pen of match


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erwin Philips
Berichten: 24
Lid geworden op: 29-08-2012 09:35
Locatie: Assen
Contacteer:

29-08-2012 13:06

Mede vissers,

Ben net lid geworden en heb diverse zoekopdrachten uitgevoerd. Ben al een tijdje actief op het forum van visserslatijn, en ik weet hoe vervelend het kan zijn als mensen steeds dezelfde vragen stellen, maar ik ontkom er in mijn ogen niet aan om toch nog eens een topic te openen.

Ik ben een (method)feedervisser die karper heeft gevangen... en ja je raad het al dat smaakt naar meer.

Nu wilde ik een dobberhengel aanschaffen, want dobber vissen heeft ook wel iets. Maar nu wil ik eigenlijk me op 3 soorten richten:
- (grote) brasem;
- Zeelt;
- karper;

okee sporadische grote voorns heb ik ook geen moeite mee :)

Nu lees ik dat het met de match wel kan, maar er zijn risico's.

Nu vraag ik aan jullie wat raden jullie mij aan.

Om een indruk te geven waar ik vis hierbij de wateren:
- Noord-Willems kanaal;
- Drentse hoofdvaart;
- de Vijver aan de Messchen in Marsdijk;
- vis vijver de Schaopwas;
- overige viswater in Assen;
- visvijvers in Groningen;
- Van Starkenborgh kanaal;
- Winschoterdiep;
- AG wildervanck kanaal;
- Prinses Magriet kanaal;

En als haak aas zit ik te denken aan een combi van mais en maden. Dan particals als lokvoer
Dus wat ik graag wil weten, 1 hengel voor dobbervissen... Oja en molentips zijn ook van harte welkom.

Net en mat heb ik wel, vanwege het method vissen :)

Wie wil mij een duw in de juiste richting geven.
Sense and Simplicity

2012: Karper: 1 (op de method)
2013: schubkarper: 6 (op de method)
2013: spiegelkarper: 2 (op de method)
2013: graskarper: 0 (op de method)
2013: zeelt: 0 (op de method)
2013: brasem: 2 (op de method)
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

29-08-2012 15:41

Erwin en zijn verschillende wegen naar Rome. Ik denk dat je zeer zeker met een matchhengel op karper kan vissen met de pen hoor. Voordeel is vaak dat een matchhengel lekker licht is en een mooie parabolische actie heeft. Een matchhengel zou ik dan zeer zeker alleen in open water gebruiken en zeker niet tegen obstakels en bruggen etc. Hier kan je met een matchhengel geen druk mee zetten.

Ik vind persoonlijk vaak dat je struiken, bruggen etc zeker niet mag overslaan, omdat dit normaal gesproken goede plekken zijn om te bevissen.

Molen.. Tsja, wat ik zelf altijd mooi vind is een oud sigma'tje of Ambidex van Shakespeare. Twee molens met een geweldige slip en niet duur als je er eentje 2de hands zou aanschaffen.

Daarnaast voldoen de molen van Shimano ook naar behore hoor, maar ik houd nog wel eens van oud spul wat goed en degelijk is! Daarnaast werken de slips van bovenstaande molentjes super! Ik zou zeggen kijk hier eens na, en koop er eentje via Marktplaats.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Christian Litjes
Berichten: 214
Lid geworden op: 10-03-2011 17:49

29-08-2012 15:46

Edit: Damn net te laat ;)
Zelf denk ik dat je nooit een hengel kunt vinden die voor alle 4 de soorten geweldig is.

Ga je pennen op karper bij obstakels dan is een match hengel te licht. Pak dan een 1.5-2lbs pen hengel.
Ga je met 1.5-2lbs pen hengel op voorns vissen, hier is niet veel sport aan.

Ik zou zeggen ga voor 1.5lbs is leuk voor zeelt en karper. Je kunt er ook brasem mee vangen maar of dit leuk is laat ik in het midden.

Vis zelf met veel plezier me 1.5lbs hengel en karpers tot 25 pond gevangen en de grootste plezier gehad aan een zeelt van 40cm op de zelfde hengel.

Brasems ook gevangen maar dan 40+cm, hengel ging wel rond.

