maar beiden erg bedankt voor de reactie !! :D
Ooit moet ik toch eens een karper kunnen vangen? :o
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

15-05-2013 13:16

3 hengels in het water en 1 voor witvis ? 4 totaal ?
Of mag je in België met 4 hengels vissen ???
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Claessens Jeroen
Berichten: 49
Lid geworden op: 12-05-2013 16:07
Locatie: België, Rumst

15-05-2013 14:09

Goede vraag :D

Nee, had er niet bijverteld dat ik met men vader ga :P

Is hetzelfde als in Nederland, mits een speciale vergunning, mag je met 3 hengels vissen, en nachtvissen :wink: :)
Ooit moet ik toch eens een karper kunnen vangen? :o
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

15-05-2013 14:36

Conclusie : je gaat met 3 karper hengels en een witvis hengel ?

waarom niet met 4 karper hengels zodat je meer kunt experimenteren ?

Maar even terug komend op je eerste verhaal. Heb je wel 3 complete karper hengels ?
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Claessens Jeroen
Berichten: 49
Lid geworden op: 12-05-2013 16:07
Locatie: België, Rumst

15-05-2013 15:22

Jep.

Ok, maar ik doe het zo, omzeker te zijn dat ik bezig kan blijven. Ik kan tot 3 of 4 uur zitten niksen, maar dan wil ik wel een vis vangen... En als ik vis met de vaste stok is de kans groter dat ik toch een vis kan ophalen :)

Om eerlijk te zijn, ik heb 1 volledige karperset (stok + molen (binnenkort)), dan heb ik een bootstok, en nog een werphengel die ook wel kan dienen denk ik...

Het probleem is: ik ben 16jaar dus echt veel geld heb ik niet ;)
Ooit moet ik toch eens een karper kunnen vangen? :o
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

15-05-2013 15:27

Jeroen,

Lijkt mij verstandiger dat je niet wat gaat 'aanklooien'. Spaar dan gewoon dat je fatsoenlijke karper spullen kunt kopen en blijf nu nog fijn met je vaste stok vissen. Maar dat is mijn mening.
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Claessens Jeroen
Berichten: 49
Lid geworden op: 12-05-2013 16:07
Locatie: België, Rumst

15-05-2013 15:32

Ik ben juist gaan zien, en ik ga met 2 stokken ipv 3, ik heb 2 karpermolens, dus ga ik gewoon nog sparen voor 1 karperhengel :)

Dan zal het wel lukken denk ik, niet? :)
Ik wil er zelf ook geen duizenden euros aan geven, en als je ziet wat 1 molen of 1 stok tegenwoordig al kosten :-?

En dan heb ik het nog niet over de rest van het gerief zoals aas,...
Dus ga ik er beetje bij beetje wat geld aan uitgeven totdat ik een goede set heb :)
Ooit moet ik toch eens een karper kunnen vangen? :o
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

15-05-2013 15:45

Hugo,

Ik heb vroeger zo vaak met een vaste stok en een karperhengel als bijlegger gebruikt. Juist dat aankloten werkt vaak gunstig op de vangsten.

Vergeet vooral niet te genieten, doe waar je jezelf goed bij voelt. Mijn eerste karpers kwamen ook aan een 165 glasghengeltje met zo'n ratelmolen. Zonder schepnet, want was eigenlijk aan het witten.

Ga gewoon lekker vissen, zorg dat je lijntje en alles wat in of onder water goed in orde is.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

15-05-2013 15:53

Sven,

Bedoelde ook meer dat hij gewoon met 1 karperhengel en 1 witvis kan gaan zitten dan meteen met 3-4 hengels. Ik deed vroeger precies hetzelfde maar je moet gewoon beetje 'feeling' opbouwen en ondertussen sparen.

Jeroen,

tegenwoordig is het heel handig om via marktplaats of bij een bedrijf dat handelt in 2e hands karperspullen je spulletjes in te kopen. Ik zal geen namen noemen van bedrijven omdat ik geen reclame wil maken maar dat zijn goede opties om je spullen bij elkaar te krijgen zonder duizenden euro's uit te hoeven geven.

Mijn advies: gebruik 1 hengel voor witvis en 1 voor karper en probeer van alles.
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Claessens Jeroen
Berichten: 49
Lid geworden op: 12-05-2013 16:07
Locatie: België, Rumst

15-05-2013 15:57

Sven van Anrooy schreef:
Ik heb vroeger zo vaak met een vaste stok en een karperhengel als bijlegger gebruikt. Juist dat aankloten werkt vaak gunstig op de vangsten.

Vergeet vooral niet te genieten, doe waar je jezelf goed bij voelt. Mijn eerste karpers kwamen ook aan een 165 glasghengeltje met zo'n ratelmolen. Zonder schepnet, want was eigenlijk aan het witten.

Ga gewoon lekker vissen, zorg dat je lijntje en alles wat in of onder water goed in orde is.


Ja, dat is mijn bedoeling om toch een karper te vangen, maar niet alleen karpervissen. Ik wissel graag af...
Ik begon met witvissen omdat het in mijn ogen de basis is.
Dan wou ik eens iets anders vangen (snoek en karper bijv.).
Ik ben zelfs al naar de oosterschelde gegaan, niet dat daar iets te vangen viel ofzo ;)
En deze zomer misschien op makreel vissen...

Ik wissel graag af zodat ik alles is gedaan heb.. :)
En als je van elke tak in de visserij het beste gerief moet gaan kopen,
ben ik wel even bezig met sparen he :lol:
Ooit moet ik toch eens een karper kunnen vangen? :o
Claessens Jeroen
Berichten: 49
Lid geworden op: 12-05-2013 16:07
Locatie: België, Rumst

15-05-2013 15:59

Oh, ok :)

Dan zal ik het zo eens proberen he, en zien hoever ik kom in 2de hands spullen ;)
Ooit moet ik toch eens een karper kunnen vangen? :o
Gebruikersavatar
alwin boxhoorn
Berichten: 258
Lid geworden op: 03-06-2012 12:12
Locatie: de waterkant

26-05-2013 18:06

Claessens Jeroen schreef:Oh, ok :)

Dan zal ik het zo eens proberen he, en zien hoever ik kom in 2de hands spullen ;)

je hebt op dit forum een heel mooi subforum genaamt aanbod daar kijken is misschien een idee
maar je kan ook marktplaats afstruinen of je kan bijvoorbeeld beginnen met een hele goedkope karperstok ik weet dat raven karperstokken heeft voor 15 euro er zit een redelijke actie in (veel mensen zullen het waarschijnlijk niet met me eens zijn maar voor dat geld zeg ik "redelijk")
http://raven.nl/nl/product/karper/3049_afstandshengels/x2/black_phantom_ii_karperhengel/rav9069/
2e hand kan je echt voor geen geld aan een paar stokken komen:
http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/hengelsport-karpervissen/m677516998-twee-goede-karperhengels-carbon.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/z/karperhengel.html?query=karperhengel&sortBy=price&sortOrder=increasing

kijk ff rond of er niet wat bij jou in de buurt te halen valt...

heb je nou al piepers of nog niet zo niet dan kijk je ff bij een viswinkel daar kan je voor een 10tje een pieper kopen en je kan ook voor een paar euro een swinger of hanger halen of als je creatief bent zelf eentje maken
zoek zonodig een baantje ik ben zelf 14 jaar ik heb met de tijd mee toch een net setje hengels bij elkaar gescharrelt
Claessens Jeroen
Berichten: 49
Lid geworden op: 12-05-2013 16:07
Locatie: België, Rumst

26-05-2013 18:51

Ik ga volgend jaar vakantiewerk doen zodat ik goed gerief kan kopen :)

Ik heb nog 1 beetmelder nodig, want ik heb 2 stokken.
Hoe maak je dan zo'n swinger/hanger?

Groetjes, JC
Ooit moet ik toch eens een karper kunnen vangen? :o
Gebruikersavatar
alwin boxhoorn
Berichten: 258
Lid geworden op: 03-06-2012 12:12
Locatie: de waterkant

26-05-2013 19:13

Claessens Jeroen schreef:Ik ga volgend jaar vakantiewerk doen zodat ik goed gerief kan kopen :)

Ik heb nog 1 beetmelder nodig, want ik heb 2 stokken.
Hoe maak je dan zo'n swinger/hanger?

Groetjes, JC



er zijn heel veel manieren heel simel is een hanger maken pak een klein speeltje een geluksvogeltje ofzo lijm 2 naalden in het hoofd zorge ervoor dat de bolletjes tegen elkaar aanzitten zonder lijm!!!!!! daar gaat je draad uiteindelijk tussen lopen maak vervolgens een toutje aan de onderkant van de geluksvogeltje en klaar ben je je kan hem nog zwaarder maken enzo door een spleetje er in te maken en iets met gewicht er in te stoppen witvis lood bijvoorbeeld.

heb je fb ofzo dan kan ik het laten zien met een paar fototjes
Gebruikersavatar
alwin boxhoorn
Berichten: 258
Lid geworden op: 03-06-2012 12:12
Locatie: de waterkant

26-05-2013 19:36

zo kan het ook
R de Winter schreef:Aangezien ik gister niet veel te doen had op me werk en ik een beetje naar visspullen zat te serven en ik weer eens naar de korda bobbins / elstow bobbins zat te kijken dacht ik laat ik zelf eens iets maken.

Nu kwam ik op een heel simpel idee wat nog werkt ook.
wat je nodig heb is:

1 pen maakt opzich niet echt uit welke ik heb de quantore gepakt want die gebruiken we op kantoor ;)
1 big pen dop ook van kantoor
1 punaise ook van kantoor
1 stukje krimpkous had ik nog liggen
20 cm leadcore standaard uitrusting uit me vistas
1 hokey stick had ik nog van oude swingers

Alles had ik dus al in huis en het gereedschap ook, want qua gereedschap heb nodig:
1 babyzaagje
1 tube secondenlijm
1 vijl
1 water koker


Wat je als eerste doet is als je dus een quantore pen heb die open schroeven en de inktpatroon eruit halen.
Daarna schroef je ze weer in elkaar en zaag je ze af op de lengte die jij zelf wil, houdt er wel rekening mee dat je NIET in het schroefdraad schroeft.
Daarna vijl je alles beetje bij zodat het mooi recht is en glad.
Als dat gebeurd is dan zaag je het bovenkantje van de punaise eraf (niet het prikkertje zeg maar) en die plak je met wat secondelijm op het RODE gedeelte wat je dus heb afgezaagd en dat past als je het goed gedaan heb precies.
Als het vast zit dan vijl je dat een klein beetje bij zodat het nog mooier overloopt.
Als dat klaar is dan zaag je van de big pen dop het steeltje af deze vijl je dan aan de platte kant en alleen aan de kant die onder het krimpkousje komt wat verder af zodat je een verspringing krijgt.
Dit doe je omdat je dan wat makkelijker je lijn er tussen kan zetten, want vijl je dit niet af kan de lijn er ook wel tussen maar zit hij best strak.
Daarna doe je het krimpkousje erop en doe je dit in de waterkoker om het te laten krimpen.
De rest spreekt voor zich met het leadcore of wat je ook wil gebruiken om het aan de hokey vast te zetten.
Mocht je leadcore gebruiken maak dan wat knoopjes en trek het dan door de pen heen en doe er een druppeltje secondelijm op zodat het echt vast zit.

Succes.

Owja wat ook wel een voordeel is, van deze penbobbins ;) is dat je het dopje er af kan schroeven en er een beta light in kan doen voor de nachtsessies..

Al met al wegen ze 2 gram dus ideaal voor de slappe lijn, zelf heb ik ze nog niet gebruikt maar volgend weekend gaat dat zeker veranderen.

Totale kosten zo rond de 6 euro en total tijd om te maken 20 minuten.

