Drillen vanuit een rubberboot


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tom ter weele
Berichten: 675
Lid geworden op: 20-02-2011 21:46

04-01-2013 14:54

Hallo,

Aangezien ik deze vraag nog niet eerder heb gezien op het board, en ik er zelf wel heel nieuwsschierig naar ben.
Wat is volgens jou de beste techniek om te drillen vanuit een klein opblaasbootje zonder motor?

Ik heb het zelf 1 keer eerder meegemaakt dat de karper ver weg vast zat in het riet en toen dacht ik; 'ik vaar er even heen met de boot'. Ik had een klein intertoys bootje mee en het leek me heel makkelijk. Toen ik eenmaal in de boot zat begon deze te tollen als ik lijn binnen ging halen, wat kan ik hier aan doen? en wat is volgens jou de beste techniek. :lol:
Erwin Hooijer
Berichten: 78
Lid geworden op: 11-01-2010 13:59

04-01-2013 19:52

voeten tegen de achterkant aan drukken, en dan kun je met je hengel sturen.
en de hengel in de richting houden van je voeten dus.
heb nooit geen moeite gehad met drillen vanuit de boot.

mvg erwin
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

04-01-2013 19:58

slip dicht en rossen
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

05-01-2013 02:51

Als je een beetje gevoel hebt met wat een bootje doet en hoe ie reageert op wat jij doet wordt het al een stuk makkelijker. Je moet recht vooruit druk zetten, dan trek je jezelf naar de vis toe. Als je zijwaarts druk gaat zetten gaat je boot draaien. Met motor is dat precies hetzelfde trouwens alleen dan kan je iets meer corrigeren met tegengas.
Nadeel aan drillen in een SGB is gewoon dat zodra de vis vrij rondzwemt jij een soort speelbal wordt, de vis sleept je gewoon alle kanten op en je kan moeilijk meer druk zetten als ie de verkeerde kant op wil. Als de zaken echt fout dreigen te gaan: hengel tussen de knieën en de andere kant op roeien :lol:
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Tom ter weele
Berichten: 675
Lid geworden op: 20-02-2011 21:46

05-01-2013 22:43

haha dankje daaf, het moeilijke was dat ik onderweg 1 peddel verloor en dus maar met 1 peddel kon tegen roeien, het was dus peddelen binnen halen, peddelen binnenhalen..
Gebruikersavatar
tim nijkamp
Berichten: 174
Lid geworden op: 19-06-2006 23:12
Locatie: Haarle

05-01-2013 23:13

zeer succses vol topic tom dit wou ik ook weten voor mijn viserij
bedankt namens mij
Gebruikersavatar
Tom ter weele
Berichten: 675
Lid geworden op: 20-02-2011 21:46

06-01-2013 10:58

Geen dank, had al gehoopt dat er meer mensen hier iets aan zouden hebben. meer tips of andere dingetjes zijn altijd welkom. :)
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

06-01-2013 12:00

Zelf probeer ik de boot altijd met mijn heupen te sturen, dus je middel gebruiken als draaipunt zeg maar. Probeer ook altijd je hengel in het verlengde van de boot te houden zo ver dat gaat om hem recht te houden. Er zijn natuurlijk allerlij trucs maar oefening is nog steeds de beste.

Vaak vervang ik ook de steel van mijn schepnet, mits ik daar de kans voor krijg, voor een kortere stok. Bijv. van je werp gereedschap om particles te voeren. Een steel van 1.8m kan in de boot soms erg in de weg zitten. Vergeet alleen niet om het polsbandje om te doen voordat je je net verliest! Nadat je de vis geland hebt, net in klappen en een stukje oprollen en dan naast de boot hangen met zijn snuit in de vaarrichting. Het is ook handig om je hierop voor te bereiden en korte touwtjes met carabiners naast je boot te hangen waar je je net in kan hangen. Zo heb je je handen vrij om te roeien / sturen.
Gebruikersavatar
Tom ter weele
Berichten: 675
Lid geworden op: 20-02-2011 21:46

06-01-2013 12:30

hoebedoel je met je heupen ondersteunen? dat je je gewicht naar de ene of andere kant verdeeld? en als je de vis gaat binnendrillen. Ga je dan met de hengel richting de achterkant of met de hengel richting de voorkant zitten?
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

06-01-2013 12:39

Handig topic tom! :wink:

Ik heb zelf op de hengelsport en visbotenbeurs utrecht een 290 rubberboot met fluistermotor gekocht. Gelden deze tips ook voor zo'n boot? Lijkt mij dat een grotere en zwaardere boot lastiger met de heupen te sturen is, of valt dat mee? Ik ga dit jaar een keer of 4 naar frankrijk, en ik was van plan daar ook vanuit de boot te gaan drillen.

Mvg tino
Gebruikersavatar
Tom ter weele
Berichten: 675
Lid geworden op: 20-02-2011 21:46

06-01-2013 12:41

volgens mij is dat heel wat makkelijker tino, en als je een goede stevige boot hebt zie je de mensen er altijd in staan tijdens het drillen. (Dit is geen advies want straks flikker je eruit en is 't mijn schuld :lol:) maar als je met z'n 2en gaat dan lijkt het me ook handig als 1 de boot bestuurd en de ander drilt. dat kan wel in een boot van 290.. :wink:
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

06-01-2013 12:53

Ja idd, ik zie de mensen ook altijd staan, en dan zou ik (denk ik) mijn hele lichaam als draaipunt kunnen gebruiken i.p.v. alleen mijn heupen. Maar ik ga het toch eerst zittend proberen :D.

En met zijn 2en is ook makkelijker, maar ik ga 2 van de 4 keer met mijn vriendin die nul ervaring heeft met varen, lijkt mij niet verstandig om haar te laten varen terwijl ik sta te drillen. :D

Mvg tino
Gebruikersavatar
Tom ter weele
Berichten: 675
Lid geworden op: 20-02-2011 21:46

06-01-2013 12:58

ja en je kunt tussen door ook wel zelf varen, michiel zou hier even aan te pas moeten komen. in de filmpjes zie je hem altijd heel leuk drillen vanuit zo'n sgb. maar ik kan je vertellen dat het niet zo makkelijk is als het lijkt.. :lol:
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

06-01-2013 13:21

Ja dat weet ik, daarom is dit zo'n handig topic :wink:
Ik ben wel wezen snoeken met de boot (niks gevangen :cry: ) en tijdens het trollen kwam mijn maatmvast te zitten, en zolang hij druk op de lijn hield was de boot vrijwel onbestuurbaar :D we zaten dan wel op een smal riviertje van nog geen 10m breed, dus echt ruimte hadden we ook niet.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

06-01-2013 14:01

Vergelijk het maar met sturen van een surfplank waarbij de hengel de mast voorstelt.
Wijs met de hengel naar waar de vis zit, als de punt van de boot niet onder de hengel zit trek je naar de kant waar de punt zit.
Met andere woorden, als de punt naar links wijst, trek naar links en de punt van de boot gaat naar rechts.
Dit werkt het best als je midden in de breedte van de boot zit en het liefst iets voor het midden in de lengte.
Sturen in een speelgoedbootje is heel moeilijk omdat er geen kieltje onder zit, als je iets doet begint het onmiddellijk te tollen, dat kun je een beetje opvangen door de hengel zo vlak mogelijk te houden.
Op je knieën in de punt gaan zitten helpt ook.
Een tweede manier is sturen d.m.v. gewichtsverplaatsing, als je meer gewicht op links zet gaat de boot naar links.
Dit werkt veel geleidelijker dus alleen als je nog ver van de vis afzit.
Afhankelijk van hoe makkelijk jouw bootje door het water glijdt, of als er wind is, kun je de elektro er bij gebruiken.
Stel het draaimechanisme een beetje zwaar af en laat hem in z'n 1 of 2 rustig naar voren varen.
Staan in de boot alleen doen als de boot voldoende stabiel is.
Je kunt oefenen door de lijn op de kant vast te maken en dan 100 meter het water op varen.
Ik zou zeker in het begin altijd met z'n tweeën in de boot gaan.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

06-01-2013 14:51

Ik zit zelf meestal het liefst alleen in de boot, kan sneller zelf de elektro een zwieper geven dan dat ik iemand moet vertellen wat ie moet doen. Nadeel is wel dat soms een paar handen meer best handig kunnen zijn. Als je er net mee begint is met zijn tweeën wel beter.
Het is pas op het board nog onder de aandacht gebracht, maar ik wil het toch nog een keer zeggen: gebruik een zwemvest! Als ik nu nog eens terug denk aan sommige dingen die ik een jaar of 8-10 geleden met SGB's deed kan ik niet anders dan concluderen dat verstand met de jaren komt en dat ik misschien wel van geluk mag spreken dat het nooit echt misgegaan is. SGB's zijn neit de meest betrouwbare vaartuigen en zijn absoluut niet gemaakt voor wat wij er mee doen, dus neem je voorzorgsmaatregelen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Tom ter weele
Berichten: 675
Lid geworden op: 20-02-2011 21:46

06-01-2013 18:07

de meesten liggen alleen niet met een reddingsvest aan op de stretcher, tijdens de run doet niemand deze aan en onder het drillen; tja dan vergeten we het.. :oops:
Gebruikersavatar
melvin tijssen
Berichten: 263
Lid geworden op: 11-08-2003 02:00

10-01-2013 23:16

Als je wel een electro gebruikt, moet je wel opletten dat je niet te hard vaart. Want varen en draaien met een bonk adrenaline in je strot zorgt er wel is voor dat je vergeet na te denken. Gevolg is dat je lijn slap valt en je je vis kwijt kan zijn.