Zit je in open water te vissen zonder obstakels dan kan je met een match hengeltje natuurlijk op alle 4 de soorten vissen maar mijn ervaring leert toch dat je wat sneller obstakels opzoekt omdat je daar actieve vis spot ;).
Gebruikersavatar
Erwin Philips
Berichten: 24
Lid geworden op: 29-08-2012 09:35
Locatie: Assen
Contacteer:

29-08-2012 15:58

IK heb gemerkt met mijn medium heavy feeder, dat sturen van een karper in water met obstakels wel noodzakelijk is.

Ook bij zeelt geldt dit.

Tja dat voorn en brasem geen sport is vind ik niet erg. dat is op dat moment de bijvangst.

En welk merk / type hengel en molen is dan leuk om mee te beginnen....

iets van Spro of D.A.M... of moet ik meteen denken aan Drennan / Preston / Shimano oid
Sense and Simplicity

2012: Karper: 1 (op de method)
2013: schubkarper: 6 (op de method)
2013: spiegelkarper: 2 (op de method)
2013: graskarper: 0 (op de method)
2013: zeelt: 0 (op de method)
2013: brasem: 2 (op de method)
Gebruikersavatar
Christian Litjes
Berichten: 214
Lid geworden op: 10-03-2011 17:49

30-08-2012 08:17

Ik heb een Ultimate Carp Float 1.5 lbs gekocht jaar geleden voor 100 euro en een mitchell molen voor 30 euro. Nog wat lijn er op en wat dobbertjes en haken en je bent voor 150 euro klaar.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

30-08-2012 11:13

Denk dat je wat betreft een molen geen concessies moet doen en ik zou er zelf wat meer aan uitgeven. Wat betreft kleine model (4000) molens heb ik met shimano's met de slip voorop al jaren goede ervaring.

Probeer de molen en de hengel evt. ook als set in een winkel te kopen, zodat je met lijn op de spoel van te voren echt kan checken of die slip wel zo soepel op gang komt en het geheel in balans is. Of neem de hengel mee naar de winkel en zoek er een molen bij. Heeft de winkelier geen zin om wat meters lijn op te spoelen en je op deze manier te helpen, dan zegt dat genoeg lijkt me...

Zoek het ook nog eens in zo'n oud hengelsport(rommel)winkeltje. Je zult verbaast staan wat die nog aan wat ouder model materiaal hebben staan. In die moderne zaken vind je dat niet meer en sla ook de minder gepromote merken niet over wat hengels betreft.

Rond 150 euro, voor een 12" of 13" 1.5lb hengel incl. 3000 of 4000 model molen, moet zelfs dan nog wel lukken.

http://www.rixhengelsport.nl/a-26206229 ... or-s-float

http://www.db-hengelsport.nl/epages/614 ... EXG3000SFC

http://www.lahr.nl/molens-reels/shimano ... ge-4000-fb

http://www.paddy-hengelsport.nl/index.p ... t&Itemid=2

http://www.paddy-hengelsport.nl/index.p ... t&Itemid=2

Ik heb een setje Wychwood in de 2lb variant voor het statisch vissen en ik denk dat de 1.5lb wel zal voldoen. De grip/butt sectie is relatief kort, je hoeft toch niet te zwiepen met zwaarlood, en dat maakt het evt snel omgooien van de hengel alleen maar makkelijker.

Mischien heb je aan deze info ook nog wat;

viewtopic.php?f=38&t=61987

http://www.hengelsportwiki.nl/wiki/Penvissen_op_karper
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 30-08-2012 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Erwin Philips
Berichten: 24
Lid geworden op: 29-08-2012 09:35
Locatie: Assen
Contacteer:

30-08-2012 11:18

bedankt voor de informatie. Ik heb al meer gelezen over de fox hengel.

Eigenlijk koop ik al mijn spullen (hengels en molens) in een winkel. je moet iets voelen anders kan je erg bedrogen uitkomen.

Maar dit zijn wel erg leuke setjes, ik zal eens langs gaan bij de hengelsport zaken in en om Assen.

ik hoop dat ik gauw een set vind.
Sense and Simplicity

2012: Karper: 1 (op de method)
2013: schubkarper: 6 (op de method)
2013: spiegelkarper: 2 (op de method)
2013: graskarper: 0 (op de method)
2013: zeelt: 0 (op de method)
2013: brasem: 2 (op de method)
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

30-08-2012 11:38

Eigenlijk koop ik al mijn spullen (hengels en molens) in een winkel. je moet iets voelen anders kan je erg bedrogen uitkomen.


Schrijf ik ook, het zijn gewoon wat voorbeelden he :wink:

Succes!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie