Telkens weer blanken...


Plaats reactie
Roy Michel
Berichten: 94
Lid geworden op: 13-08-2012 14:06

01-05-2013 14:11

Hallo,

Ik weet niet goed of dit topic hier thuis hoort, maar ik plaats hem maar even.

Sinds februari vis ik steevast één dag per week op twee wateren. Het eerste water is een sierwater met een gemiddelde diepte van 1,50 en een leuk karper bestand (weet ik vanuit eerdere jaren). Het tweede water is een kanaal waar zowel plezier- als beroepsvaart met enige regelmaat langs komt.

Op het sierwater vis ik in een kom waar ik voorgaande jaren erg goed gevangen heb (en waar ik ze tevens dit jaar heb zien springen). De bodem is een semi zachte klei bodem waar (zeker in de zomer) waterplanten (denk aan lelie velden) zitten. Op dit water vis ik met een combi rig van zo'n 15 cm (ik zal later een foto uploaden) met een snowman, of zinkende boilie. Uit mijn ervaring weet ik dat zoete boilies het op dit water erg goed doen, maar ik heb dit jaar al verschillende smaken geprobeerd en niets werkt. Zelfs geen brasem.

Op het kanaal vis ik met één hengel strak tegen de overkant en één hengel in de vaargeul. Dit kanaal is aan de kant zo'n 1,50 diep en in het midden tot 3,00 meter. Ook hier bestaat de bodem veelal uit klei en is semi zacht (hiermee bedoel ik dat m'n rig niet wegzakt in de bodem, maar dat het niet keihard is). Op dit kanaal vis ik met exact dezelfde rigs als op het sierwater.

Wat ik als probleem ervaar op beide wateren is dat ik simpelweg niets vang. En dan bedoel ik ook echt niets. Ik heb half februari een brasem gevangen op het kanaal, maar daar houdt het ook bij op.

ps. m'n rig bestaat uit Jellywire van PB (zo'n 15 cm) met een korda kurv shank maat 6. Ik vis meestal (op de snowman na) met een enkele boilie en één cm ruimte tussen het aas en de haak bocht (16 mm boilie). Ik heb hier ook al mee gespeeld door de hair wat te verkorten of te verlengen, maar mijn mat blijft voorlopig nog droog.

ps 2. ik heb het afgelopen weekend twee (halve) runs gehad die na enkele seconde al waren gestopt.

Ik hoop dat jullie enige tips hebben om mij van de nare gewoonte om te blanken af te helpen ;)

Gr. Roy
Here, fishy fishy fishy!
Roy Michel
Berichten: 94
Lid geworden op: 13-08-2012 14:06

01-05-2013 14:12

Mijn excuses voor het drie keer posten. Ik kreeg steeds een foutmelding. De andere twee topics kunnen verwijderd worden. Kan ik dat zelf doen?
Here, fishy fishy fishy!
Gebruikersavatar
Pieter Willemen
Berichten: 105
Lid geworden op: 25-06-2012 21:07
Locatie: Hasselt

01-05-2013 16:54

Heb je eventueel een foto van je rig? En met wat voor soort loodsysteem vis je? Wat is de diepte en afstand waarop je vist? Welke smaak boillie is het?
Geef een beetje meer info zodat we je misschien beter zouden kunnen helpen.

Mvg :D
Roy Michel
Berichten: 94
Lid geworden op: 13-08-2012 14:06

01-05-2013 19:53

Ik vis met een halibut & crab boilie van gulp. Verder vis ik met een zelf gedraaide aardbei boilie, een aardbei pop up en een pineapple plus van dynamite baits.

Ik viste tot afgelopen maand met een inline systeem. Nu gebruik ik een shocker systeem. Een foto van m'n rig moet ik nog even fixen :) komt er aan!
Here, fishy fishy fishy!
Gebruikersavatar
Michel Paassen
Berichten: 289
Lid geworden op: 10-09-2012 18:04
Locatie: leeuwarden

01-05-2013 20:35

mooi vervelend dit....zal ook dit draadje effe volgen, want heb zelf helaas geen nuttige info voo rje...Het enige dat we delen is: we blanken beide...echte rik al sinds 9 augustus vorig jaar :evil: ... Verbetering op mijn rig materiaal zijn er inmiddels, echter kom ik net verder dan brasem :cry: ...
Nee het aas is het punt niet, op het zelfde aas wordt door anderen wel gevangen namelijk...

dus ook ik lees graag de info houdnede posts, al weet ik dat voor ieder water iets anders gelden kan, eveneens als info en pic's vant materiaal ..
Vissende vader, die koi's houdt
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

01-05-2013 20:46

Roy,

heb je het al geprobeerd met zacht aas? Een boilie vertrouwen ze misschien niet, en ander aas kan wonderen doen. Zeker vroeg in het voorjaar. Hoewel we al een beetje gevorderd zijn inmiddels.

En kleine wijziging in je rig, aanbieding, aas kan soms een ommekeer zijn, probeer een hengel anders en een hengel op de oude manier. Dat je een brasem vangt, zegt dat je aanbieding toch wel goed kan zijn.
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

01-05-2013 22:14

Op mijn favoriete put word ook al maanden geblankt, af en toe komt er eens een visje uit.

