Voorstellen en gelijk een paar vraagjes!


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mike Valk
Berichten: 58
Lid geworden op: 30-08-2012 23:40

31-08-2012 00:11

Hallo,
Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Mike Valk, 16 jaar en (beginnend) karpervisser.
Aangezien dat ik al even heb rondgeneust en verschillende topics heb gelezen, gaan jullie er denk ik van uit dat ik weer zo'n doorsnee 16 jaar jonge "straat terrorist" ben, die even 'gezellig' je spullen weg komt halen, of je sessie lekker komt verstoren als jij snurkend in je tent ligt te wachten op die piepjes van een hongerige karper, zoals veel van mijn leeftijd. Dat ben ik niet. :D

Ik ben al een aantal jaren in de ban van het 'verslavende' vissen. Van de vaste stok, naar de snoekhengel, tot het feedervissen, ben ik uiteindelijk beland bij het statische karpervissen, wat mij héél erg bevalt, niet omdat je op je luie gat op je stretcher kan liggen nadat je je pod neer hebt gezet en je hengels uitgegooid hebt :P, maar omdat mij het karpervissen en de prachtige karper zelf steeds meer weten te intresseren.

Ik ben dus een (vrijwel beginnende) karpervisser, en die hebben meestal wel een paar vragen.
Mijn karperset die ik nu heb is aan vervanging toe (2¾ lbs Trend Majesti Carp met bijbehorende molens, en rodpod van hetzelfde merk)

Ik ben al wat aardig moois op het spoor gekomen wat me wel bevalt.
Zo heb ik al bijna een (in mijn ogen) mooi setje bij elkaar weten te rapen. Dat is:
Spro Strategy Strat 4 tri-pod.
Traxis 3x Draadloze pieperset met sounderbox en lichtgevende swingers van Vorteks
MAD Oldskool 2.0-2.5lbs (8 oogs) hengels

Een groot schepnet van (even uit mijn hoofd) 1 meter spanwijdte, en onthaakmat heb ik al.
Foudraal voor hengels en Grote tas voor boilies en onderlijnen etc. heb ik al, maar dat is meer voor mijn eigen, dus minder belangrijk dan het schepnet en goede onthaakmat.

Wat jullie waarschijnlijk al zien is dat ik dus nog geen molens heb, en dat was één van mijn vragen.
Ik ben dus opzoek naar 2 molens van goede kwaliteit maar van niet al te hoge prijsklasse (tot ongeveer 60 euro per stuk) met Baitrunner en uiteraard slip aan de voorkant en een aardige lijncapaciteit (beter teveel als te weinig lijkt mij), maar wel gewoon Nylon. Ik heb al wel wat op het oog gehad en in mijn handen gehad in de viswinkel.
Dat waren:
Mitchell Compact LC Silver 800
Mitchell Compact LC Gold 8000
Mitchell Compact LC Gold 7000
Grauvell Vorteks TS 6000

Alle 3 de Mitchell molens hadden, volgens mij, reserve spoelen met verschillende lijncapaciteit, maar waren aardig prijzig. Als jullie ervaring hebben met één of meerdere van deze molens, laat het mij a.u.b even weten, of als jullie een hele goede ervaring hebben met andere molens in deze prijsklassen graag ook! Of is er iets waar ik op moet letten tijdens het kijken op internet of in de viswinkel zoals aantal kogellagers of iets dergerlijks?

Ook wou ik weten of iemand ervaring heeft met het andere spul dat ik gezien heb?

Zou het fijn vinden een reactie te zien!

Vriendelijke Groet,
Mike Valk :D
A bad day of fishing beats a good day at work
Wie 's nachts vist moet overdags zijn netten drogen
Beter 1 karper op de mat, dan 10 in 't water!!

FCDH
'Oh Oh Den Haag'
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

31-08-2012 09:17

Hoi Mike,

Het is met het karpervissen natuurlijk zo dat je het net zo gek kan maken, als je zelf wilt.

Ik heb zelf geen ervaring met de door jou aangewezen hengels, piepers of Tripod, maar ik gok dat je met de MAD hengel zeker een leuk hengeltje in handen zal hebben. Vind het zelf wel een pluspunt dat jij al kiest voor een "lichtere" stok tegenover de jeugd die ik al zie zitten met hengels van 3 lbs of zwaarder. Totaal onnodig in mijn ogen. Daarna is de keuze voor kurk natuurlijk een mening.

Zelf ook geen ervaring met deze Mitchell molentjes, maar als ik je een tip mag geven zou ik ook eens naar tweedehands spul gaan kijken. Voor hetzelfde geld heb je meestal nog betere kwaliteit spul ook!

