Wat doe ik fout???


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Menno Bosgra
Berichten: 119
Lid geworden op: 28-07-2011 11:12

31-07-2012 10:08

Ik heb op een aantal verschillende stekken gevist aan 'mijn' vaste kanaal, op plekken waar bij mijn beste weten karper komt en ook aast, en waar ik eerst gedurende minimaal drie dagen voorgevoerd heb rond dezelfde tijd ook steeds. Zowel 's ochtends vroeg (voor de schemering) als 's avonds tot in de nacht heb ik daar gevist. Intussen is er ruim 10 kilo aan voerboilies en dan nog het nodige aan aanverwante artikelen het water in gegaan, maar het lukt me niet om wat te vangen, wat ik ook probeer.

Het gaat hier om een kanaal van afwisselend 12-20 m. breed langs de A7 bij Drachten (misschien op Google maps kijken voor een beter visualisatie?), met om de 3-4 km. een klein gemaal, waartussen de vissen a.h.w. 'vastzitten', omdat het gemalen zijn welke het water via een rasterwerk wegpompen.
Het is redelijk ondiep (1,5 - 2 m. in de midden), komvormig met een stevige zandbodem, vrij veel riet en lelievelden, weinig tot geen wier, wel wat onderwater begroeiing, diverse bruggetjes en doorlaten onder de snelweg door met zo'n metalen zijkant, waar aan de zijkanten veel alg e.d. aan groeit. Voor de rest hier en daar wat duikers als verbinding tussen smallere stukjes en sloten met het hoofdkanaal en - voor zover ik weet - weinig hengeldruk w.b. karpervissers; hier zitten vooral veel wit-/matchvissers en wat roofvissers in de omgeving.
Ik heb vnl. gevist met de Krill BPO van Watersense (20 mm.), maar daarnaast ook regelmatig één hengel beaasd met de Ice Cream van Berkley en een pineapple variant van Proline, war ik ook mee voorgevoerd had. De Krill heeft tot nu toe als enige een soort van resultaat opgeleverd: een halve run, maar die karper voelde waarschijnlijk onraad en heeft de zaak weer uitgespuugd, voordat de haak zich goed kon zetten.

De boilies vind ik zelf goed ruiken (voor zover dat wat zegt in relatie tot een karper natuurlijk). Kleine hoeveelheden hennep of mais strooien om de zaak wat op gang te helpen heb ik ook al gedaan; PVA zakjes met m.i. aantrekkelijke inhoud, een snowman presentatie, voeren en vissen met een combi van hele/halve boilies (schijfjes) en met een pop-up hebben alle geen resultaat opgeleverd en ik begin nu toch een beetje door mijn mogelijkheden heen te raken.

Ik vis met een combi rig en/of line aligner, haak maatje 8 en een 71 gr. lood., gematigd strakke lijnen: dus niet strak maar ook niet slap, alhoewel dat soms wat lastig inschatten is zodra de gemalen beginnen te draaien en het water soms aardig begint te stromen.
En ja, er zit écht karper, vrij grote ook!

Al met al begin ik nu toch te denken aan e.o.a. vorm van dressuur, aangezien het 10 - 20 jaar geleden volstond om een avondje voor te voeren en dan was het kassa! Ook met de pen, stukje aardappel of mais en weinig kennis vooraf viel er toch leuk te vangen, dus waar gaat het fout?

Alvast bedankt voor jullie input, ik word er in ieder geval een beetje moedeloos van...
Gebruikersavatar
Terry van Erp
Berichten: 72
Lid geworden op: 15-07-2012 11:15
Locatie: Geertruidenberg
Contacteer:

31-07-2012 10:47

Waar blijft je voer door die stroming?
Weet je wat het is? Meer water als vis!
Gebruikersavatar
Menno Bosgra
Berichten: 119
Lid geworden op: 28-07-2011 11:12

31-07-2012 11:42

Volgens mijn inschatting wel aardig op dezelfde plek; ik voer tegen de kant aan, omdat karper op dit type water vooral tegen het riet en onder de lelies aast. Door de regelmatig voorkomende begroeiing daar, stroomt het in de kanten niet heel veel, de grootste trek gaat vooral door het midden. Bovendien voer ik op een aantal stekken over een lengte van zo'n 75 - 100 meter, zodat er steeds een mooie strook voorzien wordt van wat boilies.
paul bijma
Berichten: 137
Lid geworden op: 28-02-2006 09:41
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

31-07-2012 13:14

Waarom een combi rig?

