Vissen met de fiets


Plaats reactie

Hoe ga jij naar je visstek?

Peiling eindigde op 17-03-2013 17:34

Lopend
2
5%
Fiets
13
33%
Auto
20
50%
Brommer/Scooter
2
5%
OV
3
8%
 
Totaal aantal stemmen: 40
Kia vd Weide
Berichten: 17
Lid geworden op: 09-12-2012 01:30

03-03-2013 17:34

Beste karpervissers!

Graag wilde ik even bij jullie peilen hoe of er mensen zijn die handige mobiele oplossingen hebben om flexibel te kunnen karpervissen.
Ikzelf ben een fervent penvisser maar meestal ga ik met de auto naar een bepaalde locatie. De afgelopen jaren ben ik er echter wel achter dat je hierdoor ook vele mooie plekken niet zo makkelijk kunt bereiken, tenzij je een stuk gaat lopen en met al mijn noodzakelijke spullen is dat niet handig als struinend visser. Nu ik ben ik de laatste tijd veel mooie stekken tegengekomen op de fiets, die ik als ik met de auto zijn, nooit zal aandoen. Ik denk erover om dan een rugzak mee te nemen met wat noodzakelijk materiaal. Echter mis ik dan wel de gemakken en het comfort van het vissen met de auto, daar heb ik genoeg ruimte om spullen als onthaak-mat, tas, stoel, schepnet, hengels mee te nemen. Hoe lossen jullie dit op of kent niemand dit probleem? Ik heb even het forum doorgebladerd maar veel kan ik er niet over vinden.

Mijn concrete vraag is dus hoe kan ik dit soort spullen ook makkelijk meevoeren op de fiets/lopend?
Heeft er iemand een suggestie of enkele voorbeelden?
johan berkers
Berichten: 58
Lid geworden op: 11-09-2012 22:31

03-03-2013 17:43

Vissen met de fiets doe ik op 2 manieren. Als ik op afstand in het plaatselijke park ga, neem ik altijd mijn fiets en fietskar mee. Hier kun je heel veel in kwijt (voldoende voor meerdaagse sessies) en kun je bij vrijwel elke stek komen. Met de pen/drijvend alleen het hoognodige meenemen, dus een tasje met klein materiaal 1 hengel en een landingsnet. Als onthaakmat kun je een natte jute zak gebruiken (al is hoog gras zachter dan jute) en om op je krent te zitten is een boodschappentas a la albert heijn ook wel voldoende. Het mooist is als je gewoon een paar fietstassen op je bagagedrager bindt, dan hoef je ook niet alles vast te houden. Vroeger zag je van die oude mannetjes met een conservenblik aan hun voorvork gemaakt waarin een hele rits hengels stond, met een touwtje vastgebonden aan hun stuur. Tegenwoordig hebben die gewoon een karretje achter hun scootmobiel :lol:
O en voor het lopen naar de stek heb ik laatst een 2e hands bolderkar gekocht voor een tientje, ik schuif hem zo achterin de auto en ter plaatse hang ik hem vol met alle spullen.
Gebruikersavatar
Lars van der Heide
Berichten: 399
Lid geworden op: 01-10-2009 10:27
Locatie: Groningen

03-03-2013 17:57

Als ik op snoek vis pak ik de fiets, lekker mobiel.

Statisch op karper pak ik de auto. En het laatste stuk loop ik wel :)
Kia vd Weide
Berichten: 17
Lid geworden op: 09-12-2012 01:30

03-03-2013 18:26

Hoi Johan,

bedankt voor je snelle antwoord, wat is een goede manier om je hengels rechtop in je fietskar te vervoeren? Als ik een fietskar zou aanschaffen en deze hengel horizontaal zou vervoeren dan steken ze veel te ver uit. Ik zit nu een systeem te verzinnen om ze verticaal te vervoeren en dan een vlaggetje aan de hengeltop te binden voor het zicht van medeweggebruikers. Vooral als het druk is op het fietspad (in zomermaanden) is het niet handig en verstandig om hengels horizontaal te vervoeren. In de hand houden is ook geen optie vanwege de afstanden die ik afleg. Ik wil beide handen vrij houden.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

03-03-2013 18:48

Ik heb ook gewoon een karretje voor achter de fiets.
Zo een ding waar ze kinderen in vervoeren met de geweldige camokleuren geel en blauw.

