En weer een paar aas vraagjes


Plaats reactie
Sven v Beek
Berichten: 3
Lid geworden op: 12-09-2012 16:25

12-09-2012 16:41

Hallo allemaal,

Na er enkele jaren uit te zijn geweest betrap ik mezelf er op dat ik de laatste tijd weer met steeds meer regelmaat aan de waterkant te vinden ben. Weliswaar niet om zelf te vissen maar gewoonweg het observeren en praten met bekenden die aan het vissen zijn.

Zelf zou ik dan ook weer willen beginnen met vissen, de zomer is voorbij met die veel te warme dagen om te vissen (persoonlijke voorkeur natuurlijk). Echter heb ik nog een aantal vragen omtrent het zelf maken van boilies. In het verleden wel gemaakt met enige regelmaat, maar ik moet eerlijk bekennen dat de details alweer weg zijn uit mijn geheugen.

Hoe lang zijn freezers houdbaar in de vriezer?
Hoe lang van te voren moeten freezers ontdooid zijn(en hoe lang uiterlijk buiten vriezer?)
Hoe lang blijven flavours goed? Aangezien ik die nog een aantal heb staan.
Hoe worden freezers verstuurd wanneer je die online besteld?

Dat was het voorlopig wel weer.
Alvast hartelijk dank!

De rest moet ik wel uitkomen denk ik zo!
Gebruikersavatar
David van den Berg
Berichten: 858
Lid geworden op: 13-10-2010 17:56
Locatie: Wilnis

12-09-2012 17:23

1. Freezers zijn wel redelijk lang houdbaar zolang ze maar in de vriezer liggen (ik heb gewoon vis gevangen op freezers die 10 maanden in de vriezer hebben gelegen)!

2. als ik een ochtend ga vissen haal ik de bollen de avond van te voren uit de vriezer zodat ze de volgende ochtend gewoon ontdooid zijn.

3. flavours blijven wel redelijk lang goed. in de tijd dat ik mn eigen bollen nog draaide gebruikte ik ook flavours die al wat ouder waren (bijna een jaar oud). als ze echt heel oud zijn kun je ze denk ik beter niet meer gebruiken!

4.het ligt eraan waar je je freezerbaits besteld sommige bedrijven sturen ze op als ze nog vers zijn (nog nooit ingevroren). en bij andere bedrijven/webshops raden ze je aan ze af te halen en anders eigen risico verzenden.

Ik hoop dat uw vragen zo zijn beantwoord!
Je vangt geen reet als de vis niet eet!
Sven v Beek
Berichten: 3
Lid geworden op: 12-09-2012 16:25

12-09-2012 21:25

David, hartstikke bedankt voor de antwoorden! Mochten er nog aanvullingen zijn hoor ik het graag!
Gebruikersavatar
maick frielinck
Berichten: 145
Lid geworden op: 16-10-2011 18:35

13-09-2012 16:52

ik heb hier een flavour staan van nutrabaits, deze word al lang niet meer verkocht en is volgens mij al zo'n 7-8 jaar oud, maar ik vang er heel erg goed mee:)
vissen in 2012:
schub:20
spiegel: 3
graskarper: 1
brasem: 1
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

13-09-2012 17:55

1Hoe lang zijn freezers houdbaar in de vriezer?
2Hoe lang van te voren moeten freezers ontdooid zijn(en hoe lang uiterlijk buiten vriezer?)
3Hoe lang blijven flavours goed? Aangezien ik die nog een aantal heb staan.
4Hoe worden freezers verstuurd wanneer je die online besteld?


1 Zolang dat de vriezer koud blijft ;-) Ik heb ook wel eens gevist met bollen die 8 maanden ingevroren lagen,en ving er gewoon mee. kwaliteit zal wel achteruit gaan,maar ze zullen zeker niet ''onbruikbaar'' worden. Daarom raad ik aan,mocht je bollen na lange tijd weer willen gebruiken,de bollen in de zak ook weer te laten ontdooien zodat ze toch weer iets van hun flavour terug krijgen.

2 Hoelang,ligt er aan. Ik neem ze graag mee als de bollen nog bevroren zijn mocht ik een sessie gaan draaien,onderweg zullen er een aantal bollen bruikbaar worden. Hoelang buiten de vriezer ligt er ook weer aan,houd de bollen uit de zon en het liefst in een afgesloten emmer/box,bollen moeten ook droog zijn en niet vochtig. Of je hangt ze in een droogzak aan de tent,dan houden de bollen het ook lang uit,zeker als ze ook nog eens in de wind hangen. Probleempje die erbij komt kijken is dat de bollen geheel van hun vocht ondaan worden en lichter worden en vele malen harder.

3 Een flavour die op alcoholbasis is gemaakt houd het behoorlijk lang uit. Ooit heb ik een grote partij opgekocht van een winkel waarbij de flessen al aardg oud waren,maar op alcoholbasis nog erg goed bruikbaar waren!

4 Freezers worden over het algemeen opgestuurd op de dag dat ze goed gedroogt zijn en gezakt zijn. Dus ongevroren krijg je ze thuis gestuurd om ze vervolgens in de vriezer te leggen. (Online bestellen en verzendingen zijn op eigen risico)
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-09-2012 18:05

Zelfs bollen die 2 jaar in de vriezer liggen leveren vis op
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

16-09-2012 20:20

Hoe lang zijn freezers houdbaar in de vriezer?
Hoe lang van te voren moeten freezers ontdooid zijn(en hoe lang uiterlijk buiten vriezer?)
Hoe lang blijven flavours goed? Aangezien ik die nog een aantal heb staan.
Hoe worden freezers verstuurd wanneer je die online besteld?


Kwaliteit gaat achteruit naarmate ze langer in de vriezer liggen. Hoe snel? Ik heb normaal gevangen met bollen welke bij min 18 al ruim 2 jaar in de vriezer lagen. Of het toen beter kon? Zal het nooit weten. Vlees wordt in commerciële vriescellen bij min 40 voor jaren opgeslagen.

Dat ontdooien maakt niet uit, maar bij m'n eigen boilies bemerk ik dat ze (om wat voor reden dan ook) na een nachtje in de koelkast ontdooien wat taaier worden. Taaier dan wanneer ik ze snel ontdooi. Langer ontdooit buiten de vriezer/koeling betekend wel meer bederf tenzij je ze droogt oid, en dan nog. Bij gebruik van 50 gram zout en/of suiker in de bol verleng je de houdbaarheid ook al flink. Sommige zweren weer bij een bol met wat meer bacteriën door ze een paar dagen te laten liggen.

In de voedingsindustrie staan die flavours echt in de koelcel opgeslagen. In de winkel totaal niet. Ik heb zelf in een normale berging nog 30 liter flavour staan op grotendeels buthyleen (oid, kan het ff niet opzoeken) basis. Vangst gewoon goed, maar is niet gekoeld. Gaat die chemie achteruit?

Freezers worden, zoals Leen al schreef, verzonden na droging.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-09-2012 00:12

Doet er niet toe, maar zal wat anders zijn Marco. Buteen of butyleen is een gas bij kamertemperatuur. :wink:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

17-09-2012 09:26

Ik kan het label van grootst aanwezige flavour (div. overschot restanten) niet meer vinden, maar volgens mij was het een van de onderstaande;

ethyl butanoate, butylene glycol oid...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-09-2012 23:38

De glycol waarschijnlijk. Ethylbutanoaat is narcotiserend en dat zal de bedoeling niet zijn. :wink:
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

17-09-2012 23:47

propyleenglycol misschien?
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

18-09-2012 21:35

Nee, al die reguliere oplosmiddelen ben ik bekend mee. Dit was voor mij een onbekende toen ik het goedje kreeg (nu even weer :D ), maar ik heb net een notitie gevonden en nog even gegoogeld...

http://www.ifood.tv/network/butyl_acetate

Komt idd overeen met het type flavour.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
alwin boxhoorn
Berichten: 258
Lid geworden op: 03-06-2012 12:12
Locatie: de waterkant

22-09-2012 22:03

van mij mogen de bollen onder water ontdooien :P :P
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

23-09-2012 14:43

ik neem ze ook gewoon bevroren mee en doe ze zelfs bevroren aan de hair.
nooit problemen mee gehad.
ik gebruik klik en sluit zakjes waar ik een halve kilo boilles in doe per zakje.
ik gooi een klein beetje flavour in het zakje en als de bollen dan in het zakje zitten schud ik het goed door zodat alle bollen een laagje ervan hebben.
dan invriezen en met het ontdooien lijken ze wel vers.
wat ik ook doe is met een rietje alle lucht eruit zuigen bij het sluitenm.
vaccuum lukt niet natuurlijk maar je komt een heel eind.
krijg je ook minder ijsvorming in het zakje.
neem de bollen in een koelboxje mee naar de waterkant en blijven bv met deze temperaturen de hele dag bevroren.
ik voer ze dus ook bevroren bij.
zijn in het water zo ontdooid.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Mario de Witt
Berichten: 65
Lid geworden op: 06-10-2012 00:01
Locatie: Den Haag

12-10-2012 09:06

ben scholten schreef:ik neem ze ook gewoon bevroren mee en doe ze zelfs bevroren aan de hair.
nooit problemen mee gehad.
ik gebruik klik en sluit zakjes waar ik een halve kilo boilles in doe per zakje.
ik gooi een klein beetje flavour in het zakje en als de bollen dan in het zakje zitten schud ik het goed door zodat alle bollen een laagje ervan hebben.
dan invriezen en met het ontdooien lijken ze wel vers.
wat ik ook doe is met een rietje alle lucht eruit zuigen bij het sluitenm.
vaccuum lukt niet natuurlijk maar je komt een heel eind.
krijg je ook minder ijsvorming in het zakje.
neem de bollen in een koelboxje mee naar de waterkant en blijven bv met deze temperaturen de hele dag bevroren.
ik voer ze dus ook bevroren bij.
zijn in het water zo ontdooid.


Klinkt als een logische verhaal :wink:
Ik ben zelf kok, en als ik bijv iets a la minute moet ontdooien is het in een aantal minuten ondooit in koud water.
Handige tip dus :D
Plaats reactie