vissen met leadcore


sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

06-10-2011 17:32

Klaas vd Herik schreef:sander, beide krijgt een karper niet kapotgetrokken.

Het is de grootste onzin die beweerd wordt.

Leadcore of welke andere voorslag/leader maakt geen drol uit. Het is allemaal even (on)veilig.

Heel misschien en met een äanloopje" krijgt een karper een lijn van 10 lbs doormidden. Alles zwaarder en dan is de haak het zwakste punt.

Pas echt vervelend voor de karper en vaak dodelijk wordt het als het beestje met de lijn in takken of waterplanten vast komt te zitten. Door de demping krijgt ie zelfs de haak niet losgescheurd.

Wie het niet gelooft?

Neem van alle maten en materialen 10 meter. knoop 1 eind vast en wikkel andere einde om een vinger en trek maar eens. Stuk voor stuk.




Alleen waarom gebeurd mee dit niet en breekt alleen de onderlijn?OF buigt de desbetrefende quik link uit,Ik heb dit jaar 4 vissen verspeeld alleen het onderlijnte ontbrak.Vaak in plompblad of riet.Zo zie ik het en ik ga me systeem niet veranderen,Waarom? Omdat het werkt!


Pas op het moment dat ik er echt hinder van ondervind ga ik een ander systeem gebruiken.

Mvg Sander
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-10-2011 15:29

Alleen waarom gebeurd mee dit niet en breekt alleen de onderlijn?OF buigt de desbetrefende quik link uit,Ik heb dit jaar 4 vissen verspeeld alleen het onderlijnte ontbrak.Vaak in plompblad of riet.Zo zie ik het en ik ga me systeem niet veranderen,Waarom? Omdat het werkt!


dus maakt toch niet uit wat er na komt?
It's okay 2 pay
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

11-10-2011 14:34

David van den Berg schreef:Mark,

Ik gebruik dit omdat als je met de hoofdlijn vist is er een kans dat dit tijdens de dril de vis kan beschadigen.


Ik sluit me aan bij het antwoord van Sven, met een lijntje >/= 35/00 heb ik t nooit meegemaakt.
Dat je tijdens een dril een vis kan beschadigen dat klopt wel bijv. met 20/100 gevlochten ofzo, in dat geval zie ik wel t nut van enige bescherming.
Ook met het 'slaan' van het lood tegen de vis kan je schade maken aan bijv. de kieuwdeksel. (helicoptersysteem heeft hier minder last van) K lees hier echter maar weinig van..
Ook is het free fall materiaal gewoon net iets meer bestendig tegen Bijv. takken of ander obstakels onderwater.
de hoofdlijn gaat dan vaak door het schuren langs dingen kapot en free fall blijft vrijwel altijd heel.

Het voordeel van schuurbestendigheid.. als t vissie in een bos takken of brommer of .. dan ook komt.. ok. ,hééél misschien weet jij een vis met leadcore/ freefall of leader uit die takken te trekken waar > 35/00 faalt... geloof er weinig van tenzij je bezuinigt op je hoofdlijn en een één of ander b-merk gebruikt.
Ook heb ik de indruk gekregen dat leadcore, ed, vaak gebruikt word als excuus om op een stek te kunnen vissen waar t eigenlijk niet kan en de vis met grof geweld uit de obstakels word gerost (niet persoonlijk bedoelt Dave, maar in algemene zin). Arme papegaai .. K vul t ff. verder in.. hengel van 3 lbs of zwaarder, 39/00 fireline, stukkie leadcore oid., haak maat 4 (met rechte punt want die prikt immers beter :roll: ) en vol in de hengel gaan hangen..helaas alleen een lipje gevangen of een flinke scheur gemaakt. "ze hebben hier wel zachte bekken hé?"
Ik mag hopen dat een ieder die met leadcore, voorslag, of iets dergelijks vist zich van tevoren verdiept in visveiligheid !
Begrijp me niet verkeerd, ik wil niemand de les lezen, maar gebruik alstublieft je boerenverstand en laat t beesie niet de dupe worden..
groet
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

11-10-2011 14:36

T ging niet geheel goed met knippen/plakken zie ik :oops: , deel van t citaat is antwoord van mij..
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

22-10-2011 20:20

Pfffffffff

Leadcore wordt gebruikt om te kunnen vissen en scheuren op plekken waar je niet zou moeten vissen? Gij dwaas, dat ge dat denkt :-)
Niet iedereen over een kammetje scheren man, dat zou jammer zijn.
Ik vis al een paar jaar met gevlochten draad, leadcore (of nu met free fall leader) en kan de vissen die gehaakt waren en niet op de kant kwamen op 3 vingers tellen. Ik vis verder met poken van 2,75 lbs en Daiwa's die 105 cm per toer inhalen ..... heerlijk! Komt dit omdat ik loop te scheuren? Dacht t ff niet.

Maar heb jij wel eens op 100 - 150 mtr plus jouw loodje vastgepakt en jouw collega zo hard hij kon de hengel laten 'aanslaan'? zo ja wat deed het lood? En probeer het daarna eens met gevlochten lijn en dan mag jij mij het verschil vertellen .......... Ik heb het wel gedaan en er mijn conclusies uitgetrokken. Oh tot overmaat van ramp heb ik op deze afstanden ook nog mijn slip vol dicht staan ......... wat vinden we daarvan dan?

Maar de mening over gevlochten lijn is 99 van de 100 gevallen internet na kletsen, wellicht dat jij tot de 1% behoort geen idee.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

23-10-2011 13:51

sander van thiel schreef:[quoteKlaas vd Herik"]sander, beide krijgt een karper niet kapotgetrokken.

Het is de grootste onzin die beweerd wordt.

Leadcore of welke andere voorslag/leader maakt geen drol uit. Het is allemaal even (on)veilig.

Heel misschien en met een äanloopje" krijgt een karper een lijn van 10 lbs doormidden. Alles zwaarder en dan is de haak het zwakste punt.

Pas echt vervelend voor de karper en vaak dodelijk wordt het als het beestje met de lijn in takken of waterplanten vast komt te zitten. Door de demping krijgt ie zelfs de haak niet losgescheurd.

Wie het niet gelooft?

Neem van alle maten en materialen 10 meter. knoop 1 eind vast en wikkel andere einde om een vinger en trek maar eens. Stuk voor stuk.



Alleen waarom gebeurd mee dit niet en breekt alleen de onderlijn?OF buigt de desbetrefende quik link uit,Ik heb dit jaar 4 vissen verspeeld alleen het onderlijnte ontbrak.Vaak in plompblad of riet.Zo zie ik het en ik ga me systeem niet veranderen,Waarom? Omdat het werkt!


Pas op het moment dat ik er echt hinder van ondervind ga ik een ander systeem gebruiken.

Mvg Sander


4 vissen verspelen door gebroken onderlijnen of uitgebogen quicklinks valt bij jou niet onder hinder? :roll:
Ik weet niet hoeveel vis je verspeeld op jaarbasis maar als ik in een jaar totaal 4 vissen verspeel dan baal ik daar toch echt stevig van.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

24-11-2011 22:07

Nou het is bij 4 gebleven.

Ik vis nog niet zo super lang op karper,Dus denk dat het foutjes zijn.

Ik heb het systeem nog eens heel goed en nader bekeken,En als het goed is zou het nu niet moeten gebeuren

1x verloor ik een vis die lang iets scherps schuurde onderlijn doormidden.

1x verloor ik een vis loschieter.

1x verloor ik een vis in het riet,Quik link boog uit(gelijk andere gekocht.

En de andere keer weet ik niet eens meer.Maar zonde is het inderdaad.Ik ga al zo werken aan me Rig-kennis om dit zoveel mogelijk proberen te voorkomen.Alhoewel 4 lossers op de 27 runs nog best te doen vind.
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

27-11-2011 17:41

Sander,

Een Quicklink die uitbuigt kan ik me niets anders bij voorstellen dan dat je er geen rubbertje over schuift waardoor je onderlijntje achter slechts één van de twee boogjes hangt. Dan buigt zo'n ding inderdaad snel uit.

Elke snelle wartel moet je gewoon zekeren, het zekere voor het onzekere..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

27-11-2011 18:19

Sven van Anrooy schreef:Sander,

Een Quicklink die uitbuigt kan ik me niets anders bij voorstellen dan dat je er geen rubbertje over schuift waardoor je onderlijntje achter slechts één van de twee boogjes hangt. Dan buigt zo'n ding inderdaad snel uit.

Elke snelle wartel moet je gewoon zekeren, het zekere voor het onzekere..



Nee hij hangt echt aan beide boogjes.En dat met die rubber ga ik is proberen.
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

27-11-2011 18:21

Daar heb je het euvel al denk.

Doordat er geen spanning op staat kan hij wel degelijk achter één haakje komen onder water. Zeker als er veel kracht op komt trek je dat zo uit elkaar. Probeer maar eens voor jezelf.

Rubbertjes MOETEN er ook echt op. Kost je gewoonweg vis..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

27-11-2011 19:05

Ok,

Hoe heten die specifieke rubbertjes dan?Ga ik ze binnenkort gelijk even halen
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

27-11-2011 19:21

Voor Korda's Kwiklinks kun je prima 3mm siliconenslang gebruiken, er zijn er ook specifiek voor maar daar hecht ik niet zov eel waarde aan eigenlijk..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

28-11-2011 23:18

Ah dank je.
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

29-11-2011 13:24

@ marc:

In een ander topic hierover, kan je lezen dat ik weldegelijk zelf ook leadcore gebruik icm. gevlochten lijn (mi. noodzaak omdat de dunnere gevlochten lijn vissen kan beschadigen).
Zoals je zelf al aangeeft is gevlochten lijn op enige afstand een stuk prettiger en ja een hengel met een beetje power en een molen die een meter per slag maakt is aan te bevelen.
Waar het mij om gaat/ging is dat deze spullen worden misbruikt om op stekken te vissen waar t niet kan.. :cry:
Recent voorbeeld: onder een brug door , over/door een lelyveld, tegen/in een rij in het water gevallen bomen op een mtr of 150..
Martin Nijboer
Berichten: 313
Lid geworden op: 11-08-2010 17:03

11-01-2012 15:43

Sjonge jonge zeg, half jaar niet meer hier gekeken en het staat nog steeds vol met gezeik

Deze jonge vraagt gewoon een doodnormale vraag over leadcore, geef daar dan antwoord op of zeg niks.. Volgens mij boeit het hem niet wat jullie mening erover is..

Mark,

Ik vis zelf vaak ook op deze manier, en ik maak altijd gebruik van toplood, zodat ik zeker weet dat alles op de bodem, of iig relatief op de bodem ligt.

Daarnaast, als je leadcore niet visveilig vind, vis je er duidelijk op de verkeerde manier mee.
Op het moment dat ik een lijnbreuk heb, valt de leadcore in het niks en valt de onderlijn er heel simpel van af waardoor (op de manier hoe ik vis) de vis een onderlijn van max 8 a 9 cm in ze lip heeft.

Ja idd als je leadcore met een warteltje vast maakt is het niet visveilig nee.