hulp gezocht bij het karper vissen


Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-01-2012 15:07

Peter en wat als de spoelen vol zitten met een lijn waarmee de visser beter niet kan gaan vissen.
Het lijkt mij beter dat ze vooraf weten wat mag en niet mag, of zo je kennelijk liever leest verstandiger is.
Vissen is een hobby, geen religie!
Wijnand Lubbertsen
Berichten: 64
Lid geworden op: 02-01-2012 08:27

25-01-2012 15:53

Oke kleine tip van mij dan, lees de berichten over gevlochten lijn nog eens door, gebruik de eerste dag voor observeren en uitpeilen van de stek.
Doe dit zeer grondig, ga daarna pas voeren, dus niet gelijk vissen.
Advies is om 1 hengel op een talud te leggen en nummer 2 onder aan een talud.
Na je peilen en observeren heb je misschien nog tijd om met je begeleiders te praten over hoe je 't beste op karper kunt vissen, er werd al geschreven domme vragen bestaan niet, dus vraag je begeleiders alles wat je weten wil je hebt een week de tijd daarvoor gebruik 'm.

Mvgr. Wijnand
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

25-01-2012 16:48

Beste Jimmy,

Op het KSN jeugdkamp ben ik een van de begeleiders die ook al een aantal keren op “De Meeren” mocht vissen. De noodzaak om er met gevlochten lijn te vissen is er niet daar we er niet op grote afstand hoeven te vissen. En is de aanwezigheid van taluten zeker niet bevorderlijk voor je gevlochten lijn. Ga er lekker met een niet te dunne nylon of fluorcarbon lijn vissen. Ben er nog geen karpers tegen gekomen met de meest vreemdsoortige bekken. Daar aan mogelijk meewerken lijkt me ook geen goede zaak.

Tot van de zomer in Langeboom.
Peter

Ps, een peilhengel helpt je er zeker verder. Ook zullen er verschillende diepte meters en boten aanwezig zijn. Oja wat ik nog miste bij je verhaal of er met popups vissen ook werkt. Antwoord, ja zeker.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-01-2012 17:40

Peter zonder verder in discussie te willen op het forum heb ik een vraag voor je die je eenvoudig met ja of nee kunt beantwoorden.

Insinueer je nu dat een startend onervaren visser; als het in de ogen van ervaren vissers nodig zou KUNNEN zijn, met gevlochten lijnen zou kunnen of moeten vissen?
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

25-01-2012 18:21

Beste Douwe,

Dacht dat je me een beetje kende, antwoord is nee.

Probeer zaken in reacties op een vriendelijke toch wel in mijn ogen duidelijk over te brengen. :wink:

Mogelijk komt er in het begeleidend schrijven straks weer de mededeling dat hier net als op veel andere jeugdkampen hier niet met gevlochten lijn gevist wordt. Heb daar geen directe zeggenschap in maar we praten over dit soort zaken zeker wel.

Verder kan ik je melden dat ik het zelf een keer op mijn molens gespoeld heb om uit te proberen. Beviel me voor mijn visserij zeker in ons land voor geen meter dus snel er weer afgegooid. Vind zelf als ik op afstand vis het erg prettig met nylon. De eerste 150 meter kan ik voor me gevoel dan veel makkelijker binnenpompen. Het echte gevecht van geven en nemen vind dan op een 40 meter voor me plaats.

Hoop je hiermee voldoende geinformeerd te hebben.

Peter
jimmy vander berg
Berichten: 16
Lid geworden op: 22-01-2012 21:59

25-01-2012 18:48

hallo
ik heb zelf 2 karper hengels van warrior s 2 delig 3,60 m lang 2,75 lb
en dan zitten er 2 ultracast 1090 baitrunners molens op
en waar ik ze gehaald hebt werd me gevlochten lijn aangeraden
dus die heb ik dan gehaald

ik dacht zelf ook wel als dit goed was omdat
er bij gevlochten geen rek zat
en langere mee gaat
en als ik op 100 m ga karper vissen dan
komt de beet beter door bij gevlochten lijn

maar als ik de slip goed afstelt dan lijkt me dat ik
niet de haak uit de bek kan scheuren of zie ik dit ook alweer verkeerd?
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

25-01-2012 19:09

Kijk daar heb ik dus zo'n hekel aan, dat een of ander verkopend mannetje maar gewoon een beginner onzinnig advies staat te geven om een paar euro meer te verdienen aan een klos lijn.