Wat voor bodem is het hard zacht?
Wat voor lood systeem?

lengte hair en/of rig al geprobeerd te veranderen?

en kan je misschien een fotootje van je rig laten zien?

succes Paul,
vis zwemt
Gebruikersavatar
Menno Bosgra
Berichten: 119
Lid geworden op: 28-07-2011 11:12

31-07-2012 14:30

Ik zei inderdaad combi rig, maar het is een gewone standaard rig... Mijn excuses. Voor de duidelijkheid: 18 - 20 cm. onderlijn, maatje 8 haak, 25 lb soepele gevlochten onderlijn via een wartel aan de hoofdlijn bevestigd, lengte hair is ± 3 cm..
De line aligner klopt wel.

De bodem is hard: als ik via de vingers contact heb met de lijn als het lood zinkt, voel ik een duidelijke tik als die de bodem raakt.
Onderlijnlengte al mee geëxperimenteerd van 10 - 50 cm., geen succes.
Hairlengte ook gevarieerd, maar ik zorg er toch meestal wel voor dat de boilie ongeveer 1 - 1,5 cm. van de haakbocht afzit. Stijf tegen de haakbocht tot juist meer dan 2 cm. er vanaf heb ik ook allemaal gedaan, geen verschil of succes.

Foto rig lukt nu even niet, ben aan het werk ,alhoewel je dat niet zou zeggen gezien mijn activiteit hier... 8)
Gebruikersavatar
Sjors Keij
Berichten: 289
Lid geworden op: 01-05-2011 10:14
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

31-07-2012 22:48

Niet zoveel volgens mij :o
Jum jum vissie!
joep van der roest
Berichten: 33
Lid geworden op: 24-07-2012 18:20

01-08-2012 00:12

hmmm.... ja ik heb zelf ook niet veel ervaring met karpervissen maar wat ik wel weet is dat de aanhouder wint ik heb ook gehoord en gezien in onderwater beelden dat een pop up met harde bodem geen goede combi is en ik snap trwns wel dat als je 10 kilo boilies hebt gevoerd en als resultaat een halve run.. dat je dan erg ontmoedigd raakt maar des te groter de vreugt als je er toch 1 vangt! en ik ben over gegaan met mais voeren en een beetje boilies halve kilo mais 250 gram boilies zodat ik niet bakken met geld kwijt ben aan voer.
en de tip die mij is gegeven neem een duik en ga daar naar de bodem kijken mischien valt je iets op waardoor je denkt dat het daar mis aan zou kunnen liggen?
Gebruikersavatar
Sjors Keij
Berichten: 289
Lid geworden op: 01-05-2011 10:14
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

01-08-2012 09:59

Ga vandaag is een bezoekje geven aan het water. Klinkt wel uitdagend.

Dit natuurlijk in overleg met de topic starter gedaan.
Jum jum vissie!
Gebruikersavatar
Menno Bosgra
Berichten: 119
Lid geworden op: 28-07-2011 11:12

01-08-2012 10:03

Wanneer ben je dat van plan te gaan doen? Ik ben wel aan het werk, maar misschien kunnen we een tijd overeenkomen?
Gebruikersavatar
Sjors Keij
Berichten: 289
Lid geworden op: 01-05-2011 10:14
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

01-08-2012 10:31

Check je PB :), ik ben ook aan het werk :D
Jum jum vissie!
Gebruikersavatar
Menno Bosgra
Berichten: 119
Lid geworden op: 28-07-2011 11:12

01-08-2012 11:53

En terug....
Gebruikersavatar
Menno Bosgra
Berichten: 119
Lid geworden op: 28-07-2011 11:12

01-08-2012 12:34

joep van der roest schreef:hmmm.... ja ik heb zelf ook niet veel ervaring met karpervissen maar wat ik wel weet is dat de aanhouder wint ik heb ook gehoord en gezien in onderwater beelden dat een pop up met harde bodem geen goede combi is en ik snap trwns wel dat als je 10 kilo boilies hebt gevoerd en als resultaat een halve run.. dat je dan erg ontmoedigd raakt maar des te groter de vreugt als je er toch 1 vangt! en ik ben over gegaan met mais voeren en een beetje boilies halve kilo mais 250 gram boilies zodat ik niet bakken met geld kwijt ben aan voer.
en de tip die mij is gegeven neem een duik en ga daar naar de bodem kijken mischien valt je iets op waardoor je denkt dat het daar mis aan zou kunnen liggen?


Ik heb nog wel ergens een snorkelsetje liggen, dus dit misschien maar eens proberen. Niet geschoten is ten slotte sowieso mis.
Gebruikersavatar
Menno Bosgra
Berichten: 119
Lid geworden op: 28-07-2011 11:12

02-08-2012 15:48

Ik krijg net een PB van iemand die me weet te vertellen dat het kanaal volgens hem wel behoorlijk lijdt onder dressuur. Ik wist dat dus niet, maar de afzender wist me van alles over het water te vertellen, dus die opmerking over dressuur is ongetwijfeld ergens op gebaseerd, waarschijnlijk eigen ervaring.

Bedankt voor de info dus, ik weet alleen niet zeker of ik er nu blij van word mocht dressuur inderdaad het geval zijn, want dan kon het wel eens een héél lastig verhaal gaan worden. En daar kunnen we lang over l*llen, maar die kennis en - niet onbelangrijk - tijd heb ik niet om dat te doorbreken en wel vis te gaan vangen.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

03-08-2012 17:40

Ik denk dat het aan de boilie ligt ( :D grapje)...

Kan het zijn dat op het stuk waar jij vist het bestand, om wat voor reden dan ook, toch drastisch geslonken is (ondanks het PBtje en dat je ze gespot hebt)?

Zwaar top(tob)lood proberen misschien.

Die 10kg bollen en nog aanverwante artikelen heb je opgevoerd over hoeveel stekken en in hoeveel dagen (ff gemiddelde berekenen)?

Zijn er veel vissers bezig (dat jij weet)?

Bovendien is er hier in de buurt ook een sloot waar je alle voermethodes op los kunt laten, zeeeer matig zal vangen en wanneer je er een keertje instand een korreltje mais aan hangt zul je zien dat je een visje vangt.

Het proberen waard toch!?

Maar het blijft vissen he...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

04-08-2012 08:51

wedden dat je een fout gaat maken?

Straks bindt je er een strawbery van x aan en je vangt een vis. Je hebt ook gele sokken aan.

Waarom vang je die vis?
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Menno Bosgra
Berichten: 119
Lid geworden op: 28-07-2011 11:12

05-08-2012 00:38

Marco Mostard schreef:Ik denk dat het aan de boilie ligt ( :D grapje)...

Kan het zijn dat op het stuk waar jij vist het bestand, om wat voor reden dan ook, toch drastisch geslonken is (ondanks het PBtje en dat je ze gespot hebt)?

Zwaar top(tob)lood proberen misschien.

Die 10kg bollen en nog aanverwante artikelen heb je opgevoerd over hoeveel stekken en in hoeveel dagen (ff gemiddelde berekenen)?

Zijn er veel vissers bezig (dat jij weet)?

Bovendien is er hier in de buurt ook een sloot waar je alle voermethodes op los kunt laten, zeeeer matig zal vangen en wanneer je er een keertje instand een korreltje mais aan hangt zul je zien dat je een visje vangt.

Het proberen waard toch!?

Maar het blijft vissen he...


Vissen zijn zo onberekenbaar als wat, dat klopt.Ik voerde steeds 1 - 1,5 kilo boilies over een strook van zo'n 100 meter en dat drie tot vijf dagen voor de visdag (2 x 3 en 1 x 5). De laatste voerdag spits ik het wat meer toe op de beoogde visstek en ook wat minder, meer gericht op de volgende dag waar ik ga zitten dus. De laatste keer was op een andere stek dan de twee ervoor en aangezien het hier een splitsing betrof naar een zijtak en een versmalling heb ik mij beperkt tot het gedeelte waar ze we langs móeten komen, aangezien ze simpelweg geen andere kant op kunnen. Hier heb ik op een min of meer vierkant stuk op de splitsing gevoerd, voornamelijk tegen de kanten en het riet aan, maar ook een paar handenvol meer naar het midden van de stek om ook de 'afslaande' vissen die een stukje afsnijden op te vangen. Bellenplakkaten aanwezig op de ochtend, met zelfs eentje die recht op mijn boilie afzwom, maar deze jammer genoeg toch niet meepikte.
Verder bevis ik dat kanaal ook regelmatig met de pen, bv. donderdag nog gevist precies op de plek waar ik de vorige keer een halve run op de boilie kreeg, alleen nu met mais en de penhengel. Wel brasem, geen karper....

Er is een stuk wat regelmatig bevist wordt en waar volgens de laatste berichten ook de grotere exemplaren zwemmen, maar afgezien van die ene keer op de splitsing, vis ik altijd op een ander deel van het kanaal, waar duidelijk minder mensen zitten te vissen. Sowieso op karper daar eigenlijk niet; dat gebeurt op een ander stuk, waar de vissen uit 'mijn' gedeelte niet kunnen komen, omdat er een gemaal tussen zit. Deze zouden dus theoretisch ook minder last van dressuur moeten hebben, maar ze zijn lastig te vangen, zonder meer.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

05-08-2012 10:04

Nou, dan ben je van mij ook niets wijzer geworden :)
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Menno Bosgra
Berichten: 119
Lid geworden op: 28-07-2011 11:12

05-08-2012 21:33

Geen probleem, alle hints en tips welkom.
Ik heb nu via PB toch ook interessante info gekregen waar ik mooi mee aan de slag kan. Dat ga ik sowieso maar eens proberen en kijken wat dat oplevert. De aanhouder wint...
Dylan de Brake
Berichten: 49
Lid geworden op: 02-01-2010 22:25

21-02-2013 15:50

Probeer het eens met de pen?
Kan vaak succes betekenen
Gebruikersavatar
Menno Bosgra
Berichten: 119
Lid geworden op: 28-07-2011 11:12

21-02-2013 16:00

Ook al gedaan en geen succes. Het water staat overigens ook bekend als erg lastig.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

21-02-2013 16:16

Soms wil een water gewoon niet.