Voor molens kan je ik het volgende wel aanraden. Kijk eens op marktplaats voor de volgende molens:
- Shakespeare Sigma (zeer goede slip en staat denk ik ook super onder je Oldskool MAD hengels! Daarnaast is de slip van deze molens super!
- Shakespeare Ambidex (zelfde geld als hierboven)
- Shimano USA 3500A (tweedehands)

Deze molens ga je zeker vinden voor 60 euro de stuk (zelfs minder).
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Mike Valk
Berichten: 58
Lid geworden op: 30-08-2012 23:40

31-08-2012 13:36

Hey Tino,

Bedankt voor je reactie!
3.0 Lbs of zwaarder is een beetje aan de overdreven kant ja, maar de meeste leeftijd genoten in mijn omgeving hebben FOX hengels die heb je (voor zover ik weet) niet echt lichter dan dat. Maar ik kies juist voor de iets lichtere hengel zodat er lekker veel actie inzit, word het meer een 'gevecht' dan even die karper binnen takelen zonder enige 'lol' :D.

Ik heb de molens even opgezocht, maar dat zijn me een beetje te letterlijk "Oldskool" haha, ik ben meer opzoek naar het moderner uitziende molen :P. Maar de molens zijn zeer zeker niet lelijk!

En alles wat ik tot nu toe bij elkaar heb gezocht is tweedehands haha :p. Stukken goedkoper maar nog in perfecte staat. De kurk is inderdaad een eigen mening, niet dat ik een mooie hengel niet zou kopen omdat er alleen geen kurk op het handvat zit maar ik vind dat het de hengel net een tikkeltje meer perfectie geeft :p
A bad day of fishing beats a good day at work
Wie 's nachts vist moet overdags zijn netten drogen
Beter 1 karper op de mat, dan 10 in 't water!!

FCDH
'Oh Oh Den Haag'
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

31-08-2012 13:59

Hoi Mike,

Keuze van de molens is natuurlijk persoonlijk. Ik vis zelf met de tournaments van Daiwa, maar die vallen helaas ver buiten je budget. Kijk eens voor de volgende molens, wat meer bling bling voor jou :lol:
- Daiwa Emcast (te koop op mp voor denk ik 40-50 euro p/s).
- Daiwa emblem modellen

Ik zou trouwens nog eens goed kijken voor de Shimano USA 3500/4500. Dit betreft een huidig model van Shimano en is zeer degelijk! En ik dan heel veel mensen hier dat zullen bevestigen. Heb even voor je op marktplaats gekeken, maar daar staan er genoeg op!

Hengels van tegenwoordig zijn gebouwd voor de Engels markt, waar ver gooien met zakjes etc noodzakelijk is. In Nederland is dit niet het geval. Over meer of minder gevecht laat ik me eigen niet over uit, om geen andere discussie op te starten.

Ik zou trouwens alleen nog maar kurk willen..haha!
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Mike Valk
Berichten: 58
Lid geworden op: 30-08-2012 23:40

02-09-2012 14:46

Ik zou trouwens nog eens goed kijken voor de Shimano USA 3500/4500. Dit betreft een huidig model van Shimano en is zeer degelijk!


Ja je hebt gelijk, ik zat bij de verkeerde molens te kijken :o .
Ik heb gisteren de hengels opgehaalt, en die man heeft er even een molen onder gezet om even de actie in de hengel te laten zien, 3 keer raden. Dat was een Shimano USA/Baitrunner 4500B. Hele goede molen inderdaad! Slip is perfect als je het mij vraagt, en ziet er ook wel aardig uit. Jammer genoeg zijn ze nieuw iets van 120,- maar dat komt wel goed haha! Heb wel een aktie gezien ergens van deze molen, 1 voor 135,- en 2 voor 200,- ben alleen vergeten waar dat was :oops:

Morgen denk ik even kijken of ze deze bij de plaatselijke viswinkel hebben, hoop het wel :lol: .
A bad day of fishing beats a good day at work
Wie 's nachts vist moet overdags zijn netten drogen
Beter 1 karper op de mat, dan 10 in 't water!!

FCDH
'Oh Oh Den Haag'
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

02-09-2012 23:49

Mocht je hier geen tevreden stellende info over de door jouw genoemde molens kunnen krijgen, dan zou je ook eens hier na kunnen googelen / kijken;

Okuma Epix, Powerliner 860 / 865, Okuma Distance DTX 60 of longbow. Allen voor minder dan 60 euro te vinden o.a bij;

http://members.chello.nl/s.pijnaker/hs2 ... reels.html

Ik heb de Epix 55 voor m'n visserij op kleinere kanalen / middel lange afstand en ben zeer tevreden over de slip en het lichte gewicht van de molen. Heeft echter geen hoge inhaal snelheid. Nu denk ik er ook over na om de Epix Powerliner 860 of 865 aan te schaffen voor m'n afstand visserij.