@Douwe: Zoals je hebt kunnen lezen ben ik het best met je eens dat beginners beter niet met gevlochten lijn kunnen vissen, maar ik denk gewoon dat het maar verbieden geen oplossing biedt. Als zo iemand het wil gebruiken dan doet ie het na het kamp toch wel en dan staat er niet iemand klaar om hem van advies te voorzien. Ik geloof veel meer in voorlichting dan in regeltjes stellen. Wat je zegt over een vragenlijst zou ongetwijfeld iets erg goeds kunnen zijn, ook mbt tot advies naar welk kamp iemand het beste kan gaan. Ik ken dit water niet en weet de bestemmingen dit jaar ook niet precies, maar ik schat dat zo iemand op een water als de snoekbaars of de stobbeplas veel beter af is dan op een water met een dunnere bezetting/ingewikkelder bodemverloop. Ik weet niet in hoeverre zoiets al gebeurd, vroeger in elk geval niet, maar ik kan me voorstellen dat het een enorme berg extra werk oplevert voor de jeugdcommissie en dat dat nog wel eens een probleem op kan leveren. In elk geval wordt er wel altijd vantevoren informatie over het water rondgestuurd met soms/altijd ook tips over hoe te vissen, hoeveel voer, etc. Daar kunnen mensen al heel wat uithalen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

25-01-2012 19:11

Jimmy,

Heb al heel veel verkeerd zien gaan tijdens het vissen op karper zeker bij beginnende karpervisser. Zo is drillen een vak apart, zo zul je ook moeten leren om tijdens het drillen je slip aan te passen. Met gevlochten draad komt alles er nog een stuk nauwkeuriger op aan. Vis je zonder baitrunner is het dan al helemaal niet te doen als beginner. Ook zijn de marges waarin je kunt werken is nu eenmaal een stuk kleiner met gevlochten lijn. Weet niet welke winkelier je gevlochten lijn aan geraden heeft. Maar durf hier te stellen dat die meer verstand heeft van luchtfietsen dan van de hengelsport als dat zijn advies was.

Groet,
Peter
Laatst gewijzigd door pj otte op 25-01-2012 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

25-01-2012 19:13

Gaat om de verkoop bij de meeste,wat zal de winkelier verder het advies een zorg wezen.
Beetje jammer dat het juist van die mensen moet komen,terwijl het in veel gevallen niet gebeurd.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

25-01-2012 19:15

Daaf,

Op elke twee jeugdige die bij elkaar vissen is voor dit water bewust voor een vaste begeleider gekozen.

Groet,
Peter
jimmy vander berg
Berichten: 16
Lid geworden op: 22-01-2012 21:59

25-01-2012 19:23

hallo
ik heb dit alleen gekocht omdat hij me dit aanraad
maar nu hoor dat alles weer verkeerd is
nu weet ik het zelf ook niet
mvg jimmy
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

25-01-2012 19:37

Jimmy,

Als je zelf voor andere lijn op je molens hoef je voor de rest je weinig zorgen te maken tijdens dit kamp. Er gaan genoeg (oude rotten) mee die zorgen dat je straks op een erg prettige kamp terug kunt kijken.

We houden contact

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-01-2012 20:38

Peter gelukkig ken ik je dus goed genoeg, ik had al rekening gehouden met je antwoord.

Dank, Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-01-2012 20:46

Vergeet nog iets, mooi he dat je de hengels in lbs kunt voorspellen. :D

Daaf het is helemaal geen werk meer of minder om regels op te stellen.
Maar ook al zou het dat wel zijn, het is toch de karper die voorop moet staan of niet?

Dat iemand na het prachtige jeugdkamp toch andere dingen gaat doen is niet erg relevant.
Ik weet ook zeker dat de begeleiding voldoende argumenten heeft om de jonge vissers het en tegen over te brengen.
Vissen is een hobby, geen religie!
jimmy vander berg
Berichten: 16
Lid geworden op: 22-01-2012 21:59

25-01-2012 20:59

hallo
dus hoeft alleen de lijnen te veranderen toch
maar kan ik dan niet een voorslag gebruiken van nylon
mvg jimmy
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-01-2012 21:30

Nee, en helaas zijn de hengels tegenwoordig ook te zwaar voor de meeste Nederlandse situaties.
2 a 2 1/4 is mooi genoeg.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

26-01-2012 11:42

Om maar even in te haken op de gevlochten lijnen kwestie ;)

Op De Meeren is het gebruik van gevlochten hoofdlijn niet toegestaan. We hebben deze keuze gemaakt vanwege het grillige bodemverloop,
de op plaatsen sterke wiergroei en de niet volledig in kaart gebrachte obstakels die we zo nu en dan onder water tegenkomen, overgebleven
uit de tijd dat het nog een zandgroeve was. Daarnaast hebben we geen zicht op de ervaring die gastvissers op ons water hebben.
De vissen zien er prachtig uit en we gaan er erg zuinig mee om, gevlochten lijn geeft bij verkeerd gebruik een groter risico op verwonding van
de vissen.

Zoals PJ ook al aangaf is het op geen enkele plek nodig om verder dan pakweg 120 meter te vissen, dus echt missen zul je die gevlochten lijn
ook niet :) Al is het wel zonde dat je, door die verkoper, je spoelen voor niks met dat dure spul hebt laten vullen... Bij de meeste hengelsport
zaken kunnen ze de lijn wel weer terug op een spoel wikkelen. Zo kun je hem (koel en donker) bewaren voor wanneer je in de toekomst nog
ooit op groot water zou gaan vissen.

(snorkelen is er trouwens prachtig ;) We hebben zwemmen verboden omdat er in de omgeving vaker mensen zijn verdronken in de diepe
grindplassen. De watertemperatuur kan op onverwachte plekken sterk dalen tussen verschillende waterlagen (kramp) en toezicht is er niet.

Succes alvast en tot van de zomer!

(Ik vis zelf trouwens met 2 1/4 hengels bij ons op de plas, flexibele hengels zijn hun gewicht in goud waard wanneer je dicht onder de kant vist)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-01-2012 12:26

Sebastiaan you made my day. :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Ted Strik
Berichten: 160
Lid geworden op: 09-10-2006 08:25
Locatie: Helmond

26-01-2012 13:21

Jimmy,

Ik heb zelf inmiddels 2 sessies op De-Meeren gevist, waarbij wij uitstekende resultaten hebben behaald. Allereerst, gooi een dikke nylonlijn op je spoelen en vergeet gevlochten lijn, laat staan het gebruik van een voorslag. Dus 38/00 of 40/00 volstaat prima. Ten tweede, er zijn mooie resultaten geboekt met het vissen met boilies, zie dit als een "leuke" tip, maar overvoer het niet. Een derde hengeltje met een nootje of wat mais is altijd het proberen waard. Ik begreep dat je met het KSN-kamp meegaat, dus de begeleiding zal zeker goed zijn en die mensen helpen je zeker met waardevolle tips en trics. Laat je voerbootje maar thuis en gebruik een rubberboot, indien mogelijk. Als laatste wil ik je nog een advies meegeven; probeer te genieten van de omgeving, het water en de stek waar je vist, want het is een uniek water, met schitterende vissen, in een prachtige omgeving. Dit water vergeet je nooit meer, dat garandeer ik je.

gr Ted
jimmy vander berg
Berichten: 16
Lid geworden op: 22-01-2012 21:59

26-01-2012 16:24

hallo
dankjewel voor je reactie en je tip 8)
ik heb al nylon lijn besteld zou over 2 weken thuis hebben
en ik wou ook een rubberboot gebruiken en een voerboot
dan wou ik de voerboot gebruiken voor snachts als ik een x een lijn moet uitvaren
dan hoeft ik niet met de rubberboot het water op
of kan in dit beter wel doen
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

26-01-2012 16:38

Als je weet wat je doet vind ik van wel. Sowieso gebruik ik nooit een voerboot.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
jimmy vander berg
Berichten: 16
Lid geworden op: 22-01-2012 21:59

26-01-2012 16:50

hallo
hoezo is de voerboot zo slecht dan
mvg jimmy
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

26-01-2012 17:34

Ik vind het persoonlijk geen reet meer met vissen te maken hebben Jimmy.

Plus dat ik met een peilhengel meer doe dan met een dieptemeter. Voerboten zonder dieptemeter zou ik al helemaal niet willen gebruiken.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

26-01-2012 17:39

Jimmy,

Voor dit soort vragen zou ik een mailtje sturen richting het KSN jeugbestuur.

Jeugdkampen@karperstudiegroep.nl

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

27-01-2012 00:00

Voor het vinden van een stek is een rubber boot erg fijn, al zou ik niet elke keer dat je je lijnen opnieuw uitlegt het water op gaan. Het geeft toch een hoop tumult zo tijdens de rustige uurtjes... Een voerboot komt dan wel van pas.

Maar een echte bikkel (of iemand die nog studeert, ik) werpt zijn lijnen natuurlijk gewoon uit ;)