half jaar vissen en nog niks....


Gebruikersavatar
Sam Zijderveld
Berichten: 54
Lid geworden op: 09-04-2012 17:06
Locatie: Houten

18-06-2012 18:04

hallo allemaal ik vis nu ongeveer een half jaar al op karper en heb nog steeds niks gevangen hoewel mijn vriendje die op het zelfde water wel karper vangt! wat doe ik fout?! ik knoop zelf mijn onderlijntjes t zijn gewoon soepele onderlijntjes van ongeveer 20 cm met haakmaat 6 en met een gebogen krimpkousje om een goede inhaking te creëren. dus barst los met die informatie!

alvast thx
wij bepalen niet wanneer en of de karper gaat bijten, dat doet ie zelf wel.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

18-06-2012 18:16

Zijn jouw onderlijnen precies hetzelfde als die van jouw maatje?
Vissen jullie op min of meer dezelfde plek?
Zelfde aas?

Waarom niet ff goed met jouw maat overleggen? Zelf geknoopte onderlijntjes haken vaak minder goed dan de knoper denkt, het zijn soms echt de kleinste details die aangepast moeten worden.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

18-06-2012 18:31

Vervang het woordje 'boilie' in je onderschrift eens door 'aas' en kijk eens wat verder dan je neus lang is. Misschien ben je beter af op een mobiele struinende manier van vissen?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Heine Danhoff
Berichten: 19
Lid geworden op: 17-06-2012 11:51
Locatie: Zuidhorn

18-06-2012 19:46

Maak eens een foto van je onderlijn. Maar zoals hier boven al genoemd, ga eens in overleg met je maat. En kijk eens goed naar zijn manier van vissen. Wat doet hij anders dan jij?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

18-06-2012 21:23

Vreemd dat je hier die vraag stelt terwijl in je onderschrift het antwoord staat. Iets klopt er niet :lol:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-06-2012 21:27

Uhhhhhh juiste tijd, juiste plek en het juiste aas zou inderdaad veulllllllllllllll beter zijn.
Boilie kan maar heul vaak ook niet.
Vissen is een hobby, geen religie!
Johan van Sloten
Berichten: 161
Lid geworden op: 18-02-2012 11:12

18-06-2012 21:45

idd je antwoord staat in je onderschrift, hoe weet je dat antwoord (als je zelf nog geen karper gevange hebt:P)? :lol: post een foto van je rig, gebruik je een goeie montage (tegewoordig zijn er weinig echt slechte montages) en voer je weleens voor? dit kan helpen, maar als je maat wel vangt waarom jij niet ga met hem mee en kijk hoe hij vist alles wat hij doet levert tog eindelijk vis op. jullie visse denk ik wel even vaak tog?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

18-06-2012 22:19

Beste Bredius,

Kijk eens wat er onder mijn naam in de loop van jaren op dit punt gepubliceerd is op KWO.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Sam Zijderveld
Berichten: 54
Lid geworden op: 09-04-2012 17:06
Locatie: Houten

18-06-2012 22:26

Oke bedankt vior de reacties en ik heb me onderschrift geweizigd en ik zou morge wel een foto uploaden
wij bepalen niet wanneer en of de karper gaat bijten, dat doet ie zelf wel.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-06-2012 06:45

Halfslachtige verbetering van je onderschrift als je het veranderd in ........ Kan vis betekenen, wordt het al beter.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

19-06-2012 08:12

Sam,

Laat je niet afleiden door de mannen, m.b.t. jouw onderschrift hoor. Sven had een behoorlijk punt, die had jij al opgepakt, alles daarna is gewoon muggeziften.
Nogmaals, ik adviseer om toch eerst eens bij jouw maatje te kijken naar zijn onderlijnen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-06-2012 10:53

Marc :D :D :D :D tis soms soooooo leuk.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

19-06-2012 15:19

Weet ik Douwe, maar leidt zo af van het onderwerp. Dadelijk hebben we weer een ontevreden bezoeker, zou jammer zijn toch?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

19-06-2012 15:25

Het zou ook een keer makkelijk zijn als met een foto plaatst van zijn laatste metertje,elke keer komen er dit soort vragen en elke keer worden er geen foto's meer bij gevoegd.

Zo schiet het natuurlijk ook niet op,en kan men minder helpen. Met een foto kunnen veel mensen kleine fouten wellicht ontdekken in de montage van!
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-06-2012 17:35

Ja Marc er zijn al teveel ontevreden vaste bezoekers die op de kast gaan als er iemand een gefundeerde andere mening heeft.
Ik zal trachten mij in te houden zodat de nieuwen niet direct voor de leeuwen worden gegooid dat kan later wel als ze ingeburgerd denken te zijn. :D :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

19-06-2012 17:44

Nu we toch aan het afdwalen zijn, het niveau is er het laatste jaar inhoudelijk zeker niet op vooruitgegaan. Of heb ik nou een erg zwarte bril op.

Groetjes uit het hoge noorden,
Peter
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

19-06-2012 18:26

@Leen, een foto staat garant voor allerlei goed bedoelde maar lang niet altijd nuttige tips. Jouw ideale montage hoeft voor mij niet goed uit te pakken. Daarom vraag ik ook of Sam eerst eens wil kijken wat er verschillend is tussen zijn vissen en het vangen van zijn maatje. Daarna foto's lijkt mij een juiste volgorde.

@Douwe, dank voor het meedenken ..... als ik denk ingeburgerd te zijn mag jij helemaal los op mij, maar voorlopig nog niet. Ik wen niet zo snel namelijk.

@PJ, Eens! Maar dat komt denk ik m.n. omdat we enerzijds allemaal denken de wijsheid in pacht te hebben en een andere visie slecht verkropt wordt. Ik heb een vis maat die zijn zooi in het water tieft met de opmerking "ze doen het er maar mee", terwijl ik een (doorgeslagen?) technische visser ben die weinig aan het toeval overlaat. Raadt eens wie er meer vangt? Mijn ervaring, die inclusief die van mijn vismaat leert dus dat het niet in alle gevallen zo krek kotm met de eind montage. Als mijn vismaat dit echter hier zou gaan verkondigen, dan zou hij opmerkingen krijgen als "Maar had jij niet veel meer kunnen vangen als je ........ ". Anderzijds denk ik dat een heleboel mensen hier op het board wel eens uit het oog verliezen dat we allemaal ooit beginnen zijn. We hebben allemaal grote (en minder grote) bokken geschoten maar snappen niet dat een ander dat in deze tijd ook nog doet.

Er zijn echter nog steeds verschillende mensen hier, die inhoudelijk en redelijk doordachte opmerkingen maken. Die worden echter niet altijd op waarde geschat omdat men ooit een fittie met diegene heeft gehad of hem gewoon een oetlul vind.

Sam? Ben je er nog man? We zijn echt welwillend hoor, ik ben echt benieuwd wat er anders is aan de montages / boilies o.i.d.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Sam Zijderveld
Berichten: 54
Lid geworden op: 09-04-2012 17:06
Locatie: Houten

20-06-2012 09:42

sorry dat de foto zo lang duurt maar heb het erg druk deze tijd.. ik zou proberen zo snel mogerlijk een foto van mijn rig te maken en up te loaden.
wij bepalen niet wanneer en of de karper gaat bijten, dat doet ie zelf wel.
Gebruikersavatar
Sam Zijderveld
Berichten: 54
Lid geworden op: 09-04-2012 17:06
Locatie: Houten

26-06-2012 21:05

oke nou hier zijn de foto's van mijn rig dan! sorry voor het lange wachten maar ik was een tijdje weg dus....Afbeelding Afbeelding
sorry voor de slechte kwaliteit maar ik denk dat het wel duidelijk zo is toch?
wij bepalen niet wanneer en of de karper gaat bijten, dat doet ie zelf wel.
Gebruikersavatar
Pieter Willemen
Berichten: 105
Lid geworden op: 25-06-2012 21:07
Locatie: Hasselt

26-06-2012 21:28

Hoi Sam

Op het eerste zicht zie ik niet veel mis ....
Heb je je rig thuis al eens in het water gelegd om te zien hoe hij onderwater ligt? Hiermee bedoel ik of hij niet drijft op bepaalde plaatsen.
Een andere vraag is of de ruimte tussen je boillie en je haak niet te groot of te klein is ( ik weet nl niet met welke boillie maat je vist )
Wat ik wel kan zeggen is dat ik geen voorstaander ben van zwarte silicone en schrinktube maar dit kan ook door onduidelijkheid op de foto zijn.
Werkt de anti-tangle tube goed of gooi je nog regelmatig in de war? Want ben er niet zo een voorstaander van omdat ze soms los schieten tijdens verre worpen ...

OF

Het kan ook zijn dat je maat ander haakaas als jou gebruikt of dat hij gewoon op een betere plek ligt. Nu de temperaturen wat warmer aan het worden zijn kan ik je wel aanraden eens een 16 mm pellet aan te hangen ipv een boillie heeft vaak verrassende resultaten.
In ieder geval ik hoop dat je er iets aan gehad hebt en wens je nog veel vangsten

grts
Gebruikersavatar
Sam Zijderveld
Berichten: 54
Lid geworden op: 09-04-2012 17:06
Locatie: Houten

26-06-2012 21:36

oke bedankt ik heb al in t water gelegd en dat ziet er goed uit en als ik me lijnen weer is ophaal zit de lijn nooit in de knoop maar met die pellet ga ik zeker uitproberen! de boilie zit ongeveer 7-8 mm van de haak af en ik gebruik 20 mm boilies bedankt voor de tips! en wat ik ook eens ga proberen is een snowmen rig die wil ik al een tijdje gaan gebruiken dus dat ga ik eens doen :D
wij bepalen niet wanneer en of de karper gaat bijten, dat doet ie zelf wel.
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

26-06-2012 21:48

Pak nu de hair en onderlijn en strek deze, ik denk dat je haakpunt nu omhoogwijst?

Probeer de hair eens aan de achterkant van je haak te laten uitkomen.

Dan nog eens.
Gebruikersavatar
Pieter Willemen
Berichten: 105
Lid geworden op: 25-06-2012 21:07
Locatie: Hasselt

27-06-2012 10:43

7-8 mm vind ik al behoorlijk lang hoor ...
probeer ook eens een kleinere diameter van boillie te vissen, soms vang je de grote vissen juist met kleinere boillies, mijn pr heb ik gevangen op een 14mm
Wel opletten als je met pellets als haakaas vist dat de watertemperatuur boven de 15 graden is anders is het resultaat niet zo goed if you know what i mean ;)
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

27-06-2012 10:50

@ Sam,

Ik vis momenteel op een water waar het moeilijk vissen is. Heb al 5 sessies geen karper mogen landen. Wel 2 lossers helaas.

Soms heb je van die tijden dat je moeilijker vangt. Wellicht moet je eens een fluor pop up proberen.. Soms wil dat nog wel eens de vis triggeren om te gaan kijken wat het is / oppakken..

Ik hoop dat je wat vangt man!
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

27-06-2012 13:18

Pieter Willemen schreef:7-8 mm vind ik al behoorlijk lang hoor ...
probeer ook eens een kleinere diameter van boillie te vissen, soms vang je de grote vissen juist met kleinere boillies, mijn pr heb ik gevangen op een 14mm
Wel opletten als je met pellets als haakaas vist dat de watertemperatuur boven de 15 graden is anders is het resultaat niet zo goed if you know what i mean ;)


7 - 8 mm lang? Waar haal je dat vandaan? 7-8 mm is veel te kort. Als richtlijn kan je aanhouden 75% van je aaslengte tussen boilie en haakbocht. Als je met een 20 mm bol vist en er zit 7 mm tussen boilie en haak is dat echt te weinig...

Gevolg, haak kan niet genoeg draaien en haakt niet.