Ideaal ding. alles kan mee en als ik hem niet gebruik kan hij opgeklapt worden

soms pak ik nog wel eens enkel de fiets.
Foudraaltje langs het frame met een touwtje, tas op mijn rug en de stoel op mijn stuur.
Niet ideaal maar het kan wel
johan berkers
Berichten: 58
Lid geworden op: 11-09-2012 22:31

03-03-2013 19:52

Ik leg mijn foudraal altijd plat op de kar, deze heb ik zo hoog gemaakt dat ie met de deksel ongeveer gelijk loopt met mijn bagagedrager. Zo kun je het foudraal tot bijna aan je zadel laten komen en steekt ie niet zo ver uit. Je hengels rechtop vervoeren zou ik zeker niet doen, meestal kom je takken etc. tegen die oversteken en dan... enfin de rest snap je zelf ook wel :wink:
Kia vd Weide
Berichten: 17
Lid geworden op: 09-12-2012 01:30

03-03-2013 20:22

Johan, ben ik niet met je eens. Jouw stelling is zelfs onzinnig met betrekking op je onderbouwing. Veiliger lijkt mij juist verticaal vervoer vooral bij kruisingen maar dat begrijp je zelf ook wel :) Takken etc. zal wel meevallen aangezien de hengeldelen niet veel hoger komen dan mijzelf...juist door een vlaggetje te binden aan het foedraal/hengel ben je zichtbaarder.

Enfin, ik zal van de week even de garage induiken om een en ander uit te werken.
johan berkers
Berichten: 58
Lid geworden op: 11-09-2012 22:31

03-03-2013 20:49

Om je de waarheid te zeggen: ik zou het ook niet eens weten of het wil, ik heb het nog nooit uitgeprobeerd. 'T lijkt mij echter , in mijn persoonlijke geval, nogal een hachelijk avontuur om dwars door de bosjes met rechtopstaande hengels te rijden. Los van het feit dat als je karretje omvalt (is mij weleens gebeurd bij een stoeprandje oid.) de kans op ernstige schade toch een stuk groter is dan dan ze plat op een karretje liggen lekker veilig in een dik foudraal (hmmm, nu ik dit intyp bedenk ik me meteen dat in je foudraal een redelijk dikke stok zit die de klap wel op zou kunnen vangen :lol: ). En voor wat betreft zichtbaarheid: hier in Lelystad hebben we gescheiden verkeerswegen dus fietsen op fietspaden en auto's op de rijbaan. Dus daar hoef ik hier niet zo heel erg rekening mee te houden.
Dus tsja... eigenlijk is het inderdaad een onderbouwing van lik me reet, maar ik ben wel benieuwd naar het resultaat.
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

03-03-2013 20:55

Kia, ik leg mijn onthaakmat/stoel/stretcher/slaapzak/brolly op mijn bagage drager. Trek er twee span elastieken overheen en klaar. Tas over mijn ene schouder, foudraal over de andere schouder en emmers aan het stuur. Zo hou je beide handen vrij om te schakelen en te remmen, niets steekt uit.
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
tom blokhuis
Berichten: 95
Lid geworden op: 09-01-2013 16:51
Locatie: Losser

03-03-2013 21:13

Je kan een folder/kranten tas op marktplaats kopen
En met touw wat in elkaar knoeien
Gebruikersavatar
jan mol
Berichten: 127
Lid geworden op: 01-11-2009 11:25
Locatie: kampen

03-03-2013 21:56

met de auto en als ik eventjes weg ga in de buurt ga ik met de fiets
een zuidwester wind in het land biggen op de kant
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

04-03-2013 08:31

Ik ben sinds een tijdje in het bezit van een bakfiets.

Ze zijn aardig aan de prijs maar ik heb er eentje kunnen scoren via een fietsplan op werk.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

04-03-2013 09:34

waarom de fiets aanpassen aan wat je meeneemt en niet anders om?

ik bedoel dus te zegggen, dat je een stoeltje mee neemt, maar als je met de pen vist en gaat struinen heb je niet echt een steol nodig, mocht je toch willen zitten neem een emmer met een kussentje.
en ook al je tackle zooi pas dat aan want je hebt echt niet 3 doosjes loodjes nodig en 80 pennetjes enz enz. dit scheelt alweer een hele hoop ruimte in je rugtas.

maar mocht je toch alles mee willen nemen, zou je eens kunnen kijken voor idd zo'n baboekar voor aan je fiets, ze kosten wel wat maar je kan alles meenemen ook voor het nacht werk ;)

of je koopt wat hout en wielen en maakt er 1 in het weekend is zo gebeurd.