Over het algemeen weet ik altijd wel mijn karper te vangen.

Nou net het meertje achter mijn huis wil dus niet.....ook altijd een halve run en een grote boeggolf.

Stug volhouden en steeds kleine dinhentjes weizigen tot je de gouden combi hebt is het idee dan maar.

Succes
Gebruikersavatar
jan van teijen
Berichten: 167
Lid geworden op: 23-12-2010 21:38
Locatie: 111

21-02-2013 18:57

ey menno

heb je de onderlijn al eens wat ingekort las dat je hem ongeveer 18 - 20 cm had vooral nu in deze koude periode
heb ik hem zelf altijd rond de 12 cm.

gr jan
Gebruikersavatar
Menno Bosgra
Berichten: 119
Lid geworden op: 28-07-2011 11:12

22-02-2013 09:03

Ik ben inderdaad wel aan het experimenteren: verschillende soorten aas, toch weer andere stek zoeken, andere rigs en/of lengte van de onderlijn veranderen, meer gespreid voeren, dat soort dingen. Dus eigenlijk alles wat ik maar kan bedenken wat misschien de kansen ten goede kan keren.

@Jan: misschien niet echt stoer, maar ik ben geen wintervisser. Nog wel eens met dood aas achter de snoek aan, maar niet achter de stokken zitten te koukleumen en wachten tot er activiteit komt. Reden hierbij is ook zeker dat het op dit water 's zomers al lastig is, laat staan in de winter als de karpers door het erg koude water niet vooruit te branden zijn. En dat het water erg koud is, blijkt wel uit het feit dat er redelijk gauw een 'vliesje' ijs op komt bij temperaturen onder nul, ondanks dat het redelijk stroomt.
Toch moet ik zeggen dat ik afgelopen week langs een potentiële stek liep, waarvan ik haast zeker weet dat ze er zitten, aangezien het daar breder en dieper is dan in de rest van het kanaal. Op deze plek is het water ±2,5 a 3 meter diep (daar waar het o.h.a. ±1,5 à 2 diep is) en uitdijend naar 20 à 25 meter, waar de rest van het kanaal maximaal 15 m. breed is. Daar bij opgeteld dat daar wat beschutting is in de vorm van een eilandje (± 25 m² in omvang) en een klein soort landtong (bij gebrek aan een betere omschrijving), waar het wat minder hard stroomt en waar ook nog eens veel begroeiing van overhangende bomen en struiken is. Met helder weer kan de zon lekker op het water schijnen en 's zomers zitten daar grote lelievelden, oftewel: het zou absoluut een goede mogelijkheid kunnen zijn.
Maar om nu in de kou daar te gaan zitten.... Ik hoef geen vanggarantie, maar dat zeg ik: als het bij warmer weer al erg lastig is, dan trekt het me niet om er te gaan zitten in de winter.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

22-02-2013 10:36

Menno, korte sessie kunnen ook zeer lonend zijn hoor! 8)
Een paar uurtjes achter een plu IN de zon met een kop koffie is goed
te doen. Zoals jij het beschrijft klinkt het wel als een winterhol :wink:

Als er de rest van het jaar veel gevist wordt, en nu al maanden niet :roll:
IK zou het zeker proberen...


succes,
Ach man..Ga toch vissen !!
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

22-02-2013 10:58

Zeker even proberen idd.

Een uurtje geen beet gehad even opnieuw inwerpen een paar meter er naast.

Hier heb ik een winterhol waar werkelijk een meter meer naar linms of rechts het verschil is tussen vangen en blanken.


Wat ook altijd mooie plekken zijn nu zijn dikke rietkragen die uit pollen bestaan, dus met ruimye er tussen.
Bijna zeker weten karper te vinden..

Diepte maakt dan niet zoveel meer uit.
Mijn plasje is ongeveer 1,5 meter diep en het winterhol bevind zich op slechts een cm of 50 diep..
Iedere aanbeet word direct gevolgt met een staart boven water..

Blijft toch een vreemd fenomeen die winter holen
Plaats reactie