Hier de foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Antoinette zuidinga
Berichten: 148
Lid geworden op: 10-12-2010 14:32

27-05-2013 08:35

Waarom niet gewoon met de methodfeeder vissen? dan is karper bijvangst en vis je toch actief (doe ditzelf al jaren met zeer goede resultaten) het grote voordeel is dat je het gewoon met een feederhengel kan doen en wat methodkorfjes.
sportvissers zien altijd de zon in het water schijnen
Gebruikersavatar
alwin boxhoorn
Berichten: 258
Lid geworden op: 03-06-2012 12:12
Locatie: de waterkant

27-05-2013 10:09

en anders heb je hier gewoon een beginners set http://www.marktplaats.nl/a/watersport- ... ousPage=lr
Claessens Jeroen
Berichten: 49
Lid geworden op: 12-05-2013 16:07
Locatie: België, Rumst

27-05-2013 16:46

Antoinette zuidinga schreef:Waarom niet gewoon met de methodfeeder vissen? dan is karper bijvangst en vis je toch actief (doe ditzelf al jaren met zeer goede resultaten) het grote voordeel is dat je het gewoon met een feederhengel kan doen en wat methodkorfjes.


Kan ik ook proberen, maar wil wel graag wat karpers vangen, snap je ;)
Ooit moet ik toch eens een karper kunnen vangen? :o
Gebruikersavatar
Antoinette zuidinga
Berichten: 148
Lid geworden op: 10-12-2010 14:32

27-05-2013 19:03


Kan ik ook proberen, maar wil wel graag wat karpers vangen, snap je ;)


Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat de kans op karper vele malen groter is als je met de methodfeeder vist alsdat je hangt achter een pieper. De reden is simpel: feedervissen is een actieve manier van vissen waardoor er constant aanvoer is op je stek en ook veel vreetpartijen van vissen, en vretende vissen trekken andere vissen aan, simpele optelsom leert me dan dat je dus daardoor meer vis op je stek krijgt en dus grotere kans op karper :wink:
sportvissers zien altijd de zon in het water schijnen
mitch stand
Berichten: 99
Lid geworden op: 30-07-2011 19:41

27-05-2013 21:46

Je kan ook actief vissen met piepers hoor. Steeds kleine beetjes voeren met een spomb bijvoorbeeld. Of als je niet te ver uit de kant vist kan je met de hand steeds beetje bijvoeren. Ik zou zeggen. Als je nog niet zo veel geld heb, begin dan gewoon met een beginnerssetje. Vind je het leuk spaar dan steeds voor wat duurdere spulletjes. Dit is de manier hoe heel veel karpervissers het doen. Ik zelf ook. Waar je ook veel van kan leren is gewoon dingetjes vragen aan vissers die je aan het water ziet. Ga gewoon een praatje maken en wees aardig. Ga niet meteen om de grootste geheimen van het water vragen maar misschien kan hij je wel een beetje op weg helpen.
Heel veel succes.
Vangsten van 2013:
Schub: 13 :)
Spiegel: 1 :)
Brasem: 0 :)
Roofvis: 0 :(
Pr 2013: 21 pond
pr 2012: 28 pond
Claessens Jeroen
Berichten: 49
Lid geworden op: 12-05-2013 16:07
Locatie: België, Rumst

28-05-2013 16:23

Hallo,

Ik heb eigenlijk ook een vraag over het (bij)voeren.
Mensen zeggen dat je op een nieuwe stek voerplekken moet maken en zien of er activiteit ontstaat.
Hoe zie je dat? :o

Moet je (bij)voeren naargelang de temperatuur van het water?
Want ik heb eens ergens gelezen dat het koud is dat je dan niet of weinig moet voeren, klopt dit? Waarom wel?

Als je je boilies crushed, en je het in je voeder draait, maakt dat uit welk voeder, of moet het een basisvoertje zijn?
...

Alvast bedankt...
Groetjes, JC
Ooit moet ik toch eens een karper kunnen vangen? :o