maar goed nogmaals ik zou eerst eens kijken naar wat je allemaal meeneemt en of dat wel echt nodig is.

succes.

ps: voor 100 euro kan je al een bakkie kopen bij de V&D
http://www.vd.nl/koffers-en-reistassen/ ... ed-Fietsen
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Mark Hofman
Berichten: 160
Lid geworden op: 04-10-2004 21:21

04-03-2013 10:04

Heren,

Ik wil dus ook meer met de fiets op pad gaan aangezien ik nu midden in de stad woon. Zit te denken aan een bakfiets. Je hebt aardig grote b.v. https://www.babboe.nl/babboe-big.html

Erg prijzig, dus even op marktplaats zoeken.

Hebben jullie een bepaalde bakfiets die aan te raden is?

Gr. Mark
Elke dag de leukste filmpjes: www.karperfilmpjes.nl
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

04-03-2013 10:17

Mark Hofman schreef:Heren,

Ik wil dus ook meer met de fiets op pad gaan aangezien ik nu midden in de stad woon. Zit te denken aan een bakfiets. Je hebt aardig grote b.v. https://www.babboe.nl/babboe-big.html

Erg prijzig, dus even op marktplaats zoeken.

Hebben jullie een bepaalde bakfiets die aan te raden is?

Gr. Mark



Ja die heb ik dus, prima ding! Qua prijs is dit model de middenmoot.

Tweedehands ben je ook nog wel op z'n minst 5-6 honderd eurootjes kwijt.
Ik zou het er zelf niet overhebben, maar via fietsplan natuurlijk een goede optie.

Je hebt ook goedkopere bakfietsen maar hier zit veel troep tussen ( chinese crap )

O ja, een stuk of 7 versnellingen op z'n minst is ook een aanrader, je trapt je de schompes
op zo'n bakfiets :)
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

04-03-2013 13:44

vis nooit met een fiets laat staan de
It's okay 2 pay
Patric Schipper
Berichten: 318
Lid geworden op: 13-12-2011 10:37
Locatie: Groningen

04-03-2013 14:34

Weekendjes = Auto!

Ik ga niet lui doen met mijn voerbootje, beedmelders, super liggende stretcher en nog een berg spullen om me vervolgens uit de naad te fietsen hehe!

Dagwerk = auto!

Zet de auto op een mooi plekje en loop de onbewoonde wereld in met mijn spulletjes (om lekker beschut op een kleine plek te zitten)
Gebruikersavatar
gijs beuningen
Berichten: 234
Lid geworden op: 02-04-2010 11:57
Locatie: nmgn

04-03-2013 18:50

Altijd met de auto en het laatste stuk lopen.

Struinend vissen, rugzak met stoeltje in één (pack a seat), hengel en net in de ene hand, mat en emmer met aas in de andere hand. Zo kan ik een flink stukje wandelen en de mooiste stekken bereiken.

Statisch vissen, mijn barrow volgooien en lopen maar. Met mijn kar kan ik gemakkelijk een flink stuk lopen met al mijn materiaal.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

04-03-2013 19:29

vaar je dan het spul uit als je een de auto vist?
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

04-03-2013 19:54

@Klaas

Hij rijdt het eerste stuk uit met de auto en daarna dropt hij z'n montage
al wadend :o

Tsja, als je alles letterlijk neemt........ ( deze kun je ook inkoppen).

Ik vind het wel grappig maar ik spoor ook niet :D
Gebruikersavatar
gijs beuningen
Berichten: 234
Lid geworden op: 02-04-2010 11:57
Locatie: nmgn

05-03-2013 12:28

@klaas, ik spaar nog voor deze:
Afbeelding
Gebruikersavatar
alwin boxhoorn
Berichten: 258
Lid geworden op: 03-06-2012 12:12
Locatie: de waterkant

05-03-2013 18:30

oooooh stoer :o :o :o hoeveel kost hij dan ga ik ook sparen :lol: :lol: :lol:
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

06-03-2013 21:13

Remco Kulk schreef:Ik ben sinds een tijdje in het bezit van een bakfiets.

Ze zijn aardig aan de prijs maar ik heb er eentje kunnen scoren via een fietsplan op werk.


Heb er zelf ook nog eentje gehad, die reed ik met visspullen en al zo de bus in :wink:
Plaats reactie