Ikzelf ook 5 van de 6 keer geblankt maar toen was er die ene dag.
Die dag dat ik alleen aan het water zat, die dag dat de wind omsloeg van z/zw naar N/no na 2 weken die dag dat ik juist geen vertrouwen had wegens alle omstandigheden (kou na zon, NO na ZW, veel gevoerd door anderen maar niks gevangen) maar toch......

weet ik niet wat het maakte dat ik er die dag 3 pakte :D

Enigste wat ik anders doe dan de meeste is, klein aas ( ik vis gerust met 1/3 14mm popup met erboven een maisje. Een boilie helemaal verneuken maar wel nog een hard stukje overhouden waar ik vertrouwen in heb.)
Ik voer tot nu toe nog Geen enkele hele boilie bij, hooguit tussen de 5 en 10 gecrushte.
Wat ik wel doe is redelijk wat hennep met wat extra's en een blikje mais bijvoeren.


Maar uiteindelijk blijft het een samenloop van omstandigheden die maken dat je wat vangt. Je kan het juiste aas hebben, op de juiste dag zitten en op de juiste plek liggen. Maar als de vis nog niet aast, of daar niet langs zwemt dan kun je de meest attractieve bol eraan hangen maar vang je 0.
Roy Michel
Berichten: 94
Lid geworden op: 13-08-2012 14:06

01-05-2013 22:43

Thanks voor de reacties heren! Ik heb het nog niet geprobeerd met zachter aas, alleen met boilies. Ik ga bij de volgende sessie maar eens een paar mais korreltjes aan m'n hair rijgen. Hopen dat het op die manier wel lukt.

Ik houd jullie op de hoogte :)
Here, fishy fishy fishy!
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

02-05-2013 10:59

als het een semi zachte bodem is zou ik toch kiezen voor wartellood. Misschien zakt je inline lood wat weg in de bodem en trekt het je hair + aas ook een beetje mee. Daarnaast gebruik ik bij harde bodem inline lood en zachte bodem wartel lood (denk aan het momentum op het gewicht van het lood)

Ook zou ik eens kiezen voor particles, is wat makkelijker verteerbaar en kan misschien net het verschil maken.

En blijf proberen, op veel watertjes waar ik momenteel vis liggen ze ook nog aardig vast..

succes!
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

03-05-2013 07:04

Probeer eens 16mm pellets met gat. En dan de pellets ongeveer 1cm van de haakbocht met een Gamakatsu klauwhaakje 6. Dit werkt altijd voor mij in het voorjaar.
Jammer genoeg heb ik het "weer" in de rug waardoor ik dit jaar nog maar 1 halve sessie heb kunnen maken dat resulteerde in een blank.
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Roy Michel
Berichten: 94
Lid geworden op: 13-08-2012 14:06

03-05-2013 21:58

Heb vandaag twee brasem en een zeelt gevangen. Het is nog geen karper, maar het begin is er en ik vang in ieder geval iets. Thanks again voor de tips. Heb m'n rig aangepast door een vast lood systeem te pakken en een m'n stiff rig in te wisselen voor een combi. Ga het morgen proberen met tijgernoten en hopen op het beste :)
Here, fishy fishy fishy!
Gebruikersavatar
alwin boxhoorn
Berichten: 258
Lid geworden op: 03-06-2012 12:12
Locatie: de waterkant

04-05-2013 10:48

ik heb 2 jaar lang geblankt ik dacht ook wat doe ik faut toch maar gaan vissen met andere karpervissers heel veel van geleerd en jha ik kreeg een tijgernootje om eens te proberen en ik vang daar een mooie karper op

probeer ff te kijken bij andere vissers hoe zij het doen en vraag anders aan de waterkant om advies wij kunnen zo wel advies geven maar ik ken het water daar niet. mischien helpt een voerplekje maken misschien niet kijk ook even naar de stekken waar je licht misschien lig je helemaal in het wier

ik hoop dat je hier wat van kan maken maar inieder geval heel veel succes en ik hoop dat je nog wat vangt in de komende tijd
Gebruikersavatar
alwin boxhoorn
Berichten: 258
Lid geworden op: 03-06-2012 12:12
Locatie: de waterkant

04-05-2013 10:51

Roy Michel schreef:ps 2. ik heb het afgelopen weekend twee (halve) runs gehad die na enkele seconde al waren gestopt.

Ik hoop dat jullie enige tips hebben om mij van de nare gewoonte om te blanken af te helpen ;)

Gr. Roy


misshien is je haak ook niet scherp dat hij je bol wel pakte maar niet haakt en misschien de afstand van je hair naar de haak kan toch het verschil maken
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

06-05-2013 02:03

Stoppende runs en vissen die lossen direct na het oppakken van de hengel ligt vaak aan een slecht functionerende rig en/of een botte haak. Dat je rig niet optimaal werkt kan overigens ook te maken hebben met erg voorzichtig azen van de vissen.
Besef je ook dat het bij erg veel mensen nog stroef loopt tot nu toe dit jaar, we hebben toch een vrij laat voorjaar waarbij veel wateren nog moeilijk op gang komen. Ander aas kan helpen, zeker op die stadsvijvers willen particles en pellets nog wel eens voor veel meer actie zorgen dan boilies, zeker als die boilies ook nog 15-25mm zijn. Op het kanaal loop je het risico dat je je dan scheel gaat vangen in brasems, maar je kan het proberen. Tijgernoten zijn wel veel witvisbestendiger, die zou ik eerder proberen op het kanaal.
Op dat kanaaltje, hoe groot is dat en heb je enig idee in hoeverre je wel op de vis zit en ze niet gewoon een eind verderop rondhangen?
Ook al eerder gezegd: probeer eens wat met een ervaren karpervisser mee te gaan. Aan de waterkant is het makkelijker leren dan op een scherm.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Plaats reactie