Als het windstil is trek je jezelf met boot vanzelf naar de vis toe. Als er veel wind staat, dan wordt het allemaal wat lastiger en is een motor wel een vereiste. Vaak zijn dit wel de hectische situaties en je kan het jezelf dan makkelijker maken om in zijn achteruit naar de vis toe te varen. Hierdoor heb je meer controle over de boot, want als je maar eventjes niet op let, slaat de wind je boot weer de andere kant op en kun je weer opnieuw beginnen.

Vind het de mooiste manier van drillen, want mannn wat zijn die kerpels sterk als ze de diepte kunnen gebruiken. :wink:
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

11-01-2013 07:09

Elektromotor recht vooruit zitten en leren sturen dmv je hengel. Wil je naar rechts, hengel naar links en vice versa. Niet zoals ik een maatje van me wel eens zie doen, om de haverklap een klap tegen de stuurstang van je motor geven en al slingerend er heen varen.

Rust creëren in hectische situaties. Gewoon doen en jezelf de handigheidjes aanleren.

Hou bij gebruik van een elektromotor ook je net binnenboord. Als deze in de schroef komt krijg je leuke situaties. :)

Bij vissen in veel wier: met rustig druk geven boven de vis zien te komen en geen plotselinge rukken geven. Vis blijft in wier vaak rustig als jij dat ook doet.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

11-01-2013 09:38

Zo moet het in ieder gevalniet, wat heb ik gelachen!

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... YlI#t=239s
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

14-01-2013 15:00

Als je geen ervaring hebt is het altijd beter om met z'n tweeen de boot in te gaan. de een roeit dan met al z'n kracht zo snel mogelijk naar de vis en de ander stuurt de boot zoals gezegd en draait zsm de lijn binnen. zorg dat je druk blijft uitoefenen zodat de vis niet onnodig een obstakel inzwemt. zorg ook dat de boot klaar ligt voor gebruik. Dus met een simpele bevestiging aan bijvoorbeeld een stormpaal.
Ga nooit met lieslaarzen of een waadpak de boot in. 100 meter terug zwemmen met kleren aan lukt al bijna niet laat staan met laarzen. Een reddingsvest is dus eigenlijk ook niet overbodig. Er zijn al handige soort bodywarmers te koop met drijf stukken erin. ik lees hierboven dat Michiel als voorbeeld wordt genomen. ik roep al een tijdje tegen hem dat ik het dom vind dat hij dat soort flut bootjes gebruikt en hij is als het goed is nu ook over gestapt op een wat steviger model van Vortex. Nogmaals als er iets midden op het water gebeurt bijvoorbeeld een haak in je boot loopt zo'n holadiee bootje binnen no time leeg en kan je als de watertemperatuur mee zit met veel geluk net terug zwemmen. Of terwijl maak een plan de campagne bedenk goed voor dat je hele domme dingen doet.
Gebruikersavatar
andries mulder
Berichten: 24
Lid geworden op: 28-02-2013 17:17
Locatie: hoogezand
Contacteer:

01-03-2013 00:26

Bjorn Schoemacher schreef:Zo moet het in ieder gevalniet, wat heb ik gelachen!

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... YlI#t=239s

Heerlijk dit filmpje, het leuke van alles ik ga in de maand Mei samen met mijn vispartner naar pure fishing resorts .
Ik vis nooit uit een boot maar ga er van uit dat wij op penn lake waar wij heen gaan, regelmatig het bootje in moeten stappen.
Maar heb snel dingen onder de knie ,het drillen van uit de boot verwacht ik alleen de eerste keer misschien een apart gevoel en kleine moeilijk heden.
Maar heb er vertrouwen in dat het goed gaat komen allemaal. :D

P.s. Mocht iemand nog tips en adviezen hebben voor penn lake,deze zijn altijd welkom in een pb tje :lol:
Geniet van elke dag,geniet van elke vis dat is genieten zoals het mag.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

07-03-2013 13:41

de meesten liggen alleen niet met een reddingsvest aan op de stretcher, tijdens de run doet niemand deze aan en onder het drillen; tja dan vergeten we het..


...

Koop een opblaasbaar reddingsvest (ook in 't groen) of een simpel oranje vest voor een paar tientjes en leg deze gewoon in je boot. Ja, ja.., een oranje vestje is niet stoer, maar verzuipen al helemaal niet :wink:

Stap met de hengel in de boot en trek het vest vervolgens zo relaxed mogelijk aan (ook droog oefenen, evt. met maat, baart kunst), en/of klik jezelf vast aan de boot via een life line met musketon haak. Wel een musketonhaak die ook makkelijk open klikt en je niet dicht moet draaien, want ook een goede 'rubberboot' gaat nog steeds relatief snel lek.

En die speelgoedbootjes.., heel misschien als het water waadbaar is, maar onderkoeling is hoe dan ook snel een feit. En al zwemmend zonder vest lijn om je benen krijgen (zelf meegemaakt), daar wordt je al helemaal niet vrolijk van...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie