Vissen op het Veluwemeer


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark Zoet
Berichten: 12
Lid geworden op: 06-02-2012 20:43
Locatie: Harderwijk

19-03-2012 17:45

Hallo, zouden jullie mij kunnen helpen met wat tips enz. voor het vissen op het veluwemeer? groot water dus.
Ik weet dat het natuurlijk lastig is om daar op te vissen maar er zijn zoveel mooie stekken aan dat meer en krijg kriebels van als ik er aan denk om te vissen. Want er zwemen daar echte bakken rond! Ik zit met vragen zoals: moet je veel voeren? hoe vaak en hoe veel aantal weken van te voren? ver van de kant? diepe stukken ondiepe? Ik heb totaal geen ervaring op zn groot meer want vis nog maar een jaartje op karper. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen,
Alvast bedankt!
Een dag niet gevist is een dag niet geleefd! :)
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

19-03-2012 18:20

Volgens mij is er al heel veel over gezegd op dit forum en andere fora.

Ben zelf ook een tijdje op zoek geweest naar info over de randmeren vandaar...

Je moet een leuke stek zoeken, die uitpeilen en dan ben je afhankelijk van de hoeveelheid die je zou willen voorvoeren... Er zwemt daar heul veul vis en die raast over je voerplek en die is dan zo leeg.

Ik ken mensen die vissen op de randmeren en die voeren 10 tot 15 KG per dag om hun stek te onderhouden.

Die vangen dan ook mooie vissen daarna. Kans op kleinere vis is groot, maar dat maakt niet uit daar aangezien een kleinere vis voelt als een grote. Met wat geluk kan je een keer een mooie grote vis binnenhalen.

Probeer en gij zult ondervinden. Er gaat wel veel tijd in zitten...

Correct me if I'm wrong...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Gebruikersavatar
Mark Zoet
Berichten: 12
Lid geworden op: 06-02-2012 20:43
Locatie: Harderwijk

19-03-2012 19:49

Oke bedankt! na tijd heb ik opzich wel straks maar zou nooit zo veel kunnen voeren aangezien ik nog maar 15 ben kan ik me dat niet verorloven :) gewoon wat tijgernoten en pellets en mais enz. dat goedkopere voer kan ik dan wel meer van gebruiken denk ik, maar zouden die vissen al gouw op je stek zitten dan aan zn groot meer?
Een dag niet gevist is een dag niet geleefd! :)
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

19-03-2012 20:01

Doorzetten/investeren.

Tijd en energie in je stek pompen. Thats the key.
Ook op je bek gaan hoort er bij en zal je zeker gaan gebeuren in het begin. Al zou ik als ik jou was voorlopig maar even op de wat kleinere wateren blijven vissen,eer je de daadwerkelijke stap gaat zetten naar groot water.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

19-03-2012 20:39

ik moet zeggen dat ik het wel met leen eens ben.. vissen op groot water is wat lastiger als op een klein water. dit omdat je de vis moet zoeken en je soms een week voert terwijl alles gewoon blijft liggen omdat er gewoon geen vis zwemt.

je moet veel inzicht hebben en veel tijd aan het water zijn (dat bedoeld leen met energie) wil je de vis kunnen vinden.. ik zou het meer gewoon even in je achter hoofd laten en er heel vaak gaan kijken en praten met de locals en dan volgend jaar of dat jaar er op vol gas gaan!.. je bent nog maar 15 dus 2 jaartjes wachten is zeker niet verkeerd. je bent dan 17 en dan kun je er veel meer uit halen.. waarom? omdat je dan waarschijnlijk ook wel wat meer te besteden hebt en je meer ervaring hebt!

veel succes in ieder geval als je het toch gaat doen..
Gebruikersavatar
Mark Zoet
Berichten: 12
Lid geworden op: 06-02-2012 20:43
Locatie: Harderwijk

19-03-2012 21:12

Ja ik weet dat het wel het beste is om nog wat op kleinere wateren te blijven maar heb hier erg weinig viswater met een leuk karper bestand. aleen wat vaarten in lelystad, de lage vaart 3 nachten aan gevist met maar 1 vis< ik weet dat het er bij hoort hoor ben niet anders gewend haha ;) maar daar heb ik tijdens die nachten veel gezeik gehad met lolbroeken die snachts uitstapen en langs de tenten gaan lopen klote. gelukkig goed afgelopen maar ik woon dichtbij veel mooie steken bij de uitmonding van een beek waar geen hond komt. en aangezien ik Straks examen heb heb ik lange vakantie en zeeën van tijd dus wou ik hier wel energie inpompen! :) dus ik ga het dan gewoon proberen maar hoe pak ik het dan het best aan? Vind alle vis best van klein tot groot<< hoe zouden jullie zowiets nou aanpakken in mijn situatie?? :) groetjess
Een dag niet gevist is een dag niet geleefd! :)
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

19-03-2012 22:00

In jou situatie? Eerder dus de leeftijd.

Zie wat ik beschreven heb,even leeftijd weg denkend.
Blijft gewoon het zelfde verhaal,oud of jong. Al heeft de jonge generatie zoals die van jou een beeld die verkeerd is.

Het is niet EVEN voeren en EVEN een visje vangen.

Of je nu 15 of 50 bent.

-Tijd,zin en gelegenheid hebben in de stek.
-Investeren in aas.
-Vaak eerst blanken alvorens je iets gaat vangen. (Op je bek gaan,kwa stekkeuze) (Blanken komt vaker voor)

Daar verander je niks aan.

Je begint met een stek keuze,heb je een waarschijnlijke stek,dan ga je observeren naar eventuele signalen van vis.
Peilen van de stek. (Diepte,bodem gesteldheid,hard/zacht)

Als je het peilen gedaan heb,en het bevalt je kan je beginnen met het aanvoeren van de stek. Veel? Weinig? Is jou keuzen,op open water en zeker op het Veluwe meer heb ik het idee dat je niet snel te veel voert. De aanwezige witvis die er zit is niet mis.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Mark Zoet
Berichten: 12
Lid geworden op: 06-02-2012 20:43
Locatie: Harderwijk

19-03-2012 23:00

oke bedankt!, geloof me zin heb ik ckr ik weet ook wel dat hat aanleggen van zn stek veel tijd met zich mee brengt weken lang toch? en elke dag naar de stek natuurlijk! maar stel dat ik elke dag zn 3 kg duivenvoer neer gooei en ca.350gr tijgernoten en zeg maar blikje mais of 2 zit ik dan een beetje goed? en hoelang moet ik dat dagelijks volhouden tot ik er een nacht kan vissen? of is dat pas als ik vis gespot heb op mijn stek? je maakt tog meerdere steken ook voor je andere hengel en mn vismaat ook zn hengels hoe doe je dat dan? die hoeveelheid voor per stek of verdeeld? of maak je dr gewoon 1 en vis je dr omheen?
Een dag niet gevist is een dag niet geleefd! :)
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

19-03-2012 23:46

Hoe ik het doe,

Heb de stek bepaald,en weet wat de diepte's zijn en waar de taluds zich bevinden.
Ik heb een stuk water voor me van een goeie 220 Hectare 1500x1500 meter. Ik weet waar het talud afloopt en vandaar af voer ik 200 vierkante meter,en ik maak een spoor van 10 tallen meters breed en lang naar het diepste stuk.

1 grote stek voor beide hengels zodat ik niet nauwkeurig hoef te wezen,en zo kan uitgooien of op een willekeurige plek kan uitvaren met de rubberboot.

Voordeel van een grote plek is het verspreid voeren wat de vis ook meer aanzet tot azen/zoeken.

Heeft me tot nu toe goed geholpen.

Kwa voeren tja,ik voerde 2 weken elke dag 5 kilo bollen tot ik me sessie ging maken,en daarna gewoon aanhouden de stek en af en toe bevissen. Als ik het goed wil doen ben ik dik 200/300 kilo aan alleen bollen kwijt dit najaar alleen al van 1 maand.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

20-03-2012 00:34

TTB baits zal dan blij met je zijn zijn dit najaar, Leen.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

20-03-2012 00:47

Denk dat ik nog maar een kleintje ben. :D
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

20-03-2012 05:36

31 mrt 2008, 17:14 - 780 x gezien - door wie? Word Goldmember!
De Randmeren wie kent het niet,maar hebben we er wel eens gevist.Voor het legio van de Karpervissers is dit water te groot te spanend en vooral te groot.of had ik dat al gezegd.Dit is welenswaar goed te begrijpen waar moet je nu op een water als dat beginnen.Heel moeilijk is dit niet waar de meeste de fout in gaan is we gaan zitten waar we de spullen kwijt kunnen,en er voldoende ruimte is voor de stretcher.Natuurlijk erg comfortabel maar hoe is het onderwater,is dit wel zoon goeie Karperstek.Wat belangerijk is op water van deze afmeting.Wel breng eerst het water in kaart voor je eigen dit doe je door het water optesplitsen in stukken van 1 kilometer lang en werk deze stukken af je zul al snel tot de ontdekking komen dat dit goed werkt en je zo ook hele stukken water weg kan laten.Goed maar wat zijn nu die hotspots op het randmeer.hiervoor moet je op zoek na steigers onregelmatigheden in de wallekant zoals uitlopers van rietvelden.Of van zelf sprekend taluds die vindt je vaak in de buurt van jachthavens.Hier is het zaak om het taluud te zoeken die een bocht maken naar de wallekant toe.dus onregelmatigheden in het taluud zelf.Dit zijn ook vaak de trekroutes van de Karper.Ook een mosselbank is goud waard deze vindt je vaak in de oevers die gemaakt zijn van basaltblokken en dan de grens van zand naar Bassalt.Waar je ook mee op goud zit is het taluud van de vaargeul als je een kantstek vindt waarvan je tot de vaargeul werpen kant zit je op Rozen.

Als het goed is hebben we een stek gevonden natuurlijk doormiddel van een gedegen peilonderzoek.Want dat kleine beetje verschil in de bodem kan net het verschil maken.Voeren een onderwerp naar mijn hart,hoe pakken we dit aan op het randmeer.Wie eten wil schuif maar aan is mijn motto dus we gaan stevig aan de gang met Duivenvoer en Boilies.Ik denk aan 80% Duivenvoer en 20% Boilies,deze verhouding omdat Duivenvoer lekker goedkoop is en er veel verschilende soorten granen in zit,dus voer voor elk.En natuurlijk om het trikker effect van het voer zelf.Dit doe ik meestal vier keer voor dat ik ga vissen wel schroef ik de boilies met 10% per keer op.Dit vooral omdat we selectief op Karper vissen en niet op Brasem of grote Voorn.Soms wil ook ook nog wel eens vismeel pellets voeren maar dat is niet nootzakkelijk

We zijn nu klaar met de voer sessie en kunne gaan vissen.Hoe en met welk systeem we mogen aannemen en dit is ook het geval.Dat er geen sprakken van dresuur is op onderlijn systemen ik zelf vis op de zandbodem die nemen we als voorbeeld.We beginen met een kaki rig tube van 70 cm een flatpear van 80 a 100 gram een quikchance wartel en last bot not least een soepele onderlijn met een stevige antieject haak maat 6 met een shrinktube als line alenger.En meer is er niet nodig op de hair zetten we een zinkende boilie van 20 mm en een drijfende van 15 mm om zo een snowman presentatie te krijgen.Hier heb ik de afgelopen twee seisoenen zeer goed op gevangen dus het vertrouwen is zeer hoog met deze rig.Een belangerijk aspect binnen onze visserij vertrouwen

He mijn rechterhengel loop af we zetten rustig de haak drille de vis af.En dat hoeft echt niet binnen 5 minuten,want sleuren is scheuren en dat willen we dus niet.je maat schept of zelf dat kan ook en leggen de vis op de onthaak mat je eerste Randmeer vis is binnen gefeliciteerd

Met vriendelijke groet Remon van Dusschoten
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

20-03-2012 10:17

Je geeft zelf aan dat je in de Lage Vaart kan vissen, daar zit meer dan genoeg karper man!

Probeer inderdaad wat meer tijd in het zoeken naar een mooie plek te steken en voer die dan eens een week aan met een kilo gekookte mais en een kwart kilo boilies. Mais kan je kopen 25 KG voor een tientje bij de diervoederhandel en boilies kan je op internet ook goed geprijsd kopen.

Na een week ga je vissen met alleen je boilies. Zeker weten dat je vangt op de Lage Vaart. Kijk alleen even naar hoe druk het met boten en/of schepen is, dat je dan eventueel in de avond gaat voeren...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

20-03-2012 11:11

Drie nachten Lage Vaart en 1 vis, dat getuigt nog een beetje van gebrek aan noodzakelijk inzicht. En dat is niet rot bedoeld, dat kweek je naarmate de jaren vorderen. Anderen lukt dat nooit. Als je daar binnen de 24uur geen vis vangt is het verstandiger op te krassen naar een plek waar ze wel aanwezig zijn.

Al is het niet meer als vroeger daar, met een juiste input en vooral logisch nadenken moet het daar nog steeds gewoon kunnen. No problem.

Ik zou dan ook nog maar even wachten met het ruime sop, of ze opzoeken en zonder voerstek proberen te gaan vangen. DAn kun je echt gas gaan geven als je weet waar je moet zijn. Betere besteding van je zuinige voeren imo
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Mark Zoet
Berichten: 12
Lid geworden op: 06-02-2012 20:43
Locatie: Harderwijk

20-03-2012 14:27

Oke weer bedankt allen! Marco , hoe zou je dat dan aanpakken met wedstrijden? want die doe ik in de zomer aan mee 24 uur duurt zn wedstrijd, mag niet voor voeren kan ook geen stek uitzoeken aangezien die gelood worden.
Een dag niet gevist is een dag niet geleefd! :)
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

20-03-2012 15:04

Mark,

Wedstrijden vissen heeft in de verste verte niet met voldoende ervaring opbouwen te maken. Zelf vissen en je ogen open houden, dingen doen in plaats van dingen vragen. Veel observeren.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

20-03-2012 15:44

leen goudappel schreef:Denk dat ik nog maar een kleintje ben. :D


Ik ken iemand die met 100 kilo bollen een heel seizoen doet op een grote rivier en dan veel meer vangt dan de meeste veelvoerders daar hoor Leen...
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

20-03-2012 15:50

Jah inderdaad!

Vorig seizoen ook gedaan met een totaal van 75 kilo. resultaat was zeker niet slecht te noemen.
Alleen op de stek waar ik terecht kwam eind Augustus ging het hard,dus denk daarom dat ik wat meer kwijt ben. (Is nog afwachten hoe het dit seizoen natuurlijk loopt)

Verschilt gewoon enorm.

Zoals vorig najaar,had ik onwijs veel vis in de buurt jah dan loopt het snel op met het blijven aanvoeren van de stek. Zijn de beten gematigd dan hou je vanzelfsprekend over of hoef je minder aan te schaffen.

Situatie vorig seizoen kan zomaar dit seizoen weer anders zijn,misschien weer blankenman. :D
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

20-03-2012 20:53

Voor die wedstrijd zou ik in ieder geval een peildobber scoren en die meenemen.

Dan zoals Sven zegt op je stek goed observeren, waar zie je plek waar vis zou kunnen uithangen: overhangende struiken of bomen, rietkragen, enz.

Met die peildobber kan je eventueel je stek uit peilen om mooie plekken te vinden. Zorg in ieder geval voor een leuke mix aan groundbait, mais en maden. Beetje water erbij en ballen maken en die bij je aas gooien samen met wat boilies, maakt het weer aantrekkelijker bij jou aas in de buurt...

Je moet toch weten of je een zachte bodem hebt of misschien een hard plekkie i.v.m. de ligging van je aas...

Succes!
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Gebruikersavatar
Ruben Sibbing
Berichten: 173
Lid geworden op: 20-09-2009 00:24

21-03-2012 21:18

Ik zelf vis al jaren op het veluwemeer. Woon in Harderwijk, dus lekker dichtbij.
En ik weet nog steeds niet waar je precies moet gaan zitten.
Vele kilometers gevaren met mijn bootje, fishfinder erop en zoeken maar.

Nachten daar gezeten, helemaal niks.
Avondje pennen, heb je er 3.
Veel vissen van rond de 16 a 17 pond.
Grootste wat ik heb gevangen daar was 32 pond, met de penhengel.

Succes in ieder geval als je er gaat vissen :)
emiel schlepers
Berichten: 21
Lid geworden op: 23-05-2012 17:08

11-06-2012 17:20

ik wil er aankomend weekend nog een kans gaan wagen. maar het is te ver om veel voor te voeren, ik ga er toch nog 1 avond van te voren heen om het te doen. en een stek uit te kiezen!! overigens ik struin al een tijdje internet af over tips over het veluwe meer. maar er valt niet heel veel over te vinden. behalve hier op de site. en wel zeer bruikbare. dus hiervoor alvast mijn dank!!
Plaats reactie