Bij Daiwa hebben ze de Crosscast voor iets meer. Euro 69.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
stefan dedden
Berichten: 4
Lid geworden op: 02-09-2012 22:28

03-09-2012 10:25

ik heb onder me hengels okuma travertina er onder hangen zijn ook voor 40/50 in nederland te krijgen nieuw
gaat super licht en de slip is echt goed kort gesecht een geweldig molentje voor de prijs
steven van de winde
Berichten: 10
Lid geworden op: 21-07-2012 11:46

03-09-2012 12:01

he,
ik ben net als jou 16 en behoorlijk verslaafd geraakt sinds kort aan het karpervissen. ik heb de soul free wheel 6000 FR molens, ook iets van 60 euro. ik heb er nu 5 karpers mee gland en het zijn ontzettend fijne molens.

groet wilco
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

03-09-2012 19:40

Mike PB :wink:
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
JW Trip
Berichten: 141
Lid geworden op: 01-06-2011 17:34
Locatie: Prov. Groningen

14-09-2012 09:52

Hoi Mike,

Leuk om te horen dat je zo verslaafd bent geraakt en er serieus mee bezig bent. Ik heb bijna mijn hele set bij elkaar gespaard via Marktplaats. Scheelt heel veel tov nieuwe en kwaliteit is (als je het goed uitzoekt) zeker niet minder.

Ik ben zelf ook toe aan nieuwe molens en heb je topic even goed gelezen. Heb nog niks gevonden maar ben druk aan het info verzamelen. Hopelijk vind je de juiste molens!

Succes en goede vangsten!

Groetjes (vanaf de waterkant), JW
Gebruikersavatar
Mike Valk
Berichten: 58
Lid geworden op: 30-08-2012 23:40

16-09-2012 01:21

Hoi,

Ik ben zelf ook (nog steeds) op zoek naar molens...
Heb wel al veel molens gezien die mij aanspreken, maar heb pas volgende week geld om ze te kopen :lol: .

Heb de volgende molens op het oog:
Mitchell Compact LC Silver
Mitchell Compact LC Gold
Daiwa Megaforce X 4000

Ik vind het hele mooie molens met best hoge lijncapaciteit, voor een relatief goede prijs. Ik heb nog niemand gesproken die echt gebruikers ervaringen ermee heeft, maar ik ben er best voor zichtig mee via marktplaats, omdat de assen soms verbogen kunnen zijn heb ik gehoord, en omdat ik hele lichte hengels heb (qua gewicht, en TC (2-2,5 lb), dus wil er geen molens aan hangen van 25 kilo bij wijze van spreken haha :lol: , deze molens zijn allemaal rond de 450-500 gram dus volgens mij niet al te zwaar. Misschien vind jij één van deze molens ook wel wat hebben.

Succes met het vinden van molens! En moge we nog vele karper op de kant halen!

Groet,
Mike
A bad day of fishing beats a good day at work
Wie 's nachts vist moet overdags zijn netten drogen
Beter 1 karper op de mat, dan 10 in 't water!!

FCDH
'Oh Oh Den Haag'
Stefan den Heije
Berichten: 38
Lid geworden op: 15-04-2012 20:53
Locatie: Den Haag

16-09-2012 08:37

De shimano st10000ra top molens! Vis er zelf ook al een tijdje mee en bevallen mij heel goed!

Gr.,

Stefan
JERCIN BAITS NEVER FAILS!

Dit jaar gestopt met tellen; al boven de 40 karpers!

Record dit jaar: 30 pond

Project Spiegels: 6
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

16-09-2012 09:22

denk dat je een paar hele nette 4500b rond de 125 - 140 euro op mp kunt vinden.
Gebruikersavatar
Mike Valk
Berichten: 58
Lid geworden op: 30-08-2012 23:40

17-09-2012 16:51

sander kunst schreef:denk dat je een paar hele nette 4500b rond de 125 - 140 euro op mp kunt vinden.



Ja dat moet inderdaad wel lukken. Ik heb onlangs contact gehad met iemand die deze molens voor een spotprijs te koop had, maar vertrouwde de boel niet zo, meerendeels doordat ik een waarschuwing kreeg van marktplaats, en omdat hij zogenaamd aan het werk was in het buitenland dus dat ophalen niet mogelijk was. Hij zei dat zijn vrouw het dan wel zou opsturen nadat hij het geld ontvangen had, maar dan kan ik het, naar mijn idee, ook wel even bij zijn vrouw op komen halen? hahaha dus ben maar gestopt met het 'onderhandelen' met hem en opzoek naar andere adverteerders die deze molens hebben binnen mijn budget, die liever wel willen dat je het op komt halen.
A bad day of fishing beats a good day at work
Wie 's nachts vist moet overdags zijn netten drogen
Beter 1 karper op de mat, dan 10 in 't water!!

FCDH
'Oh Oh Den Haag'
Plaats reactie